پنج‌شنبه , می 9 2024

نقد فیلم Extraction 2 | آدرنالین خالص

سه سال پیش یکی از بهترین فیلم‌های اکشن تاریخ سینما منتشر شد اما این داستان جذاب با کلی سوال در ذهن مخاطب ناتمام ماند، از همین رو بود که قسمت دوم این مجموعه منتشر شد. ما نیز در رسانه پی اس آرنا به نقد و بررسی فیلم Extraction 2 خواهیم پرداخت، پس تا آخر همراه ما باشید.

کارگردان این فیلم یعنی سم هارگیو پس از فیلم اول خبر ساخت قسمت‌های بعدی را اعلام کرد و این خود نیز به نوعی اسپویل کردن داستان بود چرا که در قسمت نخست این فیلم، تایلر (کریس همسورث) با گلوله‌ای در گلو به عمق یک رودخانه پرتاب شد. اما در قسمت دوم این فیلم، تایلر بهبود یافت و خیلی سریع آماده اجرای عملیات تازه شد. مشکلی اصلی در این قسمت این بود که کارگردان خیلی سریع از این قسمت مهم رد شد و تنها با نشان دادن چند سکانس از مشت زدن تایلر به کیسه، سعی کرد واقعیتی مهم را بسازد که متاسفانه آنچنان هم که باید نتوانست. اینبار نیز در داستان تایلر در ماموریتی غیرممکن موظف می‌شود تا خانواده همسر سابقش را نجات دهد و از همین رو به قلب خطر نفوذ می‌کند. البته همان‌طور که انتظار می‌رفت فیلم داستان آنچنان خاصی ندارد چرا که تنها هدف خود را سرگرم کردن مخاطب از طریق اکشن خود می‌داند و به راستی نیز چنین می‌شود. فیلم استخراج ساعاتی از سرگرمی و لذت ناشی از تکنینک است.

1

یکی دیگر از تفاوت‌های فیلم با نسخه اول خود حضور پُر رنگ‌تر و بهتر گلشیفه فراهانی بود که به راستی در نقش خود درخشید اما خود او نیز از ضعف‌های شخصیتی پُر و لحظات درامتیک او آنچنان هم خوب از آب درنیامده بود. اما این بازیگر نیز با تمرینات لازمه خود را در خدمت اکشن فیلم قرار داده و باعث خلق صحنه‌هایی واقعا دل‌نواز شده است.

اکشن فیلم Extraction 2 واقعا عجیب و فوق‌العاده است، شما تصور کنید که سکانسی حدودا بیست دقیقه‌ای بدون کات فیلمبرداری شود (البته فیلم در این سکانس چندین کات سریع داشت اما با تدوین حرفه‌ای کسی متوجه آن نمی‌شد). این صحنه که در زندان فیلمبرداری شده است از دوربین روی شانه بهره می‌برد که در حرکاتی حساب شده و دقیق، از کلوز آپ به مدیوم یا برعکس می‌رود و همه این‌ها درحالی است که بازیگران موظف به اجرای اکشن‌های سخت هستند. این اکشن خفن با تدوینی خفن‌تر ترکیب می‌شود؛ مخصوصا در صحنه حیاط زندان که فیلمساز با دقت خاصی صدا را مونتاژ کرده و گاهی آن را زیاد و گاهی آن را کم می‌کند و هر دفعه، این کار را زمانی انجام می‌دهد که داستان از او چنین می‌طلبد. همچنین پرده سبز نیز در خدمت فرم اصلی این فلیم یعنی اکشن آن است. سازندگان صحنه‌های عظیم درگیری فیلم را در حدی ساخته‌اند که نه زیاد شود و نه کم، پرده سبز به قدری است که بر اکشن فیلم ارجحیت نداشته باشد و به قدری است که به اکشن‌های دیوانه‌وار فیلم کمک کند.

2

اما برخلاف این اکشن جذاب و بسیار دقیق، فیلم از بابت داستان و فیلمنامه بسیار سطحی و ضعیف است. در واقع فیلم فقط یک پلات یا طرح اصلی دارد که هیچ گسترش داده نشده و همه‌چیز در سطحی‌ترین شکل ممکن قرار دارد که گویی اصلا نویسنده‌ای در کار نبوده. بر فرض مثال خواهر زن تایلر در خطرناک‌ترین جای ممکن قرار دارد و همچنین این زن با خطرناک‌ترین خلافکار اروپای شرقی ازدواج کرده است. خب به هر حال تایلر این موضوع را می‌دانست و صرفا باید به هنگام اتفاق افتادن این ازدواج، واکنشی نشان داده باشد اما هیچ نشانه‌ای از این حس آشنایی میان تایلر و کتوین وجود ندارد و آن‌ها صرفا در ساحت زبان آشنای یکدیگر‌اند و بازی بازیگران هیچ حس آشنایی را به بینندگان منتقل نمی‌کند.

حال به سرغ مهم‌ترین ایراد فیلم Extraction 2 یعنی بدمن یا همان شخصیت منفی آن برویم. این شخصیت به ظاهر خطرناک آنچنان هم برای تایلر خطرناک به نظر نمی‌رسد و فیلم صرفا با چند فلش بک سعی دارد تا بگوید که او گذشته تلخی داشته و بعد با این دیالوگ که او خطرناک‌ترین شخص اروپای شرقی است، سعی می‌کند ما را از او بترساند. اما واقعیت این است که شخصیت او بسیار سطحی و تک بعدی ساخته شده است. مثلا او چگونه رئیس این باند مخوف با این همه امکانات شده است؟ چرا چنین فدایی‌هایی دارد، چرا عموی خود را صرفا با یک حرف اشتباه کشت؟ تمامی این‌ها سوالاتی است که در ذهن مخاطب تداعی می‌شود اما فیلم هیچ جوابی ندارد که به آن‌ها بدهد.

حتی در مواقعی که فیلم سعی می‌کند دارماتیک باشد، باز هم ضعف‌های فیلمنامه خود را نمایان می‌کند. مثلا در بازگشت همسر تایلر. همسر او وقتی برمی‌گردد به جای اینکه از تایلر عذرخواهی کند که او را به عمق خطر فرستاده به او می‌گوید: چرا مارو ترک کردی؟ یعنی این زن در تمام این سال‌ها این سوال را نپرسیده و اکنون زخم‌های گذشته سر باز کرده‌اند؟ یا مثلا کشته شدن برادر گلشیفته در فیلم. فیلم در روایتی بسیار دراماتیزه سعی می‌کند عمق فقدان را به تصویر بکشد، البته درست است که گلشیفه عزیز با بازی خود می‌تواند این حس را تا حدی به ببینده انتقال دهد، اما مشکل این است که خود کاراکتر و فضای فیلم در خلق این حس عقیم می‌ماند. برای مثال وقتی این خواهر و برادر در این بیزنس خشن و غیر انسانی فعالیت می‌کنند، طبیعی است که حداقل یکی از آن‌ها در نبرد بمیرد اما گلشیفه چنان در فیلم گریه می‌کرد که گویی برادر او یک شغل بی‌خطر معمولی داشته و اکنون کشته شده است، در این مورد حداقل برادر گرجستانی خوب عمل کرد و بیش از حد سانتیمانتال بازی درنیاورد.

3

در پایان می‌شود گفت که فیلم Extraction 2 از لحاظ اکشن و خلق صحنه‌هایی اکشن‌طوری به راستی سنگ تمام گذاشته و شاید تا سال‌ها مورد توجه مخاطبین و منتقدین باشد اما این فیلم جذاب در نگارش فیلمنامه بسیار ضعیف بوده و همین مسئله باعث شده تا فیلم به جایگاهی که واقعا می‌توانست، نرسد. در واقع صحنه‌های اکشن این فیلم به صورت مجزا بسیار دیدنی و جذاب هستند اما همین که به هم متصل می‌شوند، خط داستانی فیلم سطحی می‌شود و تا حدی جذابیت خود را از دست می‌دهد. پس اگر قسمت‌های بعدی این فیلم ساخته شوند ما به عنوان مخاطب باید امیدوار باشیم که این ایرادات بر طرف شده و فیلم به جایگاه واقعی خود برسد.

به مطالعه ادامه دهید:

The Review

فیلم Extraction 2


منبع psarena.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =