پنج‌شنبه , می 9 2024

سهم سینمای ایران در برندگان جشنواره کن ۲۰۲۲

شب طلایی سینمای ایران با جایزه بهترین بازیگر زن «زهرا امیر ابراهیمی» و جایزه برگزیده منتقدان «سعید روستایی» در هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم «کن» ساخته شد.

تبلیغات

دشت اول سعید روستایی در کن ۲۰۲۲ با جایزه برگزیده منتقدان (فیپرشی) صورت گرفت. ساعاتی پیش از مراسم اختتامیه هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن، هیات داوران فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی)، آثار برگزیده خود در بخش‌های مختلف جشنواره کن را معرفی کردند و فیلم «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی به عنوان برنده جایزه بهترین فیلم در بخش رقابتی اصلی انتخاب شد.

جایزه فیپرشی از سال ۱۹۴۶ توسط منتقدین منتخب این انجمن انتخاب می‌شده و مضاف بر بخش اصلی، در بخش نوعی نگاه و دو بخش موازی دیگر (دوهفته کارگردانان و هفته منتقدین) هم یک فیلم به عنوان برنده جایزه فیپرشی اعلام می‌شود.

این اولین باری است که «در بخش مسابقه اصلی» یک فیلم ایرانی برنده این جایزه می‌شود. فدراسیون منتقدین دلیل این انتخاب را توانایی فیلمساز در ساخت داستانی جذاب و پرکشش، ترسیم دنیای مردسالار، نگرش متفاوت فرهنگی و تغییرات آزادانه و شادی‌بخش بین لحن‌ها ذکر کرده‌ است. گفتنی‌ست که «روستایی» جایزه‌اش به مردم آبادان به‌خاطر حادثه «متروپل» تقدیم کرد.

پس از دریافت جایزه، روستایی در سخنرانی خود اظهار کرد:

ممنونم از بابت این جایزه خیلی مهم. این جایزه از بابت‌های زیادی برایم ارزشمند است که یکی این است که بزرگان تاریخ سینما این جایزه را بدست آوردند و خوش شانس بودم که من هم توانستم به آن دست پیدا کنم. همچنین برایم با ارزش است که جایزه را از منتقدین می‌گیرم که یکی از پایه‌های مهم سینما هستند که می‌توانند فیلمساز متوسط را به فیلمسازی خوب یا خیلی بهتر تبدیل کنند. از این تریبون استفاده می‌کنم تا از عوامل فیلم تشکر کنم و همچنین این جایزه بسیار مهم را تقدیم می‌کنم به مردم داغ‌دار کشور عزیزم در شهر آبادان.

«برادران لیلا» روایتگر زنی به نام لیلا (ترانه علیدوستی) است که در سن ۴۰ سالگی با داشتن خانواده‌ای با روابط پرتنش، تمام زندگی خود را صرف مراقبت از والدین و چهار برادرش کرده و زیر فشار اقتصادی و قرض‌های متعدد است. در حالی که برادران او به سختی تلاش می‌کنند خرج زندگی خود را دربیاورند، لیلا نقشه‌ای می‌چیند..

به نویسندگی و کارگردانی «سعید روستایی» و بازی ترانه علیدوستی، پیمان معادی، نوید محمدزاده، فرهاد اصلانی و سعید پورصمیمی، پخش بین المللی فیلم برعهده کمپانی «وایلد بانچ» است.

بهترین بازیگر زن؛ زهرا امیر ابراهیمی

زهرا امیر ابراهیمی برای ایفای نقش در فیلم «عنکبوت مقدس» (Holy Spider) ساخته‌ی «علی عباسی»، برنده جایزه بهترین بازیگر زن در جشنواره فیلم کن امسال شد تا به اولین زن ایرانی برنده این جایزه تبدیل شود. وی پس از دریافت جایزه‌اش گفت:

خوشحالی و موفقیت برایم مفاهیم عمومی و جمعی هستند. هرچند الان خوشحالم ولی بخشی از وجودم برای مردم ایران که هر روز گرفتار مشکلات زیادی هستند غمگینه. دلم با آبادان هست و با گوشه و کنار خاک ایران. من اینجا هستم اما دلم با زنان و مردان ایران است.

تبلیغات

منبع gamefa.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 11 =