پنج‌شنبه , می 9 2024

پلی استیشن پلاس و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

بعید است که شخصی دارنده‌ی کنسول پلی‌استیشن 4 باشد و تابه‌حال با سرویس اشتراکی PlayStation Plus بر نخورده باشد؛ البته جای تعجبی هم ندارد که هنوز بعضی از گیمرها همچنان از مزایا و امکانات این سرویس اطلاعی نداشته باشند. این سرویس که با عرضه‌ی پلی‌استیشن 4 شروع به فعالیت کرد بعضی امکانات مانند تجربه‌ی آنلاین را به‌صورت انحصاری برای دارندگان این سرویس قرار دارد و از طرفی دیگر، قابلیت‌های جدید مانند تخفیف در فروشگاه پلی‌استیشن و بازی های رایگان ماهانه را به آن اضافه کرد. در ادامه تک‌تک جنبه‌های این سرویس اشتراکی را به‌صورت مفصل توضیح خواهیم داد که با مطالعه آن به پرسش‌های خود در زمینه پلی استیشن پلاس خواهید رسید.

پلی استیشن پلاس چیست ؟

پلی‌استیشن پلاس اشتراک مجازی پلی‌استیشن است که امکاناتی چون تجربه‌ی آنلاین بازی‌ها، خرید بازی از فروشگاه پلی‌استیشن به همراه تخفیف، دریافت بازی رایگان در هر ماه و امکان ذخیره اطلاعات بازی در فضای ابری را برای مشترکین فراهم می‌سازد. برای استفاده از قابلیت‌های آنلاین بازی‌های خریداری شده و همچنین دسترسی به تخفیف‌های ماهانه، بازی‌های رایگان و بسیاری قابلیت دیگر، داشتن پلی استیشن پلاس امری ضروری است. این سرویس به صورت ماهیانه قابل شارژ بوده و با خرید به صورت مسقتیم یا از طریق گیفت کارت میتوان روی اکانت PSN شما فعال شود.

پلی استیشن پلاس

بازی‌های آنلاین و فضای ابری ذخیره سازی

بزرگ‌ترین مزیت اشتراک PS Plus امکان تجربه‌ی بخش آنلاین یا مولتی پلیر بازی‌ها است. اگر اهل بازی‌های آنلاین هستید این اشتراک را در اولویت قرار بدهید؛ چون بدون این اشتراک، پلی‌استیشن این اجازه را به شما نمی‌دهد تا به تجربه‌ی بازی‌ها به صورت آنلاین بپردازید. در کنار تجربه‌ی آنلاین بازی‌ها، با خرید این اشتراک، سونی 100 گیگابایت فضای ابری را برای ذخیره (Save) بازی‌هایتان در دسترس قرار می‌دهد. کاربران می‌تواند این گزینه را با رفتن به Setting>Application Saved Data Management>Save Data in Online Storage فعال کنند.

بازی‌های رایگان پلی استیشن پلاس و تخفیف در پلی استیشن استور

با خرید اشتراک PlayStation Plus، پلی‌استیشن هرماه 2 بازی به‌صورت رایگان در اختیار دارند‌گان این اشتراک قرار می‌دهد. البته بازی‌های بزرگی که به تازگی تازه عرضه‌شده‌اند شامل این عناوین رایگان نمی‌شوند؛ اما بعد از گذشت مدتی، احتمال رایگان شدن این بازی‌ها نیز بالا می‌رود. دارندگان این اشتراک تنها امکان تجربه‌ی این بازی‌ها را در همان مدتی که رایگان شده باشند خواهند داشت و می‌توانند به اکانت پلی‌استیشن خود اضافه کنند؛ و اگر بازیِ رایگان ماه گذشته را به اکانت خود اضافه نکرده باشند، مجبور می‌شوند تا آن بازی را از طریق فروشگاه پلی‌استیشن خریداری کنند. البته دارندگان این اشتراک می‌توانند بازی‌های اضافه‌شده در حساب خود را به مدت یک سال استفاده و دانلود کنند؛ اما این نکته را در نظر داشته باشید که اگر اشتراک PS Plus شما تمام شود تا زمان تمدید اشتراک، قادر به تجربه بازی‌های رایگان PlayStation Plus نخواهید بود؛ حتی اگر آن بازی‌ را دانلود کرده باشید.

بازی های رایگان پلی استیشن پلاس

در ماه اوت، دارندگان این سرویس می‌توانند بازی Fall Guys: Ultimate Knockout و Call of Duty: Modern Warfare 2 Campaign Remastered را به‌صورت رایگان دریافت کنند. بازی Fall Guys که جدیدترین اثرِ سبک بتل رویال محسوب می‌شود، در مدت کمی محبوبیت فوق‌العاده‌ی به دست آورده است. همچنان بخش داستانی بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 Remastered نیز به‌صورت رایگان در دسترس دارندگان اشتراک پلاس قرار گرفته است.

از جمله عناوینی که در ماه‌ها و سال‌های اخیر به این اشتراک اضافه‌شده‌اند عناوینی مثل Shadow of the Colossus، Nioh، The Last of Us Remasterd و Bloodborne بوده‌اند که می‌توان گفت سونی انتخاب‌های ارزشمندی را برای این مشترکین آماده تدارک دیده است.

به جز چند بازی که هر ماه به‌صورت رایگان برای مشترکین این سرویس قرار می‌گیرد، تخفیف‌های ویژه ای در فروشگاه پلی استیشن برای خرید بازی‌ها، بسته‌های الحاقی، آواتار و پوسته‌ها برای مشترکین این سرویس به صورت کاملاً انحصاری قرار گرفته شده است که البته عناوین جدید عرضه شده، شامل این تخفیف‌ها نمی‌شوند.

قیمت پلی استیشن پلاس

قیمت پلی استیشن پلاس یک ماهه، سه ماهه و یکساله

هرچقدر هم یک اشتراک امکانات خوبی داشته باشد، اگر قیمت مناسبی نداشته باشد، قطعاً ارزش خرید آن پایین می‌آید؛ یکی از مهم‌ترین نکات برای خرید پلی استیشن پلاس قیمت آن است که در خصوص این محصول قیمت‌ها بسیار مناسب هستند اما باید با روشی که بازی می‌کنید این اشتراک رو خریداری کنید تا خریدی بهینه با بودجه خود داشته باشید.

کاربران پلی استیشن می‌توانند این اشتراک را با قیمت 10 دلار برای یک ماه، 25 دلار برای سه ماه و 60 دلار برای یک سال، خریداری کنند. همچنین پلی استیشن این امکان را برای کاربران فراهم کرده است که با استفاده از Free Trial بتوانند به مدت 14 روز به‌صورت رایگان از این اشتراک استفاده کنند. حالا اگر شما اکثر اوقات با دوستانتان به تجربه بازی‌های آنلاین می‌پردازید، بسته‌ی یک‌ساله که 60 دلار است، بهترین گزینه برای شماست؛ و اگر قیمت آن برایتان مناسب نیست، می‌توانید از بسته‌ی سه‌ماهه که 25 دلار قیمت دارد استفاده کنید. اگر هم می‌خواهید بخش آنلاین یک بازی جدید را صرفاً تجربه کنید یا چند روزی با دوستان بازی کنید، بسته یک‌ماهه با قیمت 10 دلار بهترین گزینه است.

PlayStation Plus Membership

اما اگر علاقه‌ی به بازی آنلاین ندارید و ترجیح می‌دهید بازی‌های بیشتر را به‌صورت آفلاین بازی کنید بازهم خرید این اشتراک گزینه‌ی مناسبی برایتان خواهد بود. ازآنجایی‌که هرماه حداقل 2 بازی را می‌توانید به‌صورت رایگان تجربه کنید خرید این اشتراک واقعاً گزینه‌ی خوبی است. اگر به بازی‌های آفلاین علاقه‌ی بیشتری دارید پیشنهاد می‌کنم بسته‌ی یک‌ساله که 60 دلار قیمت دارد را خریداری کنید.

اگر شما از آن دست گیمرها هستید که وقت زیادی را صرف بازی‌های مختلف نمی‌کنید و ترجیح می‌دهید فقط چند عنوان بزرگ سال را تجربه کنید، خرید اشتراک پلی استیشن پلاس اصلاً گزینه‌ی خوبی برای شما نیست؛ به‌خصوص اگر اهل بازی‌های آنلاین نباشید. مهم‌ترین مزیت این اشتراک بخش آنلاین و بازی‌های رایگان است؛ اما بازی‌هایی که به‌صورت رایگان قرار می‌گیرند هیچ‌وقت بازی‌های بزرگ و مهم آن سال نیستند. پس اگر دوست دارید فقط عناوین مهم و بزرگ‌سال را تجربه کنید و اهل بازی‌های آنلاین نیستید، بهتر است از خرید این اشتراک صرف‌نظر کنید.

چگونه پلی استیشن پلاس بخریم ؟

برای خرید پلی استیشن پلاس بهترین گزینه در ایران خرید گیفت ‌‌کارت ‌های مربوط به آن است. ازآنجایی‌که خدمات بانکی چون PayPal در ایران در دسترس نیستند، فقط گزینه‌ی خرید گیفت‌کارت باقی می‌ماند. این گیفت‌کارت‌ها به ترتیب 10، 25 و 60 دلار هستند که از فروشگاه‌های بازی و کنسول می‌توانید خریداری کنید. البته گیفت کارت های یک ماهه، سه‌ماهه و یک‌ساله پلی استیشن پلاس نیز در این فروشگاه‌ها یافت می‌شود که ارزان ترین روش خرید این اشتراک است.

ریجن اکانت پلی استیشن

برای مشاهده تصویردر حالت بزرگنمایی روی آن کلیک کنید

ریجن اکانت پلی استیشن

هنگام خرید اشتراک یا گیفت‌کارت پلی استیشن پلاس به ریجن اکانت‌ پلی استیشن خود دقت کنید تا ریجن گیفت‌کارت با اکانت‌تان هم‌خوانی داشته باشد. سونی کشورهای جهان را به 6 ریجن تقسیم کرده است که با اعداد 1، 2، 3، 4، 5 و 6 شناخته می‌شوند ریجن 1 مربوط به کشورهای آمریکا و کانادا، ریجن 2 مربوط به کشورهای اروپایی، خاورمیانه، آفریقای جنوبی، ژاپن و امارات، ریجن 3 مربوط به آسیای شرقی، ریجن 4 مربوط به آمریکای لاتین و استرالیا، ریجن 5 مربوط به آفریقا و روسیه و ریجن 6 مربوط به کشور چین می‌شود.

برای اینکه ریجن اکانت خود را تشخیص بدهید به وب‌سایت Psnprofiles.com مراجعه کنید و نام کاربری اکانت PSN خود یا PSN ID را وارد کنید تا خلاصه‌ی از اطلاعات شما برایتان به نمایش درآید. اگر به این اطلاعات دقت کنید متوجه یک پرچم خواهید شد که از طریق آن پرچم می‌توانید تشخیص دهید که ریجن اکانت شما برای کدام کشور است.

چگونه پلی استیشن پلاس را فعال کنیم

چگونه پلی استیشن پلاس را فعال کنیم ؟

برای فعال‌سازی پلی‌استیشن پلاس به یک اکانت PSN و گیفت‌کارت پلی‌استیشن پلاس نیاز دارید. بعد از تهیه اکانت و گیفت‌کارت وارد حساب PSN خود شوید. گزینه‌ی PlayStation Store را انتخاب کنید. در صفحه‌ی PlayStation Store، گزینه‌ی Redeem Codes را انتخاب کنید. کد دریافتی خود را وارد کنید. بعد گزینه‌ی Continue را انتخاب کنید و سپس در صفحه‌ی بعدی گزینه Confirm را انتخاب کنید. در آخر گزینه‌ی Continue را انتخاب کنید تا کُد شما وارد حساب PSN شود.

آیا پلی استیشن پلاس رایگان یا 14 روزه قابل فعال سازی است ؟

متأسفانه سونی طی سیاست‌های جدیدی که اتخاذ کرده است، هنگام فعال‌سازی Free Trial 14 روزه، اطلاعات کارت‌بانکی مثل PayPal را تقاضا می‌کند. مدتی قبل این امکان، بدون دریافت اطلاعات کارت‌بانکی وجود داشت و می‌توانست از پلاس 14 روزه رایگان استفاده کرد، اما در حال حاضر چنین قابلیتی در دسترس نیست.

playstation plus

پلی استیشن پلاس هکی؛ باید ها و نباید ها

احتمال دارد نام پلی ‌استیشن پلاس اشتراکی (هکی) به گوشتان خورده باشد. از این روش چند کاربر می‌تواند از یک پلی‌استیشن پلاس استفاده کند؛ اما یقیناً این کار غیرقانونی محسوب می‌شود و در صورت پیگیری سونی، ضررهای غیرقابل جبرانی را به همراه خواهد داشت. اگر سونی متوجه استفاده از پلی‌ استیشن پلاس هکی شود، در قدم اول اکانت PSN شما بن شده و در ادامه حتی امکان بن شدن خود کنسول نیز وجود دارد. برخلاف مسدود شدن یا Suspensions، بن شدن هیچ راه حلی ندارد و اگر کنسول شما بن شود تا زمانی که از آن کنسول استفاده کنید، اجازه استفاده از PSN و پلی‌استیشن پلاس را نخواهید داشت.

مقایسه پلی استیشن پلاس و ایکس‌باکس لایو گلد

سرویس‌های پلی استیشن پلاس و ایکس ‌باکس لایو گلد شباهت زیادی باهم دارند، اما کاملاً شبیه نیستند. قیمت‌های هردو اشتراک 10 دلار در ماه و 60 دلار در سال است. برای تجربه‌ی آنلاین بازی‌ها به داشتن این اشتراک‌ها نیاز دارید. البته اخیراً مایکروسافت این امکان را فراهم کرده است که اشتراک ایکس‌باکس لایو گلد و ایکس‌باکس گیم ‌پس را به‌صورت یکجا به قیمت 15 دلار در ماه خریداری کنید که گزینه‌ی بسیار خوبی است.

برای هر دو سرویس اشتراکی ماهانه بازی‌های رایگان در دسترس قرار می‌گیرد و همچنین تعداد زیادی از بازی‌ها در فروشگاه پلی استیشن و ایکس‌باکس با تخفیف‌هایی همراه هستند. یکی از تفاوت‌های عمده‌ی این دو سرویس در آن است که سونی پشتیبانی این سرویس از کنسول‌های پلی استیشن 3 و پلی استیشن ویتا را قطع کرده است و دیگر این امکان برای این دو دستگاه وجود ندارد؛ اما از طرف دیگر دارند‌گان ایکس‌باکس لایو گلد همچنان می‌توانند از این سرویس برای کنسول ایکس‌باکس 360 نیز استفاده کنند؛ و حتی باقابلیت Backward Compatibility بازی این کنسول را در کنسول ایکس‌باکس وان اجرا کنند.

playstation plus vs xbox live gold

هردو این سرویس‌ها فضای ابری را برای کاربران برای ذخیره کردن Save و اطلاعات بازی فراهم می‌کند اما در بخش سرورها، مایکروسافت نسبت به سونی موفق‌تر ظاهر شده و یکی از جنبه‌های مثبت ایکس‌باکس لایو گلد سرعت اتصال به سرورهای آنلاین این شبکه محسوب می‌شود و این در حالی است که سرورهای سونی تابه‌حال چندین بار دچار مشکلات فنی شده است.

سرویس پلی‌استیشن پلاس طیف بزرگی از مخاطبان را می‌تواند به خود جذب کند. هر کاربری که قصد تجربه‌ی بخش آنلاین بازی‌ها را دارد، بدون شک به این سرویس نیاز دارد. از طرف دیگر دارندگان این اشتراک می‌توانند هرماه 2 بازی را به‌صورت رایگان تجربه کنند و از فروشگاه پلی‌استیشن بازی‌های دیگر را با تخفیف خریداری کنند. درواقع پلی‌استیشن پلاس این امکان را فراهم می‌کند تا با پرداخت قیمت یک بازی در سال، به بیش از 20 بازی به‌صورت رایگان دسترسی پیدا کرد. قطعاً داشتن اشتراک پلی‌استیشن پلاس یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود؛ مگر اینکه بخواهید فقط بازی‌های بزرگ‌سال را به‌صورت آفلاین تجربه کنید.


منبع par30games.net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 13 =