یکشنبه , می 19 2024

نقد بازی Layers of Fear 2023

[ad_1]

در این روزها بیشتر از هر نسلی بازسازی بازی‌های محبوب قدیمی در حال انجام است. از بازسازی عناوین قدیمی دهه 90 و گرفته تا بازی‌های نسل PS2. البته در مواردی رفتن به سراغ بازی‌ای که حتی یک دهه از تولید آن نمی‌گذرد مانند TLOU سبب تعجب می‌شود. حال Bloober Team به میدان آمده و با بازسازی اولین عنوانی که اسم این استودیو را به‌عنوان متخصص سبک ترسناک در دهان انداخته رکوردی در این زمینه بزند: بازی‌سازی بازی متعلق به سال 2016!

بازی Layers of Fear به دنبال آن Layers of Fear 2 در سال 2019 به بازار آمدند. در انتخابی بسیار گیج‌کننده، نام بازی جدید Layers of Fear است که در اصل شامل بازسازی دو شماره اول این سری، DLC های متعلق و مقداری محتوای اضافه خواهد شد. همین اول رک‌وپوست‌کنده باید گفت که «بازسازی» برای بازی‌هایی که کمتر از 5 سال عمر دارند انتخابی بسیار عجیب و گیج‌کننده است، مخصوصاً این‌که این دو بازی آن‌چنان چشم‌گیر هم در سبک خود نبودند.

layers of fear 1
به نظر هنرمند شدن دعوتی برای زندگی سخت خواهد بود!

بازی Layers of Fear که مجبوریم برای جلوگیری از گیج شدن پسوند 2023 به آن اضافه کنیم، تلاش می‌کند تا تمامی محتوای عناوین قبلی را در داستانی کلی‌تر به یکدیگر گره بزند و تجربه آن را به یک بازی منسجم تبدیل کند. این داستان کلی‌تر نویسنده‌ای است که به فانوس دریایی متروک می‌رود تا در مورد زندگی شخصیت‌های اصلی Layers of Fear 1 و 2 بنویسد. همانطور که از این سبک انتظار می‌رود، نویسنده داستان خود درگیر ماجرای مرموز می‌شود و تجربه‌ای بد در انتظار او خواهد بود.

تم اصلی بازی Layers of Fear تلاشی برای پرداختن به زندگی سخت هنرمندان است. هنرمندان همیشه با از دست دادن منبع الهام، تلاش برای در اوج بودن و تکرار شاهکار و امثال آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند و این مسأله بر تمامی بخش‌های زندگی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. شخصیت‌های حاضر در بازی نویسنده، موسیقیدان، نقاش و هنرپیشه هستند و همگی تحت تأثیر این مشکلات دچار بیماری‌های روحی و روانی شده‌اند.

layers of fear 2
تمامی داستان بازی در پی گوش دادن و خواندن نامه‌های مانند این است.

بخش کاملاً موفق و چشمگیر این بازی، گرافیک خیره‌کننده و زیبای آن است. به‌عنوان یکی از اولین بازی‌های بر اساس Unreal 5، بیشتر حالت تبلیغ برای به رخ کشیدن قدرت این موتور را دارد تا یک بازی تا حدی که اصلاً بعید نیست سازنده‌ها با همکاری مستقیم و حمایت مالی Epic Games این بازسازی را انجام داده‌اند. تمامی محیط‌ها نورپردازی عالی و کیفیت گرافیکی بسیار بالایی دارند و در این قسمت Layers of Fear 2023 بی‌نظیر است.

وقتی به قسمت گیم پلی می‌رسیم ولی بازی Layers of Fear 2023 به‌هیچ‌عنوان حرفی برای گفتن ندارد. گیم پلی بازی‌های قبلی حتی در زمان عرضه خود بسیار ساده بودند و گذشت سال‌ها بر این مسأله افزوده است. این بازی‌ها بیشتر یک Walking Simulator هستند با رگه‌هایی از ترس تا یک بازی درگیرکننده ترسناک. تقریباً 90 درصد وقت به راه رفتن آهسته در محیط‌های مختلف، گوش دادن به متن‌های مختلف که اینور آن ور پیدا می‌شوند و پیشروی خطی در محیط می‌گذرد. بازی سعی می‌کند تا مقداری Jump scare عرضه کند ولی اگر حتی اندکی با سبک ترسناک ملموس باشید این‌ها تأثیر چندانی بر شما نخواهند گذاشت.

layers of fear3
بدون شک قوی‌ترین بخش بازی گرافیک بسیار زیبای آن است.

بخش دیگر بازی Layers of Fear پازل است که البته به کار بردن کلمه پازل برای آن‌ها زیاده روی محسوب می‌شود. اکثر پازل‌های بازی در محیطی بسیار محدود بازیکن را قرار می‌دهد و حداکثر باید کلید یا چند آیتم را پیدا کنید. در انتخابی بسیار اشتباه، سازنده‌ها تلاش کرده‌اند تا با اضافه کردن یک دشمن در Layers of Fear 1 که چند وقت یک‌بار بار به دنبال بازیکن می‌اندازد مثلاً تغییری در روال بازی بدهند که این انتخاب پس از دیدن اولیه این دشمن تکراری و خسته‌کننده می‌شود. بازی شما را در یک محیط محدود گیر می‌اندازد، باید به اطراف بدوید و آیتم‌های مورد نیاز را پیدا کنید. در کنار آن دشمن را برای لحظاتی متوقف کنید و ادامه…

این کل روال بازی Layers of Fear است. متأسفانه داستان و نحوه داستان‌سرایی آن نیز چندان جذاب نیست که مخاطب را مانند بزرگان سبک Walking Simulator درگیر خود کند. بازی نه ترسناک است، نه داستان جذابی دارد و نه پازل. در یک DLC تلاش شده تا حالت غیرخطی به روال بازی داده شود که نتیجه آن گیج شدن برای پیشرفت در مراحل است. در بدترین قسمت، باید یک توپ بزرگ را از سربالایی بالا برد ولی فیزیک به‌قدری عجیب و کند است که واقعاً تشخیص این‌که این کار راه‌حل است و خیر مشکل بود. بدتر از آن حداقل در نسخه پیش از عرضه، باگ در قسمت پایانی این DLC وجود دارد که اتمام آن را غیرممکن می‌کند.

layers of fear4
بخش ترسناک این بازی ترسناک بسیار ضعیف است.

در پایان، باید اشاره کرد که محتوای کلی بازی بین 10-15 ساعت است. این شاید در ابتدا مثبت به نظر بیاید ولی دلیلی دارد که هیچ‌کدام از بازی‌های این سبک بیشتر از 5-10 ساعت نیستند. راه رفتن و گوش دادن به ساعت‌ها متن کشش گیم پلی به این حد طولانی را ندارد و واقعاً پس از چند ساعت خسته‌کننده می‌شود. بازی Layers of Fear 2023 هیچ دلیلی برای وجود خود ندارد. نه بازی قدیمی است که نیاز به بازسازی داشته باشد، نه اصلاً گیم پلی جذابی دارد و مدرکی است برای این انتقاد به Bloober Team که تابه‌حال نتوانسته‌اند فلسفه بازی‌های ترسناک را درک کند.

خلاصه نقد انگلیسی بازی:

Layers of Fear (what a confusing naming!) 2023 has no reason to exist. At its best, Layers of Fear 1 and 2 were mediocre walking simulators masquerading as horror games when they were released, and time has not been kind to them. The gameplay is mostly unchanged, consisting of slowly walking through objectively gorgeous environments doing “stuff” that does not qualify as puzzles. It is just a reminder that Bloober Team had not still grasped what makes a great horror game and even their arguably most popular title was not significant in the first place.

The Review

Layers of Fear 2023

PROS

  • گرافیک بسیار زیبا که نمونه‌ای از قدرت موتور Unreal ۵ است
  • حداقل برای چند ساعت محدود گیمپلی چندان بد نیست

CONS

  • بسیار خسته‌کننده بدون ترس
  • گیم پلی فقط در حد راه رفتن و پازل‌های بسیار ساده
  • بیش از حد طولانی که بیشتر و بیشتر سبب خسته‌کننده شدن بازی می‌شود
  • گیم پلی خطی که مزید بر علت برای یکنواخت شدن بازی است

[ad_2]
منبع psarena.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − ده =