چهارشنبه , می 1 2024

بیوگرافی کریس همسورث | خدای رعد سینما

کریس همسورث را می‌توان به عنوان یکی از توانمندترین بازیگران حال حاضر هالیوود خطاب کرد که با دنیای سینمایی مارول به شهرت رسیده است.

تبلیغات

کریس همسورث در تاریخ ۱۱ اوت ۱۹۸۳ (۲۰ مرداد ۱۳۶۲) در شهر ملبورن کشور استرالیا چشم به جهان گشوده است. فرزند مشترک زوجی به نام لئونی و کریگ که به ترتیب در زمینه تدریس در مدرسه و مشاور امور اجتماعی فعالیت داشته‌اند. او صاحب ۲ برادر دیگر به نام‌های لوک و لیام نیز می‌باشد که آن‌ها نیز در حوزه بازیگری فعالیت داشته و از طرفداران خاص خود بهره می‌برند.

او که بیشتر دوران کودکی و نوجوانی خود را در شهر زادگاهش یعنی ملبورن سپری کرده بود، با گذر زمان به حرفه بازیگری علاقه پیدا کرد و در سال ۲۰۰۲ میلادی برای نخستین‌بار از طریق مدیوم تلویزیون وارد این حوزه می‌شود. بدین صورت که در این سال ایفای نقش در پروژه‌های تلویزیونی مختلفی همچون Guinevere Jones، Neighbours و Marshall Law را تقبل نمود و خود را به بینندگان معرفی کرد. در سریال Guinevere Jones ایفای نقش شاهزاده آرتور پندراگون را بر عهده داشته است که آغازگر مسیر نقش آفرینی‌های فانتزی‌اش محسوب می‌شود.

کریس همسورث تا سال ۲۰۰۹ میلادی موفق شد تا در سریال‌های گوناگون و ژانرهای مختلف به ایفای نقش پرداخته که در آن زمان معروف‌ترینشان به Home and Away مربوط می‌شود که در ۱۸۹ قسمت از آن حضور پیدا کرد و توانایی‌های خود را به معرض نمایش گذاشت تا شرایط ورود به حوزه سینما را برای خود مهیا نماید. او حتی یکی از شرکت‌کنندگان مسابقه رقص Dancing with the Stars نیز به شمار می‌رود که به مدت ۶ هفته در بحبوحه رقابت باقی ماند و صحنه‌های جذابی را رقم زد که هنوز هم تماشایش می‌تواند طرفدارانش وی را به وجد بیاورد.

بیوگرافی کریس همسورث | خدای رعد سینما - گیمفا

ورود به حوزه سینما کریس همسورث را مجاب کرده بود تا از زادگاه خود فاصله گرفته و قدم به کشور ایالات متحده آمریکا بگذارد. تصمیمی سخت و چالش برانگیز که البته می‌توانست به دگرگونی زندگی وی منجر شود و در نهایت نیز چنین تصمیمی را اتخاذ کرد تا بتواند شهرت خود را در حوزه بازیگری افزایش دهد. به همین منظور در سال ۲۰۰۹ میلادی رسماً حرفه بازیگری در سینما را با فیلم‌های Star Trek و A Perfect Getaway آغاز نمود. در ریبوت پیشتازان فضا ایفای نقش پدر شخصیت نمادین این فرنچایز یعنی جیمز کرک به نام جرج را بر عهده گرفت.

در حالی که ۱ سال بعد در همکاری با شان بین فیلم اکشن و دلهره‌آور Cash را به ارمغان آورد، شرایط برای همکاری بین او و استودیو مارول برای ورود به ژانر ابرقهرمانی در حال مهیا شدن بود. کریس همسورث از سال ۲۰۰۶ میلادی و در بحبوحه شرکت در مسابقه Dancing with the Stars زیر ذره‌بین استودیو مارول برای ایفای یکی از نقش‌های اصلی دنیای سینمایی‌شان رفته بود که بالاخره این فرصت ۵ سال بعد به او داده شد تا خدای رعد، ثور را در فیلم Thor به کارگردانی کنت برانا به تصویر بکشد.

فیلم Thor اثری ابرقهرمانی با المان‌های اساطیری محسوب می‌شد که کریس همسورث را در قامت خدای رعد همراه با تام هیدلستون در مرکز توجه داستان قرار می‌داد تا جنبه متفاوتی از دنیای سینمایی مارول را به معرض نمایش بگذارد؛ فرنچایزی که تازه در ابتدای مسیر قرار داشت و با نمایش شخصیت‌هایی نظیر ثور، کاپیتان آمریکا و مرد آهنی درصدد گردهمایی آن‌ها برای پروژه‌ای تیمی به نام انتقام‌جویان بود. فروش ۴۵۰ میلیون دلاری Thor و تحسین منتقدین از بابت نقش آفرینی کریس همسورث سبب شد تا جای پای او در دنیای سینمایی مارول محکم شده و برای پروژه‌ای بسیار بزرگ آماده شود.

بیوگرافی کریس همسورث | خدای رعد سینما - گیمفا

با فرا رسیدن سال ۲۰۱۲ میلادی او ایفای نقش در پروژه‌های مختلفی را بر عهده داشت که سالی پرمشغله را برایش تدارک دیده بود. ایفای نقش در ۴ فیلم سینمایی متفاوت که هر یک تبلیغات و تریلرهای جذابی را برای طرفدارانش به معرض نمایش گذاشته بود. او این سال را با فیلم علمی تخیلی و ترسناک The Cabin in the Woods شروع کرد و با آثار اکشن و فانتزی Snow White and the Huntsman و Red Dawn ادامه داد تا به ترتیب روایت متفاوتی از سفید برفی و جنگ میان ایالات متحده آمریکا و کره شمالی را به تصویر بکشد. پروژه‌هایی که هر یک با استقبال نسبی سینماگران در گیشه روبرو شدند.

در نهایت بالاخره زمان اکران پروژه جاه‌طلبانه استودیو مارول فرا رسید و The Avengers به کارگردانی جاس ویدون راهی سینماهای جهان شد. اثری ۲۲۵ میلیون دلاری که برای نخستین‌بار قهرمانان نمادین دنیای کمیک را پس از چندین و چند سال برنامه ریزی کنار یکدیگر قرار داده تا به رویارویی با تهدیدی مرگبار بپردازند. اثری به شدت مورد انتظار برای دوست داران دنیای کمیک که در زمان اکران خود با استقبال بی‌نظیری روبرو شد و به فروشی بالغ بر ۱ میلیارد و ۵۱۹ میلیون دلار دست یافت. یکی از مهمترین دلایل موفقیت نخستین فیلم انتقام‌جویان به شیمی عالی بین بازیگران مربوط می‌شود که یکی از آن‌ها ثورِ کریس همسورث بوده است.

پس از ایفای نقش در The Avengers حال کریس همسورث به بازیگری مشهور تبدیل شد که در مرکز توجه رسانه‌های خبری قرار گرفته بود و همگان چشم انتظار پروژه‌های جدید وی در سینما و تلویزیون بودند. با فرا رسیدن سال ۲۰۱۳ میلادی او باری دیگر ایفای نقش در پروژه‌های پرسر و صدا و بزرگ را بر عهده گرفت و این مسیر را با دنباله پیشتازان فضا یعنی Star Trek Into Darkness آغاز کرد که شخصیت جرج کرک را مجدداً ایفا نمود و سپس در دنباله فیلم ثور به نام Thor: The Dark World نیز نقش آفرینی کرد.

بیوگرافی کریس همسورث | خدای رعد سینما - گیمفا

پس از موفقیت بی‌سابقه فیلم نخست انتقام‌جویان و محبوبیت شخصیت ثور، فیلم Thor: The Dark World آنطور که می‌بایست جوابگوی انتظارات مخاطبین نبود و علی‌رغم فروش ۶۴۵ میلیون دلاری‌اش، نقدهای ضد و نقیضی دریافت نمود. لحن فیلم و به تصویر کشیدن شروری کلیشه‌ای و نه چندان جذاب از جمله مشکلات این دنباله از سوی منتقدین و مخاطبین عنوان می‌شد که The Dark World را به اثری ناامید کننده در دنیای سینمایی مارول تبدیل کرده بود تا حدی که مدیران استودیو مارول را مجبور کرد تا بازنگری اساسی نسبت به فیلم‌های ثور داشته باشند.

کریس همسورث در همین سال ۲۰۱۳ پس از ایفای نقش در پروژه‌های علمی تخیلی و ابرقهرمانی، این بار به سراغ ژانر بیوگرافی رفت و فیلم جذاب و تحسین شده RUSH را در همکاری با ران هاوارد پدید آورد. اثری برگرفته از سلسله رویدادهای واقعی حول محور رقابت تاریخی میان ۲ تن از بزرگان مسابقات فرمول یک به نام‌های جیمز هانت و نیکی لائودا که زندگی پرفزار و نشیب و دراماتیک آن‌ها را به تصویر می‌کشید. اثری به شدت زیبا که فروشی حدوداً ۱۰۰ میلیون دلاری را در گیشه رقم زد و مورد توجه منتقدین قرار گرفت تا حدی که نامزد دریافت جوایز گوناگونی بوده است.

در ادامه نقش آفرینی‌های متفاوت و مخاطب پسند کریس همسورث، سال ۲۰۱۵ میلادی را با فیلم مورد انتظار Blackhat آغاز کرد. اثری اکشن به کارگردانی نام مشهور سینمای هالیوود یعنی مایکل مان که در زمان اکران نه تنها نقدهای بسیار ضعیفی را دریافت نمود، بلکه در گیشه نیز فروشی فاجعه‌بار را تجربه کرد تا بازیگر نقش ثور نخستین شکست بزرگ کارنامه بازیگری خود را تجربه نماید. مسئله‌ای که البته با موفقیت تجاری Avengers: Age of Ultron و تحسین هنری In the Heart of the Sea تا حدودی جبران شد و چندان به چشم نیامد.

بیوگرافی کریس همسورث | خدای رعد سینما - گیمفا

با این حال سال بعد با شکست‌های متعدد دیگری برای کریس همسورث همراه شد تا حدی که اگر دنیای سینمایی مارول وجود نداشت، می‌توانست حرفه بازیگری وی را برای همیشه به پایان برساند. او نخست با دنباله/پیش درآمد The Huntsman: Winter’s War به سینمای سال ۲۰۱۵ میلادی وارد شد؛ اثری که عملاً تکلیفش با خودش مشخص نبود و ضرورتی بر ساخت آن وجود نداشت و به همین سبب نیز با واکنش‌های منفی منتقدین و مخاطبین عام سینما روبرو شد و فروشی بسیار ناامید کننده را تجربه نمود. سپس در ریبوت Ghostbusters کنار تیمی متشکل از زنان حضور پیدا کرد؛ ریبوتی که خواسته طرفداران نبود و به طبع با استقبالی از سوی آن‌ها نیز روبرو نشد و به حدی فیلم‌نامه بدی را به معرض نمایش گذاشت که بود و نبود کریس همسورث تاثیری در کلیت ماجرا نداشت.

پروژه‌های نام برده سبب شدند تا کریس همسورث علی‌رغم ایفای نقش کوتاه در فیلم Doctor Strange که بازخوردهای مثبتی را در پی داشت، به صورت کلی سالی ناامید کننده با پروژه‌هایی شکست خورده را در کارنامه بازیگری‌اش به ثبت برساند که تنها و تنها دنیای سینمایی مارول عامل نجات او محسوب می‌شد. پس از چندین سال پرمشغله او در سال ۲۰۱۷ میلادی تنها با فیلم سوم ثور به نام Thor: Ragnarok بر پرده سینما ظاهر شد تا بالاخره در همکاری با تایکا وایتیتی بتواند لحن و حال و هوای مورد نیاز برای روایت داستانی حول محور خدای رعد را آنطور که می‌بایست، به تصویر بکشد. اثری که پیش زمینه‌ای برای فیلم سوم انتقام‌جویان محسوب شد و فروشی ۸۵۴ میلیون دلاری را به ثبت رساند.

پس از حضوری ۷ ساله در دنیای سینمایی مارول بالاخره زمان رویایی برای طرفداران این فرنچایز فرا رسید تا حماسه ابرقهرمانی مثال‌زدنی‌ای را در کنار کریس همسورث به عنوان خدای رعد تجربه نمایند. فیلم Avengers: Infinity War به کارگردانی برادران روسو روایت‌گر گروه انتقام‌جویان از هم پاشیده شده‌ای بود که می‌بایست در برابر تانوس و ارتش وی قد علم کرده و از زمین در برابر شرارت‌های وی محافظت می‌کردند. اثری به شدت تیره و تاریک مملو از تمام قهرمانان دنیای سینمایی مارول که آرک شخصیتی ثور را به مرحله کاملاً جدیدی سوق می‌داد. فیلم سوم انتقام‌جویان به حدی زیبا و حماسی از آب در آمده بود که به فروش ۲ میلیارد دلاری دست پیدا کرد.

بیوگرافی کریس همسورث | خدای رعد سینما - گیمفا

کریس همسورث در همان سال ۲۰۱۸ فیلم‌های دیگری را نیز نقش آفرینی کرد که البته با وجود رویداد سینمایی بزرگی همچون Avengers: Infinity War به چشم نمی‌آمدند. نخست فیلم ۱۲ Strong که برگرفته از رویدادی واقعی در کشور افغانستان محسوب شده و رویارویی سربازان آمریکایی سوار بر اسب را با نیروهای طالبان به تصویر می‌کشید و سپس نقش آفرینی در نئو-نوآر درو گادرد به نام Bad Times at the El Royale که با استقبال چندانی از سوی مخاطبین در گیشه مواجه نشد و خیلی زود از خاطرات فراموش گشت. با این حال این فیلم از سوی منتقدین نمرات قابل قبولی را دریافت کرده بود که نقش آفرینی متفاوت کریس همسورث یکی از نکات مثبت ساخته درو گادرد در نظر گرفته شده بود.

با فرا رسیدن سال ۲۰۱۹ میلادی کریس همسورث باری دیگر ایفای نقش ثور، خدای رعد را در دنیای سینمایی مارول بر عهده گرفت تا حماسه سنگ‌های بی‌نهایت را در کنار همکاران قدیمی خود همچون رابرت داونی جونیور، کریس ایوانز و اسکارت جوهانسون در فیلم Avengers: Endgame به پایان برساند. چهارمین فیلم انتقام‌جویان که جلوه کاملاً متفاوت و غیرمنتظره‌ای از ثور را به معرض نمایش گذاشت و به فروش سرسام‌آور ۲ میلیارد و ۷۹۹ میلیون دلار دست یافت تا برای نخستین‌بار در سینما، برادران روسو بتوانند جایگاه پرفروش‌ترین فیلم تاریخ را از آواتار جیمز کامرون سلب نمایند.

فرنچایز مردان سیاه‌پوش یکی از آثار جذاب ژانر علمی تخیلی محسوب می‌شد که ویل اسمیت و تامی لی جونز باعث محبوبیت آن شده بودند. با این حال عدم علاقه این بازیگران برای حضور در فیلم چهارم این مجموعه سبب شد تا کمپانی سونی پیکچرز دست به تولید اسپین‌آفی تحت عنوان Men in Black: International با بازیگرانی کاملاً جدید بزند. کریس همسورث و تسا تامپسون که پیشتر همکاری موفقی را در دنیای سینمایی مارول تجربه کردند، در این اسپین‌آف گرد یکدیگر جمع شده تا ماموران جدیدی را به تصویر بکشند که به رویارویی با موجودات فضایی عجیب و غریب می‌روند. عدم حضور بازیگران اصلی و عدم روایت داستانی جذابی سبب شد تا Men in Black: International مورد استقبال منتقدین و مخاطبین قرار نگرفته و با فروش ناامید کننده ۲۵۴ میلیون دلار، کمپانی سونی پیکچرز متقاعد شد تا فرنچایز مردان سیاه‌پوش را برای همیشه کنار بگذارد.

بیوگرافی کریس همسورث | خدای رعد سینما - گیمفا

پس از آغاز به کار فرنچایز جان ویک ژانر اکشن تحولی قابل توجه را به خود شاهد بود تا حدی که کمپانی‌های فیلم‌سازی مختلفی بر آن شدند تا از حال و هوای پرزد و خورد فیلم‌های کیانو ریوز الهام گرفته و فرنچایزهای خود را پایه گذاری نمایند. تصمیمی که تا سال ۲۰۲۰ میلادی با شکست‌های متعددی همراه بود تا این که کمپانی نتفلیکس در بحبوحه همه گیری ویروس کرونا دست به کار شد و فیلم اکشن و هیجانی Extraction را با حضور کریس همسورث و گلشیفته فراهانی تدارک دید. اثری به شدت جذاب و مملو از سکانس‌های اکشن دیوانه‌وار که مورد استقبال عموم مخاطبین قرار گرفت و رکوردهای جالب توجهی را در سرویس استریم نتفلیکس به ثبت رساند.

پس از پایان فاز سوم دنیای سینمایی مارول و در حالی که همگان تصور می‌کردند که خدای رعد از نقشی اصلی به شخصیتی فرعی تبدیل خواهد شد، استودیو مارول و تایکا وایتیتی بیخیال محبوبیت وی نشده و برای نخستین‌بار یکی از قهرمانان این فرنچایز را صاحب چهارمین فیلم اختصاصی‌اش به نام Thor: Love and Thunder کردند؛ اثری که ناتالی پورتمن را پس از غیبتی طولانی مدت به این فرنچایز بازمی‌گرداند تا شخصیت مایتی ثور را به تصویر بکشد. دنباله‌ای بسیار ضعیف و مبتذل که حتی چندین پله از Thor: The Dark World نیز ناامید کننده‌تر ظاهر شد و نه تنها فروش کمتر از Thor: Ragnarok یعنی ۷۶۰ میلیون دلار را در پی داشت، بلکه موجب شد تا تایکا وایتیتی با انتقادات فراوانی روبرو شده تا حدی که از دنیای سینمایی مارول خارج شود.

کریس همسورث که حال گزیده کارتر از قبل عمل می‌کرد، برای سال ۲۰۲۳ میلادی تنها یک فیلم را برای طرفدارانش تدارک دید که آن هم Extraction 2 نام داشت. دنباله یکی از موفق‌ترین فیلم‌های اکشن یک دهه اخیر سینمای هالیوود که باری دیگر او را در کنار گلشیفته فراهانی وارد ماجراجویی‌های هیجان انگیز مملو از سکانس‌های پرزد و خورد می‌کرد. Extraction 2 اگرچه از تکرار رکوردهای فیلم نخست جا ماند اما با این حال روایتی جذاب را به ارمغان آورد که استقبال مخاطبین و منتقدین را در پی داشت تا زمینه برای ساخت فیلم سوم را مهیا نماید.

بیوگرافی کریس همسورث | خدای رعد سینما - گیمفا

حال کریس همسورث برای امسال با ۲ فیلم متفاوت به استقبال طرفدارانش خواهد آمد. برای نخستین‌بار در همکاری با جرج میلر فرصت حضور در فرنچایز مکس دیوانه را با فیلم Furiosa: A Mad Max Saga پیدا کرده تا نقش شروری دیوانه به نام وارلرد دمنتوس را در مقابل فیوریوسا آنیا تیلور-جوی بر عهده داشته باشد. پروژه سینمایی دوم وی نیز اثر جدیدی از فرنچایز تبدیل‌شوندگان تحت عنوان Transformers One می‌باشد که به زودی نخستین تریلر خود را دریافت خواهد کرد.

کریس همسورث ۴۰ ساله که حال به بازیگری مطرح، توانمند و دوست داشتنی تبدیل شده که از حاشیه و جنجال به دور بوده، نه تنها نسبت به ۲ برادر دیگرش کارنامه ارزشمندتری را تدارک دیده، بلکه در ژانر ابرقهرمانی نیز حضوری به یاد ماندنی داشته و به زودی با فیلم پنجم ثور و انتقام‌جویان جدید به استقبال طرفدارانش خواهد رفت. هنرمند مورد احترامی که در سال ۲۰۱۰ میلادی با بازیگر و مدل اسپانیایی السا پاتاکی آشنا شد و رابطه‌‌ای عاطفی میانشان شکل گرفت که به ازدواج آن‌ها منجر شده است؛ ازدواجی که تولد یک دختر و ۲ پسر نتیجه آن بوده است.

شاید برای شما جالب باشد تا بدانید که کریس همسورث فارغ از حوزه بازیگری و در زندگی شخصی توجه ویژه‌ای به آمادگی بدنی خود داشته و از فیزیک قابل توجهی بهره می‌برد. مسئله‌ای که سبب شده تا در مستندهای ورزشی و ماجراجویی مختلفی حضور پیدا کرده و در همکاری با شبکه نشنال جئوگرافیک اتفاقات هیجان انگیزی را برای طرفدارانش رقم زده است.

منبع: گیمفا


منبع gamefa.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + نه =