چهارشنبه , می 8 2024

۱۰ گجت جالب بتمن که بروس وین در سه گانه شوالیه تاریکی هرگز از آنها استفاده نکرد

باوجود رئالیسم و داستان جذاب، سه‌گانه شوالیه تاریکی خالی از نقص نیست، یکی از ایرادات قابل‌توجه این سه‌گانه، غیبت برخی از ابزارهای نمادین و کلیدی بتمن است. ازجمله این گجت‌ها می‌توان به بت‌موبیل تانک‌مانند و لباس بتمن با قابلیت‌های خاص مانند شنل ضد گلوله اشاره کرد.

تمرکز نولان، یکی از برترین کارگردانان جهان، بر رئالیسم، محدودیت‌های بودجه و عدم‌وجود سناریوی مناسب ازجمله دلایل احتمالی عدم استفاده از این ابزارها در سه‌گانه شوالیه تاریکی هستند.

در مقایسه با سایر بتمن‌های لایواکشن، بروس وینِ کریستین بیل رابطه‌ای جذاب با ابزارهای خود داشت. دقت زیادی در ارائه توضیحات برای بسیاری از فناوری‌های او، با حضور لوسیوس فاکسِ مورگان فریمن به‌عنوان Qِ بتمن، به‌کار گرفته شد.

بااین‌وجود، همانطور که گفته شد، هنوز برخی از ابزارهای کلیدی در کارنامه بتمن در این فیلم‌ها حضور نداشتند که در ادامه به 10 مورد از این گجت‌های استفاده نشده، اشاره می‌کنیم.

10. بمب های فریز بتمن : می‌توانست برای دستگیری شروران نولان مفید باشد

10 گجت بتمن که بروس وین در سه گانه شوالیه تاریکی هرگز از آنها استفاده نکرد؛ 10. بمب های فریز بتمن : می‌توانست برای دستگیری شروران نولان مفید باشد

بمب‌های انجمادی، که معمولاً براساس فناوری مستر فریز تکرار می‌شوند، نارنجک‌های کریونیکی هستند که فوراً ناحیه آسیب‌دیده را با یخ می‌پوشانند.

این ابزارها کاربردهای متعددی دارند، از جمله یخ زدن سریع، مجرمان در مسیر خود متوقف می‌شوند و فرصت فرار از دست بتمن را پیدا نمی‌کنند. بتمن می‌تواند با استفاده از بمب‌های انجمادی، سطح آب را یخ‌زده و مسیری برای عبور خود ایجاد کند. بمب‌های انجمادی می‌توانند ساختارهایی با دمای زیر صفر را تضعیف کرده و به بتمن در نفوذ به آن‌ها یا تخریبشان کمک کنند.

باوجود کاربردهای فراوان و تناسب با رئالیسم دنیای نولان، بمب‌های انجمادی به‌طرز شگفت‌آوری هرگز در سه‌گانه شوالیه تاریکی و هیچ فیلم لایو اکشن بتمن دیگری استفاده نشده‌اند.

عدم استفاده از این ابزار می‌تواند به‌دلایلی مانند تمرکز نولان بر مبارزات تن‌به‌تن و عدم تمایل او به استفاده از ابزارهای فانتزی یا محدودیت‌های تکنولوژی و بودجه مربوط باشد.

بااین‌وجود، جای خالی بمب‌های انجمادی در دنیای بتمن نولان حس می‌شود و استفاده از آن‌ها می‌توانست تنوع و جذابیت بیشتری به مبارزات و تاکتیک‌های بتمن اضافه کند.

9. شمشیر تاشو : یک سلاح مناسب برای استفاده در برابر League of Shadows

باوجود آموزش‌های گسترده بروس وین در هنر شمشیرزنی توسط لیگ سایه‌ها، جای تعجب دارد که او هیچ‌گاه از شمشیر تاشو در نبردهای خود، چه علیه راس الغول و چه علیه عواملش استفاده نکرد.

شمشیر تاشو، با تیغه‌ای انعطاف‌پذیر که در کمربند بتمن جای می‌گیرد، گزینه‌ای ایده‌آل برای مقابله با حریفانی است که از شمشیر استفاده می‌کنند. چالشی که بروس وین در فیلم Batman Begins به‌طور مکرر با آن روبه‌رو می‌شود.

این گجت که به‌واسطه حضور در انیمیشن Batman: The Brave and the Bold شناخته شده است که برای دنیای واقع‌گرایانه بتمن نولان بیش از حد فانتزی و غیرقابل توجیه بود. در عوض، نولان در سه‌گانه شوالیه تاریکی به نمایش مهارت بروس وین در شکستن شمشیر حریفان با باله‌های دستکش خود اکتفا کرد.

8. گوش پرتابه بر روی کت بتمن : آخرین سلاح با استفاده مشکوک

10 گجت بتمن که بروس وین در سه گانه شوالیه تاریکی هرگز از آنها استفاده نکرد؛ گوش پرتابه بر روی کت بتمن

بتمن علاوه‌بر سلاح‌های متداول، تعدادی ابزار پنهان نیز دارد که فقط در مواقع اضطراری و به‌عنوان غافلگیری از آن‌ها استفاده می‌کند. یکی از ناشناخته‌ترین این ابزارها، گوش‌های نمادین کلاه او هستند که گاهی اوقات در کمیک‌ها به‌عنوان پرتاب‌کننده‌های فنری به‌تصویر کشیده می‌شوند.

در فیلم خارجی شوالیه تاریکی، کریستین بیل از ابزاری مشابه، باله‌های دستکش خود، به‌عنوان حواس‌پرتی علیه جوکر استفاده می‌کند. استفاده از گوش‌های بتمن به‌عنوان سلاح در فیلم‌های نولان، شاید به‌دلیل غیرقابل‌باور بودن و نامناسب بودن ظاهر بتمن بدون گوش، ایده‌ای غیرمنطقی بود.

7. Batwing : بتمن نولان هواپیمای واقعی ندارد

10 گجت بتمن که بروس وین در سه گانه شوالیه تاریکی هرگز از آنها استفاده نکرد؛ Batwing

برخلاف تصور رایج، وسیله‌نقلیه هوایی بتمن در فیلم شوالیه تاریکی، که به‌نام “خفاش” شناخته می‌شود، یک بت‌وینگ نیست. خفاش، با ظاهری شبیه‌به یک هواپیمای VTOL معلق در هوا، تفاوت قابل‌توجهی با بت‌وینگ کلاسیک و شیک فیلم‌های DCEU مانند فلش و بتمن علیه سوپرمن دارد.

تمرکز نولان بر واقع‌گرایی و عملی بودن، مانع از به‌تصویر کشیدن طراحی شگفت‌انگیز و نمادین بت‌وینگ شد که معمولاً شبیه‌به نشان خفاش روی سینه بتمن است.

6. غیرفعال کننده های تفنگ مغناطیسی : ابزارهای ضد اسلحه بن افلک برای بیل مفید بود

10 گجت بتمن که بروس وین در سه گانه شوالیه تاریکی هرگز از آنها استفاده نکرد؛ غیرفعال کننده های تفنگ مغناطیسی

یکی از ابزارهای کارآمدی که در دوران حضور بن افلک در DCEU به زرادخانه بتمن اضافه شد، دستگاه‌های خلع سلاح ناشناخته او بود. این دستگاه‌ها با استفاده از خاصیت مغناطیسی قوی، به تفنگ‌های تهاجمی دشمنان می‌چسبند و قبل از شلیک، فلز سلاح‌ها را تاحدی خم می‌کنند که غیرقابل استفاده می‌شوند.

مشاهده این غیرفعال‌کننده‌های تفنگ مغناطیسی در دنیای نولان می‌توانست جالب باشد. نمونه مشابهی از این ابزار در سری بازی‌های ویدیویی Arkham نیز به‌کار رفته بود، که حسرت استفاده از آن برای بتمن کریستین بیل باقی ماند.

5. چکمه های پروانه ای بتمن در آب : بتمن همیشه برای هر محیطی آماده است

10 گجت بتمن که بروس وین در سه گانه شوالیه تاریکی هرگز از آنها استفاده نکرد؛ چکمه های پروانه ای بتمن در آب

در کمیک‌های دی‌سی، بتمن گاه به چکمه‌های منحصربه‌فردی مجهز می‌شود که به او امکان عبور از محیط‌های آبی را می‌دهد. این چکمه‌ها مجهز به مجموعه‌ای از ملخ‌های کوچک هستند که اجازه می‌دهند در صورت نیاز به‌ر‌احتی در زیر آب حرکت کند.

باوجوداینکه بتمن کریستین بیل در فیلم‌ها به‌ندرت در آب حضور دارد و این قابلیت خاص او هرگز به‌تصویر کشیده نمی‌شود. احتمال استفاده از چکمه‌های پروانه‌ای برای کمک‌به بتمن در بازگشت به ساحل پس از مرگ ساختگی او در فیلم شوالیه تاریکی برمی‌خیزد؛ وجود دارد.

4. باترنگ گرم شده : یکی از نسخه های متعدد سلاح پرتاب نمادین

10 گجت بتمن که بروس وین در سه گانه شوالیه تاریکی هرگز از آنها استفاده نکرد؛

درحالی‌که سه‌گانه شوالیه تاریکی کریستوفر نولان به Batarangهای ساده خفاش‌شکل محدود بود، این ابزار درطول سال‌ها در رسانه‌های مختلف بتمن از تنوع زیادی برخوردار بوده است.

یکی از نمونه‌های تکرارشونده، باترنگ‌های گرم‌شده است که به‌عنوان سلاح‌های پرتاب‌کننده تخصصی با سطحی داغ و درخشان عمل می‌کنند. این نوع Batarang برای مبارزه با شخصیت شرور Clayface و خشک کردن بدن بی‌شکل او طراحی شده بود.

با توجه به عدم حضور Clayface و عدم‌وجود دلیل خاص دیگری برای نیاز به سلاح برش گرم، Batarangهای گرم‌شده در زرادخانه کریستین بیل در فیلم‌های شوالیه تاریکی استفاده نشدند.

3. شبکه های خفاش از راه دور : این وسایل پرنده می تواند فوراً یک مرد بد را بگیرند

10 گجت بتمن که بروس وین در سه گانه شوالیه تاریکی هرگز از آنها استفاده نکرد؛ شبکه های خفاش از راه دور

بت‌نت‌ها از جدیدترین ابزارهای بتمن در دنیای کمیک هستند که به‌راحتی می‌توانند اراذل و اوباش را دستگیر یا مهار کنند. این پهپادهای کوچک معلق که با بال‌های خفاش‌مانند پرواز می‌کنند، می‌توانند به‌طور خودکار اهداف را جستجو و شلیک کنند.

پس از فعال شدن، توری قدرتمند را آزاد می‌کنند که یک مرد بالغ را در چند ثانیه می‌بندد. تصور استفاده از این ابزار پیشگامانه در سه‌گانه نولان به‌عنوان نوعی پهپاد پرنده پیشرفته آسان است که می‌توانست بتمن را از دردسرهای زیادی در نبردهای تن‌به‌تن نجات دهد.

2. کنترل از راه دور باترنگ : بتمنِ نولان هرگز سلاحی برای آتش زدن و فراموش کردن نداشت

10 گجت بتمن که بروس وین در سه گانه شوالیه تاریکی هرگز از آنها استفاده نکرد؛ کنترل از راه دور Batarang

یکی دیگر از انواع Batarang که در دنیای بتمن وجود دارد، نوع هدایت‌شونده آن است. این نوع باترنگ که بیشتر توسط مایکل کیتون در فیلم Batman Returns استفاده شد، می‌تواند مسیر پرواز خود را محاسبه کند و به‌طور خودکار به سمت اهداف موردنظر هدایت شود.

باوجوداینکه مکانیسم پرواز این Batarang هرگز به‌طور واضح توضیح داده نشده است، اما جای تعجب نیست که کریستوفر نولان در سه‌گانه شوالیه تاریکی از این ابزار استفاده نکرد چراکه با رویکرد واقع‌گرایانه او در ساخت این فیلم‌ها همخوانی نداشت.

1. بمب های دودی بتمن

10 گجت بتمن که بروس وین در سه گانه شوالیه تاریکی هرگز از آنها استفاده نکرد؛ بمب های دودی بتمن

شاید بارزترین نقص در کمربند ابزار کریستین بیل در شوالیه تاریکی یکی از بهترین فیلم های ابرقهرمانی، فقدان نارنجک‌های دودی کلاسیک باشد. باوجوداینکه بتمن نولان توسط نینجاها آموزش دیده بود؛ اما هرگز فرصت استفاده از نارنجک دودی و پنهان شدن در دود را پیدا نکرد.

درحالی‌که در فیلم شوالیه تاریکی برمی‌خیزد، از نارنجک‌های فشفشه‌مانندی استفاده می‌شود که رگه‌های رقیقی از دود در هوا ایجاد می‌کنند؛ اما این نوع نارنجک‌ها با نارنجک‌های دودی واقعی که بتمن در داستان‌های متعدد از آن‌ها استفاده کرده است، فاصله زیادی دارند.

پایان گجت جالب بتمن که بروس وین در سه گانه شوالیه تاریکی هرگز از آنها استفاده نکرد

نولان، باوجود گرایش گاه‌به‌گاه به داستان‌های علمی تخیلی، ترجیح می‌دهد زرادخانه شوالیه تاریکی خود را تاحدودی مبتنی‌بر واقعیت نگه دارد، خواه با تکرار مفاهیم علمی واقعی یا با ارائه ابزارهایی که امکان ساخت آن‌ها در دنیای واقعی وجود داشته باشد.

باوجود عدم استفاده برخی از گجت‌ها، سه‌گانه شوالیه تاریکی به‌عنوان یکی از بهترین اقتباس‌های بتمن شناخته می‌شود. رئالیسم، داستان جذاب و بازی درخشان بازیگران، این سه‌گانه را به تجربه‌ای به‌یادماندنی برای طرفداران بتمن تبدیل کرده‌اند.


منبع vido.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 8 =