جمعه , می 3 2024

دیسکورد به دستور دادستانی فیلتر شد

دسترسی به شبکه اجتماعی دیسکورد به دستور مقامات قضایی از ساعاتی پیش غیرممکن شده است. گیمرها از صبح امروز امکان دسترسی به چت صوتی دیسکورد را از دست دادند و سپس دامنه کلی این شبکه به‌طور رسمی فیلتر شد. دادستانی دستور فیلتر دیسکورد را صادر کرده است و دلیل نیز «آزاد بودن ارسال محتوای غیراخلاقی» اعلام شده است.

دیسکورد از مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی برای گیمرها است. بازی‌کنان ایرانی سال‌هاست از این شبکه و ابزارهای مختلف آن برای بازی دسته‌جمعی و گپ و گفتگو و اطلاع از خبرهای جدید استفاده می‌کنند. این شبکه اجتماعی سال گذشته چندین بار از دسترس خارج شد و فیلتر آن برداشته شد. تلاش‌ها برای رفع فیلتر دیسکورد در دی ماه سال گذشته به نتیجه رسید و این شبکه اجتماعی بار دیگر برای گیمرها فعال شد. تجارت نیوز نوشته است که دادستانی، دستور فیلتر Discord را صادر کرده است و به نظر می‌رسد که این شبکه برای همیشه از دسترس ایرانی‌ها خارج شده است.

گفتنی است دادستانی تنها «آزاد بودن ارسال محتوای غیراخلاقی» را به‌عنوان دلیل فیلتر دیسکورد اعلام کرده است. هر چند مقام‌های قضایی طبق سنوات گذشته، هیچ پاسخ و دلیلی برای فیلتر کردن پلتفرم‌ها ارائه نمی‌کنند. در حالی که دولت سیزدهم قدم‌هایی برای رفع مشکلات گیمرها برداشته است، اما هر روز عرصه بر گیمرهای ایرانی تنگ و تنگ‌تر می‌شود. بررسی‌های پارسی‌گیم نشان داده که دسترسی به دیسکورد بدون استفاده از ابزارهای تغییر آی‌پی غیرممکن است و استفاده از دی‌ان‌‌اس نیز نتیجه‌ای نداده است.

فیلتر شدن دیسکورد Discordفیلتر دیسکورد و محدودیت‌های جدید گیمینگ در ایران

آمارهای رسمی نشان می‌دهند که ایران بیش از 34 میلیون گیمر و علاقه‌مند به ویدیوگیم دارد. سرویس‌هایی مانند رادار بازی برای بهبود وضعیت عناوین آنلاین منتشر شد که نتیجه‌بخش بود. امکان دسترسی به تعدادی از بازی‌های آنلاین از جمله FC 24 فراهم شد. فیلتر شدن دیسکورد اما خلاف تلاش‌های وزارت ارتباطات است. تجارت نیوز مدعی است که وزارت ارتباطات «در حال حل دغدغه تصمیم گیران است» و می‌خواهد راهی برای فعالیت گیمرها در این بستر فراهم کند.

گفتنی است توییچ، شبکه استریم بازی نیز سال گذشته به دستور مراجع ذی‌صلاح فیلتر شد و دسترسی به آن بدون استفاده از ابزارهای تغییر آی‌پی ممکن نیست. فیلتر شدن توییچ روی حیات مالی استریمرهای ایرانی تأثیر زیادی گذاشت. فیلتر شدن دیسکورد نیز اختلال زیادی در عملکرد گیمرها و گروه‌های مختلف ایجاد می‌کند. این سرویس روی کنسول ایکس‌باکس و پلی‌استیشن نیز فعال بود و گیمرها می‌توانستند به‌طور مستقیم با دوستانشان حین بازی گفتگو کنند و این امکان دیگر فعال نیست.

تعدادی از کاربران ایرانی معتقدند که نظارت دقیقی روی دیسکورد صورت نمی‌گیرد و کانال‌هایی وجود دارند که فیلم‌های غیراخلاقی پخش می‌کنند. چنین فعالیت‌هایی باعث صدور دستور فیلتر این شبکه اجتماعی شده است. نظر شما چیست؟ آیا از دیسکورد استفاده می‌کنید؟ چنین فیلتری چه تأثیری روی فعالیت‌های شما به‌عنوان یک گیمر می‌گذارد؟


منبع par30games.net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − دو =