پنج‌شنبه , می 16 2024

نقد بازی Dave the Diver | رستوران، سوشی و ماجراجویی در زیر آب

[ad_1]

آیا تابه‌حال فکر کرده‌اید در نقش غواص، محقق زیردریا، اداره‌کننده یک رستوران سوشی، شکارچی انواع و اقسام آبزیان و مبارز با دزدان دریایی قرار بگیرید؟ اگر جواب شما مثبت است پس تبریک می‌گوییم، بازی Dave the Diver مخصوص شما طراحی شده است! کمتر بازی است که توانسته باشد به‌صورت موفقیت آمیز انواع و اقسام سبک و مکانیک را در خود بگنجاند و این بازی‌های نمونه این مسئله است.

در بازی Dave the Diver طبیعتاً در نقش Dave بازی می‌کنید. Dave که علاقه زیادی به سوشی دارد به هوای برخورداری از نعمت سوشی همیشه در دسترس ناخواسته داوطلب کمک برای مدیریت رستوران سوشی می‌شود و قبل از این‌که به خود بیاید، ناگهان درگیر انواع و اقسام ماجراها و خطرها خواهد شد. این ماجراها از پیدا کردن مواد اولیه غذاهای خاص تا درگیر شدن با یک اختاپوس عظیم‌الجثه متفاوت خواهند بود و از قوی‌ترین بخش‌های بازی هستند.

Dave the diver 2
اداره رستوران سوشی از بخش‌های اصلی بازی و منبع درآمد

فقط حضور حجم عظیم انواع و اقسام مکانیک‌ها و سبک‌های مختلف در بازی Dave the Diver تحسین‌برانگیز است. برای مثال قسمت اداره کردن رستوران سوشی به تنهایی در حد یک بازی مدیریتی است. این بخش از رساندن غذاهای آماده شده به دست مشتریان در ابتدا به استخدام خدمتکار و آشپز، طراحی منو، آماده کردن نوشیدنی و تمیز کردن ظرف‌ها و غیره گسترش می‌یابد. عظمت این بخش از بازی به حدی است که می‌توان بدون انجام بخش‌های دیگر فقط ساعت‌ها سرگرم آن شد!

البته رستوران سوشی نیاز به ماهی دارد و در اینجا است که بخش اصلی دیگر بازی به میان می‌آید. در یک روز کاری Dave دو بار به زیرآب می‌رود که می‌تواند انواع و اقسام ماهی را شکار کند. این بخش بازی حالتی مانند Metroidvania دارد و دسترسی به بخش‌های مختلف به دلیل نداشتن امکانات مورد نیاز در ابتدا ممکن نیست. همانطور که اشاره شد، می توان فقط با پرداختن به قسمت رستوران و ماهیگیری ساعت‌ها سرگرم شد و با جمع‌کردن موارد اولیه و پول، کم‌کم امکانات بهتری برای غواصی خرید.

Dave the diver 5
شخصیت‌های مختلف بازی از منابع اصلی ماموریت برای جلورفتن در داستان بازی هستند

بازی Dave the Diver البته محدود به این دو قسمت کلی نیست. در هر زمان بازی ماموریت‌های مختلف در اختیار مخاطب قرار می‌دهد که در ضمن این ماموریت‌ها دسترسی به بخش‌های مختلف زیردریا آزاد می‌شود. ماموریت‌ها در ابتدا از نمونه‌های ساده و سرراست مانند پیدا کردن اجناس غرق شده تا تحقیق در مورد نژاد انسان‌های زیردریایی متفاوت خواهند بود. بدون اغراق می توان گفت که در هرلحظه اهداف و ماموریت‌های جدید و جالب برای سرگرم شدن در اختیار خواهد بود و هیچ‌وقت بیکار نخواهید بود.

قسمت دیگر بازی Dave the Diver مینی گیم‌های جذاب و بامزه‌ای است که کم‌کم معرفی می‌شوند و نقش مثبتی در تغییر حس و حال بازی دارند. تقریباً هیچ کاری در بازی به‌سادگی فقط کلیک و انجام نیست و هر کدام حداقل مکانیک ساده‌ای در پی خود دارد. این خود باعث می‌شود که همیشه گیم پلی درگیرکننده باشد و دقت مخاطب را بطلبد.

Dave the diver ۶
کات سین های بازی کوتاه ولی جذاب و بامزه هستند

البته Dave در این داستان تنها نیست و علاوه بر دوستان نزدیک آشپز و کاپیتان قایق، بازی مملو از شخصیت‌های مختلفی است که در طول بازی معرفی می‌شوند و به بخشی ثابت از آن تبدیل. این شخصیت‌ها در کنار بسیاری از بخش‌ها مانند فروشگاه و کارگاه بازی در موبایل Dave در دسترس هستند. حتی این موبایل یک برنامه مانند اینستاگرام دارد که می توان پست‌های مختلف مشتریان و دوستان Dave را در آن دنبال کرد!

صحبت کردن در مورد بخش‌های مختلف بازی Dave the Diver واقعاً زمان‌بر است و بدتر از آن، باعث اسپویل کردن قسمت‌های مختلف و بسیار جذاب آن می‌شود. فقط کافی است اشاره کرد که هیچ‌وقت بازی از عرضه بخش‌های جدید و متفاوت دست نمی‌کشد و در تمام طول زمان مخاطب را سرگرم نگه خواهد داشت. برای مثال فکر نکنید بخش زیردریایی و شخصیت‌هایی که در طول بازی دیده‌اید ثابت می‌مانند و پس از مدتی با دنیایی کاملاً جدید و مملو از شخصیت‌های جدید مواجه می‌شوید، در جایی که اصلاً انتظار آن را نخواهید داشت!

اگر نقدی به بازی Dave the Diver وارد باشد، نبود نقشه برای گشت‌وگذار در زیر دریا است. در مواردی، بازی با قطب‌نما نشان می‌دهد که باید به کجا رفت ولی بعد از رسیدن به مقصد مشخص می‌شود که باید به سطح آب برگشت تا وسیله‌ای برای پیشرفت به دست آورد. این بار دیگر بازی مقصد را نشان نمی‌دهد و انتظار دارد که مخاطب راه خود را پیدا کند. با گسترده شدن نقشه بازی، به یاد داشتن مسیرها و مکان‌های مهم سخت می‌شود و سبب خواهد شد زمان زیادی برای پیدا کردن دوباره مسیر تلف شود.

Dave the diver 4

قسمت دیگر که البته نمی‌توان چنان به آن خرده گرفت، این است که برای برخی از مخاطبان بخش شکار و رستوران شاید تا حدی خسته‌کننده باشد. کسانی که به دنبال پیشرفت در دنیای بازی هستند ممکن است از این‌که هرچند وقت یک‌بار بار باید وقت خود را صرف به‌قول‌معروف Grind کنند چندان راضی نباشند. بخش اداره رستوران نیز باوجود خوب طراحی شدن، باز برای کسانی که دنبال گیم پلی جذاب و هیجان‌انگیز هستند چندان جالب نخواهد بود.

بخش بصری بازی Dave the Diver نیز بسیار چشم‌نواز و زیبا است. ترکیب دوبعدی پیکسلی با مدل‌های سه‌بعدی ساده ولی زیبا باعث شده که درکل بازی، بخش گرافیکی قوی داشته باشد. از قسمت‌های بسیار بامزه بازی کات سین‌های کوتاه برای شخصیت‌های مختلف است که بسیار عالی طراحی شده‌اند. در بخش صدا نیز نقطه‌ضعف موسیقی بازی است. نه این‌که بد باشد ولی آهنگ‌های محدود آن باعث می‌شود که در طول بازی بسیار تکراری شوند.

بازی Dave the Diver یک بازی است که رو کاغذ امکان ندارد موفق بشود. چپاندن این همه مکانیک در ظاهر بی‌ربط به یکدیگر فکر خوبی نیست ولی سازندگان در این عمل کاملاً موفق شده‌اند. بزرگ‌ترین موفقیت این بازی جذاب و تازه نگه‌داشتن تجربه آن در تمام طول 10-15 ساعته خود است که می توان این زمان را به‌راحتی به 20-30 افزایش داد. اگر مشکلی با بخش مدیریت و گشت گذار زیرآب برای تکرار شکار ماهی ندارید بازی Dave the Diver یکی از بهترین بازی‌های سال 2023 محسوب می‌شود.

Dave Diver is an amalgam of so many different mechanics and genres, on paper it should not work as good as it does. But the developers not only have managed to combine these into a package, but each one is so refined and excellent that the final product is a great game and one of the best of the year.

The Review

بازی Dave the Diver

PROS

  • تعداد چشمگیر مکانیک مختلف در بازی که همگی عالی هستند، از مدیریت گرفته تا گشت گذار در دنیای باز
  • عرضه دائمی گیم پلی و مکانیک جدید که تجربه بازی را کاملاً نو و جذاب نگه می‌دارد
  • طراحی گرافیکی ترکیبی دوبعدی و سه‌بعدی بسیار زیبا
  • بخش مدیریت رستوران آنقدر عمیق است که به تنهایی می‌تواند یک بازی جداگانه باشد
  • حالت طنز و کمدی جالب بازی بدون جدی گرفتن خود تجربه آن را لذت بخش‌تر کرده است

CONS

  • نبود نقشه در بازی پیدا کردن مقصد را سخت می‌کند
  • قسمت مدیریت رستوران و جمع‌آوری مواد اولیه و ماهی شاید برای برخی خسته‌کننده باشد

[ad_2]
منبع psarena.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =