جمعه , می 10 2024

معرفی سریال ترکی قیام عثمان (Kuruluş: Osman) + نقد و زمان پخش فصل 5

بعد از انتشار اولین تیزر معرفی فصل پنجم سریال Kuruluş Osman، زمان پخش فصل 5 سریال ترکی قیام عثمان با بازی بوراک اوزچیویت مشخص شد.

فیلم‌نامه سریال ترکی تاسیس عثمانی با الهام از تاریخ و داستان زندگی پر مایه و غریب عثمان اول، بنیانگذار سلسله بزرگ عثمانی نوشته شده است. این سریال تاریخی، یکی از سریال های ترکی پرطرفدار در سرتاسر دنیا است. مردم ایران نیز از تماشای این سریال‌ها لذت می‌برند.

سریال های ترکی در دو فصل از سال شروع می‌شوند و تا مدت‌ها به نمایش در می‌آیند. سریال‌هایی که اوایل پاییز شروع می‌شوند و تا آخر بهار ادامه دارند، و سریال‌های تابستانی که اغلب مضامین عاشقانه و کمدی دارند. سریال قیام عثمان از جمله سریال‌های زمستانی ترکیه است. این سریال در ادامه سریال پرهزینه و تاریخی ارطغرل ساخته شده است.

هنرپیشه های سریال ترکی قیام عثمان در هر فصل تغییر می‌کند؛ برخی از کاراکترها می‌میرند، برخی از روند داستان حذف می‌شوند و در فصل های جدید، بازیگران جدیدی به کادر بازیگران مؤسس عثمان اضافه می‌شوند. بازیگران قیام عثمان در فصل پنج مشخص شده‌اند؟ در لینک ذیل به معرفی بازیگران فیلم عثمان در فصل 5 پرداخته شده است:

اوزگه تورر در قیام عثمان فصل پنجم کماکان نقش بالا خاتون را ایفا خواهد کرد. در ادامه مطلب معرفی سریال قیام عثمانی به سوالات متداول ذیل پاسخ داده شده است:

  • سریال عثمان چند قسمت است ؟
  • فصل پنجم قیام عثمان کی پخش میشود ؟
  • قیام عثمان چند فصل دارد ؟

خلاصه سریال قیام عثمان به طور کل داستان زندگی عثمان بیگ اول؛ موسس سلسله عثمانی است. موضوع قیام عثمان در ادامه سریال ارطغرل است که تا کنون چهار فصل آن نمایش داده شده است. نمرات سریال قیام عثمان نشان می‌دهد که این سریال بسیار پرطرفدار است و به خوبی ساخته شده است. در ادامه به بررسی سریال قیام عثمان نیز پرداخته‌ایم.

زمان پخش قسمت 60 و 61 سریال ترکی آلپ ارسلان مشخص شد!

فصل 5 سریال ترکی قیام عثمان (Kuruluş: Osman)

زمان پخش فصل 5 سریال قیام عثمان

روز پخش سریال ترکی قیام عثمان : هرچهارشنبه

ساعت پخش سریال قیام عثمان در atv : ساعت 21:30

قیام عثمان روایتگر جنگ‌های داخلی و خارجی عثمان یکم (مشهور به عثمان غازی) و چگونگی تأسیس و پایه‌گذاری امپراتوری عثمانی است. سریال مبارزات او علیه بیزانس و ایلخانان مغول را به تصویر می‌کشد و اینکه چگونه او توانست استقلال حکومت خود را از سلجوقیان روم به دست آورده و یک کشور مستقل ایجاد کند.

بیشتر بخوانید:

زمان پخش فصل 5 سریال قیام عثمان

فصل 5 سریال عثمان

بوراک اوزچیویت، رغیب ساواش،‌ ییلدیز چاعری و اوزگور تورر از بازیگران مطرح و محبوب ترکیه هستند که در این سریال هیجان‌انگیز تاریخی ترکی ایفای نقش می‌کنند. این سریال تاریخی و اکشن ترکی، ساخته یکی از شاخص‌ترین کارگردانان ترکیه بنام گون‌آی است. سریال های ترکی طرفداران بسیاری در سرتاسر دنیا دارد. مردم ایران نیز از تماشای این سریال‌ها لذت می‌برند.

بوراک اوزچیویت اعلام کرد:

فصل چهارم سریال قیام عثمانی خرداد ماه به پایان می‌رسد و این سریال برای فصل پنجم تمدید شده است.

بوراک نیز برای فصل 5 سریال عثمان قرارداد بسته است.

فیلمبرداری فصل 5 سریال ترکی قیام عثمان از چهارشنبه 22 شهریور آغاز شد. فصل جدید از دوازدهم مهر از شبکه atv نمایش داده می‌شود. داستان قیام عثمان (فصل یک تا آخر) را در ادامه بخوانید.

فصل 5 سریال ترکی قیام عثمان : از 12 مهر

روز پخش سریال ترکی قیام عثمان : هرچهارشنبه

ساعت پخش سریال قیام عثمان در atv : ساعت 21:30

نظرات درباره سریال ترکی قیام عثمان

نمرات سریال قیام عثمان ۷.۶ از ۱۰ است. «قیام عثمان» هم مانند سریال قبلی مهمت بوزداغ یعنی «قیام ارطغرل» در ترکیه با استقبال خوبی مواجه شد، به‌طوری که در ۲۰۱۹ رکورد جذب مخاطبان تلویزیونی را شکست.

نمرات فصل 5 سریال ترکی قیام عثمان : هنوز مشخص نیست

نقد سریال ترکی قیام عثمان

بررسی سریال قیام عثمان
بررسی سریال قیام عثمان

به عنوان یک علاقه‌مند به تاریخ، ممکن است مجذوب سریال درام تاریخی Kurulus Osman شوید. سریال قیام عثمان در سال‌های اخیر موفقیت چشمگیری داشته و در سراسر جهان محبوبیت زیادی پیدا کرده است. حول محور زندگی و سفر عثمان اول، بنیانگذار امپراتوری عثمانی می‌چرخد. این نمایش به دلیل نمایش دقیق تاریخ، خط داستانی و شخصیت‌های جذابش مورد تحسین گسترده قرار گرفته است.

داستان سریال حول محور مبارزه عثمان بیگ برای ایجاد دولتی برای مردمش، قبیله کای، می‌چرخد. سفر عثمان پر از چالش است، زیرا او با امپراتوری بیزانس و سایر نیروهای متخاصم می‌جنگد. در سرتاسر نمایش، عثمان به عنوان یک جنگجوی بی‌باک و یک رهبر خردمند نشان داده می‌شود که منافع مردم خود را بر هر چیز دیگری ترجیح می‌دهد.

شخصیت‌های این سریال به خوبی توسعه یافته و ظاهر شده‌اند و هر کدام شخصیت و پیشینه‌ منحصر به‌ فرد خود را دارند. یاران وفادار عثمان، بامسی بیرک و عبدالرحمن گزی، به عنوان جنگجویان سرسختی به تصویر کشیده می‌شوند که همیشه آماده جنگیدن برای رهبر خود هستند. در این میان، شخصیت‌های شرور، مانند فلاتیوس و کالانوز، حیله‌گر و بی‌رحم به تصویر کشیده می‌شوند.

نقد سریال ترکی قیام عثمان
نقد سریال ترکی قیام عثمان

یکی از مهمترین نقاط قوت سریال قیام عثمان دقت تاریخی آن است. سازندگان نمایش تمام تلاش خود را کرده‌اند تا اطمینان حاصل کنند که نمایش تصویری دقیق از آن دوران باشد. از لباس‌ها گرفته تا سلاح‌ها و طراحی صحنه، همه چیز به‌دقت تحقیق و ساخته شده است.

علاوه بر این، تصویر نمایشی از عثمان اول نیز دقیق است. عثمان به عنوان یک رهبر کاریزماتیک نشان داده می‌شود که مصمم به ایجاد دولتی برای مردم خود بود. مبارزه او علیه امپراتوری بیزانس و سایر نیروهای متخاصم با توجه زیادی به جزئیات به تصویر کشیده شده است.

طراحی صحنه و لباس سریال درجه یک است و بینندگان را به امپراتوری عثمانی قرن سیزدهم منتقل می‌کند. صحنه‌های نبرد به خوبی طراحی شده‌اند و برای عاشقان اکشن، لذتی بصری بسیاری وجود دارد.

نظرات درباره سریال ترکی قیام عثمان
نظرات درباره سریال ترکی قیام عثمان

علاوه بر این، موسیقی متن نمایش نیز قابل توجه است. موسیقی بسیار زیبا تصاویر را تکمیل می‌کند. توجه نمایش به جزئیات و ارزش تولید بی‌نظیر است و آن را به یک شاهکار تبدیل می‌کند. در نقد سریال ترکی قیام عثمان علی‌رغم محبوبیت گسترده‌اش، به نکات منفی آن نیز خواهیم پرداخت.

برخی از منتقدان این نمایش را به تمجید از خشونت و تداوم کلیشه‌ها متهم کرده‌اند. علاوه بر این، نمایش زنان در نمایش نیز موضوع انتقاد قرار گرفته است و برخی ادعا می‌کنند که هنجارهای مردسالارانه را تقویت می‌کند. با این حال، سازندگان سریال از نمایش دفاع کرده و اظهار داشته‌اند که این یک روایت داستانی از تاریخ است.

نظرات کاربران را درباره سریال بخوانید:

نظر کاربران:

با شناخت سبک مهمت بوزداغ با سریال ارطغرول، برای این سریال هیجان زده شدم. اگرچه در ابتدا زیاد به انتخاب بازیگر اصلی حساس نبودم، باید بگویم که من فوق العاده تحت تاثیر بوراک و بازی برجسته او هستم.

نظر کاربران:

این نمایش شگفت‌انگیز است. عثمان شخصیتی است که برای رشد به زمان نیاز دارد. او اشتباه می‌کند، و این اشکالی ندارد. این نمایش به خوبی نشان می‌دهد که او نیز انسانی است که به جای یک سرباز کامل که هرگز در جنگ شکست نمی‌خورد، قادر به خرابکاری است.

آنچه در آخرین قسمت سریال ترکی قیام عثمان گذشت:

سال ها از پیروزی نبرد بافئوس می‌گذرد. فرزندان عثمان بزرگ شدند و ارباب شدند. از سوی دیگر عثمان به فتوحات خود برای آرمان بورسا ادامه می‌دهد. در این آرمان مالحون خاتون همیشه با عثمان است. کدام قلعه اولین هدف عثمان برای فتح بورسا خواهد بود؟

در حالی که عثمان برای فتح آماده می‌شد، خبر قونیه مانند برق به قصر رسید. سلطان مسعود مسموم شد. تیر از کمان خارج شده است. مبارزه غیررسمی برای انتخاب سلطان آغاز شد.

فصل اول سریال ترکی قیام عثمان

فصل اول سریال ترکی قیام عثمان

قیام عثمان روایتگر جنگ های داخلی و خارجی عثمان یکم (مشهور به عثمان غازی) و چگونگی تأسیس و پایه‌گذاری امپراتوری عثمانی است و مبارزات او علیه بیزانس و ایلخانان مغول را به تصویر می کشد و اینکه چگونه او توانست استقلال حکومت خود را از سلجوقیان روم به دست آورد و یک کشور مستقل ایجاد کند که در مقابل امپراتوری بیزانس و مغول بایستد و فخرآور ترکان باشد.

در این مجموعه، شخصیت عثمان در مسیر خود با دشمنان و خائنان زیادی روبرو می شود و فیلم نشان می دهد که او چگونه توانسته با کمک یاران وفادار، خانواده و سربازانش بر این موانع غلبه کند و ماموریت خود را انجام دهد.

عثمان بیگ، پس از اینکه سلطان مسعود مجبور شد به قونیه بازگردد، فرماندهی ارتش ترکیه را بر عهده گرفت. او با برنامه ریزی استراتژی خود، سرنوشت جنگ را تغییر داد. او برای از بین بردن سربازان مقدونی که نیزه و سپر داشتند، استراتژی ایجاد کرد. فرماندهی ارتش دشمن برعهده دوکاس بود، که اساس ارتش بیزانس را تشکیل می‌دهد. او حساب کرد که اگر اتحاد ارتش به هم ریزد، اردوی ارتش از هم خواهد پاشید.

فصل 5 سریال ترکی قیام عثمان

با بازگشت تعدادی از سربازان به همراه سلطان مسعود، تعداد ارتش عثمان کاهش یافته بود. عثمان ارتش خود را فراخواند و گفت: “امروز فرمانده‌ای در اینجا وجود ندارد! ارباب شما کسی است که به خاطر کلمات الهی، همراه شما جنگید. این یک نبرد سخت خواهد بود. اگر کسی مابین شما زندگی‌اش را دوست دارد و در حسرت خانوده است می‌تواند بازگردد. اما اگر کسی هست که جنگ می‌خواهد، بفرمایید این گوی و این میدان. این را بدانید که من یا با پیروزی میدان جنگ را رها خواهم کرد و یا به شهادت خواهم رسید.”

در دومین روز جنگ، ارتش ترکیه با وجود تعداد کم، قهرمانانه علیه ارتش بیزانس جنگید. عثمان بیگ و آلپ‌های او که در مرکز میدان جنگ بودند، علیه وحدت مقدونی مبارزه کردند. عثمان بیگ با درک اینکه ارتش بیزانس محاصره آن‌ها را آغاز کرده است، به آلپ‌ها دستور عقب‌نشینی داد. با دیدن عقب‌نشینی عثمان بیگ، نیکولا بسیار خوشحال شد و به واحد تحت فرمان دوکاس دستور داد: “هیچ یک از آن‌ها را زنده نگذارید. اجازه ندهید آن‌ها فرار کنند.”

فصل 5 سریال ترکی قیام عثمان

هنگامی که نیروهای مقدونی فکر می‌کردند دشمن فرار کرده است، تعقیب آلپ‌های ترک را آغاز کردند. عثمان بیگ فرصتی را که منتظر آن بود به دست آورد و به آن‌ها حمله کرد. سربازان سلجوقی سلطان مسعود، که تحت فرماندهی گوندوز بیگ هستند، شاهد اتفاق شدند. آن‌ها با مشاهده برهم خوردن نظم ارتش مقدونیه، در همان لحظه حمله کردند. نظم ارتش بیزانس، که توسط این حمله غافلگیر شد، به طور کامل مختل شد.

عثمان بیگ عقب نشینی را متوقف کرد و مقابل دوکاس که او را دنبال می‌کرد ایستاد. با حرکات استادانه خود، حریف را شکست داد. عثمان بیگ رو به دوکاس گفت: “حالا کاملا شیرفهم شدی دوکاس؟ عاقبت کسی که، علیه ترک قیام می‌کند را به خوبی درک کردی؟ پرونده ترک تا پایان مرگ آخرین ترک به پایان نرسیده است!” و نهایتا دوکاس را مجازات کرد.

فصل 2 سریال ترکی قیام عثمان

فصل 2 سریال ترکی قیام عثمان

عثمان بیگ، که با پیروزی بزرگ خود در برابر بیزانس، تسلط حکومت ترک بر سه منطقه را تضمین کرد، سرانجام وارث خود را در آغوش گرفت. عثمان بیگ نام پسرش را اورهان گذاشت. در برابر لحظه احساسی ملاقات عثمان و فرزندش، بالا خاتون نتوانست احساسات خودش را کنترل کند. زمانی که مالهون خاتون برای بالا خاتون آرزو کرد که او نیز صاحب فرزند شود، بالا خاتون نیز مژده‌اش را داد. او نیز حامله بود و این خبر را به همه اعلام کرد.

عثمان بیگ که شادی مضاعفی داشت، گفت: “خداوند متعال سرنوشت فرزندان ما را خوب رقم بزند. انشاءالله آن‌ها زندگی با برکت داشته باشند. اصل و نسب خود را حفظ کنند و افزایش دهند. بنده خدا، ملتی خوب برای پیامبر و خدمت‌گزار اسلام در جهان باشند.” او با این سخنان شکرگزار خدا بود.

در انتهای فصل دو، مالهون خاتون پسرش را به دنیا آورد و بالا خاتون خبرهای خوبی را جشن گرفت. تاریخ نشان می‌دهد که فرزندی به نام علاء الدین پاشا به دنیا خواهد آمد. به نظر می‌آید که در فصل سوم سریال عثمان دنیا آمدن و بزرگ شدن او را ببینیم.

فصل 3 سریال ترکی قیام عثمان

فصل 3 سریال ترکی قیام عثمان

داستان سریال ترکی مؤسس عثمان در پایان فصل دوم به اینجا رسید که شش ماه از پیروزی عثمان بیگ بر ارتش بیزانس گذشته بود و عثمان در سوگوت سپری می‌کرد، خبری که قبیله کایا مشتاقانه منتظر آن بودند آمد. وقتی درد زایمان مالهون خاتون آغاز شد، این خبر به گوش عثمان بیگ رسید. بالا خاتون به همراه ماماها، لحظه‌ای مالهون خاتون را ترک نکرد. او شخصا مژده سلامتی فرزند و مادر را به عثمان بیگ داد.

عثمان بیگ، با دیدن پسرش بسیار متاثر شد. او به مالهون خاتون گفت:

تو نه تنها یک پسر، بلکه جهان را به من هدیه کردی.  اگر به من اجازه دهی، می‌خواهم نام او را اورهان بگذارم. هم‌نام شخصی که شهرهای زیادی را فتح و تاسیس کرد. و بر آن‌ها با عدالت حکومت نمود.

فصل 5 سریال ترکی قیام عثمان

عثمان بیگ در گوش راست پسرش اذان خواند و در گوش چپ، نام او را زمزمه کرد و گفت:

“پسر، ای پسرمن! نام تو را پدرت عثمان، پسر ارطغرل غازی داده است. سن تو را هم خدا زیاد کند. بندگان و فرشتگان آسمان بدانند که نام تو زین پس اورهان خواهد بود.”

بالا خاتون نیز در قسمت پایانی و قبل از شروع فصل سوم سریال عثمان خبرهای خوبی داد. بالا خاتون با حالت خاصی گفت:

شما به ارباب ما یک پسر دادید، بنابراین من پروردگارم را شکر می‌کنم مالهون خاتون. و اما اگر صحبت از امتحان من باشد، خدا رو شکر با صبر گذشت و با دعاها قبول شد و من حامله‌ام. بیشتر از همه به این خاطر خوشحالم که پسرتان در راه دشوارش تنها نخواهد بود. خداوند خوشحالی مادر شدن را برای من هم رقم زد. اکنون من برادر اورهان را حمل می‌کنم.

در طرف دیگر داستان، عثمانی‌ها پس از مبارزه سخت، توانستند ترک‌ها را دور هم جمع کنند. عثمان بیگ پس از مرگ پدرش ارطغرل غازی، از دستورات وی پیروی کرد و مدت زیادی را با مغولان و امپراطوری بیزانس نبرد کرد.

فصل 4 سریال ترکی قیام عثمان

فصل 4 سریال ترکی قیام عثمان

ارطغرل، پدر عثمان یکم بنیان‌گذار امپراتوری عثمانی بود. بعد از فتوحات و موفقیت‌هایی که ارطغرل، رهبر ایل قایی در نبرد با صلیبیون و مغول‌ها کسب می‌کند، سلطان سلجوقی، علاءالدین کیقباد، به پاس تقدیر وی را حاکم بر مناطق دومانیچ، سوگوت و اطراف آن می‌کند. ارطغرل نیز در سوگوت درگذشت و در آنجا به خاک سپرده شد.

در طول مبارزه سخت، عثمان همراهان و ملازمان جدیدی پیدا کرد که از او حمایت می‌کردند. اما شخص مورد علاقه‌ او، بامسی گم گشته بود. عثمان، ارتش نیکلاس را تخریب کرد و بلافاصله پس از قتل توگای شامان سیاه، انتقام دوستش را گرفت.

عثمان برای تحقق وصیت پدرش، با مالهون دختر عمور ازدواج کرد. مالهون خیلی زود باردار شد و عثمان با نگرانی منتظر وارث خود بود. عثمان نام اورهان را به پسرش داد و به همه اعلام کرد که اورهان دولتی ساخته بود که ترک‌ها آرزوی آن را دارند.

عوامل و بازیگران سریال قیام عثمان

بازیگران سریال قیام عثمان

  • نویسنده: مهمت بوزداغ، آتیلا انگین، آسلی زینب پکر بوزداغ
  • کارگردان: متین گون‌آی
  • هنرپیشه های کورولوش عثمان :
    • بوراک اوزچیویت (در نقش عثمان)
    • اوزگه تورر (در نقش بالا خاتون)
    • تامر یعیت (در نقش ارطغرل پدر عثمان)
    • رغیب ساواش (در نقش دوندار بیگ)
    • تولگا آک‌کایا (در نقش دومرول آلپ)
    • ییلدیز چاعری (در نقش مالهون خاتون)
    • ارکان آوجی (درنقش آیا نیکولا)
    • یعیت اوچان (در نقش بوران آلپ)
  • ژانر: تاریخی، ماجرایی، اکشن، درام، اسلامی
  • برگرفته از: تاریخ زندگی عثمان اول
  • نام‌های دیگر سریال: The Ottoman ، عثمان غازی، موسس عثمان، عثمانی، قیام عثمان، تاسیس حکومت عثمانی

سوالات متداول

داستان سریال کورولوش عثمان درباره چیست؟

سریال معروف قیام عثمان به زندگی عثمان اول می‌پردازد.

زن دوم عثمان در سریال قیام عثمان کیست؟

بالا خاتون یا رابعه بالا هاتون (۱۲۵۸-۱۳۲۴) همسر دوم عثمان غازی یا همان عثمان یکم و دختر شیخ ادب‌علی (اِدِه‌بالی) بود. اوزگه تورر این نقش را ایفا کرده است. بازیگر زن دوم عثمان در سریال قیام عثمان کیست ؟ اوزگه تورر زاده ۱۶ آگوست ۱۹۹۸ در استانبول، بازیگر اهل ترکیه است. همچنین او یکی از زیباترین زنان ترکیه است. اوزگه برای نخستین بار در سریال معروف قیام عثمان که به زندگی عثمان اول می‌پردازد بازی کرد. وی در نقش بالا خاتون همسر عثمان یکم است.

سریال قیام عثمان چند قسمت است ؟

تا کنون چهار فصل، جمعا 130 قسمت از این سریال پخش شده است. فصل پنج به زودی منتشر خواهد شد به همین دلیل نمی‌توان گفت به طور دقیق سریال قیام عثمان چند قسمت است .

ژانر سریال قیام عثمان چیست؟

ژانر سریال قیام عثمان تاریخی، اکشن و جنگی است.

هنرپیشه های سریال ترکی قیام عثمان چه کسانی هستند؟

بوراک اوزچیویت (در نقش عثمان)، نورالدین سونمز (در نقش بامسی)، رغیب ساواش (در نقش دوندار)، امره باسالاک (در نقش گوندوز) و بسیاری دیگر از ستارگان ترکیه از هنرپیشه های سریال قیام عثمان هستند.

بیشتر بخوانید: 


منبع figar.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =