پنج‌شنبه , می 9 2024

بهترین فیلم های چینی | 15 فیلم چینی برتر تاریخ

چین تاریخ طولانی، قدرتمند و پرفراز و نشیبی در صنعت فیلمسازی دارد. اولین فیلم در چین در سال 1905 ساخته و شهر بندری شانگهای در دهه 1920 به قطب سینمای چین تبدیل شد و به همین دلیل از آن دوران به عنوان اولین دوران طلایی در سینمای چین یاد می‌شود. برخلاف هالیوود، سینمای اولیه چین به فرار و گریز و زرق و برق علاقه‌ای نداشت و در تلاش بود تا حس رئالیسمی همراه با ملودرام داشته باشد. مهم‌تر از آن، شفقت برای مردم عادی چین تمرکز اصلی در این فیلم‌ها بود. فیلم The Peach Girl اثر بو وانچانگ (1931) که  یکی از بهترین فیلم های چینی محسوب می‌شود، داستانی آشنا از یک روایت عاشقانه و از دست دادن بود که پیام‌هایی درباره موقعیت اجتماعی و تقسیم طبقاتی را در خود جای داده است. در نهایت تهاجم تمام عیار ژاپن و جنگ داخلی خونین به اولین عصر طلایی پایان داد.

پس از یک احیای کوتاه در اواسط و اواخر دهه 1940، سینمای چین ملی شد و از سینما به عنوان ابزاری برای مبارزات ایدئولوژیک استفاده می‌کردند. اما در دهه 1960، آثار ارزشمند دست کم گرفته شده‌ای مانند فیلم Stage Sisters (1965) و اولین انیمیشن کشور – Uproar in Heaven (1964) خلق شدند. اما تنها در اواسط دهه 1980 بود که سینمای سرزمین اصلی چین توجه جهان را به خود جلب کرد، زیرا نسل جدیدی از فیلمسازان از آکادمی فیلم پکن که احیا شده بود، فارغ التحصیل شدند. در همین حال، سینما در دهه‌های 1960 و 1970 در هنگ کنگ و تایوان رونق گرفت. برای این فهرست، فیلم‌هایی را که در این مناطق چین ساخته شده‌اند در نظر نگرفته‌ایم. این فهرست به سرزمین اصلی چین محدود می‌شود، جایی که علیرغم قوانین سانسور سخت، سینمای عمیق و ادراکی خاص خودش را دارد.

معرفی بهترین فیلم های چینی

در اینجا نگاهی به 15 فیلم برتر چینی می‌اندازیم. با پی اس آرنا همراه باشید.

Hero1.webp

15 – فیلم «قهرمان» (Hero)

  • کارگردان: ژانگ ییمو (Zhang Yimou)
  • بازیگران: جت لی (Jet Li)، مگی ژانگ (Maggie Cheung)، تونی لیانگ چائو وی (Tony Leung Chiu-wai)
  • راتن تومیتوز: 94 | آی‌ام‌دی‌بی: 7.9

در دوران امپراطوری يكی از شاهان سلسله خين در چين، تفرقه و انزجار بین طوایف به اوج خود می‌رسد. از این رو آدمکش‌های بی‌شماری عزم کشتن‌ امپراطور را دارند. در همين بین، فردی كه خود را «بی‌نام و نشان» می‌نامد، با آوردن شمشیرهای سه آدم کش اعلام می‌کند که همه دشمنان اصلی امپراطور را كشته است…

چرا باید فیلم قهرمان را تماشا کرد؟

این فیلم چینی یک اثر رزمی-حماسی قهرمان باب تازه‌ای در بین آثار ژانگ ییمو به حساب می‌آید. این کارگردان نسل پنجم سینمای چین تجاری‌ترین فیلم خود را کارگردانی کرده است. این فیلم یکی از پرهزینه‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای چین به شمار می‌رود و در زمان خودش موفق‌ترین فیلم این کشور محسوب می‌شد.

سکانس‌ها‌ی نبرد فیلم خیره کننده و جذاب‌اند و فیلمبردار توانسته شکوهی همه جانبه به آن‌ها ببخشد. ژانگ ییمو در این فیلم قدرت کارگردانیش را با سبک بصری منحصر به فرد و زیبایی شناسی در هم آمیخته و صحنه‌های عرفانی بی‌نظیری را پیش چشم بیننده قرار داده است. او با حفظ سبک قدیمی خود اثری خلق کرده که ساختارهای نوين را در خود به همراه دارد و به درستی خود را به معیارهای سینمای جهان و خصوصا غرب نزدیک می‌کند.

اگر می‌خواهید یکی از بهترین فیلم های سینمای چین را تماشا کنید، فیلم Hero گزینه‌ی مناسبی برای شماست.

Kaili Blues 1 750x400 1.webp

14 – فیلم «کایلی بلوز» (Kaili Blues)

  • کارگردان: بی گان (Bi Gan)
  • بازیگران: یانگ ژانگ چن (Yongzhong Chen)، یو گو (Yue Guo)
  • راتن تومیتوز: 97 | آی‌ام‌دی‌بی: 7.3

چن شنگ محکوم سابق به عنوان پزشک در یک جامعه روستایی کار می‌کند. چن با برادر ناتنی‌اش در مورد اینکه چگونه پسرش را نادیده می‌گیرد، دعوا می‌کند. وقتی پسر ناپدید می‌شود، چن حدس می‌زند که برادرش ممکن است کودک را به بندگی فروخته باشد. چن به سمت ژنیوان می‌رود تا پسر را پس بگیرد. چن به دهکده‌ای مرموز به نام دانگ مای می‌رود که در آن گذشته، حال و آینده با هم ترکیب می‌شوند.

چرا باید این فیلم را دید؟

این فیلم برای برداشت طولانی 41 دقیقه‌اش مورد توجه قرار گرفت و توانست جوایز زیادی کسب کند. اولین فیلم بی گان یک تجربه‌ی عرفانی به گذشته، حال و آینده است. اکثر بازیگران از ساکنان محلی و بازیگران غیرحرفه‌ای بودند. بی، زندگی واقعی بازیگران را در هنگام توسعه شخصیت‌های آن‌ها گنجانده است. شخصیت‌ها در فیلم بازی نمی‌کنند. آن‌ها زندگی می‌کنند و متوجه خواهید شد که شما نیز بخشی از زندگی آن‌ها هستید.

هر قاب شبیه یک نقاشی است و حس رئالیسم جادویی در شما فرود می‌آید! حین دیدن این فیلم یک سفر ساده و در عین حال تکان دهنده را تجربه خواهید کرد. بی‌شک فیلم کایلی بلوز یکی از بهترین فیلم‌ های سینمای چین است که شاید کمتر به آن توجه شده است.

Red Sorghum 1.webp

13 – فیلم «ذرت سرخ» (Red Sorghum)

  • کارگردان: ژانگ ییمو (Zhang Yimou)
  • بازیگران: گونگ لی (Gong Li)، جیانگ ون (Jiang Wen)
  • راتن تومیتوز: 85 | آی‌ام‌دی‌بی: 7.3

دختری جوان توسط والدینش مجبور می‌شود تا با یک جذامی پیر که صاحب یک کارخانه مشروب سازی است ازدواج کند. در حالی که او را در مزارع سورگوم حمل می‌کنند، راهزنان به او حمله کرده و توسط کارگری نجات می‌یابد. پس از مرگ جذامی پیر، دختر کنترل کارخانه را به دست می‌گیرد…

چرا باید فیلم Red Sorghum را ببینیم؟

این فیلم اولین کارگردانی فیلمساز مشهور بین المللی ژانگ ییمو و اولین بازیگری ستاره سینما گونگ لی بود. این فیلم پس از اکران خود، تحسین بین المللی را به خود اختصاص داد و برنده جایزه خرس طلایی جشنواره فیلم برلین شد. این اثر براساس رمان ذرت سرخ نوشته‌ی مو یان (Mo Yan) ساخته شده که اولین رمان او به‌شمار می‌رود و یکی از شناخته شده‌ترین آثار ادبیات چین است.

این فیلم تصویری ترسناک از انحطاط انسان در سطح نهادینه شده را ارائه می‌دهد و از نقاط قوت آن میتوان فیلمبرداری زیبا و جلوه‌های بصری چشم نواز آن اشاره کرد. شخصیت‌های اصلی به سرعت توجه شما را به دست می‌آورند و همین موارد این فیلم را به یکی بهترین فیلم های سینمای چین تبدیل کرده است.

Hibiscus Town.webp

12 – فیلم «شهر هیبیکوس» (Hibiscus Town)

  • کارگردان: شیه جین (Xie Jin)
  • بازیگران: لیو شاچنگ (Liu Xiaoqing)، جیانگ ون (Jiang Wen)
  • آی‌ام‌دی‌بی: 8.2

بر اساس رمانی به همین نام نوشته گو هوآ (Gu Hua)، ملودرامی درباره زندگی و زحمات یک زن جوان که در آشفتگی انقلاب فرهنگی در دهکده‌ای دور زندگی می‌کند.

چرا باید این فیلم را دید؟

این فیلم تاریخ پر فراز و نشیب معاصر چین را همراه با عناصر عشق و تحقیر در هم آمیخته است. فیلم Hibiscus Town هم از نظر روایت و هم از نظر تعریف شخصیت، کمی مبهم به نظر می‌رسد، اما تا حد زیادی آن را در انسجام موضوعی جبران می‌کند. داستان اهمیت خلوص ایدئولوژیک، که در چین مائو بسیار مهم است، را به تصویر کشیده و نشان می‌دهد چگونه این ایدئولوژی همه لایه‌های جامعه را مسموم می‌کند.

اگر قصد تماشای یکی از بهترین فیلم های چینی را دارید، شهر هیبیسکوس گزینه‌ی مناسبی برای شماست.

Lust Caution.webp

11 – فیلم «شهوت، احتیاط» (Lust, Caution)

  • کارگردان:  انگ لی (Ang Lee)
  • بازیگران: تونی لیانگ چائو-وِی (Tony Leung Chiu-wai)، تانگ وی (Tang Wei)، جوآن چن (Joan Chen)
  • راتن تومیتوز: 72 | آی‌ام‌دی‌بی: 7.5

در هیاهوی جنگ چین و ژاپن بر سر جزیره هنگ کنگ، دختری با گروهی از دانشجویان تئاتر تصمیم می‌گیرند آقای یی که فردی خائن و امنیتی است را ترور کنند.

چرا باید فیلم Lust, Caution را ببینیم؟

این فیلم توانست جایزه شیر طلایی شصت و چهارمین جشنواره فیلم ونیز را از آن خود کند. با یک فیلم خوش ساخت و جذاب طرف هستیم. بازی بازیگران، عالی و مثال زدنی است و انگ لی باری دیگر استعداد خودش در کارگردانی را به رخ می‌کشد. صحنه‌های جنسی فیلم باعث شد که فیلم در ایالات متحده رتبه NC-17 را دریافت کند و در چین نیز فیلم دستخوش سانسور شد. این فیلم بیش از 67 میلیون دلار در سراسر جهان فروخت و آن را به پرفروش‌ترین فیلم با رتبه NC-17 در تمام دوران تبدیل کرد.

اگر قصد تماشای فیلمی جاسوسی و عاشقانه را از سینمای چین دارید، فیلم Lust, Caution را از دست ندهید.

City of Life and Death.webp

10 – فیلم «شهر زندگی و مرگ» (City of Life and Death)

  • کارگردان:  لو چان (Lu Chuan)
  • بازیگران: لیو یه (Liu Ye)
  • راتن تومیتوز: 93 | آی‌ام‌دی‌بی: 7.7

در سال ۱۹۳۷، اندکی پس از آغاز جنگ دوم چین و ژاپن، نیروی زمینی امپراتوری ژاپن شهر نانجینگ، پایتخت جمهوری چین در آن زمان را به تصرف در می‌آورند. در طی شش هفته‌ای که ارتش ژاپن در این شهر بودند، دست‌ به جنایت‌هایی می‌زنند…

چرا باید فیلم City of Life and Death را دید؟

فیلم شهر زندگی و مرگ به‌ شکل تأثیرگذاری وقایع اتفاق افتاده در شهر نانجینگ را به تصویر کشیده است. این فیلم در 22 آوریل 2009 در چین اکران و به یک موفقیت بزرگ باکس آفیس در این کشور تبدیل شد. این فیلم تنها در دو هفته و نیم اول 150 میلیون ین (تقریباً 20 میلیون دلار آمریکا) درآمد داشت. این فیلم یک دوره طولانی را پشت سر گذاشت و توسط سانسورچیان چینی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و شش ماه برای تایید فیلمنامه و شش ماه دیگر برای تایید فیلم تمام شده منتظر ماند.

در زمان اکران نیز این فیلم درگیر حواشی بسیاری بود و با وجود موفقیت، فیلم شهر زندگی و مرگ پس از انتشار در سرزمین اصلی چین جنجال به پا کرد. به ویژه برخی از نمایش دلسوزانه این فیلم از سرباز ژاپنی انتقاد کردند. این فیلم تقریباً از سینماها خارج شد و لو چان و خانواده‌اش تهدید به مرگ شدند.

تصویرپردازی سیاه‌ و سفید خیره‌کننده همراه با کارگردانی بی‌نقص و داستانی دردناک و احساسی این فیلم را تبدیل به یکی از بهترین فیلم های چینی و جنگی کرده است.

To Live.webp

9 – فیلم «برای زندگی» (To Live)

  • کارگردان:  ژانگ ییمو (Zhang Yimou)
  • بازیگران: گونگ لی (Gong Li)، گه یو (Ge You)، جیانگ وو (Jiang Wu)
  • راتن تومیتوز: 87 | آی‌ام‌دی‌بی: 8.3

در دهه 1940، فوگی پسر یک مرد ثروتمند و یک قمارباز است که دارایی خانوادگی خود را در قمار از دست می‌دهد. در سال‌های بعد، او در ارتش‌های ناسیونالیست و کمونیست تحت فشار قرار می‌گیرد و همسرش مجبور به کارهای پست می‌شود.

چرا باید این فیلم را تماشا کرد؟

فیلم To Live یک فیلم درام چینی محصول ۱۹۹۴ به کارگردانی ژانگ ییمو (Zhang Yimou) و نویسندگی لو وی (Lu Wei) است که بر اساس رمانی به همین نام نوشته یو هوآ (Yu Hua) ساخته شده.

این فیلم با استفاده از روایت زمانی برای پرداختن به شیوه‌های اجتماعی ایدئولوژی چین، مشکلات مردم جامعه را نشان می‌دهد و به این موضوع می‌پردازد که چگونه دولت به عنوان یک جامعه جمعی بدون در نظر گرفتن شهروندان آن، ملت را کنترل می‌کند. به تصویر کشیدن مردم چین که تحت فشارهای اجتماعی زندگی می‌کنند، معنای فیلم را می‌سازد، چرا که تجربه‌ی تلخ آن‌ها مقاومت و مبارزاتشان را در شرایط تغییرات سیاسی نشان می‌دهد.

کارگردان ژانگ ییمو که با فیلم‌های قبلی‌اش موفقیت‌های بین‌المللی به دست آورده بود، با انتظارات زیادی همراه شد، به آن عمل کرد و مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. این اولین فیلم چینی است که حقوق پخش خارجی آن پیش فروش شد. علاوه بر این، این فیلم جایزه بزرگ، جایزه هیئت داوران جهانی، و جایزه بهترین بازیگر مرد را از جشنواره فیلم کن 1994، بالاترین جوایز بین‌المللی مهمی که ژانگ ییمو تاکنون کسب کرده است را به ارمغان آورد.

این فیلم به دلیل نمایش انتقادی از سیاست‌ها و کمپین‌های مختلف دولت، مانند جهش بزرگ به جلو و انقلاب فرهنگی، توسط اداره دولتی رادیو، فیلم و تلویزیون چین از اکران در سینماها در سرزمین اصلی چین محروم شد.

اگر می‌خواهید از بازی فوق العاده بازیگران، فیلمنامه و دیالوگ‌های عمیق و موسیقی و کاگردانی خارق العاده‌ی این اثر بهره ببرید در دیدن این فیلم درنگ نکنید.

House of Flying Daggers.webp

8 – فیلم «خانه خنجرهای پران» (House of Flying Daggers)

  • کارگردان:  ژانگ ییمو (Zhang Yimou)
  • بازیگران: اندی لاو (Andy Lau)، ژانگ زئی (Zhang Ziyi)، تاکشی کانشیرو (Takeshi Kaneshiro)
  • راتن تومیتوز: 87 | آی‌ام‌دی‌بی: 7.5

در قرن نهم چین، یک دولت فاسد علیه ارتش شورشی به نام خنجرهای پرنده می‌جنگد. یک جنگجوی رمانتیک یک شورشیِ زیبا را از زندان بیرون می‌کشد تا به او کمک کند که دوباره به همنوعانش بپیوندد، اما همه چیز آنطور که به نظر می‌رسد نیست.

چرا باید فیلم House of Flying Daggers را تماشا کنیم؟

این فیلم برخلاف دیگر فیلم‌های ووشیا، بیشتر یک داستان عاشقانه است تا صرفاً یک فیلم رزمی. ژانگ ثابت می‌کند که فیلم Hero با فیلم House of Flying Daggers تصادفی نبوده و پالتی خیره‌کننده از رنگ‌ و نور و چشم اندازهای پر زرق و برق را در سکانس‌های مبارزه به مخاطب عرضه کرده است. کارگردان از تئوری رنگ‌ها به صورت عمدی و کنایه‌آمیز استفاده می‌کند.

این فیلم همچنین سومین فیلم پرفروش خارجی زبان در بازار آمریکای شمالی در سال 2004 بود. فیلم خانه خنجرهای پران در جشنواره فیلم کن سال 2004 با استقبال پرشور مردم رونمایی شد و طبق گزارشات، این فیلم در اولین نمایش جشنواره فیلم کن خود به مدت 20 دقیقه مورد تشویق ایستاده قرار گرفت.

فیلم House of Flying Daggers با منبعی بی‌پایان از تخیل، نیروی طبیعت، شورش وحشیانه‌ای از رنگ، موسیقی، اشتیاق، اکشن، رمز و راز همراه و بدون شک یکی از دیدنی‌ترین و بهترین فیلم های سینمای چین است.

Farewell My Concubine.webp

7 – فیلم «بدرود معشوقه من» (Farewell My Concubine)

  • کارگردان: چن کایگه (Chen Kaige)
  • بازیگران: لسلی چونگ (Leslie Cheung)، ژانگ فنگ‌یی (Zhang Fengyi)، گونگ لی (Gong Li)
  • راتن تومیتوز: 87 | آی‌ام‌دی‌بی: 8.1

مادر پسری به نام دوزی او را در سنین کم به آکادمی می‌برد. به دلیل زندگی سخت و آزار و اذیت‌ها، دوزی و یکی از دوستانش تصمیم به فرار از آکادمی می‌گیرند. ولی بعد از رفتن به اپرای پکن، تصمیم به بازگشت گرفته و…

چرا باید این فیلم را دید؟

این فیلم یک درام تاریخی چینی محصول سال ۱۹۹۳ به کارگردانی چن کایگه است که توسط لو وی بر اساس رمان لیلیان لی (Lilian Lee) اقتباس شده است. فیلم در 1 ژانویه 1993 در هنگ کنگ به نمایش درآمد و پس از اکران، به طور کلی نقدهای مثبتی از منتقدان معاصر دریافت کرد و نخل طلای جشنواره فیلم کن را در سال 1993 دریافت کرد. فیلم بدرود معشوقه من اولین فیلم چینی زبان بود که به این افتخار دست یافت. همچنین جوایزی از جمله گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی زبان و بفتا برای بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان را به دست آورد و در شصت و ششمین دوره جوایز اسکار برای بهترین فیلمبرداری و بهترین فیلم خارجی دو نامزدی دریافت کرد.

مضامین فیلم شامل آشفتگی هویت و خطوط مبهم بین زندگی واقعی و صحنه است و بازی بازیگران در به نمایش در آوردن این مسائل مثال زدنی است.

چند هفته پس از اکران در چین، این فیلم به طور ناگهانی توسط دفتر سیاسی توقیف شد و دولت به بازنمایی همجنس‌گرایی، خودکشی و توصیف آشفتگی در دوره کمونیستی در چین اعتراض کرد. سانسورچی‌های چینی برش‌های متعددی انجام دادند و 14 دقیقه را حذف کردند.

فیلم Farewell My Concubine یکی از فیلم‌های شاخص جنبش نسل پنجم است که کارگردانان سینمای چینی را مورد توجه جهانیان قرار داد. این فیلم به جرات یکی از بهترین فیلم های چینی است که تماشای آن‌ را نباید از دست داد.

The Blue Kite.webp

6 – فیلم «بادبادک آبی» (The Blue Kite)

  • کارگردان: تيان ژوانگ ژوانگ (Tian Zhuangzhuang)
  • بازیگران: لو ليپينگ (Lü Liping)، پو کوانشين (Pu Quanxin)، لی شوئه جيان (Li Xuejian)
  • راتن تومیتوز: 100 | آی‌ام‌دی‌بی: 7.5

در دهه 1950 چین، درست پس از اینکه چن شوجوان و همسر کتابدارش، لین شائولونگ، اولین فرزند خود را به دنیا آوردند، شائولونگ به ناحق در نتیجه پاکسازی‌های مائو به اردوگاه کار اجباری فرستاده شد. شائولونگ در زندان می‌‎میرد و شوجوان با لی گوئودونگ ازدواج می‌کند. اما خانواده تحت رژیم کمونیستی با فقر شدیدی روبرو هستند و…

چرا باید فیلم بادبادک آبی را ببینیم؟

فیلم بادبادک آبی یک فیلم درام به کارگردانی تیان ژوانگ‌ژوانگ است که در سال ۱۹۹۳ منتشر شد. اگرچه پس از اتمام آن توسط دولت چین ممنوع شد (همراه با ممنوعیت ده ساله فیلمسازی که بر تیان تحمیل شد)، این فیلم توانست مخاطب بین المللی را مجذوب خود کند و توانست جایزه بزرگ جشنواره بین المللی فیلم توکیو و بهترین فیلم جشنواره بین المللی فیلم هاوایی را از آن خود کرد.

فیلم بادبادک آبی همراه با فیلم برای زندگی ژانگ ییمو و فیلم بدرود معشوقه من اثر چن کایگه، یکی از نمونه‌های اصلی فیلم‌سازی نسل پنجم چین است و به‌ویژه تأثیر جنبش‌های سیاسی مختلف، از جمله جنبش ضد راست‌گرا و انقلاب فرهنگی را به خوبی نشان می‌دهد.

این فیلم احساسات ناامیدی طبقه کارگر را که وجودشان به دلیل شرایط نامنظم و آتش‌زای سیاسی از هم پاشیده شده بود، در بر می‌گیرد. کارگردان توجه دقیقی به جزئیات نشان می‌دهد. نور طبیعی، زمان‌های طولانی و محیط‌های مینیمالیستی، ادراک طبیعت‌گرایی دست به دست هم می‌دهند تا تلاش‌های مردم عادی برای زنده ماندن را به شکلی واقع گرایانه ترسیم کنند.

فیلم بادبادک آبی یکی از واقع گراترین فیلم های سینمای چین است که تماشای آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

Raise The Red Lantern.webp

5 – فیلم «فانوس قرمز را برافراز» (Raise The Red Lantern)

  • کارگردان: ژانگ ییمو (Zhang Yimou)
  • بازیگران: گونگ لی (Gong Li)
  • راتن تومیتوز: 97 | آی‌ام‌دی‌بی: 8.1

چین در دهه 1920. سونگلیان 19 ساله پس از مرگ پدرش مجبور می‌شود با ارباب یک خانواده قدرتمند ازدواج کند. با سه همسر دیگر ارباب که هر کدام در خانه‌ای جداگانه در قلعه بزرگ زندگی می‌کنند، رقابت شدیدی وجود دارد. این رقابت از کنترل خارج می‌شود و…

چرا باید این فیلم را ببینیم؟

این فیلم محصول سال ۱۹۹۱ به کارگردانی ژانگ ییمو و با بازی گونگ لی است و از رمانی به همین نام اثر سو تانگ (Su Tong) اقتباس شده. فیلم به دلیل شایستگی هنری‌اش نیز مورد تحسین قرار گرفت و با استقبال بسیار خوبی از سوی منتقدین مواجه شد.

فیلم به دلیل جلوه‌های بصری مجلل و استفاده از رنگ‌ها بسیار دیدنی است. فیلم Raise The Red Lantern، توانست برنده‌ی جایزه‌ی شیر نقره‌ای جشنواره‌ی ونیز شود. اگرچه فیلمنامه توسط سانسورچیان چینی تایید شد، نسخه نهایی فیلم برای مدتی در چین ممنوع شد.

اگر می‌خواهید یکی از شاخص‌ترین فیلم های سینمای چین را تماشا کنید و از بازی زیبای بازیگران لذت ببرید فیلم Raise The Red Lantern گزینه‌ی بسیار مناسبی خواهد بود.

Still Life.webp

4 – فیلم «طبیعت بی‌جان» (Still Life)

  • کارگردان: جیا ژانکو (Jia Zhangke)
  • بازیگران: ژائو تائو (Zhao Tao)، هان سانمینگ (Han Sanming)
  • راتن تومیتوز: 91 | آی‌ام‌دی‌بی: 7.3

شهر کوچکی در رودخانه یانگ تسه به آرامی توسط ساخت سد Three Gorges در حال نابودی است. زن و مردی از شهر دیدن می‌کنند تا همسرانشان را بیابند و…

چرا باید فیلم Still Life را تماشا کرد؟

این فیلم برای اولین بار در جشنواره فیلم ونیز 2006 به نمایش درآمد و برنده جایزه شیر طلایی بهترین فیلم شد. این فیلم پس از اکران محدودش در ایالات متحده مورد تحسین منتقدان قرار گرفت.

مانند بسیاری از آثار جیا، ریتم فیلم Still Life نیز باشکوه اما کند است. بر خلاف آثار قبلی‌اش، دوربین‌های جیا در فیلم Still Life دائماً در حال حرکت هستند و مردان و مناظر را به تصویر می‌کشند.

این فیلم همچنین به دلیل عنصر سورئال و خارق العاده‌اش مورد توجه قرار گرفته است. جیا دقیق‌ترین منتقد تغییر چین از توتالیتاریسم به سرمایه‌داری است و تغییرات اجتماعی و محیط زیستی حاکم بر چین را روایت می‌کند.

طبیعت بی جان فیلمی است که همه چیزش در جای درست خود قرار دارد. بازیگران غیر حرفه‌ای فیلم به خوبی از پس نقش‌هایشان برآمده‌اند و بی‌شک می‌توان این فیلم را یکی از بهترین فیلم های چینی برشمرد.

Heat of the sun.webp

3 – فیلم «در گرمای خورشید» (In the Heat of the Sun)

  • کارگردان: جیانگ ون (Jiang Wen)
  • بازیگران: ژیا یو (Xia Yu)، نینگ جینگ (Ning Jing)
  • آی‌ام‌دی‌بی: 8.1

داستان فیلم در پکن در دوران انقلاب فرهنگی می‌گذرد. داستان از سوی یک پسر نوجوان روایت می‌شود. پسر و دوستانش آزادند تا روز و شب در خیابان‌های پکن پرسه بزنند، زیرا انقلاب فرهنگی باعث شده است که والدین و بیشتر بزرگسالان آن‌ها یا مشغول یا از آن‌ها دور باشند.

چرا باید این فیلم را ببینیم؟

این فیلم چینی محصول سال ۱۹۹۴ به کارگردانی و نویسندگی جیانگ ون است و بر اساس رمانی اثر وانگ شو (Wang Shuo) ساخته شده.

در این فیلم، جیانگ ون از اروتیسم برای بازسازی گفتمان چین مائوئیست استفاده کرد. بازنمایی رمانتیک و نوستالژیک تاریخ از طریق روایت حسی و همچنین تجربه جنسی شخصیت‌های فیلم در اوج انقلاب فرهنگی مشهود است.

فیلم بازسازی شده شامل صحنه‌هایی است که از نسخه اصلی حذف شده‌اند (128 دقیقه) و حدود هفت دقیقه طولانی‌تر است. اگر می‌خواهید از دیدن فیلمی جذاب از سینمای چین بهره ببرید، فیلم In the Heat of the Sun را از دست ندهید.

An Elephant Sitting Still 2.webp

2 – فیلم «فیلی که هنوز نشسته ‌است» (An Elephant Sitting Still)

  • کارگردان: هو بو (Hu Bo)
  • بازیگران: پنگ یوچانگ (Peng Yuchang)، ژانگ یو (Zhang Yu)
  • راتن تومیتوز: 94 | آی‌ام‌دی‌بی: 7.8

در شهر مانژولی چین، چهار نفر با تلاقی زندگیشان روزی پیچیده را پشت سر می‌گذارند.

چرا باید فیلم An Elephant Sitting Still را ببینیم؟

فیلم An Elephant Sitting Still یک فیلم درام چینی محصول سال ۲۰۱۸ به نویسندگی، کارگردانی و تدوین هو بو است. اولین و تنها فیلم بلند هو  که پس از پایان فیلمش در 12 اکتبر 2017 در سن 29 سالگی بر اثر خودکشی درگذشت.

این فیلم مورد تحسین کارگردانان مطرحی مانند بلا تار (Béla Tarr)، وانگ بینگ (Wang Bing)، انگ لی (Ang Lee) و گاس ون سنت (Gus Van Sant) قرار گرفته است.

زمان فیلم شاید شما را شوکه کند اما داستان به شکلی هوشمندانه روایت شده و داستان گویی هنرمندانه فیلم شما را مجذوب خود خواهد کرد. فیلم لکه‌ای روی مغز شما خواهد گذاشت که هرگز از بین نخواهد رفت. این فیلم در آنچه به تصویر می‌کشد، بسیار واقعی است و شما آن را در زندگی روزمره خود می‌بینید.

Devils on the Doorstep.webp

1 – فیلم «شیاطین دم در» (Devils on the Doorstep)

  • کارگردان: جیانگ ون (Jiang Wen)
  • بازیگران: جیانگ ون (Jiang Wen)، ترویوکی کاگاوا (Teruyuki Kagawa)
  • راتن تومیتوز: 91 | آی‌ام‌دی‌بی: 8.2

در جنگ جهانی دوم اهالی یک روستا باید از دو زندانی مراقبت کنند و این دو نفر را تا ۵ روز زنده نگه ‌دارند.

چرا باید فیلم Devils on the Doorstep را دید؟

بدون شک این فیلم یکی از بهترین فیلم ‌های چینی است. این فیلم که به رنگ سیاه و سفید برای تقلید از فیلم‌های جنگی قدیمی فیلمبرداری شد، در جشنواره فیلم کن سال 2000 به نمایش درآمد و جایزه بزرگ را از آن خود کرد. این فیلم در ابتدا برای مدت معینی اجازه نمایش در سینماهای زادگاهش چین را نداشت اما در نهایت در دسترس قرار گرفت.

این فیلم از رمانی نوشته یو فنگ وی (You Fengwei) الهام گرفته شده است و طبق گفته‌ی جیانگ این فیلم یک فیلم جنگی ضد ژاپنی نیست و جهل و نادانی مردم و پوچی جنگ را روایت می‌کند. جیانگ با ساختن این فیلم می‌خواست تماشاگران چینی و ژاپنی با تاریخ روبرو شوند.

کارگردان توضیح داد که دلیل فیلمبرداری سیاه و سفید تقلید از ماهیت عکس‌های تاریخی است. فیلمبرداری تک رنگ نیز با مصنوعی بودن رنگ‌های روشن مشخصه سینمای نسل پنجم چین در تضاد است و فیلم اغلب بین نماهای بلند افراطی و کلوزآپ متناوب می‌شوند.

در این مطلب ما به معرفی بهترین فیلم‌ های چینی پرداختیم. نظر شما درباره این لیست چیست؟ به نظرتان کدام فیلم چینی جایش در این لیست خالی است؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.


منبع psarena.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 13 =