یکشنبه , می 19 2024

بهترین فیلم و سریال های اسپانیایی (از تینیجری تا عاشقانه)

[ad_1]

انتخاب بهترین فیلم و سریال های اسپانیایی با توجه به پیشرفت چشمگیر سینمای اسپانیا در سال‌های گذشته بسیار دشوار است. آثاری همچون سرقت بزرگ (Money Heist)، یکی از مواردی است که در چند سال اخیر توسط سازندگان بزرگ اسپانیایی ساخته شده و مشاهده می‌کنید که چه شُهرت و محبوبیتی را بین دوستداران سینما به دست آورده است.

در این مقاله ما سعی داریم لیستی از بهترین فیلم‌ و سریال‌های اسپانیایی را به دوست‌داران سینمای این کشور ارائه دهیم. شما عزیزان و همراهان ویدو نیز می‌توانید در تکمیل کردن این لیست به ما کمک کنید. تنها کافی است نام فیلم یا سریال اسپانیایی تماشایی که دیده‌اید را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید تا در بروزرسانی‌های بعدی، از آن استفاده کنیم. همچنین اگر به آثار دیگر کشورها علاقه‌مند هستید، مقاله مربوط‌به بهترین فیلم های آلمانی را مطالعه کنید.

فیلم مهمان نامرئی – Contratiempo

بهترین فیلم و سریال های اسپانیایی ؛ مهمان نامرئی - Contratiempo

  • نمره در imdb: هفت و هفت (7.7)
  • سال اکران: 2016

فیلم مهمان نامرئی که با نام «The Invisible Guest» شناخته می‌شود، یک فیلم اسپانیایی در ژانر رازآلود و تریلر است. این فیلم جذاب که مورد استقبال جهانی قرار گرفت، یکی از بهترین فیلم‌های ژانر رازآلود محسوب می‌شود. فیلم مهمان نامرئی، بیننده را درگیر داستان خود می‌کند و ذهن او را به بازی می‌گیرد. این فیلم محبوب که با زبان اسپانیایی تولید شده است، به چهار زبان دیگر بازسازی شد. در فیلم مهمان نامرئی بازیگر محبوب فیلم و سریال اسپانیایی یعنی ماریو کاساس نقش اصلی را برعهده دارد.

آدرین دوریا فرد پول‌داری است که به اتهام کشتن معشوقه‌اش، لارا ویدال دستگیر می‌شود اما به قید وثیقه آزاد شده است. شاهدی پیدا شده که می‌خواهد علیه او در دادگاه شهادت بدهد. از این رو آدرین وکیلی به نام ویرجینیا گودمن استخدام می‌کند تا دفاعیه‌ای آماده کنند. او در این زمان 3 ساعته باید همه چیز را برای گودمن تعریف کند.

فیلم چهره پنهان – La cara oculta

بهترین فیلم و سریال های اسپانیایی ؛ چهره پنهان - La cara oculta

  • نمره در imdb: هفت و سه (7.3)
  • سال اکران: 2011

فیلم چهره پنهان که با نام «The Hidden Face» هم شناخته می‌شود، یکی از بهترین فیلم های اسپانیایی است و توسط آندرس بایز کارگردانی شد. در این فیلم ستاره‌های اسپانیایی از جمله کلارا لاگو به ایفای نقش پرداخته‌اند. فیلم چهره پنهان که در ژانر روان‌شناختی و تریلر تولید شده است، داستان دلهره‌آوری دارد که بیننده را با خود همراه می‌سازد. این فیلم بابت داستان گیرا، جلوه‌های بصری و بازی فوق‌العاده بازیگران شناخته می‌شود.

فیلم چهره پنهان با مردی به نام آدرین شروع می‌شود که در حال تماشای ویدئویی از دوست‌دخترش بلن است. بلن در این ویدئو اعلام کرده است که او را ترک کرده است. غافل از اینکه این مسئله تنها یک شوخی است و بلن درواقع داخل خانه‌شان حبس شده است.

فیلم خواب عمیق – Mientras duermes

بهترین فیلم و سریال های اسپانیایی ؛ خواب عمیق - Mientras duermes

  • نمره در imdb: هفت و دو (7.2)
  • سال اکران: 2011

فیلم خواب عمیق که بیشتر با نام «Sleep Tight» شناخت می‌شود، در ژانر روان‌شناختی و تریلر به کارگردانی خائومه بالاگوئرو تولید شد. این فیلم یکی از بهترین فیلم های اسپانیایی است که ستارگان فیلم و سریال اسپانیایی همچون لوئیس توسار و مارتا اتورا در آن بازی کرده‌اند. فیلم خواب عمیق دارای صحنه‌های آزاردهنده‌ای است که شاید برای همه مناسب نباشد.

داستان فیلم راجع به یک دربان آپارتمان مسکونی است که هر کاری می‌کند به شادی نمی‌رسد. در عوض تصمیم می‌گیرد تا ساکنان آپارتمان را به هر نحوی که شده عذاب بدهد. این کار او به اتفاقی وحشتناک می‌انجامد که زندگی یکی از ساکنان را زیرورو می‌کند.

فیلم راز چشمان آنها – El Secreto de sus ojos

بهترین فیلم و سریال های اسپانیایی ؛ راز چشمان آنها - El Secreto de sus ojos

  • نمره در imdb: هشت و دو (8.2)
  • سال اکران: 2009

فیلم و سریال اسپانیایی با ژانر جنایی و تریلر زیاد سروکار دارد و فیلم راز چشم آنها با نام انگلیسی «The Secret in Their Eyes»، از این قاعده مستثنی نیست. این فیلم کاری از خوان خوزه کامپانلا است که بازیگرانی همچون ریکاردو دارین و پابلو راگو در آن بازی کرده‌اند. فیلم راز چشمان آنها چهارمین همکاری بین دارین و کامپانلا است که پیش از این در فیلم‌هایی همچون همان عشق همان باران، از فیلم های عاشقانه اسپانیایی، همکاری داشتند. این فیلم موفق به کسب جایزه بهترین فیلم خارجی زبان اسکار شد.

در سال 1974 پرونده تجاوز و قتل زنی به نام لیلیانا کولوتو د مورالس باز می‌شود که ماموری به نام بنجامین اسپوسیتو مسئولیت آن را برعهده می‌گیرد. او به همسر مقتول قول می‌دهد که قاتل را پیدا کند و حبس ابد برایش بدوزد. اسپوسیتو در این راه با آیرین هاستینگس آشنا می‌شود و برای حل پرونده همکاری با هم را آغاز می‌کنند.

فیلم عشق سگی – Amores perros

بهترین فیلم و سریال های اسپانیایی ؛ عشق سگی - Amores perros

  • نمره در imdb: هشت و یک (8.1)
  • سال اکران: 2000

فیلم عشق سگی یک فیلم عاشقانه اسپانیایی است که توسط الخاندرو گونسالس اینیاریتو کارگردانی شده است. این فیلم اولین قسمت از سه‌گانه مشهور مرگ است که قسمت‌های بعدی آن 21 گرم و بابل نام دارد. فیلم عشق سگی موفق به کسب نامزدی بهترین فیلم خارجی زبان اسکار شد و توسط بزرگان سینما مورد تحسین قرار گرفت.

فیلم عشق سگی به سه بخش و سه داستان متفاوت تقسیم می‌شود که همگی با یک تصادف به هم متصل می‌شوند. این داستان‌ها شامل ماجرای افراد مختلف از جمله اوکتاویو و سوسانا، دنیل و ولریا، ال چیوو و مارو هستند که هرکدام داستان‌های مختلفی دارند؛ اما کم‌کم پیوندی میان آن‌ها پدیدار می‌شود.

فیلم هزار توی پن – El laberinto del fauno

هزارتوی پن - El Laberinto del Fauno

نمره در imdb: هشت و دو ( 8.2 )
سال اکران: 2006

هزارتوی پن (El Laberinto del Fauno) یکی از بهترین فیلم های اسپانیایی است که بعد از اکران در سال 2006 با استقبال بی‌نظیر منتقدان و طرفداران سینما مواجه شد. در این فیلم که توسط گی‌یرمو دل تورو کارگردانی شده است، بازیگرانی چون ایوانا باکرو، سرژی لوپس، ماریبل وردو، داگ جونز و آریانا خیل به ایفای نقش پرداخته‌اند. فیلم هزراتوی پن پس از نمایش در جشنواره کن، 20 دقیقه توسط حاضران تشویق شد.

این فیلم طی مراسم اسکار در 6 بخش نامزد دریافت جایزه شده بود که درنهایت در 3 بخش این جایزه را کسب کرد. فیلم هزار توی پن جوایز بسیار زیادی را برای خود ثبت کرده و جزو پرافتخارترین آثار سینمایی اسپانیا به حساب می‌آید. این فیلم همچنین در لیست 250 فیلم برتر سایت imdb قرار دارد. این فیلم که با بودجه 19 میلیون دلاری تولید شده بود، توانست بیش از 83 میلیون دلار در باکس‌آفیس فروش داشته باشد.

اوفلیا، دختر بچه‌ای است که با مادر باردار و ناپدری‌اش، یک نظامی فاشیسم، در زمان جنگ‌های داخلی دوران ژنرال فرانکو، دیکتاتور اسپانیا زندگی می‌کند. او روزی حشره‌ای شبیه یک پری می‌بیند که او را به یک هزارتو اسرارآمیز هدایت می‌کند که به دنیای زیرزمینی ختم می‌شود. اینجاست که وی با یک فان برخورد می‌کند و در دنیای خیال و واقعیت ماجراهایی را پشت سر می‌گذارد. کارگردان در این فیلم با هنرمندی بسیار دو خط خیالی و حقیقی از زندگی اوفلیا را در پایان به هم مرتبط می‌سازد.

فیلم همه می‌دانند – Todos Lo Saben

همه می‌دانند - Todos Lo Saben

نمره در imdb: شش و نه ( 6.9 )
سال اکران: 2018 

همه می‌دانند (Todos Lo Saben) یکی دیگر از بهترین فیلم های اسپانیایی است که توسط کارگردان خوب کشورمان اصغر فرهادی ساخته شده است. این فیلم نخستین بار در جشنواره فیلم کن 2018 اکران شد و به‌عنوان فیلم افتتاحیه به تصویر کشیده شد. فیلم همه می‌دانند با با بودجه 11.8 میلیون دلاری تولید و بیش از 18 میلیون دلار در باکس‌آفیس فروش کرد.

در این فیلم بازیگرانی چون خاویر باردم، پنه‌لوپه کروز، ریکاردو دارین، باربارا لنی، اینما کوئستا، الویرا مینگس، ادوارد فرناندس سارا سالامو به ایفای نقش پرداختند. فیلم همه می‌دانند پس از اکران با نقدهای مختلف منتقدان روبه‌رو شد.

برخی این اثر را تحسین و برخی نیز آن را فیلمی نه‌چندان قدرتمند توصیف کردند؛ البته اکثر منتقدان از این اثر تعریف کرده و آن را فیلمی خوب تلقی کردند. فرهادی برای ساخت این فیلم از دو کمپانی ممنتو و مورنا کمک گرفت. فرهادی پیش‌تر برای فیلم‌های گذشته و فروشنده نیز با کمپانی ممنتو همکاری کرده بود.

لورا که در آرژانتین و در شهر بوئنوس آیرس زندگی می‌کند به همراه فرزندانش برای شرکت در یک جشن به شهری در نزدیکی مادرید که در آن بزرگ شده است برمی‌گردد. در این سفر که پیش‌بینی می‌شد به تجدید دیدار از اعضای خانواده خلاصه شود، رویدادهای غیرمنتظره‌ای به وقوع می‌پیوندد که بر روند زندگی لورا و خانواده‌اش تاثیر می‌گذارد.

فیلم رما – Roma

رما – Roma

نمره در imdb: هفت و هفت ( 7.7 )
سال اکران: 2018

رما (Roma) جزو بهترین فیلم های اسپانیایی است که توسط آلفونسو کوارون کارگردانی و در سال 2018 اکران شد. این فیلم پس از عرضه با استقبال گسترده منتقدین همراه شد. فیلم رما با بودجه 15 میلیون دلاری تولید و توسط کمپانی نت‌فلیکس عرضه شد. این فیلم جوایز بسیار زیادی را کسب کرد و توانست به موفقیت‌های بسیاری دست پیدا کند.

این فیلم طی مراسم اسکار در ده رشته نامزد دریافت جایزه شده بود و درنهایت موفق شد در سه رشته بهترین فیلم خارجی زبان، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌برداری این جوایز را به خود اختصاص دهد؛ کوارون نخستین شخص در تاریخ سینما است که در یک مراسم موفق به دریافت جایزه کارگردانی و فیلم‌برداری شده است.

کلیوو خدمتکاری است که برای خانواده ثروتمندی در دهه 70 در مکزیکوسیتی کار می‌کند. او خودش را بخشی از این خانواده که سال‌هاست با آن‌ها زندگی می‌کند، می‌داند. کلیوو همراه با آن‌ها به مسافرت می‌رود و به بچه‌های این خانواده بسیار علاقه دارد.

او سعی می‌کند کارش را به بهترین نحو انجام دهد و در درگیری‌ها و اختلافات این خانواده وارد نشود. آرامش زندگی کلیوو وقتی به هم می‌خورد که با پسرخاله نامزد یکی از دوستانش رابطه عاشقانه‌ای برقرار می‌کند و درنتیجه این رابطه، باردار می‌شود. خانواده‌ای که کلیوو برای آن‌ها کار می‌کند، از او حمایت کرده و برای او وقت دکتر می‌گیرند و از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنند؛ اما پدر بچه ناپدید می‌شود و کلیوو را که نگران آینده است، تنها می‌گذارد.

فیلم دریای درون – Mar adentro

دریای درون - Mar adentro

نمره در imdb: هشت ( 8.0 )
سال اکران: 2004 

فیلم دریای درون (Mar adentro) به کارگردانی آلخاندرو آمنابار یکی دیگر از بهترین فیلم های اسپانیایی است که بعد از اکران موفق شد تحسین گسترده منتقدین را به همراه داشته باشد. این فیلم بیشتر به دلیل داستان جذاب و بازی فوق‌العاده خاویر باردم مورد توجه قرار گرفت. فیلم دریای درون طی مراسم اسکار سال 2005 موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.

در این فیلم بازیگرانی چون خاویر باردم، بلن روئدا، لولا دوئنیاس، سلسو بوگالو، جوزپ ماریا پو و آندرئا اوکیپینتی به ایفای نقش پرداختند. فیلم دریای درون با بودجه 10 میلیون یورویی تولید شد و توانست بیش از 38.5 میلیون دلار در باکس‌آفیس فروش داشته باشد.

دریای درون اقتباسی از زندگی واقعی رامون سامپدرو ملوان جوانی است که در یک حادثه دچار شکستگی استخوان گردن، قطع نخاع و فلج کامل پائین‌تر از گردن می‌شود. او به مدت 28 سال تلاش کرد تا دادگاه حق مرگ آسان را برای او به رسمیت بشناسد؛ تا او بتواند به زندگی خود پایان دهد.

این فیلم همچنین روابط او را با دو زن مورد کنکاش قرار می‌دهد: خولیا، یک وکیل مدافع که خود مبتلا به سندرم کاداسیل است و از حق او برای مرگ آسان دفاع می‌کند و رزا یک زن محلی، که می‌خواهد رامون را متقاعد کند که زندگی ارزش زیستن را دارد. از طریق نیروی عشق رامون، این دو زن می‌توانند به چیزهایی دست یابند که پیش از آن حتی فکرش را هم نمی‌کردند.

فیلم بازگشت – Volver

بازگشت – Volver

نمره در imdb: هفت و شش ( 7.6 )
سال اکران: 2006

بازگشت (Volver) فیلمی اسپانیایی به کارگردانی پدرو آلمودوار است که پس از اکران در سال 2006 نظر مثبت منتقدان زیادی را به سمت خود جلب کرد و تبدیل به یکی از بهترین فیلم های اسپانیایی در سینما شد. این فیلم توانست به افتخارات زیادی دست پیدا کند و جوایز گوناگونی را کسب کند. ازجمله مهم‌ترین جوایزی که این فیلم موفق به کسب آن شده می‌توان به این موارد اشاره کرد: جایزه بهترین فیلم‌نامه جشنواره فیلم کن و جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره فیلم کن، جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن فیلم درام و بهترین فیلم خارجی زبان.

پنه‌لوپه کروز برای بازی در این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شده بود که البته موفق به کسب آن نشد. مهم‌ترین بازیگرانی که در فیلم بازگشت به ایفای نقش پرداختند عبارت‌اند از: پنه‌لوپه کروز، کارمن مائورا، لولا دوئنیاس، بلانکا پورتیو، یوهانا کوبو و چوس لامپره‌آبه. این فیلم با بودجه 9.4 میلیون دلاری ساخته شد و توانست بیش از 85 میلیون دلار در باکس‌آفیس فروش داشته باشد.

فیلم درباره خانواده‌ای محلی و زنانه عجیب است که از روستایی بادخیز در جنوب مادرید می‌آیند. پنه‌لوپه کروز نقش ریموندارا بازی می‌کند، زنی از طبقه کارگر که مجبور می‌شود گامهایی بزرگ برای محافظت از دختر 14 ساله‌اش، پائولا بردارد که در دفاع از خودش، مرتکب قتل شده است. بحران خانواده، با بازگشت مادر او ایرنه از دنیای مردگان اوج می‌گیرد که برای پایان دادن به سوال‌هایی از گذشته می‌آید.

فیلم پوستی که در آن زندگی می‌کنم – La piel que habito

پوستی که در آن زندگی می‌کنم - La piel que habito

نمره در imdb: هفت و شش ( 7.6 )
سال اکران: 2011

فیلم پوستی که در آن زندگی می‌کنم (La piel que habito) با داستان جالب و گروه بازیگری قدرتمندنش، شایستگی حضور در لیست بهترین فیلم های اسپانیایی را دارد. این فیلم که توسط پدرو آلمودوار کارگردانی شد، پس از اکران در سال 2011 با استقبال گسترده سینمادوستان مواجه شد.

این فیلم درواقع براساس رمان جنایی رتیل اثر تیری ژانکوئه ساخته شد. فیلم پوستی که در آن زندگی می‌کنم با بودجه 13.5 میلیون دلاری تولید شد و توانست بیش از 30.8 میلیون دلار در باکس‌آفیس فروش داشته باشد. در این فیلم بازیگرانی چون آنتونیو باندراس، النا آنایا، ماریسا پاردس، جان کورنت، روبرتو آلامو، بلانکا سوآرس، ادوآرد فرناندس، باربارا لنی، سوسی سانچس و آنا منا به ایفای نقش پرداختند.

ساخت این فیلم درواقع طی سال 2002 در ذهن آلمودوار نقش بست؛ اما این کارگردان تا سال 2011 نتوانست این ایده را به واقعیت تبدیل کند. آلمودوار فیلم خود را اثری در ژانر وحشت می‌داند که عناصر جیغ یا ترس در آن وجود ندارند.

پزشکی ثروتمند به‌نام رابرت لگارد می‌خواهد با روش‌های ژنتیکی از DNA خوک، پوست جدید برای انسان بسازد که در برابر آتش و نیش حشرات مقاوم باشد. او که حالا از طرف همکارانش طرد شده‌ است، در ویلایی مخفی همراه با مستخدمش ماریلیا که زنی بداخلاق (که در حقیقت مادرش) است به تحقیقاتش ادامه می‌دهد. در ادامه حادثه‌ای اتفاق می‌افتد و رابرت لگارد فرد مورد آزمایش را پیدا می‌کند.

فیلم بیوتیفول – Biutiful

بیوتیفول – Biutiful

نمره در imdb: هفت و پنج ( 7.5 )
سال اکران: 2010

فیلم بیوتیفول (Biutiful) به کارگردانی الخاندرو گونسالس اینیاریتو یکی از بهترین فیلم های اسپانیایی محسوب می‌شود که بعد از اکران در سال 2010، توانست با استقبال گسترده مخاطبین و منتقدان سینما مواجه شود. بسیاری از منتقدان دلیل اصلی قدرت فیلم را به فیلم‌نامه خوب و بازی عالی بازیگران آن (به ‌ویژه خاویر باردم) نسبت دادند.

این فیلم در مراسم اسکار سال 2010 در دو بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان و بهترین بازیگر مرد نامزد دریافت جایزه شده بود. خاویر باردم برای بازی در این فیلم موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره فیلم کن شد؛ فیلم بیوتیفول نیز همچنین در این جشنواره نامزد دریافت جایزه نخل طلایی شده بود.

این فیلم که با بودجه 35 میلیون دلاری تولید شده بود، توانست چیزی در حدود 25 میلیون دلار در باکس‌آفیس فروش داشته باشد. علاوه‌بر خاویر باردم، بازیگرانی چون لو جین، مارسیل آلوارز، حنا بوشعیب، گیلرمو استرلا، دیاریاتو داف، تایشن چنگ و ناصر صالح به ایفای نقش پرداختند. گفته شده تولید این فیلم از زمان نگارش فیلم‌نامه تا ساختش، چیزی در حدود سه سال زمان برده است. فیلم‌برداری این اثر تقریبا حدود یک سال به طول انجامید.

اوکسبال (خاویر باردم) در یک خانه رو به ویرانی همراه با دو فرزند کوچکش، آنا و متیو زندگی می‌کند. او از همسرش، مارامبرا که از اعتیاد به الکل و اختلال دوقطبی رنج می‌برد جدا شده ‌است و به جز برادرش تیتو خانواده دیگری ندارد.

فیلم پلتفرم – platform

پلتفرم – platform

نمره در imdb: هفت ( 7.0 )
سال اکران: 2019

پلتفرم (Platform) یکی دیگر از بهترین فیلم های اسپانیایی است که توسط گالدر گازتلو-اوروتیا کارگردانی و در سال 2019 اکران شد. این اثر نخستین بار در جشنواره بین‌المللی تورنتو به نمایش در آمد و توانست با استقبال طرفداران سینما و منتقدان مواجه شود. با توجه حجم عظیم تحسین‌ها، نت‌فلیکس تصمیم گرفت حق پخش جهانی فیلم را بخرد و آن را در سال 2020 در سرویس خود عرضه کند.

منتقدان دلیل اصلی موفقیت فیلم پلتفرم را به داستان جالب و خاص آن نسبت داده‌اند. ازجمله مهم‌ترین بازیگرانی که در این فیلم به ایفای نقش پرداختند می‌توان به ایوان ماساگوئه، زوریون اگولئور، آنتونیا سن خوان، امیلیو کوکا و الکساندرا ماسانگکای اشاره کرد. گروه بازیگری این فیلم نیز توانستد به بهترین شکل ممکن به ایفای نقش‌های خود بپردازند.

داستان مربوط به یک سازه عمودی است که تعداد زیادی انسان در آن زندانی هستند. در این زندان یا دخمه، همه سلول‌ها به‌صورت عمودی روی هم قرار گرفته‌ است و از بالاترین طبقه (طبقه اول) تا پایین‌ترین طبقه ادامه دارد. در هر سلول 2 نفر برای یک ماه زندگی می‌کنند و این افراد تا وقتی که یکی از آنها از بین نروند با هم هستند. ماه بعد افراد همه طبقه‌ها به طور کاملا تصادفی جابه‌جا می‌شوند.

انسان‌ها توافق کرده‌اند در این سازه محبوس شوند و تعدادی از آنها دوره حکم زندان خود را در آن می‌گذرانند و برخی داوطلبانه به آن آمده‌اند. سکویی برای غذارسانی به زندانیان وجود دارد که هر روز مقدار زیادی غذا روی آن وجود دارد. غذاها بر اساس سلیقه تمام زندانیان که در ابتدای ورود از آنها پرسیده شده ‌است به بهترین نحو آماده می‌شود.

فیلم قصه‌های وحشی – relatos salvajes

قصه‌های وحشی - relatos salvajes

نمره در imdb: هشت و یک ( 8.1 )
سال اکران: 2014

از فیلم قصه‌های وحشی نیز می‌توان به‌عنوان یکی دیگر از بهترین فیلم های اسپانیایی زبان نام برد که بعد از اکران تحسین گسترده منتقدان را به‌همراه داشت و تبدیل به یکی از بهترین آثار تاریخ سینما شد. داستان این فیلم به 6 اپیزود مستقل از یکدیگر تقسیم شده که به‌واسطه یک ارتباط معنایی به یکدیگر پیوند می‌خوردند.

این فیلم طی مراسم اسکار سال 2015 موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان شد. اریکا ریواس، داریو گراندینتی، ریکاردو دارین و لئوناردو اسباراگلیا ازجمله مهم‌ترین بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداختند. فیلم قصه‌های وحشی با بودجه 3.3 میلیون دلاری تولید شد و چیزی در حدود 23.9 میلیون دلار در باکس‌آفیس فروش کرد.

مهندسی که متخصص تخریب با استفاده از دینامیت در فعالیت‌های بزرگ عمرانی است ماشینش را کنار خیابان پارک می‌کند؛ اما خودروی وی به ناحق توسط شرکت پیمانکار پلیس به پارکینگ منتقل می‌شود. تلاش وی برای اثبات اشتباه شرکت پیمانکار در توقیف ماشین به جایی نمی‌رسد که این امر منجر به درگیری فیزیکی وی با عوامل شرکت می‌شود.در نتیجه وی شغل خود را نیز از دست می‌دهد.

این مسئله باعث به‌وجود آمدن مشکلات خانوادگی (شکایت همسر بابت نفقه، حضانت فرزندان و…) برای وی می‌شود. بعد از آن تلاش وی برای یافتن شغل جدید نیز با شکست مواجه می‌شود و در کمال بدشانسی دوباره ماشین وی توسط شرکت پیمانکار پلیس به پارکینگ منتقل می‌شود.

فیلم آرئی‌سی – REC

آرئی‌سی – REC

امتیاز در imdb: هفت و چهار (7.4)
سال اکران: 2007

آرئی‌سی (REC) اثر ژاوما بالاغارو و پاکو پلاسا را نیز می‌توان جزو بهترین فیلم های اسپانیایی محسوب کرد که در سال 2007 اکران شد. این فیلم که در ژانر ترسناک تولید شده بود، نقدهای متوسطی ازسوی منتقدان دریافت کرد. برخی از منتقدان از داستان منحصربه‌فرد و بازی عالی گروه بازیگری تمجید کردند؛ اما برخی از آن‌ها نیز اعتقاد داشتند فیلم‌نامه این اثر طی برخی از بخش‌ها دارای نقص‌هایی اساسی است.

این فیلم در گیشه نیز فروش خوبی را تجربه کرد. (نسبت به بودجه اندکش) مخاطبان از داستان جذاب و فضای وهم‌آلود فیلم آرئی‌سی تمجید کرده و از آن لذت بردند. این اثر که با بودجه اندک 2 میلیون دلاری تولید شده بود، توانست چیزی در حدود 32 میلیون دلار در باکس‌آفیس فروش کند. در فیلم آرئی‌سی بازیگرانی همچون مانوئلا بلاسکو، خاویر بوتت، بران ترازا و جورگه-یامام سرانو به ایفای نقش پرداختند.

نقش اول فیلم که یک گزارشگر تلویزیونی است، به همراه همکار خود (یک فیلمبردار) جهت گرفتن گزارشی به یک ایستگاه آتش‌نشانی می‌روند. گزارش آن‌ها به اینگونه است که هر ماموریت آتش‌نشانی پیش آمد با آن‌ها همراه شوند. ماموریت در یک ساختمان اتفاق می‌افتد که در آن اتفاقات عجیبی رخ می‌دهد. انسان‌های آن آپارتمان رفتار عجیبی دارند و گویا به یک خوی حیوانی مبتلا شده‌اند.

سریال خانه کاغذی – Money Heist

خانه کاغذی - Money Heist

نمره در imdb: هشت و چهار ( 8.4 )
تاریخ آغاز پخش: 2017

خانه کاغذی (Money Heist) مشهورترین و یکی از بهترین سریال های اسپانیایی است که توسط آلکس پینا ساخته و پخش آن از سال 2017 آغاز شد. این سریال در سال 2017 توسط شبکه اسپانیایی آنتنا 3 پخش و بعد از موفقیت گسترده، در سال 2019 توسط سرویس استریم نت‌فلیکس عرضه شد.

تاکنون چهار فصل از این سریال جذاب که در سبک سرقت جنایی است، ساخته شده است؛ این سریال هنوز ادامه دارد و برای فصل پنجم نیز بازخواهد گشت. ازجمله بزرگ‌ترین نقطه قوت‌های سریال خانه کاغذی که باعث جلب نظر مثبت منتقدان و طرفداران شده است می‌توان به شخصیت‌پردازی قدرتمند، ریتم تند و داستان پرهیجان آن اشاره کرد.

ازجمله مهم‌ترین بازیگرانی که در این مجموعه به ایفای نقش پرداختند می‌توان به اورسولا کوربیرو، آلوارو مورته، ایتسیار ایتانیو، پدرو آلنسو، پاکو توس، آلبا فلورس، میگل هران، هایمه لورنته، استر آسبو، انریکه آرسه، ماریا پدراسا، دارکو پریچ، کیتی مانبر، هویک کوچکریان، رودریگو د لا سرنا، نجوا نیمری و لوکا پروش اشاره کرد.

مردی مرموز موسوم به پروفسور گروهی 8 نفره را برمی‌گزیند و از نام شهرها را برای اسامی آن‌ها استفاده می‌کند. این تیم برای انجام یک نقشه جاه‌طلبانه که شامل ورود به ضرابخانه سلطنتی اسپانیا و فرار با 2.4 میلیارد یورو است، دور یکدیگر جمع شدند. این تیم پس از گروگان گرفتن 67 نفر در داخل ضرابخانه، قصد دارد 11 روز در آنجا بماند تا در برخورد با نیروهای نخبه پلیس، این پول را چاپ کند.

سریال مدرسه شبانه‌روزی – El Internado Laguna Negra

مدرسه شبانه‌روزی - El Internado Laguna Negra

نمره در imdb: هشت و دو ( 8.2 )
تاریخ آغاز پخش: 2007

مدرسه شبانه‌روزی (El Internado Laguna Negra) را باید جزو بهترین سریال های اسپانیایی محسوب کنیم که با تنوع ژانر و داستان جذابش موفق شد توجه طرفداران بسیاری را به سمت خود معطوف کند. این سریال در هفت فصل و 71 قسمت تولید شد و پخش آن در سال 2010 پایان یافت.

ازجمله مهم‌ترین بازیگرانی که در این سریال به ایفای نقش پرداختند می‌توان به مارتینیو ریباس، آنا د آرماس، یون گونسالس، بلانکا سوآرس و النا فوریاسه اشاره کرد. یکی از مواردی که بسیاری از منتقدان آن را تحسین کردند مربوط به شخصیت‌پردازی عالی این سریال می‌شود؛ با وجود اینکه سریال مدرسه شبانه‌روزی شخصیت‌های زیادی را معرفی می‌کند، اما هیچ‌کدام از این شخصیت‌ها بیهوده و اضافی نیستند؛ وجود هرکدام از این کاراکترها به بخشی از روند داستان گره خورده است.

داستان این سریال درباره یک مدرسه در دل جنگل است که هکتور دلا وگا آن را مدیریت می‌کند. محور اصلی، شرارت‌های نازی در این مدرسه است و داستان جنایت‌های نازی‌هایی را تعریف می‌کند که بعد از جنگ جهانی دوم دست به اقداماتی از قبیل تاسیس شرکت دارویی به‌نام OTTOX زده‌اند.

داستان از جایی شروع می‌شود که یک گروه از دانش آموزان مدرسه خیلی اتفاقی متوجه می‌شوند که مدرسه‌ای که در آن درس می‌خوانند، چند سال قبل یتیم خانه‌ای به همین نام بوده و در آن جنایات وحشتناکی ازجمله آزمایش بر روی انسان‌ها اتفاق می‌افتاده است. آن‌ها مجبورند به تنهایی و بدون آنکه با کسی صحبت کنند سر از جنایاتی که هنوزم اتفاق می‌افتد درآورند.

سریال الیت – Elite

الیت – Elite

امتیاز در imdb: هفت و شش (7.6)
تاریخ آغاز پخش: 2018

الیت (Elite) یکی دیگر از بهترین سریال های اسپانیایی است که پخش آن از سال 2018 توسط سرویس نت‌فلیکس آغاز شد. تاکنون سه فصل از این مجموعه جذاب تولید شده که با توجه به استقبال مخاطبین، احتمالا شاهد فصل‌های بیشتری از آن خواهیم بود.

این فیلم با نقدهای مختلف منتقدان مواجه شده است؛ اما مخاطبان زیادی ازجمله نوجوانان، به‌دلیل داستان مهیج این مجموعه، از آن استقبال کرده‌اند.

ماریا پدراسا، ایتزان اسکامیا، میگل برناردو، ایستر اکسپوزیتو، دانا پائولا، میگل هران و هایمه لورنته ازجمله مهم‌ترین بازیگرانی هستند که در این مجموعه به ایفای نفش پرداختند. نت‌فلیکس این سریال را برای فصل چهارم نیز تمدید کرده است.

داستان درباره سه نوجوان از طبقه متوسط محصل در این مدرسه است که بورس شده‌اند اما دیگر دانشجویان به خاطر ثروت خانواده در این مدرسه تحصیل می‌کنند. داستان این مجموعه در هر فصل به یک اتفاق جدید می‌پردازد؛ درواقع یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این سریال مربوط به همین تنوع داستانی آن می‌شود.

گرن هتل – Gran Hotel

گرن هتل - Gran Hotel

امتیاز در imdb: هشت و چهار (8.4)
تاریخ آغاز پخش: 2011

گرن هتل (Gran Hotel) جزو سریال‌های خوب اسپانیایی است که توسط کارلوس سدس کارگردانی شد.

پخش این سریال از سال 2011 توسط شبکه آنتنا 3 آغاز شد که بعد از موفقیت زیاد، شبکه اسکای آرتس در بریتانیا نیز تصمیم به پخش آن گرفت. فیلم‌برداری سریال گرن هتل در کاخ ماگدالنا در سانتاندر اسپانیا انجام شد. پخش این سریال بعد از سه فصل و 39 قسمت در 25 ژوئن سال 2013 به اتمام رسید.

سریال گرن هتل نقدهای نسبتا خوبی از سوی منتقدان دریافت کرد؛ منتقدان از روند داستان و عملکرد گروه بازیگری تمجید کرده و کارگردانی کالوس سدس را نیز مورد تحسین قرار دادند. موفقیت این سریال تنها به جلب نظر منتقدین خلاصه نمی‌شود؛ سریال گرن هتل در جذب مخاطبان نیز بسیار موفق عمل کرد. موفقیت سریال گرن هتل تنها به کشور اسپانیا تعلق ندارد، بلکه این مجموعه به شکل جهانی مورد استقبال قرار گرفته است.

یون گونسالس، آمایا سالامانکا، آدریانا اثورس، پدرو آلنسو، کنچا بلاسکو، جورنس گونسالس، پپ آنتان مونیوز و سیلویا مارسو ازجمله مهم‌ترین بازیگرانی هستند که در این سریال به ایفای نقش پرداختند.

داستان دراسپانیا سال 1905 رخ می‌دهد. خولیو اولمدو مردی جوان از خاندانی اصیل است که جهت ملاقات خواهرش کریستینا به کانتالوا می‌رود. کرستینا به‌عنوان خدمت‌کار در گرن هتل انجام وظیفه می‌کند. وقتی که خولیو به هتل می‌رسد پی می‌برد که خواهرش به مدت یک ماه است که از هتل اخراج شده و کسی از او اطلاعی ندارد. ناپدید شدن خواهرش واقعه‌ای مشکوک به نظر می‌رسد.

خولیو تصمیم می‌گیرد با مخفی‌کردن هویت واقعی خود، در هتل ساکن شود و درنهایت با هویت جعلی موفق می‌شود به‌عنوان پیش‌خدمت در آنجا مشغول به کار شده و تحقیقات خود را ادامه دهد.

رو در رو – vis a vis

رو در رو - vis a vis

نمره در imdb: هشت و دو (8.2)
تاریخ آغاز پخش: 2015

رو در رو (vis a vis) سریالی درام و جنایی است که توسط الکس پینا خلق شده و یکی از بهترین سریال‌های اسپانیایی محسوب می‌شود.

پخش این سریال از سال 2015 توسط شبکه آنتنا3 اسپانیا آغاز شد و بعد از چهار فصل در سال 2019 به اتمام رسید. در سال 2018 شبکه فاکس اسپانیا حق پخش این سریال را برعهده گرفت و آن را پوشش داد.

ازجمله مهم‌ترین بازیگرانی که در این فیلم به ایفای نقش پرداختند می‌توان به آلبا فلورس و نجوا نمیری اشار کرد؛ این دو بازیگر در سریال محبوب خانه کاغذی نیز به ایفای نقش می‌پردازند. بعد از موفقیت این سریال، سازندگان یک سریال فرعی را براساس آن با نام via a vis:El Oasis تولید و پخش آن را از سال 2020 آغاز کردند.

دختری به نام ماکارنا دلبسته رئیس خود می‌شود و به خاطر او قانون‌شکنی می‌کند؛ به دلیل این اتفاق ماکارنا دستگیر شده و به زندانی از زنان خلافکار بی‌رحم و ظالم منتقل می‌شود. داستان این سریال در ادامه با اضافه شدن شخصیتی دیگر به نام زولما شکل جذاب‌تری به خود می‌گیرد.

نگاهی به بهترین فیلم و سریال‌ های اسپانیایی

در سال‌های اخیر، فیلم‌ها و سریال‌های اسپانیایی به محبوبیت جهانی دست یافته‌اند. این آثار با داستان‌های جذاب، بازی‌های قوی و کارگردانی‌های خلاقانه، نظر مخاطبان را در سراسر دنیا جلب کرده‌اند. با جستجو و بررسی ژانر، امتیاز و نظرات، می‌توانید فیلم و سریال اسپانیایی مورد علاقه خود را پیدا کنید. هم چنین نظرات شما ما را برای ارائه لیست بهترین فیلم ها و سریال های اسپانیایی کمک شایانی می کند.

[ad_2]
منبع vido.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − سیزده =