یکشنبه , می 19 2024

بیوگرافی متیو مک‌کانهی | Alright, Alright, Alright

[ad_1]

متیو مک‌کانهی یکی از بازیگران کاریزماتیک و دوست داشتنی هالیوود بوده که آثاری خاطره‌انگیز را برای طرفدارانش به ارمغان آورده است.

تبلیغات

متیو دیوید مک‌کانهی در تاریخ ۴ نوامبر ۱۹۶۹ (۱۳ آبان ۱۳۴۸) در شهر یووالدی از ایالت تگزاس کشور آمریکا چشم به جهان گشود. خانواده وی را مادرش مری، نویسنده و معلم، پدرش جیمز تاجر شرکت بنزین و ۲ برادرانش تشکیل می‌دادند که والدین وی در طول سال‌های زندگی فرزندشان یک بار طلاق گرفته و ازدواج‌های متعددی را تجره کرده‌اند.

این بازیگر ۵۳ ساله اصل و نسبی از کشورهای همچون انگلستان، آلمان، سوئد، ایرلند و اسکاتلند داشته و خود نیز به سبب تولد در تگزاس آمریکا، از لهجه‌ غلیظ محلی آمریکا بهره می‌برد. برادران بزرگتر وی به ترتیب مایکل و پاتریک نام داشته که متیو رابطه بسیار گرمی با آن‌ها داشته و هر یک به شغل‌های گوناگونی همچون سرمایه‌گذاری و ساخت مستند روی آورده‌اند.

متیو مک‌کانهی زمانی که ۱۱ سال سن داشت به همراه خانواده‌اش به شهری در جنوب ایالت تگزاس به نام لانگویو نقل مکان کرد و تا سال ۱۹۸۸ به تحصیل در مدارس این شهر پرداخت تا در نهایت برای ادامه تحصیل به کشور استرالیا مهاجرت کرد و برای مدتی کوتاه به عنوان دستیار وکیل در بانک به خدمت مشغول شد و از سال ۱۹۸۹ به صورت همزمان در دانشگاه نیز در رشته رادیو و تلویزیون به تحصیل پرداخت تا سرانجام در سال ۱۹۹۳ موفق به کسب مدرک لیسانس در این رشته بشود.

1 30

او که در دهه ۱۹۹۰ میلادی دوران جوانی خود را سپری می‌کرد، در ابتدا قصد داشت تا در دانشگاه به ادامه تحصیل بپردازد که وضعیت نه چندان مناسب مالی خانواده‌اش اجازه چنین کاری را به او نداد و متیو مک‌کانهی که رویای تحصیل در رشته وکالت و سپس تبدیل شدن به وکیلی حرفه‌ای را در سر داشت، به سبب شرایط مالی از این امر منصرف شد و برای گذراندن زندگی به حضور در تبلیغات تلویزیونی روی آورد.

نخستین تجربه حضور وی در مقابل دوربین مربوط به موزیک ویدیویی از تریشا یروود به نام Walkaway Joe بود که در سال ۱۹۹۲ فیلم‌برداری شد. در سال بعداز آن نیز به صورت افتخاری در یکی از قسمت‌های سریال ماورایی و پر رمز و راز Unsolved Mysteries (اسرار حل نشده) به ایفای نقش پرداخت که آغازگر حرفه بازیگری برای متیو مک‌کانهی به شمار می‌رود.

او در همان سال ۱۹۹۳ میلادی در نخستین تجربه سینمایی خود نقشی فرعی را در فیلم زامبی‌محور My Boyfriend’s Back (بازگشت دوست‌پسرم) هنرنمایی کرد که همان حضور کوتاه نظر مثبت مخاطبین سینما را جلب نمود. در ماه سپتامبر همان سال او نقشی را در فیلم Dazed and Confused (مات و مبهوت) بر عهده گرفت که در کمال شگفتی، بسیاری از بازیگران این پروژه بعدها تبدیل به ستارگان سینما شدند که خود متیو نیز یکی از آن‌ها به شمار می‌رود.

3 22

متیو مک‌کانهی ۲۴ ساله که به سبب ظاهر جذاب و مخاطب‌پسندی که داشت، راه سختی را برای ایفای نقش در فیلم Dazed and Confused طی کرده بود، بالاخره فرصت هنرنمایی در کنار نام‌هایی همچون بن افلک، میلا یوویچ و آدام گلدبرگ را پیدا کرد و هنرنمایی او با نقدهای عموماً مثبتی از سوی منتقدین مواجه گشت تا ثابت کند که در کنار ظاهر خوش‌تیپی که دارد، از قدرت بازیگری ارزشمندی نیز بهره برده است.

تا سال ۱۹۹۶ میتیو مک‌کانهی به هنرنمایی در آثاری همچون Angels in the Outfield (فرشتگان در زمین بیس‌بال)، Texas Chainsaw Massacre: The Next Generation (کشتار با اره‌برقی در تگزاس: نسل بعدی)، Glory Daze (تردید در درخشش) و Lone Star (ستاره تنها) پرداخت و موفق شد تا نامی را در صنعت هالیوود برای خود دست و پا کند تا در پروژه‌ای بزرگ و موفق به ایفای نقش بپردازد که از بازیگران بزرگی در آن زمان بهره می‌برد.

متیو مک‌کانهی در فیلم درام و جنایی جوئل شوماخر تحت عنوان A Time to Kill (زمانی برای کشتن) ایفای نقش یکی از شخصیت‌های اصلی را بر عهده گرفت و موفق شد تا با نام‌های بزرگی همچون کوین اسپیسی، ساندرا بولاک، ساموئل ال. جکسون و دونالد ساترلند هم‌بازی شود که قدم بزرگی در عرصه بازیگری برای وی محسوب می‌شد. اثری پرفروش که نخستین جایزه هنری متیو مک‌کانهی را در جشنواره MTV برایش به همراه داشت.

5 17

متیو مک‌کانهی که حال به بازیگرانی جوان و شناخته شده در سطح بین‌المللی تبدیل شده بود، بیش از پیش در پروژه‌های مطرح سینمای هالیوود به ایفای نقش پرداخت تا جایی که شاهد پروژه‌هایی نظیر Larger than Life (بزرگتر از زندگی)، Contact (تماس) و Amistad (آمیستاد) از سوی وی‌ بودیم که آثار نام برده شده از اسامی مشهوری همچون بیل موری، جودی فاستر، مورگان فریمن و استیون اسپیلبرگ بهره برده بودند. نکته مشترک تمامی این آثار در این است که علی‌رغم حضور بازیگرانی مطرح و درجه یک اما متیو مک‌کانهی به زیبایی هر چه تمام قدرت بازیگری خود را به معرض نمایش گذاشته بود.

روند نسبی رو به رشد این بازیگر جوان تا سال ۲۰۰۰ با پروژه‌های دیگری همچون EDtv (اد تی‌وی)، The Newton Boys (پسران نیوتون) و King of the Hill (پادشاه تپه) ادامه یافت. در این بین نیز متیو مک‌کانهی در فیلمی جنگی حول محور خدمه یک زیردریایی، ایفای نقش ستوان اندرو تایلر را در یکی از متفاوت‌ترین هنرنمایی خود در فیلم U-571 (یو-۵۷۱) بر عهده گرفت که مملو از سکانس‌های تنش‌زا و هیجان‌انگیز می‌باشد.

آغاز دهه ۲۰۰۰ شرایط کاری متیو مک‌کانهی را به سمت آثار درام و کمدی سوق داد و بیشتر شاهد حضور او در قامت عاشق‌پیشه‌های جذابی بودیم که با مسائلی درام دست و پنجه نرم می‌کند. آغاز این رویه نیز با فیلم‌های The Wedding Planner (برنامه‌ریز عروسی) و How to Lose a Guy in 10 Days (چگونه مردی را در ۱۰ روز از دست بدهیم) رقم خورد که او را در کنار کیت هادسون و جنیفر لوپز در برابر مخاطبین به تصویر می‌کشید.

2 21

تا سال ۲۰۰۵ رویه نقش‌آفرینی‌های نسبتاً تکراری متیو مک‌کانهی با آثاری همچون Tiptoes (نوک پا)، Sahara (صحرا)، S** and the City همچنان ادامه داشت و در این بین نیز نقش‌آفرینی متفاوت و جذابی را در فیلم اکشن، آخرالزمانی و فانتزی Reign of Fire (سلطنت آتش) به همراهی کریستین بیل و جرارد باتلر به ارمغان آورد که با وجود سکانس‌های جذابی که با حضور اژدهایان رقم زده شده بود اما در گیشه توفیقی حاصل نکرد و در مقابل بودجه ۶۰ میلیون دلاری، با تنها ۸۲ میلیون دلار به کار خود در باکس آفیس پایان داد.

او در همین سال نیز به سبب ظاهری که داشت، به عنوان جذاب‌ترین مرد زنده جهان از سوی مجله “پیپل” انتخاب شد که طرفدارانش را در آن سال حسابی به وجد آورد و این مسئله سبب شد تا پیشنهاد کار به عنوان مدل در برندهای بسیاری به سمت وی روانه شده و کمپانی‌های مشهور صنعت مد و فشن برای استفاده از چهره و ظاهر وی وارد رقابت با یکدیگر شوند.

در همکاری مجدد با کیت هادسن، متیو مک‌کانهی در سال ۲۰۰۸ فیلم اکشن و عاشقانه Fool’s Gold (پیریت) را هنرنمایی کرد و در آن سال به سبب آن که اوون ویلسون برای خودکشی اقدام کرده بود، به عنوان جایگزین وی در فیلم پرستاره Tropic Thunder (تندر استوایی) بازیگرانی همچون رابرت داونی جونیور، تام کروز، بن استیلر و جک بلک را همراهی کرد که با واکنش مثبت مخاطبین مواجه گشت و فروشی ۱۹۲ میلیونی را در گیشه جهانی به ثبت رساند.

4 18

خوشبختانه در اواخر دهه ۲۰۰۰ میلادی متیو مک‌کانهی متوجه شد که تایپ بازیگری وی با آثار عاشقانه و درام گره خورده و اگر که دیر بجنبد، نه تنها سطح کیفی خود را تنزل خواهد داد، بلکه فرصت حضور در آثار بزرگ و منحصر به فرد سینما را نیز از دست خواهد داد. مسئله‌ای که او را مجاب کرد تا از تایپ همیشگی خود خارج شده و بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ یک دگرگونی را در انتخاب آثار وی شاهد بودیم تا جایی که وی در نقل قولی مشهور اعلام نمود اگر به رویه فعلی خود ادامه می‌داد، به بازیگری دسته چندم بدل گشته و فرصت‌های بسیاری را در زندگی از دست می‌داد و در طی این دگرگونی یاد گرفت تا به پروژه‌های پیشنهادی “نه” گفته و خود را برای ایده‌های جدیدی آماده نماید.

جرقه این دگرگونی در سال ۲۰۱۱ میلادی با فیلم The Lincoln Lawyer (وکیل لینکلن) زده شد که ایفای نقش وکیلی سمج و جاه‌طلب را بر عهده گرفت تا به اجرای عدالت بپردازد. اثری جذاب که طرفداران وی را شگفت‌زده کرد. رویه متفاوت وی تا سال ۲۰۱۳ با حضور در آثاری همچون Bernie (برنی)، Killer Joe (جو قاتل) و Mud (ماد) به شکلی موفقیت‌آمیز ادامه یافت که البته در این بین شاهد هنرنمایی او در کنار چنینگ تیتوم در فیلم Magic Mike (مجیک مایک) نیز بودیم که همچنان حال و هوای گذشته وی را یادآوری می‌کرد.

متیو مک‌کانهی که تازه در سال ۲۰۱۲ به عضویت آکادمی علوم و هنرهای سینما درآمده بود، یک سال بعد و در ۲۰۱۳ متفاوت‌ترین نقش آفرینی خود را در فیلم درام و بیوگرافی Dallas Buyers Club (باشگاه خریداران دالاس) رقم زد که در قامت شخصی به نام ران وودروف ظاهر شد و برای ایفای این نقش ۲۲ کیلوگرم از وزن خود را کاهش داد تا بتواند تمام و کمال شخصی بیمار و عجیب و غریب را به تصویر بکشد.

9 13

هنرنمایی استادانه این بازیگر ۴۴ ساله در فیلم Dallas Buyers Club نقطه اوج دگرگونی وی لقب گرفت و برایش جایزه بهترین بازیگر مرد را از سوی جشنواره اسکار به همراه داشت. در کنار اسکار او موفق شد تا جوایز جشنواره‌هایی همچون گلدن گلوب و انجمن بازیگران سینما را نیز از آن خود کرده و زندگی‌اش را برای همیشه دستخوش تغییر نماید که بر تیپ بازیگری وی نیز تاثیر به سزایی داشت.

از سال ۲۰۱۳ به بعد متیو مک‌کانهی وارد فاز جدیدی از بازیگری شد که تفاوتی شگفت‌انگیز نسبت به گذشته وی داشت و این مسئله را در همکاری با لئوناردو دی‌کاپریو و مارتین اسکورسیزی در فیلم The Wolf of Wall Street (گرگ وال استریت) به اثبات رساند. اثری که علی‌رغم حضور کوتاه متیو مک‌کانهی اما از سکانسی نمادین و بسیار مشهور بهره برد که تا به امروز نیز همچنان نقل محافل سینمایی می‌باشد.

سال ۲۰۱۴ مملو از اتفاقات بزرگ برای متیو مک‌کانهی بود. از ثبت ستاره در پیاده‌رو مشاهیر هالیوود گرفته که اتفاقی بزرگ برای هر هنرمند بین‌المللی به شمار می‌رود تا خلق ۲ اثر متفاوت در سینما و تلویزیون که بازی استادانه وی هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد. پروژه سینمایی وی در همکاری با کریستوفر نولان برای فیلم جاه‌طلبانه Interstellar (میان‌ستاره‌ای) رقم خورد که نقش پدری را بر عهده گرفت که برای نجات بشریت مجبور می‌شود تا فرزندانش را تنها گذاشته و به سفری غیرقابل بازگشت قدم بگذارد. اثری که جنبه متفاوتی از ژانر علمی تحیلی را به تصویر کشید و حسابی در نزد مردم و منتقدین به موفقیت رسید.

11 3

در حوره تلویزیون نیز با شبکه HBO وارد همکاری شد تا در کنار دوست بسیار نزدیک خود یعنی وودلی هرلسون، سریال True Detective (کارآگاه حقیقی) را به ارمغان بیاورد. متیو مک‌کانهی در این سریال ایفای نقش کاراگاهی به نام راستین کول را بر عهده گرفت که برای حل معمایی مرموز و بسیار پیچیده، وارد بازی مرگ و زندگی پر رمز و رازی می‌شود که روانش را به نابودی می‌کشاند. هنرنمایی متیو مک‌کانهی به حدی جذاب و تاثیرگذار ظاهر شد که حتی نامزدی در جشنواره امی را نیز تجربه کرد. شیمی فراموش نشدنی متیو مک‌کانهی و وودی هرلسون به حدی استادانه بود که فصل نخست True Detective هنوز هم از جایگاهی ارزشمند در نزد مخاطبین تلویزیونی بهره برده است.

حال متیو مک‌کانهی به چنان بازیگر قدرتمند و تاثیرگذاری بدل گشته بود که حتی پروژه‌های شکست خورده‌ای همچون The Dark Tower (برج تاریک) و Serenity (آرامش) نیز به سبب تنها حضور وی، مخاطب را به وجد می‌آورد و اصطلاحاً بازی تک نفره او می‌توانست کار را دربیاورد که تنها تعداد محدودی از بازیگران هالیوودی از چنین قدرتی در جلب نظر مخاطب بهره برده‌اند.

نمونه بارز این مسئله را می‌توان در قبال فیلم درام، تاریخی و وسترن The Free State of Jones (دولت آزاد جونز) مشاهده کرد. اثری که حول محور برده‌داری جریان داشت و متیو مک‌کانهی با ایفای نقش مردی آزاده به نام نیوتون نایت که در برابر ظلم و ستم برده‌داران ایستادگی کرده، به حدی تاثیرگذار ظاهر شد که یک تنه این فیلم را به شهرت رساند و اثری ارزشمند و تماشایی را به ارمغان آورد.

10 10

از سال ۲۰۱۶ تا به امروز با وجود آن که متیو مک‌کانهی گزیده کار شده و در پروژه‌های معدودی ظاهر گشته اما شاهد آثار جذابی همچون Gold (طلا)، White Boy Rick (ریک پسر سفیدپوست)، The Beach Bum (بطری ساحلی) و انیمیشن‌های Sing (آواز) بوده‌ایم که هر یک به شیوه متفاوتی قدرت بازیگری و صداپیشگی این هنرمند دوست داشتنی را به تصویر کشیده است. او همچنین در سال ۲۰۱۹ با همکاری گای ریچی فیلم اکشن و کمدی The Gentlemen (آقایان) را به ارمغان آورد که موفقیتی تمام عیار در سینما به شمار می‌رود که ظاهر و رفتار متیو مک‌کانهی تا حدودی از خود واقعی‌اش الهام گرفته است.

در حالی که او از آن زمان تاکنون در سینما فیلم جدیدی برای ارائه نداشته است اما در حوزه تلویزیون اثری انیمیشنی به نام Agent Elvis (مامور الویس) را به ارمغان آورده که از حال و هوای اکشن و کمدی دیوانه‌واری بهره برده است. اثری که متیو مک‌کانهی صداپیشگی نسخه‌ای از الویس پریسلی را بر عهده گرفته که در اصل ماموری مخفی برای دولت آمریکا بوده و وقایع جذابی را رقم می‌زند.

متو مک‌کانهی ۵۳ که حال به بازیگری تراز اول و صاحب سبک در سینما و تلوییون بدل گشته و لهجه غلیظ آمریکایی وی هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد، در سال ۲۰۰۶ با مدلی برزیلی به نام کامیلا آلوارز آشنا شد و در سال ۲۰۱۲ رسماً با یکدیگر ازدواج کردند. زوجی بی‌حاشیه که صاحب ۳ فرزند به نام‌های لوی، ویدا و لیوینگستون می‌باشند.

منبع: گیمفا

[ad_2]
منبع gamefa.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 2 =