چهارشنبه , می 8 2024

فراخوان ششمین دوره رویداد «بازی‌های جدی» منتشر شد

اخیرا فراخوان ششمین دوره‌ی رویداد «بازی‌های جدی» منتشر شده است که بخش‌های مختلف این رویداد، جوایز و دیگر جزییات مهم آن اعلام شده است.

ششمین دوره‌ی رویداد «بازی‌های جدی» با نام لاتین SeGa 2023 در سه بخش هکاتون، سمپوزیوم و جشنواره برگزار می‌شود که همانند دوره‌های قبل شاهد حضور بازی‌ سازان و بازی پژوهان در رویداد هستیم که در مطالعه و تولید مقاله در زمینه بازی های جدی فعالیت خواهند داشت. البته شاید برای مخاطب عام هنوز قابل تشخیص نباشد که بازی جدی چه مفهومی را دنبال می‌کند.

بازی جدی به طور کلی به مجموعه بازی‌هایی اطلاق می‌شود که صرفا هدف سرگرمی را دنبال نمی‌کنند و هدفی آموزشی، درمانی یا فرهنگی در ساخت آن‌ها وجود داشته است. آموزش نظری، مهارت‌آموزی، اصلاحات اجتماعی و ترویج رفتارهای جامعه‌پسند، تندرستی، درمان،
توانبخشی و تبلیغات و اقناع از جمله اهداف تولید بازی‌های جدی هستند.

اهداف این دوره از رویداد

رویداد بازی‌های جدی همچنان بر اهداف مهمی از جمله تحول نظام درمانی، آموزشی، اجتماعی و درمانی، اتصال دانشگاه و صنعت و تقویت رابطه‌ی این دو در حوزه‌ی بازی‌های جدی، ترویج نگاه کارآمد در میان اقشار مختلفی از جمله سیاست گذاران و مصرف کنندگان، کمک به توسعه‌ی اشغال و فرصت‌های کسب و کار و تداوم حمایت از تولید و تجاری‌سازی بازی‌های آموزشی و سلامت و درمان تاکید دارد. بدیهی است که تلاش‌ها برای تحقیق اهداف مذکور در این دوره از رویداد، بیشتر و هدفمندتر خواهد بود.

 

مزایای حضور در رویداد

اتصال به شبکه‌ی بازیسازی و بازی پژوهی در کشور، ارتباط با ذی‌نفعان و سرمایه گذاران حوزه‌ی بازی‌های هدفمند، همکاری در تولید علم در زمینه‌ی بازی‌های جدی و البته دریافت جوایز نقدی و غیرنقدی از جمله جایزه‌ی بین‌المللی بازی جدی به پژوهشگران غیرایرانی و جایزه‌ی مالی تا سقف ۲۰۰۰ یورو، کمک به استقرار بازی‌های تولید شده در مراکز رشد و شتاب دهی به منظور تسریع توسعه‌ی تجاری بازی نیز از مزایای حضور در این رویداد است.

 

فراخوان ششمین دوره رویداد «بازی‌های جدی» منتشر شد

 

بخش‌های مختلف رویداد

امسال نیز همانند سال‌های قبل، رویداد بازی‌های جدی از سه بخش هکاتون، سمپوزیوم و جشنواره تشکیل شده است. همان‌طور که توسعه و بررسی آثار تولیدی نیز در اولویت رویداد است از تالیف مقالات در این حوزه حمایت می‌شود؛ اما برای کسانی که ویژگی سه بخش این رویداد را نمی‌دانند توضیحاتی خواهیم داد.

بخش سمپوزیوم به گفته‌ی برگزار کنندگان برای تمرکزبخشی به منابع علمی و تحقیق در جهت توسعه‌ی بازی‌های جدی برگزار می‌شود. مقالات در این بخش تنها به زبان انگلیسی و توسط سه داور مورد بررسی قرار می‌گیرد. مقالات مورد تایید داوران در سایت استنادی IEEE Xplore ارائه خواهد شد. علاقه‌ مندان به شرکت در این بخش، نهایتا تا روز جمعه ۵ آبان فرصت دارند تا مقالات خود را به زبان انگلیسی و قالب IEEE برای رویداد ارسال کنند؛ این بخش از رویداد برخلاف سال‌های گذشته به صورت حضوری برگزار خواهد شد. دبیرخانه‌ی رویداد، امسال به مقالاتی با موضوعات مرتبط با جهان مجازی و بازیهای جدی یا کاربرد NFT تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال جایزه تدارک دیده است. همچنین دبیرخانه‌ی رویداد امسال به مقاله‌ی برتر از میان نویسندگان داخلی ۱۲۰ میلیون ریال، مقاله‌ی برتر از میان نویسندگان خارجی ۵۰۰ یورو، برگزیده‌ی مقالات شفاهی ۱۲۰ میلیون ریال، نسخه گسترش یافته مقاله در ژورنالهای خارجی پس از رویداد ۱۲۰ میلیون ریال، مقالات مرتبط با روش تحقیق و تجاری سازی بازیهای جدی نیز ۱۲۰ میلیون ریال و مقالات مرتبط با جهان مجازی یا کاربرد NFT در بازی های جدی ۱۰۰ میلیون زیال جایزه می‌دهد. همچنین برای مقاله‌ی منتخب کاربرد بازی‌های جدی در ارتقای کیفیت قانونگذاری توانمندسازی و آگاه سازی و البته مقاله‌ی منتخب جایگاه بازی در توسعه فرهنگ و تمدن جوایزی نیز اعطا خواهد شد.

 

فراخوان ششمین دوره رویداد «بازی‌های جدی» منتشر شد

 

بخش جشنواره نیز همان‌طور که از نامش پیداست، میزبان آثار تولید شده در موضوعات مختلف بازی‌های جدی است و جوایزی نیز برای منتخبان در نظر گرفته شده است؛ همچنین بازی‌هایی که در رویدادهای قبلی حضور داشته‌اند می‌توانند با انتشار به روز رسانی برای بازی خود، در بخش بهترین به روز رسانی شرکت کنند و جوایزی را به دست آورند. فینال جشنواره در تاریخ ۱ دی‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

هکاتون یک رویداد همزمان حضوری و آنلاین سه روزه است که در آن افراد به ایده پردازی و ساخت یک بازی جدی می‌پردازند. در این بخش، منتور (راهنما) هایی چه در بخش دانش بازی سازی و چه حوزه‌ی خاصی که تیم برای ساخت بازی در آن در نظر گرفته است حضور دارند. هکاتون در سه دوره‌ی گذشته با موضوع درمان اوتیسم و تعامل با بیماران اوتیستیک، ترویج فرهنگ مصرف منطقی دارو، آموزش زبان انگلیسی (برای کودکان، نوجوانان و ناشنوایان)، مهارت های زندگی: انتخاب آگاهانه و مواجهه با بیماری کرونا و استعدادیابی و توانمندسازی با رویکرد شناختی برگزار شده و با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان و حامیان روبرو شده است. روز ۱۰ شهریور، آخرین مهلت برای ثبت نام افراد برای حضور در این بخش از رویداد است.  در این بخش به بازی‌های برگزیده‌ی کلیه‌ی استان‌ها، امتیاز فعالیت نخبگی از سوی بنیاد ملی نخبگان و همچنین تسهیلات مالی ۱۸۰ میلیون ریالی از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اعطا می‌شود.

نهادهای حاضر در رویداد

از جمله نهادهای حاضر در ششمین دوره‌ی رویداد می‌توان به بنیاد ملی بازیهای رایانه‌ای و مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرک)، دانشکده‌ی مهندسی کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر، بنیاد ملی نخبگان، صندوق نوآوری و شکوفایی، دانشگاه‌های اصفهان و تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شرکت آواگیمز و البته سرویس آپارات گیم اشاره کرد.

 

تاریخ‌های مهم رویداد

۱۰ شهریور، آخرین مهلت ثبت نام  فردی یا تیمی افراد در بخش‌های مختلف رویداد است. ۲۹ تا ۳۱ شهریور زمان برگزاری هکاتون بازی های جدی در سطح ملی، ۵ آبان‌ماه آخرین مهلت ارسال مقالات و ثبت آثار، ۳۰ آذر زمان برگزاری سمپوزیوم بین‌المللی بازی های جدی و در نهایت، ۱ دی ماه فینال و اختتامیه‌ی جایزه‌ی بازی‌های جدی خواهد بود. افراد برای تماشای ویدیوهای مختلف رویداد و البته تماشای زنده‌ی روزهای اختتامیه می‌توانند از سرویس آپارات گیم بهره ببرند.

 

ارسال اثر به جشنواره

ارسال اثر به جشنواره‌ی امسال از طریق لینک زیر، ثبت‌نام فردی یا گروهی در هکاتون امسال از طریق این لینک و همچنین ارسال مقاله به بخش سمپوزیوم نیز از این طریق صورت می‌گیرد.


آخرین اخبار بازی را از سایت پی‌اس ارنا بخوانید.


منبع psarena.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 8 =