دوشنبه , می 20 2024

آیا لایو اکشن One Piece می‌تواند موفق ظاهر شود؟

[ad_1]

لایو اکشن One Piece که اقتباسی از انیمه‌ای به همین نام توسط کمپانی نتفلیکس می‌باشد، تاکنون نشان داده که می‌تواند به فاجعه‌ای ختم شود که پیامدهای منفی بسیاری برای این غول سرویس استریم خواهد داشت.

تبلیغات

انیمه One Piece (وان پیس) که به عنوان طولانی‌ترین مجموعه ساخته شده در این صنعت، برای سال‌های متوالی طرفداران بسیاری را از سراسر جهان به سمت خود جذب کرده، به حدی موفقیت‌آمیز و جذاب جلوه کرده که کمپانی بزرگی همچون نتفلیکس را مجاب نموده تا دست به ساخت لایو اکشنی تلویزیونی حول محور آن بزند که پروسه تولید مشقت‌بار و جنجالی را پشت سر گذاشته است.

این لایو اکشن که ماه گذشته نخستین تریلر آن منتشر شد، نه تنها در جلب نظر مثبت مخاطبین دستاوردی نداشت، بلکه با انتقادات منفی بسیار شدیدی از سوی طرفداران انیمه مواجه شده است. بزرگترین انتقادی که به این سریال وارد شده، در مقیاس کوچک آن می‌باشد. زیرا تاکنون بیش از ۱۰۰۰ قسمت از انیمه پخش شده و نتفلیکس فصل نخست را با تنها ۸ قسمت تدارک دیده که به هیچ عنوان نمی‌تواند حق مطلب را در ازای کلیت این فرنچایز ادا نماید.

با این حال مسائل نگران کننده حول محور لایو اکشن One Piece فراتر از تعداد قسمت‌ها بوده و در این مقاله قصد داریم تا به مواردی بپردازیم که می‌تواند ساخته پرهزینه و جنجالی غول سرویس استریمی همچون نتفلیکس را با ضرر و زیان‌های بسیاری همراه نماید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

روایت داستان

 "آیا لایو اکشن One Piece می‌تواند موفق ظاهر شود؟"

نخستین مسئله‌ای که طرفداران این فرنچایز را نگران کرده و در ابتدای مقاله نیز مورد اشاره قرار گرفت، حول محور تعداد قسمت‌هایی می‌باشد که بین انیمه و سریال هیچ سنخیتی نمی‌توان پیدا کرد.

انیمه One Piece با بیش از ۱۰۰۰ قسمت تولید شده، یکی از طولانی‌ترین آثار ساخته شده در تاریه این مدیوم می‌باشد که به آرامی دنیای این فرنچایز را گسترش داده و به جایگاه فعلی رسانده است. با این حال در سمت دیکر ماجرا کمپانی نتفلیکس برای ساخت فصل نخست این مجموعه تنها ۸ قسمت را تدارک دیده که بعید به نظر می‌رسد بتواند معرفی دنیای One Piece را تمام و کمال انجام دهد. تعداد قسمت‌های کم این لایو اکشن به معنای روایت عجولانه و سرسری وقایعی خواهد بود که اساساً مسبب خلق دنیای One Piece در مدیوم انیمه شده است. مخصوصاً آن که فاصله بین فصل‌ها حداقل ۱ سال زمان برده و روایت داستان ضربه جبران ناپذیری از این مسئله دریافت خواهد کرد.

قدرت‌های لوفی

 "آیا لایو اکشن One Piece می‌تواند موفق ظاهر شود؟"

یکی از مسائل جذابی که در انیمه One Piece شاهد بوده‌ایم، قدرت‌های عجیب و غریب لوفی می‌باشد که به وی قابلیت کشش دادن بدنش را داده است.

موضوعی که در نخستین تریلر لایو اکشن One Piece مورد اشاره قرار گرفت و منجر به خلق سکانسی زشت و احمقانه شده بود. توانایی‌های لوفی هرچقدر که در دنیای انیمه منطقی و جذاب جلوه می‌کند اما سنخیتی با لایو اکشن نداشته و با توجه به جلوه‌های بصری ضعیف ساخته نتفلیکس، قطعاً با صحنه‌های زشت و خنده‌داری طرف خواهیم بود که انتقاد طرفداران را برمی‌انگیزد. نکته عجیب ماجرا در این است که طبق گزارشات منتشر شده، کمپانی نتفلیکس بودجه سنگینی را برای تولید این سریال خرج کرده ولی در تریلر منتشر شده نه تنها هیچ نشانه‌ای از چنین بودجه‌ای نمبینیم، بلکه جلوه‌های بصری نیز یکی پس از دیگری فاجعه‌آمیزتر جلوه کرده است که در مرکز آن‌ها سکانس مشت لوفی با قدرت کششی‌اش قرار گرفته است.

پرداخت به شخصیت‌های فرعی

 "آیا لایو اکشن One Piece می‌تواند موفق ظاهر شود؟"

شخصیت‌های فرعی بخش بزرگی از دنیای انیمه One Piece را تشکیل داده‌اند که هر یک با ظاهر منحصر به فرد خود، مخاطبین این فرنچایز را به وجد آورده‌اند.

با این حال به تصویر کشیدن این شخصیت‌ها که برخی از آن‌ها از ظاهر متفاوتی برخوردار هستند، می‌تواند در لایو اکشن تلویزیونی نتفلیکس جواب عکس داشته و جلوه زشت و غیرقابل تحملی را ایجاد کند که نمونه بارز این موضوع را می‌توان در قبال شخصیتی همچون چاپر مثال زد. موجودی نیمه انسان که تاکنون در پوستر و تریلر سریال One Piece نمایش داده نشده و با توجه به جلوه‌های بصری ناامید کننده تریلر، طرفداران این فرنچایز را نگران کرده است؛ زیرا آن‌ها تصور می‌کنند که با چیزی همچون نسخه اولیه سونیک در فیلم Sonic the Hedgehog (سونیک خارپشت) طرف خواهند بود که موجودی پشمالو و بسیار زشت و کریه جلوه کرد تا جایی که کمپانی پارامونت را وادار به انجام تغییراتی بنیادی نمود.

المان‌های کمدی

 "آیا لایو اکشن One Piece می‌تواند موفق ظاهر شود؟"

انیمه One Piece علی‌رغم بهره بردن از شخصیت‌های دیوانه و مبارزاتی حماسی اما در کلیت وقایعی کمدی را به تصویر می‌کش که اکثر آن‌ها به لطف حماقت‌های دوست داشتنی شخصیت لوفی به ثمر نشسته است.

با این حال بعید به نظر می‌رسد که کمپان نتفلیکس بتواند این المان‌ها و لحن کمدی انیمه One Piece را به درستی به لایو اکشن خود منتقل نماید و مخاطبین را به وجد بیاورد. ظاهر لوفی و رفتارهای عجیب و غریب او تاثیر به سزایی در خلق صحنه‌های کمدی و خنده‌داری دارد که در تریلر به نمایش درآمده از سریال آن، شخصیت لوفی نه تنها آن ظاهر خنده‌دار را به ارمغان نیاورده، بلکه رفتارهایش نیز بسیار کلیشه‌ای و فاقد جذابیت جلوه کرده است. اساساً باید گفت که برخی از ویژگی‌ها و المان‌ها تنها در دنیای انیمه قابلبیت جذب مخاطب را دارد و زمانی که شما آن‌ها را وارد دنیای لایو اکشن کنید، مفهوم و معنی خود را از دست خواهند داد که “کمدی” One Piece نیز پیرو همین مسئله خواهد بود.

عدم موفقیت اقتباس‌های لایو اکشن از دنیای انیمه

 "آیا لایو اکشن One Piece می‌تواند موفق ظاهر شود؟"

هالیوود به طرز لجبازانه‌ای برای دهه‌های مختلف سعی داشته تا آثر دنیای انیمه را با المان‌های غربی ترکیب نموده و دست به خلق لایو اکشن از آن‌ها بزند که حتی یک بار هم در چنین امری موفق ظاهر نشده است.

از Dragonball (دراگون بال) و Ghost in the Shell (شبح درون پوسته) گرفته تا Cowboy Bebop (کابوی بیباپ) که توسط خود نتفلیکس اقتباس شده بود، لایو اکشن‌های ساخته شده از دنیای انیمه یکی پس از دیگری فاجعه آمیزتر بوده‌اند تا حدی که مسبب واکنش‌های بسیار تندی از سوی مخاطبین این آثار شده‌اند. دنیای انیمه در بطن خود حاوی ویژگی‌ها و عناصر منحصر به فرد و متمایزی است که هیچگاه نمی‌توان آن‌ها را در مدیوم فیلم و سریال به طرز صحیحی مورد اقتباس قرار داد. با این حال محبوبیت و سودآوری این آثار به حدی گسترده بوده که گویا هالیوود از اشتباهات خود درس نگرفته و به طرز احمقانه‌ای بر تکرار آن‌ها اصرار دارد!

محوببیت فرنچایز One Piece

 "آیا لایو اکشن One Piece می‌تواند موفق ظاهر شود؟"

در مورد قبلی به آثار مشهوری در دنیای انیمه اشاره کردیم که اقتباس‌های ضعیفی از آن‌ها در صنعت هالیوود ساخته و پخش شده است. با این حال هیچکدام از آن‌ها محبوبیت و جایگاه فعلی One Piece را نداشته است.

محبوبیت فرنچایز One Piece در سطح جهانی و بین مخاطبین عام به حدی گسترده و عجیب است که برای لایو اکشن نتفلیکس می‌تواند به مانند شمشیری دو لبه عمل نماید. از یک سو این کمپانی می‌تواند سیل عظیم مخاطبین را به سمت مجموعه خود کشانده و رکورد قابل توجهی را به ثبت برساند و در سوی دیگر اگر سریال One Piece در پاسخگویی به انتظارات مخاطبینش ناامید کننده عمل نماید، با چنان حجمی از حملات و انتقادات شدیدی روبرو خواهد شد که می‌تواند برای نتفلیکس بسیار گران تمام شود تا حدی که حتی باقی آثار آن‌ها را نیز تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. لایو اکشن One Piece شاید که مهمترین و خطرناک‌ترین قدمی باشد که تاکنون نتفلیکس برای گسترش سرویس خود برداشته است.

خط زمانی

 "آیا لایو اکشن One Piece می‌تواند موفق ظاهر شود؟"

مورد دیگری که باز هم پای تعداد قسمت‌ها را وسط خواهد کشید، مقوله خط زمانی فرنچایز One Piece می‌باشد.

بر روی کاغذ کمپانی نتفلیکس ۱۰‌ها فصل آماده برای اقتباس دارد که می‌توان سالیان بسیاری را برای آن‌ها سرمایه‌گذاری نماید. با این حال در عمل به تصویر کشیدن چنین حجمی از فصول و قسمت‌ها عملاً اتفاقی غیرممکن خواهد بود که حتی کمپانی ثروتمندی همچون نتفلیکس نیز توان انجام آن‌ را نخواهد داشت. این کمپانی از یک سو با پروسه فیلم‌برداری سریال باید سر و کله بزند و از سوی دیگر نیز بحث بازیگرانی مطرح است که باید برای سال‌های متوالی تمام وقت و انرژی خود را به تنها ۱ فرنچایز اختصاص دهند که بسیاری از آن‌ها را می‌تواند در میانه مسیر خسته نماید. قطعاً تعداد ۸ قسمت برای فصل نخست لایو اکشن One Piece کافی نخواهد بود و نتفلیکس یا باید تعداد قسمت‌ها را افزایش داده و یا فاصله بین ساخت هر فصل را کاهش دهد تا بتواند تمامی خط‌های زمانی مهم این فرنچایز را پوشش دهد.

تفاوت مقیاس انیمه و لایو اکشن

 "آیا لایو اکشن One Piece می‌تواند موفق ظاهر شود؟"

در نهایت می‌رسیم به مهمترین نگرانی حول محور لایو اکشن One Piece که تمامی موارد نام برده شده در مقاله را شامل خواهد شد.

انیمه One Piece در طی بیش از ۱۰۰۰ قسمت وقایعی منحصر به فرد، ماورایی و بزرگ را به تصویر کشیده که در مقیاس دنیای انیمه امری متداول و طبیعی جلوه کرده است. با این حال در بحث لایو اکشن بسیاری از سکانس‌ها و صحنه‌ها نیازمند بودجه‌ بسیار سنگین و هنگفتی می‌باشد تا بتواند مخاطب را در راضی نگه داشته و آن‌ها را به وجد بیاورد. نبردهایی که در انیمه One Piece شاهد بوده‌ایم به حدی بزرگ و پر زد و خورد بوده‌اند که نه تنها تاکنون در هیچ فیلم و سریالی شاهد چنین مقیاسی نبوده‌ایم، بلکه کارنامه کمپانی نفلیکس نشان می‌دهد که در بحث جلوه‌های ویژه باید نگران باشیم؛ زیرا آن‌ها یا بسیاری از وقایع را به تصویر نخواهند کشید و یا به حدی فاجعه‌آمیز بر روی آن‌ها متمرکز خواهند شد که گویی در حال مشاهده یک برنامه کودک کمدی هستیم. در اصل اقتباس لایو اکشن One Piece با قاطعیت بزرگتر و ریسکی‌تر از هر چیزی خواهد بود که سران کمپانی نتفلیکس حتی بتوانند آن را تصور کنند و این موضع می‌تواند به مانند پاشنه آشیلی برای آن‌ها عمل نماید که نتیجه نهایی را نگران کننده جلوه کرده است.


به نظر شما لایو اکشن تلویزیونی One Piece تا چه اندازه به انیمه و مانگا وفادار خواهد بود؟ آیا این مجموعه تلویزیونی می‌تواند حتی بخشی از دنیای بزرگ و منحصر به فرد انیمه One Piece را به تصویر بکشد؟ مهمترین نگرانی حول محور این لایو اکشن از دیدگاه شما چه مسئله‌ای خواهد بود؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: اسکرین‌رنت

[ad_2]
منبع gamefa.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − 1 =