شنبه , آوریل 27 2024

برتری پلی استیشن 5 در سرعت SSD، تنها در بازی‌های انحصاری به‌چشم خواهد آمد

یکی از توسعه‌دهندگان اعتقاد دارد که بازی‌های چندپلتفرمی نمی‌توانند از نهایت توان حافظه SSD کنسول پلی استیشن ۵ استفاده کنند.

تقریباً دو سال و نیم از عرضه کنسول‌های نسل نهم گذشته است و اکنون بالاخره در نقطه‌ای از زمان ایستاده‌ایم که سازندگان شروع کرده‌اند تا با نسل گذشته وداع کرده و بازی‌های‌شان را فقط برای ایکس باکس سری ایکس/اس و پلی استیشن ۵ توسعه دهند. چنین اتفاقی، به معنی این است که سرانجام قرار است سازندگانِ بازی‌های ویدیویی، تمرکز خود را روی سخت‌افزارهای پیشرفته‌تر نسل نهم قرار دهند و به‌زودی شاهد استفاده‌های بیشتری از ظرفیت آن‌ها باشیم.

به عنوان مثال یکی از مزایای قابل‌توجه این کنسول‌ها، حافظه SSD نصب شده روی آن‌هاست؛ زمینه‌ای که پلی استیشن ۵ در آن با پهنای باند خام ۵.۵ گیگابایتی، یکه‌تازی می‌کند و فاصله‌ای قابل‌تامل با SSD ایکس باکس سری ایکس و پهنای باند خام ۲.۴ گیگابایتی‌اش دارد.

به تازگی و در همین خصوص، ریکاردو کاستیرو (Ricardo Cesteiro)، تهیه‌کننده و مالک استودیوی کمل ۱۰۱ (Camel)، در مصاحبه‌اش با وب‌سایت GamingBolt سخنانی به زبان آورده است که ارزش شنیدن دارند. وی که یکی از مؤسسین استودیوی سازنده بازی ترسناک اول شخص Beneath است، اعتقاد دارد که تفاوت عملکرد حافظه SSD این کنسول‌ها، در اکثر عناوین چندپلتفرمی به چشم نخواهد آمد اما در عوض، این بازی‌های انحصاری پلی استیشن ۵ هستند که این فاصله را برجسته می‌کنند:

با پهنای باند خام ۵.۵ گیگابایتی، بارگذاری داده‌های بازی‌ها روی حافظه و نیز تخلیه‌سازی آن‌ها سریع‌تر خواهد بود که چنین چیزی موجب می‌شود تا مراحل و فایل‌های غیر هم‌سطح نیز با سرعت بیشتری بارگذاری شوند. بازیکنان متوجه بارگذاری‌ قسمت‌های مختلف یک مرحله که در پشت صحنه اتفاق میافتند نخواهند شد و استفاده کمتر از VRAM موجب می‌شود تا بازی‌ها سریع‌تر اجرا شوند. با توجه به اینکه اکثر توسعه‌دهندگان، پهنای باند خام ۲.۴ گیگابایتی را به عنوان پایه پروژه‌های‌ چندپلتفرمی‌شان استفاده می‌کنند، فکر نمی‌کنم که شاهد اختلاف چشم‌گیری باشیم. با این وجود اما هنگامی که بازی‌های انحصاری از نهایت توان سخت‌افزارِ پلتفرم مقصد خود استفاده کنند، شرایط می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، از آن‌ جایی که زمان استفاده از حافظه بسیار پائین‌تر است، می‌توان از بافت‌های بسیار باکیفیت‌تری استفاده کرد.

سرعت بالاتر بارگذاری و نیز پردازش سریع‌تر دنیای بازی‌ها، همان چیزی است که سونی برای بازاریابی پلی استیشن ۵ در سال ۲۰۲۰ به شدت روی آن مانور می‌داد و از آن جایی که عناوین انحصاری زیادی برای این کنسول در راه هستند، بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود که ببینیم توسعه‌دهندگان چگونه از نهایت توانایی‌های این سخت‌افزار استفاده خواهند کرد.

لازم به‌ذکر است که بازی Beneath در تاریخ نامشخصی از سال ۲۰۲۴ برای پلتفرم‌های پلی استیشن ۵، ایکس باکس سری ایکس/اس و رایانه‌های شخصی منتشر خواهد.

منبع: GamingBolt


منبع gamefa.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 7 =