سه‌شنبه , آوریل 30 2024

آتاری ۲۶۰۰: معرفی پدران ۳ سبک بازی های ویدیویی

شاید برای شما اتفاق افتاده باشد زمانی که Tennis World Tour یا Tom Raider بازی می‌کنید از خود بپرسید که سبک ماجراجویی چگونه به وجود آمده یا اولین بازی ساخته شده بر اساس ورزش تنیس چه نام دارد؟ با ما در این مقاله باشید تا پدران ۳ سبک بازی ویدیویی که برروی کنسول آتاری ۲۶۰۰ منتشر شدند را بررسی کنیم.

تبلیغات

این روزها هر چیزی پدر خاص خودش را دارد؛ مثلا علاقمندان به سبک موسیقی رپ، پدر رپ ایران دارند یا افرادی که به شکم محترمشان بیشتر اهمیت می‌دهند از دنبال کنندگان شش آتیشه پدر ترکیبی ایران هستند. خلاصه این ماجرای پدر در بازی های ویدیویی نیز وجود دارد و قصد داریم به صورت خیلی خلاصه‌وار و صد البته با همراهی همیشگی شما کاربران به سراغ ۳ بازی به یادماندنی در کنسول آتاری ۲۶۰۰ برویم که توانستند به عنوان اولین نمونه در سبک خاصی از بازی‌های ویدیویی لقب بگیرند.

آتاری ۲۶۰۰: معرفی پدران ۳ سبک بازی های ویدیویی - گیمفا

Pitfall!

به جرات می‌توان Pitfall! را پدر سبک ماجراجویی و پلتفرمر دانست.

بازی Pitfall! هنر ذهن خلاق دیوید کرین (David Crane) بنیانگذار استودیو اکتیویژن است. وی در مصاحبه به یادماندنی که با مجله EDGE در سال ۲۰۰۳ داشت روند خلق Pitfall! را اینگونه مطرح می‌کند:

کاغذهای سفید طراحیم رو آماده کردم و وسط صفحه یه دونه فیگور ایستاده چوب مانند کشیدم و با خودم زمزمه کردم که الان من مرد کوچک دونده خودم رو دارم. بهترین کار اینکه توی یه مسیر قرارش بدم و اینگونه دوتا خط دیگه روی کاغذهای طراحی کشیدم.

مداوم از خود سوال‌هایی را می‌پرسیدم و جواب‌هایم را به ساده‌ترین شکل ممکن روی کاغذ می‌کشیدم:

اسم مرد کوچک من چی می‌تونه باشه؟ هری (Harry) اسمش رو می‌ذارم. طبیعتا باید در مسیری قرار بگیره، این مسیر کجا میتونه باشه؟ بله جنگل. سپس چند درخت روی کاغذ کشیدم. علت دویدن هری توی جنگل چی می‌تونه باشه؟ خب هری دنبال یه سری گنج‌ها هست و باید از مسیری دشوار رد بشه و با دشمنانی متفاوت رویارویی کنه تا بتونه به گنج دست پیدا بکنه. اینگونه شد که برروی کاغذ چند گنج و مسیری پرفراز و نشیب و دارای گودال و سیاهچاله‌ها با دشمنانی همچون عقرب کشیده شد.

به گفته آقای کرین، تمامی ایده خلق بازی Pitfall! تنها در ۱۰ دقیقه چیده و تدارک دیده شد و برنامه‌نویسی آن نیز حدود ۱۰۰۰ ساعت زمان به خودش اختصاص داد اما در نهایت با یک بازی فوق العاده زیبا و جذاب روبرو شدیم که توانست نظر مثبت بسیاری از منتقدین را به خود جلب و به یکی از بهترین بازی‌های ویدیویی در طول تاریخ تبدیل شود.

بازی‌باز در Pitfall! می‌بایست در مدت زمان ۲۰ دقیقه به یافتن ۳۲ گنج پنهان شده در جنگلی زیبا اما پر از اتفاقات غیر منتظره مشغول شود. در طول مسیر موانعی مثل گرد و غبار و شن‌ها به سمت شما روانه می‌شوند که باید از روی آن‌ها پریده تا جان سالم بدر ببرید. در زیر زمین نیز تونل‌های حفر شده که با پایین رفتن از پله‌های موجود مسیر را برای شما هموارتر کرده و دسترسی به گنج‌ها را آسوده‌تر می‌کند اما فراموش نکنید که عقربی سفید رنگ برای نیش زدن شما لحظه شماری کرده و منتظر یک غلفت از سوی بازی‌باز است تا زهر خود را بریزد.

شخصیت هری می‌بایست در مدت زمان تعیین شده تمامی گنج‌ها را پیدا کند تا با دستیابی به عدد ۱۱۴۰۰۰ امتیاز کامل بازی را به خود اختصاص بدهد؛ البته فراموش نکنید که برخورد با برخی از موانع موجود مثل بوته‌های خاری که به سمت شما حرکت می‌کنند باعث کاهش امتیاز بازی‌باز خواهد شد.

آتاری ۲۶۰۰: معرفی پدران ۳ سبک بازی های ویدیویی - گیمفا

River Raid

مگر می‌شود صحبت از کنسول آتاری ۲۶۰۰ شود و نامی از بازی River Raid نیاورد؟ این بازی که تحت عنوان «هواپیما جنگی» در ایران شناخته می‌شود بدون تردید خاطرات خوش زیادی برای بازی‌بازان دهه ۶۰ و حتی خانواده‌های آنان بوجود آورده است. به جرات می‌توان River Raid را یکی از اولین بازی‌های پیمایشی برپایه حمله به دشمنان و سایر اشیاء غیر ثابت و محرک دانست. این بازی در سال ۱۹۸۳ میلادی با فروش بسیار بالای خود جزو لیست پرفروش‌ترین بازی‌های ویدیویی قرار گرفت.

شما در نقش خلبان یک جت جنگنده B1 قرار دارید که می‌بایست هلیکوپترها و کشتی‌های جنگی دشمنان را نابود کنید. گیم‌پلی به همین سادگی است اما کنترلر جذاب که به «دسته خلبانی» در ایران مشهور بوده، توانست نظر مثبت بسیاری از بازی‌بازان ایرانی را به سمت خود جلب کند.

River Raid توسط هوش خلاق خانم کارول شاو (Carol shaw) ساخته شد. در خصوص خانم کارول شاو باید بگوییم که وی جزو اولین بازی‌سازان زن محسوب می‌شود که توانست آثار زیبا و خارق العاده‌ای از خود در صنعت بازی‌های ویدیویی به یادگار بگذارد. وی در زمان ساخت بازی همکاری خوبی با شرکت اکتیویژن داشت و با همکاری این شرکت بزرگ توانست بازی جذاب River Raid را روانه بازار کند.

در کل اگرچه River Raid بهترین بازی آتاری ۲۶۰۰ شناخته نمی‌شود اما جزو یکی از اساسی‌ترین و شناخته‌ترین بازی‌های این کنسول دوست داشتنی محسوب می‌شود.

آتاری ۲۶۰۰: معرفی پدران ۳ سبک بازی های ویدیویی - گیمفا

PONG

همه چیز مانند قوانین ورزش تنیس اما به صورت کاملا ساده دنبال می‌شود. بکگراند بازی را یک صفحه قرمز رنگ تشکیل داده و بالای آن نیز یک سفید افقی رنگ قرار گرفته است. دو خط جگری و سبز نیز در سمت راست و چپ وجود دارد که باید جلوی عبور توپ سفید رنگ را بگیرند. شاید که نه بلکه صد در صد با گیم‌پلی ساده‌ای روبرو هستیم که در عین سادگی بسیار سرگرم کننده و جذاب است. امکان انجام بازی به صورت دو نفره سبب شده که بازی‌بازان ساعت‌ها روبروی تلویزیون بشینند و مشغول انجام بازی Pong شوند.

لازم به ذکر بوده که بازی Pong در زمان عرضه بسیار محبوب و پرطرفدار بوده و توانست به یکی از عناوین تاثیرگذار کنسول آتاری ۲۶۰۰ تبدیل شود.

به صراحت می‌توان گفت که عناوین تنیس دو نفره حرفه‌ای امروزه الهام گرفته از بازی Pong هستند در واقع اگر به همان بحث محبوب پدر بپردازیم، Pong را می‌توان پدر بازی ویدیویی تنیس دانست.

آتاری ۲۶۰۰: معرفی پدران ۳ سبک بازی های ویدیویی - گیمفا

بله، بنده هم می‌دانم که کلی بازی جذاب دیگر وجود دارد که سودای پدر بودن در سر دارند! در واقع این عناوین اولین بازی ساخته شده در آن سبک شناخته می‌شوند که کمتر شخصی با آن آشنایی دارد.

پس منتظر چه هستید؟ از طریق قسمت نظرات به ما بگویید که چه پدرهای ناشناخته و شناخته شده‌ای وجود دارد که باید با آنان آشنا شویم!


منبع gamefa.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 13 =