جمعه , می 17 2024

یادداشتی بر فیلم مجنون | پی اس ارنا

[ad_1]

فیلم مجنون نخستین اثر سینمایی مهدی شامحمدی، برشی از زندگی شهید مهدی زین‌الدین و برادرش مجید را به نمایش درمی‌آورد.

قصه فیلم، همان‌طور که از عنوانش آشکار می‌شود، روایت عملیات خیبر در جزایر مجنون و شاید کنایه‌ای به بی‌پروایی شهید زین‌الدین، است. جایی که عملیات طبق نقشه پیش نرفته و تلفات سنگین بر جای گذاشته، فرمانده لشکر هفدهم علی ابن ابی‌طالب قم، ناگزیر از ایستادگی، دست به اقدامی متهورانه زده و موجبات پیروزی را فراهم می‌کند.

Majnoun 02.webp

قصه، ساده و سرراست، مرارت‌های فرماندهی لشکر و همسری، پدری و برادری را نمایش داده و از پس بزنگاه بمباران مدارس و خشم همسر شهید از وضعیتی که در آن کودکان نیز قربانی‌ می‌شوند، برآمده سپس ماجرای عزم جزم وی برای ساماندهی عملیاتی حیاتی در خاک عراق را به تصویر می‌کشد. مشکلاتی که فرمانده با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند، به نحو قابل قبولی، ابعاد مختلف شخصیت فرمانده را نشان داده و کاملا در خدمت قصه است. مثلا خشم همسرش که او را بیش از پیش مجاب به اجرای این عملیات پر مخاطره کرده و یا طوفانی پیش‌بینی نشده‌ای که باعث گمراهی نیرو‌ها شده که باعث می‌شود فرمانده با پرواز در دل تاریکی و افروختن منوری، راهنمای نیرو‌ها شود. قطعا فیلم‌نامه بدون نقص نیست، مسئله اما ساده و تمیز بودنش است که مخاطب را جذب کرده و با دیالوگ‌های پر طمطراق و شعاری، بدل به ضدتبلیغ نمی‌شود.
یکی از صحنه‌های قابل توجه فیلم، شهادت دست راست شهید زین‌الدین است که در قالب یک حرکت انتحاری، جنازه شهید را توسط پرچم ایران به خودش بسته و سوار بر موتور، زیر آتش سنگین توپخانه دشمن، به سنگر خودی می‌رساند. البته صحنه‌های عزاداری بر پیکر رفقا، اندکی طولانی و حتی بعضا اضافی به نظر می‌رسد، اما مجموعا خدشه سنگینی به داستان وارد نمی‌کند.

Majnoun 03.webp

یکی دیگر از صحنه‌های ماندگار فیلم مجنون، حرکت قایق‌ها در شط برای رسیدن به مواضع دشمن است؛ وقتی که عنصر غافل‌گیری، مهم‌ترین جزء نقشه به حساب می‌آید، نفس‌هایی که در سینه حبس شده، موتور قایق‌ها که خاموش می‌شود و اضطراب موجود در کلمات، تنش موقعیت را به خوبی منتقل می‌کند.

در پایان باید به دو نکته اشاره کرد: اول انتخاب بازیگر که سوای بازی قابل قبولی که ارائه می‌دهد، هیچ شباهت ظاهری به شهید زین‌الدین نداشته که لزوما نکته منفی تلقی نمی‌شود. دوم، جلوه‌های ویژه نه چندان مطلوب در صحنه تخریب سد خاکی است که بسیار کوتاه است و القصه، سکانس زمین‌گیر شدن تانک‌ها بد هم در نیامده است.

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر:

بررسی انیمیشن ببعی قهرمان

نقد و بررسی انیمیشن شمشیر و اندوه

نقد و بررسی انیمیشن رویا شهر

یادداشتی بر فیلم صبح اعدام

[ad_2]
منبع psarena.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 3 =