چهارشنبه , می 8 2024

تمام اتفاقات و افشاگری‌های دادگاه Xbox و FTC

بیش از یک سال پیش بود که در خبری ناگهانی، کمپانی مایکروسافت اعلام کرد که با مبلغ ۶۸.۷ میلیارد دلار، شرکت اکتیویژن بلیزارد را خریداری کرده است و اکنون در زمان نگارش این مقاله، خرید ردموندی‌ها در حالت تایید قرار گرفته. اما رسیدن به این نقطه و تایید خرید، بدون سروصدا نبود و شنونده‌ی اظهارات و افشاگری‌های عجیبی از سوی بزرگان این صنعت بودیم که ۱۶ مورد از آن‌ها، مهم‌ترین و جالب‌ترین آن‌ها هستند. پس همراه ما و وب‌‌سایت پی‌اس آرنا بمانید تا بیشتر درباره‌ی آن‌ها صحبت کنیم.

کمپانی مایکروسافت به دنبال حذف شرکت سونی از تجارت ویدیوگیم بوده است

این مورد بر اساس افشای چندین سند و ایمیل تایید شده است. در سال ۲۰۱۹ مت بوتی، رییس Xbox Game Studios به تیم استوارت، مدیر امور مالی کمپانی گفته بود که این کمپانی درست در یک موقعیت منحصر به فرد قرار دارد که می‌تواند کمپانی سونی را از دایره‌ی رقابت حذف کند. وی سرویس گیم‌پس را یک اهرم فشار دانسته بود که به پیشتازی آن‌ها در رقابت با ژاپنی‌ها کمک می‌کرد. سایر مجموعه‌ها نیز در آن زمان چندان رقبای جدی‌ای برای ردموندی‌ها نبودند. کمپانی گوگل تنها سه تا چهار سال با راه‌اندازی استودیوهای توسعه‌ی بازی فاصله داشت که با سرویس استادیا شکست بدی خورد و از تجارت کنار رفت. حتی شرکت آمازون هم نتوانسته بود به نقطه‌ی مناسبی برای ارائه‌ی بازی‌های اختصاصی در بازار دست یابد و این، همان فرصت مهم مایکروسافت برای حذف سونی بود.

 

تمام اتفاقات و افشاگری‌های دادگاه Xbox و FTC

کمپانی مایکروسافت، به دنبال خرید چند شرکت مهم و بزرگ بوده است

در سال ۲۰۲۰، هدف شرکت مایکروسافت خریداری کمپانی‌هایی چون Sega ،Bungie ،Larian ،Team Cherry ،FromSoftware ،CD Projekt Remedy Entertainment ،Square Enix و حتی نینتندو و سونی [در جهت تقویت بازار بازی های موبایلی] در نظر داشته است. حتی خرید بخش غربی کمپانی اسکوئر انیکس در داخل مایکروسافت با نام رمز Project Phoenix شناخته می‌شده است که اگر این اتفاق رخ می‌داد، امروز بازار ژاپن از بازی‌هایی چون Final Fantasy و Kingdom Hearts محروم می‌شد که این اتفاق رخ نداد.

 

تمام اتفاقات و افشاگری‌های دادگاه Xbox و FTC

بازی فانتزی استودیو IO Interactive انحصاری ایکس باکس است

در میان بسیاری از پروژه‌های در حال توسعه‌ی استودیو IO Interactive، بازی فانتزی نقش‌آفرینی Project Dragon (حداقل در زمان عرضه) انحصاری ایکس باکس سری و کامپیوترهای شخصی خواهد بود. بازی تا قبل از ماه آوریل ۲۰۲۵ (فروردین – اردیبهشت ۱۴۰۴) عرضه نخواهد شد.

 

‎‎‎بازی Indiana Jones انحصاری ایکس باکس است

پیش از خریداری کمپانی بتسدا توسط شرکت مایکروسافت، بازی Indiana Jones چندپلتفرمی بوده است اما پس از این خرید، توسعه‌ی نسخه‌ی پلی استیشن آن متوقف شده. بسیار جالب است که Pete Hines، معاون بازاریابی و ارتباطات جهانی کمپانی بتسدا اظهار داشت که در زمان عقد قرارداد توسعه‌ی این بازی میان کمپانی بتسدا و شسکرت دیزنی، بازی به صورت چندپلتفرمی در نظر گرفته شده بود، اما اکنون می‌بینیم که از روز عرضه برای ایکس‌ باکس و سرویس گیم پس عرضه می‌شود. وی بیان داشته بود که این کار باعث می‌شود تا تمرکز سازندگان برای توسعه‌ی بهتر بازی بالاتر برود و مهم‌تر از آن، تاخیری در عرضه‌ی بازی رخ ندهد.

عرضه‌ی بازی The Outer Worlds 2 برای پلی استیشن نامعلوم است

بازی The Outer Worlds 2 در سال ۲۰۲۱ برای ایکس باکس سری و کامپیوترهای شخصی معرفی شد، اما از عرضه‌ی آن برای پلی استیشن حرفی زده نشد و Pete Hines هم عرضه‌ی آن را برای پلی استیشن نامعلوم دانست. باید دید که همان تصمیمی که درباره‌ی بازی Minecraft گرفته شد در قبال این بازی نیز گرفته می‌شود

 

تمام اتفاقات و افشاگری‌های دادگاه Xbox و FTC

Xbox از سال ۲۰۲۱ در حال شکست و از دست دادن رقابت در جنگ کنسولی است

فیل اسپنسر، رییس ایکس باکس پس از سندی که به FTC عرضه کرده بود اعتراف کرد که از سال ۲۰۲۱ با اختلاف زیادی، جنگ کنسولی را به رقیب خود واگذار کرده است. آن‌ها تنها ۲۱ درصد از سهم درآمد و مشتریان بازار را در دست دارند و در جایگاه سوم پس از کمپانی‌های نینتندو و سونی ایستاده‌اند.

 

بودجه‌ی ساخت بازی‌های The Last of Us Part 2 و Horizon Forbidden West فاش شد

کمپانی سونی در جریان دادگاه، اعلام کرد که توسعه‌ی بازی The Last of Us Part 2 بیش از ۲۰۰ کارمند داشته است و بالغ بر ۲۲۰ میلیون دلار برای آن پول صرف شده است. بازی Horizon Forbidden West نیز بیش از ۳۰۰ کارمند به همراه ۲۱۲ میلیون دلار بودجه‌ی ساخت داشته است. البته که این‌ها تنها هزینه‌های توسعه بودند و باید هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات دو بازی را در نظر بگیرید تا متوجه شوید چه مبالغ هنگفتی برای ساخت دو بازی صرف شده است.

 

تمام اتفاقات و افشاگری‌های دادگاه Xbox و FTC

نسل بعدی کنسول‌ها احتمالا در سال ۲۰۲۸ آغاز خواهد شد

در حالی که هنوز اطلاعات رسمی‌ای از کنسول PS5 Pro منتشر نشده است، کمپانی مایکروسافت سال ۲۰۲۸ را زمان آغاز نسل بعدی کنسول‌ها دانست البته که نه ردموندی‌ها و نه ژاپنی‌ها هیچ اطلاعاتی از نسل بعدی کنسول‌های خود ارائه نکردند.

 

تمام اتفاقات و افشاگری‌های دادگاه Xbox و FTC

شرکت سونی مشکلی با انحصاری بودن بازی Starfield برای ایکس باکس ندارد

جیم رایان، مدیرعامل شرکت سونی اظهار داشت که او دو بازی Redfall و Starfield را به عنوان بازی‌های انحصاری دوست نداشته است، اما فکر نمی‌کند که انحصاری بودن استارفیلد ضدرقابت باشد. وی این بازی و تمام بازی‌های کمپانی بتسدا را پیش از خریداری شدن توسط ردموندی‌ها چندپلتفرمی در نظر داشته است.

 

کمپانی مایکروسافت، مجموعه‌ی بتسدا را خرید تا از انحصاری شدن بازی Starfield توسط پلی استیشن جلوگیری کند

پیش از آن که مجموعه‌ی ZeniMax و تمام استودیوهای زیرمجموعه‌ی آن توسط شرکت مایکروسافت خریداری شود، پلی استیشن در تلاش بود تا بازی استارفیلد را به صورت انحصاری زمانی برای کنسول خود عرضه کند، کاری که با دو بازی Deathloop و Ghostwire صورت گرفت. اما شرکت مایکروسافت پس از شنیدن این خبر، برای آن که از رقابت عقب نماند مجموعه‌ی ZeniMax و زیرمجموعه‌هایش را خرید و بازی را به طور کامل انحصاری کرد.

 

تمام اتفاقات و افشاگری‌های دادگاه Xbox و FTC

بازی The Elder Scrolls 6 تا پنج سال دیگر عرضه نخواهد شد

فیل اسپنسر در ادامه‌ی دادگاه و در پاسخ به سوال مطرح شده پیرامون عرضه‌ی بازی The Elder Scrolls 6، اظهار داشت که این بازی تا سال‌های بعد عرضه نخواهد شد و شاید حتی به سال ۲۰۲۸ برای عرضه برسد.
تنها اطلاعاتی که از این بازی فاش شده است، حضور تاد هاوارد به عنوان کارگردان آن است.

 

تمام اتفاقات و افشاگری‌های دادگاه Xbox و FTC

جیم رایان و بابی کوتیک طرفدار سرویس Game Pass نیستند

جیم رایان در دادگاه اظهار داشت که پس از صحبت با همه‌ی ناشران دریافته است که هیچکس طرفدار سرویس گیم پس نیست، چرا که علی‌رغم باارزش بودن آن، برای بازار ویرانگر و مخرب است. بابی کوتیک نیز اظهار داشته بود که موافق چنین سرویس‌هایی نیست و کاری از هم در این مخالفت از او ساخته نیست اما می‌تواند با ردموندی‌ها موافق و هم‌نظر باشد (موافق و هم‌نظر بودن وی احتمالا به خاطر ۳۹۰ میلیون دلاری است که پس از تایید خرید به دست وی می‌رسد).

 

بابی کوتیک به خاطر عدم پشتیبانی از کنسول Nintendo Switch پشیمان است

وی در دادگاه اخیر اظهار پشیمانی کرد، اما نه به خاطر رسوایی‌های اخلاقی احتمالی که توسط وی رقم خورده است بلکه به خاطر عدم پشتیبانی از کنسول Nintendo Switch برای عرضه‌ی بازی‌های خود. او بیان داشت که کنسول Wii نمونه‌ی خارق‌العاده‌ای برای پشتیبانی بوده است اما وقنی نمونه‌های اولیه‌ی Switch را دید نگران بود که استقبال زیادی از آن نشود. اما اکنون در نظر دارد تا پشتیبانی از کنسول‌های نینتندو را در آینده در دستور کار قرار بدهد.

 

تمام اتفاقات و افشاگری‌های دادگاه Xbox و FTC

کوتیک معتقد است که نسل بعدی کنسول نینتندو به اندازه‌ی Xbox One و PS4 قدرتمند است

بابی کوتیک، در ادامه‌ی جلسه اظهار داشت که مشغول مذاکره با کمپانی نینتندو برای نسل کنسول آن‌هاست که قدرتی معادل پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان دارد. او البته جزییات بیشتری از این مورد فاش نکرد.

 

رییس کمپانی اکتیویژن سهم درآمد بیشتری از بازی Call of Duty روی ایکس باکس طلب کرده بود

جالب است که با شهادت سارا باند، نایب رییس ایکس باکس مشخص شده که بابی کوتیک در روزهای نخست عرضه‌ی ایکس باکس سری، ردموندی‌ها را تهدید به عدم عرضه‌ی کال آو دیوتی برای آن‌ها کرده است. مشخص است که آمریکایی‌ها عرضه‌ی صرف را روی کامیپوترهای شخصی نمی‌پذیرند و حاضر شده‌اند تا درخواست کوتیک را مبنی بر داده سهم درآمد بیشتر از این بازی روی ایکس باکس اجابت کنند. در حالی که قاعده‌ی تقسیم سود، ۷۰ به ۳۰ است وی با این تهدید توانسته این قاعده را به ۸۰ به ۲۰ تبدیل کند.

 

شرکت مایکروسافت احتمال می‌دهد کنسول PS5 Slim اواحر سال جاری عرضه شود

آمریکایی‌ها معتقدند که شرکت سونی، اواخر امسال یک پلی استیشن جدید عرضه خواهد کرد. در اسناد اخیر دادگاه ذکر شده است که قرار است یک نسخه‌ی دیجیتالی ارزان‌تر پلی استیشن با قیمت ۳۹۹.۹۹ دلار عرضه شود و انتظار می‌رود پلی استیشن اسلیم نیز با همین قیمت کاهش یافته عرضه کند.  همچنین اشاره شده که نسخه‌ی دستی پلی استیشن با قیمت ۳۰۰ دلار در سال جاری عرضه خواهد شد. البته که شایعاتی مبنی بر عرضه‌ی یک پلی استیشن با دیسک درایور جداشدنی وجود دارد که ظاهرا وارد خط تولید شده است و در سال جاری عرضه می‌شود، باید منتظر ماند و دید که آیا این مدل، همان PS5 Slim خواهد بود یا خیر.

 

نظر شما چیست؟ در بخش کامنت‌ها به ما بگویید که کدام مورد برای شما جالب‌تر بود؟

آخرین مقالات بازی را از سایت پی‌اس آرنا بخوانید.


منبع psarena.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + نوزده =