یکشنبه , می 19 2024

بهترین انیمه های ژانر جنون و روانشناختی تا سال 2023 (10 مورد برتر)

[ad_1]

ژانر جنون (Psycho) یکی از ژانرهای محبوب انیمه است که به بررسی موضوعاتی مانند ذهن انسان، روانشناسی و اختلالات روانی می‌پردازد. این ژانر اغلب با عناصری مانند خشونت، خون و وحشت همراه است و می‌تواند تجربه‌ای چالش برانگیز و هیجان انگیز برای مخاطبان باشد. در ادامه 10 مورد از بهترین انیمه های ژانر جنون آورده شده است.

Attack on Titan (2013-2023)

Attack on Titan (2013-2023)

انیمه حمله به تایتان (Attack on Titan) یک انیمه اکشن فانتزی است که در سال‌های 2013 تا 2023 به کارگردانی تاکویا ایسایاما منتشر شد. این انیمه بر اساس مانگای محبوبی به همین نام نوشته‌ی هاشیرو ایزایاما ساخته شده است.

داستان انیمه در دنیایی پسا آخرالزمانی روایت می‌شود که انسان‌ها در پشت سه دیوار عظیم زندگی می‌کنند تا از تایتان‌های غول پیکر و بی‌عقل که انسان‌ها را می‌خورند، در امان بمانند.

خلاصه داستان:

در سال 845، دیوار ماریا، یکی از سه دیوار عظیم، توسط یک تایتان غول پیکر شکسته می‌شود و تایتان‌ها به شهر شیگانشیما حمله می‌کنند. در این حمله، مادر ارن یگر، شخصیت اصلی داستان، کشته می‌شود. ارن، میکاسا آکرمن، دوست دوران کودکی‌اش، و آرمین آرلرت، دوست دیگرشان، تصمیم می‌گیرند به یگان اکتشاف بپیوندند تا تایتان‌ها را شکست دهند و دنیا را از دست آنها نجات دهند.

The Promised Neverland (2019-2020)

The Promised Neverland (2019-2020)

«سرزمین موعود» (The Promised Neverland) یک انیمه ترسناک علمی تخیلی است که در سال‌های 2019 تا 2020 به کارگردانی مامورو کانبه منتشر شد. این انیمه بر اساس مانگای محبوبی به همین نام نوشته‌ی کایو شیرای و پوسوکا دمیزو ساخته شده است.

«سرزمین موعود» در دنیایی روایت می‌شود که انسان‌ها و شیاطین با یکدیگر در جنگ هستند. شیاطین انسان‌ها را شکار می‌کنند و آنها را می‌خورند.

خلاصه داستان:

در یتیم‌خانه‌ای به نام گریس فیلد، گروهی از کودکان در کنار یکدیگر بزرگ می‌شوند و زندگی آرام و شادابی را سپری می‌کنند. اما یک روز، ویلیان، یکی از کودکان یتیم‌خانه، متوجه می‌شود که یتیم‌خانه در واقع یک مزرعه‌ی پرورش انسان است که شیاطین از آن برای شکار انسان‌ها استفاده می‌کنند.

ویلیان و دوستانش تصمیم می‌گیرند از یتیم‌خانه فرار کنند تا از دست شیاطین نجات پیدا کنند. آنها در این راه با چالش‌های زیادی روبرو می‌شوند، اما با کمک یکدیگر تلاش می‌کنند تا به سرزمین موعود، جایی که انسان‌ها و شیاطین با یکدیگر در صلح زندگی می‌کنند، برسند.

Made in Abyss (2017-2019)

Made in Abyss (2017-2019)

انیمه «ساخته شده در اعماق» (Made in Abyss) یک انیمه ماجراجویی فانتزی است که در سال‌های 2017 تا 2019 به کارگردانی ماسایوکی کوجیما منتشر شد. این انیمه بر اساس مانگای محبوبی به همین نام نوشته‌ی آکیتو تسوکوشی ساخته شده است.

داستان انیمه در دنیایی روایت می‌شود که در مرکز آن، یک حفره عظیم به نام آبیس قرار دارد. آبیس پر از عتیقه‌های ارزشمند و موجودات عجیب و غریب است.

خلاصه داستان:

ریکو، دختری یتیم، آرزو دارد که به عنوان یک غارنورد به اعماق آبیس سفر کند و مادرش را که یک غارنورد مشهور است، پیدا کند. یک روز، ریکو در حفره‌ای عمیق یک ربات پسربچه به نام Reg را پیدا می‌کند. ریکو و Reg تصمیم می‌گیرند با هم به سفر به اعماق آبیس بروند.

Perfect Insider (2015)

Perfect Insider (2015)

انیمه Perfect Insider (داخلی کامل) یک انیمه روانشناختی جنایی است که در سال 2015 به کارگردانی ماساهیرو ماتسوموتو منتشر شد. این انیمه بر اساس رمانی به همین نام نوشته‌ی یوکیتو کاننو ساخته شده است. داستان انیمه در یک جزیره تحقیقاتی به نام شیزوکی روایت می‌شود. این جزیره محل آزمایش‌های هوش مصنوعی است.

خلاصه داستان:

کویچی ناکانو، یک دانشمند جوان، به جزیره شیزوکی دعوت می‌شود تا در یک آزمایش جدید شرکت کند. این آزمایش بر روی هوش مصنوعی به نام یوکی است که گفته می‌شود از هوش انسان فراتر رفته است.

ناکانو در جزیره با دختری به نام ریه یوکیوجی آشنا می‌شود. ریه یک روانشناس است که به جزیره آمده است تا یوکی را مورد مطالعه قرار دهد. ناکانو و ریه با هم متوجه می‌شوند که در جزیره اتفاقات عجیبی در حال رخ دادن است. آنها تصمیم می‌گیرند به راز این اتفاقات پی ببرند.

Serial Experiments Lain (1998)

Serial Experiments Lain (1998)

انیمه Serial Experiments Lain (آزمایش‌های سریالی لاین) یک انیمه روانشناختی علمی تخیلی است که در سال 1998 به کارگردانی ریوتارو ناکامورا منتشر شد. این انیمه یکی از تأثیرگذارترین انیمه‌های تاریخ محسوب می‌شود که به بررسی موضوعاتی مانند واقعیت، هویت و تکنولوژی می‌پردازد.

خلاصه داستان:

لین ایواکورا، یک دختر نوجوان گوشه‌گیر، با مرگ ناگهانی یکی از همکلاسی‌هایش به نام چیسا آشنا می‌شود. چیسا قبل از مرگش ایمیلی برای لین ارسال می‌کند که در آن می‌گوید که زنده است و در وایرد، دنیای مجازی، زندگی می‌کند.

لین ابتدا به این موضوع شک دارد، اما به تدریج متوجه می‌شود که چیسا راست می‌گوید. او همچنین متوجه می‌شود که وایرد ممکن است از واقعیت واقعی جدایی‌ناپذیر باشد.

Paranoia Agent (2004)

Paranoia Agent (2004)

انیمه Paranoia Agent (عامل پارانویا) یک انیمه روانشناختی طنزآمیز است که در سال 2004 به کارگردانی ساتوشی کن منتشر شد. این انیمه داستان یک گروه از افراد را روایت می‌کند که توسط یک پسر بچه به نام لیلیپوت مورد حمله قرار می‌گیرند.

خلاصه داستان:

در توکیو، یک پسر بچه چاق به نام لیلیپوت شروع به حمله به مردم با چوب بیسبال می‌کند. قربانیان این حملات معمولاً افرادی هستند که به دلیل موقعیت اجتماعی یا وضعیت مالی خود، مورد انتقاد یا تحقیر قرار می‌گیرند.

یک کارآگاه خصوصی به نام ماسامیچی کوداکا مسئول رسیدگی به این پرونده می‌شود. او در ابتدا معتقد است که لیلیپوت یک فرد واقعی است، اما به تدریج متوجه می‌شود که ممکن است ماجرا پیچیده‌تر از این باشد.

در مجله تایم سیتی بخوانید:

Monster (2004-2005)

Monster (2004-2005)

انیمه Monster (هیولا) یک انیمه جنایی روانشناختی است که در سال‌های 2004 تا 2005 به کارگردانی تاکویا ایسایاما منتشر شد. این انیمه بر اساس مانگای محبوبی به همین نام نوشته‌ی نائوکی اوراساوا ساخته شده است.

داستان انیمه در آلمان غربی روایت می‌شود. دکتر کنزو تنما، یک جراح مغز و اعصاب جوان و بسیار با استعداد، زندگی خود را در حال کار در بیمارستانی در آلمان می‌گذراند. یک روز، کنزو تنما یک پسر بچه به نام یوهان لیکتر را از مرگ نجات می‌دهد. اما این نجات جان، عواقبی هولناک برای کنزو به همراه دارد.

خلاصه داستان:

کنزو تنما به دلیل نجات جان یوهان لیکتر، به عنوان یک قهرمان ملی شناخته می‌شود. اما یوهان لیکتر در واقع یک هیولای بی‌رحم است که به کشتن مردم بی‌گناه می‌پردازد. کنزو تنما که از کاری که کرده است پشیمان است، تصمیم می‌گیرد به تعقیب یوهان لیکتر بپردازد و او را متوقف کند.

Paprika (2006)

Paprika (2006)

انیمه Paprika (پاپریکا) یک انیمه علمی تخیلی روانشناختی است که در سال 2006 به کارگردانی ساتوشی کن منتشر شد. این انیمه بر اساس رمانی به همین نام نوشته‌ی یاسوتاکا سوتسویی ساخته شده است.

داستان انیمه در آینده‌ای نزدیک روایت می‌شود. دستگاهی جدید به نام DC Mini اختراع شده است که به افراد اجازه می‌دهد به رویاهای یکدیگر وارد شوند.

خلاصه داستان:

دکتر چیوکو اوکامورا، یک روانپزشک، مسئول توسعه‌ی DC Mini است. او از این دستگاه برای درمان بیماران خود استفاده می‌کند.

یک روز، DC Mini دزدیده می‌شود و افراد شرور شروع به استفاده از آن برای کنترل ذهن مردم می‌کنند. دکتر اوکامورا و همکارانش باید به سرعت دستگاه را پیدا کنند و از استفاده‌ی افراد شرور از آن جلوگیری کنند.

Perfect Blue (1997)

Perfect Blue (1997)

انیمه Perfect Blue (آبی تمام‌عیار) یک انیمه تریلر روانشناختی است که در سال 1997 به کارگردانی ساتوشی کن منتشر شد. این انیمه اولین ساخته‌ی بلند ساتوشی کن است و به عنوان یکی از بهترین انیمه‌های تاریخ محسوب می‌شود.

خلاصه داستان:

میمای کیریگوئه، یک خواننده پاپ سابق، تصمیم می‌گیرد بازیگر شود. اما این تغییر شغل برای او بسیار دشوار است. او باید با فشارهای زیادی از طرف طرفداران سابقش، رسانه‌ها و همکارانش روبرو شود.

میمای شروع به دیدن کابوس‌های عجیبی می‌کند. او در این کابوس‌ها خود را به عنوان یک خواننده پاپ می‌بیند که مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد. میمای به تدریج متوجه می‌شود که کابوس‌هایش ممکن است واقعیت داشته باشند. او باید به سرعت راز این کابوس‌ها را کشف کند و از خود محافظت کند.

Neon Genesis Evangelion (1995-1996)

Neon Genesis Evangelion (1995-1996)

انیمه Neon Genesis Evangelion (نئون جنسیس اونگلیون) یک انیمه علمی تخیلی روانشناختی است که در سال‌های 1995 تا 1996 به کارگردانی هیدئاکی آنو منتشر شد. این انیمه یکی از تأثیرگذارترین انیمه‌های تاریخ محسوب می‌شود که به بررسی موضوعاتی مانند ماهیت انسان، هویت، و تنهایی می‌پردازد.

خلاصه داستان:

در سال ۲۰۰۰ میلادی، یک برخورد سرّی بین یک هیئت اعزامی و موجودی ناشناخته به نام فرشته موجب یک فاجعه در کره زمین می‌شود.پس از این حادثه، سازمانی به نام Nerv برای مقابله با فرشتگان، ربات‌های عظیم‌الجثه‌ای به نام Evangelion (اونگلیون) را توسعه می‌دهد.

شینجی ایکاری، پسر جوانی که در کودکی از پدرش جدا شده است، برای خلبانی یکی از Evangelion‌ها به سازمان Nerv دعوت می‌شود. شینجی در ابتدا با این مسئولیت کنار نمی‌آید، اما به تدریج متوجه می‌شود که این تنها راه نجات کره زمین است.

جمع بندی

ژانر جنون یا سایکولژیکال یکی از محبوب‌ترین ژانرهای انیمه است که به بررسی موضوعاتی مانند ذهن انسان، هویت، و واقعیت می‌پردازد. انیمه‌های این ژانر معمولاً داستان‌های پیچیده و رمزآلود با شخصیت‌های جذاب و انیمیشن خیره‌کننده دارند.

در این مقاله از تایم ستتی، به معرفی 10مورد از بهترین انیمه های ژانر جنون پرداختیم. این انیمه‌ها با استقبال گسترده‌ای از سوی منتقدان و مخاطبان روبرو شده‌اند و به عنوان آثاری ماندگار در تاریخ انیمه شناخته می‌شوند.

[ad_2]
منبع timecity.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =