[ad_1]
در سری مقالات «جایگاه صنعت Esports در دنیا» قصد داریم تا به تشریح وضعیت و جایگاه بینالمللی صنعت ورزش های الکترونیکی یا همان Esports بپردازیم و اکوسیستم موجود در کشورهای شاخص را مورد بررسی قرار دهیم، پس همراه پیاس آرنا بمانید.
این قسمت: ایالات متحده آمریکا
مقدمه
ایالات متحده پس از چین، دومین بازار بزرگ تجاری Esports را در دنیا برخوردار است، اما از لحاظ حجم سرمایه گذاری در جایگاه نخست جهان جای دارد. جای تعجبی ندارد که این کشور، زادگاه بسیاری از توسعه دهندگان بزرگ، سازمانها، تیمها و مسابقات مشهور دنیا است و سابقهی طولانیای در حوزهی ورزش، سرگرمی و پخش (Broadcasting) دارد؛ در کنار موارد ذکر شده، صنعت Esports را با سابقهی طولانی مدت خود اضافه کنید تا به اهمیت جایگاه این کشور در دنیا پی ببرید.
دههی ۹۰ میلادی، آغاز دوران برگزاری تورنمنتهای بازیهای ویدیویی بود که اغلب به شکل ساده و پایهای برگزار میشد. از اوایل دههی ۲۰۰۰، این مسیر شکل جدیتری به خود گرفت و مجموعههای کلانی چون Major League Gaming (MLG) در این حوزه پدید آمدند و توجه اسپانسرهای مالی به این بخش جلب شد.
مجموعههای ورزشهای الکترونیکی ایالات متحده به دلیل حجم بالای بازار خود، اقتصاد بسیار غنی و توسعه یافتهی آمریکا و نقش سازنده و مسلط این کشور در حوزهی تکنولوژی که همگی نفوذ بالایی در Esports دارند، بهترین و پیشروترین تیمهای حاضر در این صنعت را برای رقابت ایجاد کرده است. در کل، مجموعههای Esports در آمریکا ، در صدر ارزشمندترین مجموعههای ورزش های الکترونیک دنیا قرار دارند؛ البته تحولات اقتصادی و کاهش تمایل به سرمایه گذاری در این حوزه که از سال ۲۰۲۲ آغاز شده است چندین مجموعهی بزرگ این بخش را در آمریکا با مشکل مواجه کرده است.
جالب است بدانید که برخی از لیگها و تورنمنتها به شکل عمدهای تنها در ایالات متحده مورد استقبال قرار میگیرند و تنها در این کشور به صورت جدی و متمرکز برگزار میشوند؛ همانطور که برخی از ورزشهای فیزیکی تنها به شهرها و ایالات خاصی از آمریکا معطوف میشوند، تورنمنتهایی چون Overwatch (OWL – لیگ قهرمانی Overwatch) و Call of Duty League (CDL – لیگ قهرمانی Call of Duty) بیشترین استقبال را در ایالات متحده دارند.
ایالات متحده، نمونهای کامل از درک پتانسیل بالای تجارت صنعت Esports است که میتوان مدتها دربارهی آن مطالعه کردو متمرکز شد، اما باید در نظر داشته باشیم که آمریکا از هر لحاظ برای رشد در این زمینه در یک جایگاه و شرایط استثنایی قرار دارد.
توجه و به رسمیت شناخته شدن Esports توسط دولتها
سال ۲۰۱۳ بود که ورزشهای الکترونیکی به طور رسمی توسط ایالات متحده به رسمیت شناخته شد. این اتفاق باعث میشود تا حضور ورزشکاران این حوزه در تورنمنتهای داخلی و خارجی به شکلی رسمی صورت بگیرد و انجام کارهای مربوط به صدور ویزا و مسافرتهای افراد نیز تسهیل شود. کمپانی Riot Games نیز نقش اساسیای در رسمی شدن این ورزش داشت که در زمان Nick Allen، مدیر اسبق آن این امر سرعت گرفت.
البته که ارتش آمریکا نیز در ورزشهای الکترونیک نیز فعال بوده است. نیروی هوایی آمریکا در گذشته با مجموعهها و تیمهای مختلفی همکاری داشته و حتی با یک مجموعهی Esports در آمریکای شمالی که Complexity نام دارد، از سال ۲۰۱۹ قرارداد دارد.
مسابقات و لیگهای قابل توجه ایالات متحده آمریکا
مسابقات و رقابتهای پرطرفدار ایالات متحده با حضور مخاطبان و تماشاگران زیادی برگزار میشود، مهمترین آنها موارد زیر است:
- NHL Gaming World Championship
- NACE Starleague
- American Video Game League
- NBA 2K League
- Call of Duty League (CDL)
- Overwatch League
- Collegiate Esports Commissioner’s Cup (CECC)
- PlayVS
- Evolution Championship Series (EVO)
- PUBG Continental Series
- Fortnite Championship Series Invitational
- Rainbow 6 North American League
- Halo Championship Series
- Rocket League Championship Series NA
- High School Esports League
- SMITE Pro League
- League of Legends Championship Series (LCS)
- XP League
- League of Legends World Championship 2022
برخی از تیمها و مجموعههای در حال فعالیت ایالات متحده در بخش Esports
- NYXL (New York Subliners, New York Excelsior, NSYL Mayhem)
- Misfits Gaming Group (Misfits, Florida Mutineers, Florida Mayhem)
- Atlanta Esports Ventures (Atlanta Reign, Atlanta FaZe)
- Moist Esports
- beastcoast
- NRG Esports (San Fransisco Shock)
- Cloud9
- Oxygen Esports (Boston Breach)
- Complexity Gaming
- OpTic Gaming (OpTic Texas)
- Comcast Spectacor (T1, Philidelphia Fusion)
- Pittsburgh Knights
- Dignitas
- Renegades
- Evil Geniuses
- Sentinels
- FaZe Clan (Atlanta FaZe)
- Spacestation Gaming
- FlyQuest
- Team Liquid
- Gen.G
- Tribe Gaming
- Ghost Gaming
- TSM
- Golden Guardians
- Version1 (Minnesota RØKKR)
- Immortals (MIBR, Los Angeles Valiant)
- XSET
انجمنها و فدراسیونهای ملی Esports در ایالات متحده
- American Video Game League (AVGL)
- National Esports Association
- Black Collegiate Gaming Association (BCGA)
- The Esports Foundation (TEF)
- Electronic Gaming Federation (EGF)
- Unified Esports Association (UEA)
- Esports Trade Association
- United States Esports Federation (USEF)
- National Association of Collegiate Esports (NACE)
فعالیتهای آکادمیک ایالات متحده در زمینهی Esports
ایالات متحده به دلیل پیشرو بودن در زمینهی ورزشهای دانشگاهی، مسلما قویترین زیرساختهای ورزشهای الکترونیک را در خود جای داده است. در آمریکا، بسیاری از کالجها و دانشگاهها مدارک مرتبط با Esports در گرایش تجاری یا Esports Management تمرکز دارند.
رقابت دانشگاهی در این زمینه در آمریکا بسیار فعال و پرطرفدار است؛ پلتفرمهای متعددی مانند Generation Esports یا PlayVS هستند که مسابقات esports مدرسهای را در مقطع دبیرستان برگزار میکنند و برخی دیگر نیز مانند انجمن ملی ورزشهای دانشگاهی (NACE) و CECC این مسابقات را در سطح دانشگاهی ارائه میدهند که قابل توجه است. صدها مدرسه در ایالات متحده بخشی از برنامهی انجمن ملی ورزش های دانشگاهی (NACE) هستند که برنامهها و بروسیههای قابل توجهی به دانشجویان و دانشآموران ارائه میدهند. همچنین، شبکهی فدراسیون ورزشهای علمی و تحصیلی که ۳۰۰۰ مدرسه را تحت پوشش خود دارد برنامهی درسی دبیرستانی K-12 را ارائه میدهد و مسابقاتی میان اعضای خود برگزار میکند که قابل توجه است.
نظر شما چیست؟ فعالیتهای ایالات متحده را در این زمینه چطور میبینید؟ چه اتفاقات مثبتی در این زمینه رقم خورده است که میتواند در کشور ما از آنها الگوبرداری شود؟ در کامنتها به ما بگویید.
آخرین مقالات بازی را در پیاس آرنا بخوانید.
منبع psarena.ir