جمعه , می 17 2024

لیست فیلم های کودک و نوجوان ایرانی (15 فیلم برتر کودک و نوجوان)

[ad_1]

دوران کودکی و نوجوانی بدون تماشای فیلم و سریال، همچون پرنده‌ای بدون بال است. امروز قصد داریم با معرفی بهترین فیلم های کودک و نوجوان ایرانی قدیمی، شما را به دوران قدیم ببریم. چه دهه پنجاه باشید، چه شصتی و چه هفتادی، از دیدن این فیلم‌ها لذت خواهید برد. چه‌بسا که بخواهید آنها را برای فرزند خود هم پخش کنید تا حس خوب خود را به آنان القا کنید.

پیدا کردن بهترین فیلم کودکانه که برای فرزندانمان مناسب باشد، کاری چالش‌برانگیز و دشوار است. به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند فیلم‌های قدیمی را که با آنها بزرگ شده‌اند برای فرزندان خود پخش کنند.

بدیهی است فیلم های کودکانه قدیمی ایرانی، بخش زیادی از سال‌های ابتدایی زندگی ما را تشکیل داده‌اند و خاطرات خوبی برایمان ساخته‌اند. ازاین‌رو می‌توان آنها را به‌عنوان گزینه‌ای مناسب برای کودکان امروزی هم در نظر گرفت. خود شما هم با صرف نظر از اینکه چه سنی دارید می‌توانید به تماشای فیلم‌های معرفی شده بنشینید و غرق در حس نوستالژی شوید. در ادامه با ویدو همراه باشید تا سراغ معرفی 7 فیلم نوستالژی خاطره‌انگیز برای کودک و نوجوان برویم.

فیلم شهر موش ها

شهر موش ها از جمله بهترین فیلم های کودک و نوجوان ایرانی قدیمی است

  • تاریخ انتشار: 1364
  • کارگردان: مرضیه برومند
  • نویسنده: احمد بهبهانی
  • ژانر: عروسکی – موزیکال
  • بازیگران: ایرج طهماسب، حمید جبلی، فاطمه معتمدآریا، مسعود کرامتی، عادل بزدوده، رحیم دوستی، شاپور پورامین و مریم سعادت

مجموعه “مدرسه موش‌ها” و فیلم “شهر موش‌ها”، به‌ویژه “شهر موش‌ها یک”، از آثار موفق در قدرت‌دهی به وجوه رفتاری و شکل‌گیری کودکان و افزایش اعتماد به نفس در آنها به شمار می‌رود. در تربیت کودکان، علاوه بر خانواده، نقش مهمی بر عهده مدرسه و معلمان و آموزش دهندگان است. در این فیلم، به نقش آقای معلم به عنوان فردی که بیشترین زمان را با بچه‌موش‌ها در این شهر می‌گذراند، اشاره می‌شود و محور زندگی اجتماعی بچه‌موش‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

مرضیه برومند در این فیلم، مانند مجموعه تلویزیونی، به تاثیرگذاری بر مخاطب خود، یعنی بچه‌ها، اهمیت می‌دهد. حتی والدین می‌توانند از رفتار آقای معلم در برخورد با کودکان استفاده کنند. به عنوان مثال، درک صحیح از توانایی‌ها و حتی ضعف‌های بچه‌موش‌ها را به آنها می‌آموزد، که این امر به تقویت اعتماد به نفس آنها کمک می‌کند. آقای معلم به خوبی از قدرت‌های بچه‌ها در انجام کارها استفاده می‌کند و آن را به آنها یادآوری می‌کند.

در شهر موش‌ها، یک گربه سیاه وحشتناک وجود دارد که موش‌ها به او می‌گویند “اسمشو نبر”. این گربه به شهر موش‌ها حمله می‌کند و برای اینکه خود را نجات دهند، موش‌ها تصمیم می‌گیرند به یک شهر دیگر مهاجرت کنند. بنابراین، پدرها و مادرها تصمیم می‌گیرند از راه‌های سخت و دشوار به این شهر جدید بروند تا آن را آماده کنند، در حالی که بچه‌ها با معلم و آشپزباش همراه می‌شوند و راهی طولانی‌تر را برگزینند.

فیلم پاتال و آرزوهای کوچک

از بهترین فیلم های کودک قدیمی می‌توان به فیلم پاتال و آرزوهای کوچک اشاره کرد

  • تاریخ انتشار: 1368
  • کارگردان: مسعود کرامتی
  • نویسنده: رضا کیانیان و مهدی سجاده‌چی
  • ژانر: فانتزی
  • بازیگران: رضا کیانیان، منصوره شادمنش، احمد آقالو، فریبا جدی‌کار، احمدرضا اسعدی و حمیدرضا مرادی

فیلم سینمایی “پاتال و آرزوهایی کوچک” از طرح اولیه توسط رضا کیانیان و مسعود کرامتی آغاز شد و پس از نگارش فیلمنامه، توسط کرامتی به تولید رسید. محور اصلی این فیلم درباره عروسکی به نام “پاتال” است که آرزوهای بچه‌ها را به حقیقت تبدیل می‌کند. در این فیلم، مرحوم مرادی در سن ۱۲ سالگی نقش پسربچه‌ای تپل و دوست‌داشتنی را بازی می‌کند. او علاقه‌مند به خوردن است و آرزو دارد کسی او را از خوردن منع نکند. اما این آرزو باعث ورود او به مشکلاتی می‌شود زیرا بزرگترها او را به خوردن بیشتر ترغیب می‌کنند.

حمیدرضا مرادی یکی از بازیگران نوجوان بود که به دلیل اضافه وزن و تپل بودنش، توجه فیلمسازان را به خود جلب کرد. او یک سال پس از فیلم “پاتال و آرزوهایی کوچک” در فیلم‌های سینمایی “سکوت” و “سفر جادویی” نقش‌آفرینی کرد. فیلم دوم که توسط ابوالحسن داودی کارگردانی شد، به یکی از فیلم‌های موفق در حوزه سینمای کودک و نوجوان تبدیل شد که در ادامه این مقاله از وب سایت ویدو به آن خواهیم پرداخت.

در ساختار روایی این فیلم آمده، وحید یک پسرک است که آرزوهای ناممکن خود را در دل خود نگه می‌دارد. او با یک موجود عجیب به نام “پاتال” آشنا می‌شود. پاتال به وحید می‌گوید که آمده تا آرزوهایش را برآورده کند و جبران محبت وحید باشد. با این حال، پاتال تنها زمانی می‌تواند آرزوهای وحید را برآورده کند که وحید به او اجازه دهد به سرزمین اصلی خود بازگردد. پاتال توافق می‌کند تا آرزوهای ناممکن ولی کوچک وحید را به واقعیت تبدیل کند.

با کمک قدرت شگفت‌انگیز پاتال، آرزوهای وحید، خواهرش شیرین، و دوستانش محسن و حمید به حقیقت پیوسته و برآورده می‌شوند. وحید به جای پدر به اداره می‌رود، پدر به جای او به مدرسه می‌رود، مادر به دخترک کوچکی تبدیل می‌شود و شیرین جای وحید را می‌گیرد. محسن در حال حاضر توانسته است برخلاف گذشته، دستورات بزرگترها را رعایت کند و حمید نه تنها از خوردن منع نمی‌شود، بلکه مدام به او دستور می‌دهند بیشتر بخورد. اما در پایان، تمامی بچه‌ها پشیمان از تغییراتی که پاتال ایجاد کرده‌است، هستند و خواهان بازگشت به وضعیت قبلی می‌شوند.

فیلم سفر جادویی

سفر جادویی از بهترین فیلم های قدیمی کودک و نوجوان است.

  • تاریخ انتشار: 1369
  • کارگردان: ابوالحسن داوودی
  • نویسنده: ابوالحسن داوودی
  • ژانر: کمدی و فانتزی
  • بازیگران: اكبر عبدی، آزیتا حاجیان، فرهنگ مهرپرور و حسین محب‌اهری

این فیلم با عنوان “سفر جادویی” به گروه سنی کودکان و نوجوانان مختص شده است و در بخش مسابقه بین‌المللی ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ایران پروانه طلایی بهترین فیلم را دریافت کرد. همچنین، این فیلم در جشنواره‌های دیگری نیز شرکت کرده است، از جمله نهمین دوره جشنواره فیلم فجر، جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان مونیخ در سال 1370، جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان قاهره در دوره‌های سوم و دهم، و جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان آلانسون در دوره ششم در فرانسه در سال 1370.

داستان دربارهٔ دکتر رضا کمالی است که با استفاده از آزار و تنبیه، سعی دارد فرزندش سینا را به یک دانش‌آموز برتر تبدیل کند. یک روز، سینا از ترس پدر، به درون ماشین لباسشویی مرموزی در خانه پناه می‌برد. اما هیچ کس نمی‌تواند توضیحات دکتر کمالی را دربارهٔ اتفاقاتی که بر سر فرزندش رخ داده است باور کند، و سینا به بیمارستان منتقل و در آنجا بستری می‌شود. اما سینا از بیمارستان فرار می‌کند و در هنگام فرار، وارد ماشین لباسشویی بیمارستان می‌شود. در داخل آن، یک دادگاه برگزار شده و دانش‌آموزان به عنوان اعضای دادگاه، دکتر کمالی را مجازات می‌کنند و او را به دوران کودکی بازمی‌گردانند.

فیلم آهوی پیشونی سفید

بهترین فیلم های کودک و نوجوان ایرانی قدیمی ؛ فیلم آهوی پیشونی سفید

تاریخ انتشار: 1391
کارگردان: سید جواد هاشمی
نویسنده: سید جواد هاشمی
ژانر: خانوادگی
بازیگران: ترلان پروانه، محمدرضا شریفی‌نیا، امین حیایی، امین زندگانی، گوهر خیراندیش، امیر غفارمنش، هومن حاجی‌عبداللهی

این فیلم فضای کودکانه‌ای دارد و شاید برای بزرگسالان مناسب نباشد؛ چرا که آقای هاشمی میزانسن‌های بسیار ساده و کودکانه‌ای را ساخته است، اما در نقطه مقابل کودکان از دیدن این فیلم لذت برده و خیلی سریع با فضای گرم و صمیمی آن ارتباط برقرار خواهند کرد، پس اگر در خانه کودکی دارید و برای او به دنبال فیلم مناسب هستید، آهوی پیشونی سفید بهترین گزینه برای شماست.

داستان فیلم به گونه‌ای نوشته شده است که در آن شخصیت‌های فولکلور، قدیمی و معروف ایرانی از جمله خاله سوسکه و آقا موشه، آهوی پیشونی سفید، عفریته، عجوزه، سالار، گرگ، روباه، خرس پلیس و… نیز حضور دارند.

آهوی پیشونی سفید که از دست سخت‌گیری‌های پدرش خسته شده است با فریب عجوزه راهی شهر آرزوها می‌شود و در آن جا با حوادثی رو به رو می‌شود که در انتظار او نشسته‌اند…!

فیلم ۲۳ نفر

بهترین فیلم های کودک و نوجوان ایرانی قدیمی ؛ فیلم ۲۳ نفر

تاریخ انتشار: 1397
کارگردان: مهدی جعفری
نویسنده: مهدی جعفری
ژانر: درام
بازیگران: مجید پتکی، سعید آلبوعبادی، رضا نوری، عبدالحلیم تقلبی، مالک محمدآبادی، ابوالفضل امیری، حسین پوریده

این فیلم اثری کاملا متفاوت از بقیه فیلم‌های لیست امروز ماست؛ اثری درام درباره نوجوانان و حتی کودکانی که در دوران جنگ ایران و عراق اسیر شده بودند؛ فیلم با روایتی جذاب و دراماتیزه روایت اسارت تلخ این جوانان را به مخاطب انتقال می‌دهد؛ پس اگر به دنبال چنین فیلمی هستید، ۲۳ نفر شما را راضی خواهد کرد.

این فیلم اقتباسی از خاطرات ۲۳ نفر از رزمندگان نوجوان ایرانی است که در جریان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۱ به اسارت نیروهای عراقی درآمدند. این گروه کم سن و سال بین ۱۳ تا ۱۷ سال سن داشتند.

فیلم گلنار

فیلم گلنار

تاریخ انتشار: سال 1368
کارگردان: کامبوزیا پرتوی
نویسنده: کامبوزیا پرتوی
ژانر: موزیکال| کودکانه
بازیگران: شهلا ریاحی| محرم بسیم| اکبر دودکار| غزل شاکری

این فیلم به زمان پس از جنگ ایران و عراق برمی‌گردد. دوره‌ای که هم برای مردم ایران و هم سینمای ایران بسیار تاریک بود. گلنار آن زمان با حضور در بین بهترین فیلم های کودک و نوجوان ایرانی قدیمی توانست شادی و سرخوشی موردنیاز مردم را فراهم کند. پس از انتشار این فیلم بود که همه متوجه اهمیت چنین فیلمی شدند. در واقع گلنار فیلمی بود که جامعه خسته و زجردیده ما به آن نیاز داشت.

در این فیلم خبری از تلاش برای گنجاندن مفاهیم بزرگسالان در یک فیلم کودکانه نیست؛ بلکه تنها با فیلمی پرنشاط با محوریت دختر کوچکی به نام گلنار روبه‌رو هستیم. می‌توان از فیلم گلنار به‌عنوان بهترین فیلم سینمایی شاد برای کودکان نام برد.

این فیلم با فروشی حدود 16 میلیون تومان توانست یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های ایرانی سال 1368 شود. داستان فیلم از روی افسانه روسی ساخته شد و از جنس داستان‌هایی همچون هانسل و گرتل است. فیلم گلنار به‌طور کلی توانست ذوق دوباره‌ای به سینمای ایران برگرداند و عملاً تولید فیلم‌هایی برای کودکان و نوجوانان از سر گرفته شد.

گلنار دخترک نقش اصلی فیلم است که با پدربزرگ و مادربزرگ خود زندگی می‌کند. او روزی دستمال آبی‌اش را که هدیه‌ای از سمت مادرش است، گم می‌کند. گلنار برای پیدا کردن دستمال از مسیر خود منحرف می‌شود و راه را کم می‌کند. او در همین حین درگیر خاله خرسه می‌شود که او را به‌نوعی برای پختن کلوچه و انجام کارهایش گروگان می‌گیرد. در ادامه می‌بینیم که گلنار به کمک خاله قورباغه نقشه فرار می‌کشد تا بتواند به آغوش خانواده خود باز گردد.

فیلم دزد عروسک ها

فیلم سینمایی دزد عروسک ها

تاریخ انتشار: سال 1368
کارگردان: محمدرضا هنرمند
نویسنده: محمدرضا هنرمند
ژانر: موزیکال| کودکانه| ترسناک
بازیگران: اکبر عبدی| آزیتا حاجیان| مهراوه شریفی‌نیا| رسول نجفیان| فرهنگ مهرپرور| منوچهر آذری| آزیتا لاچینی| مرتضی ضرابی| ابراهیم‌آبادی

این فیلم کودکانه دهه 60، شاید یکی از ترسناک‌ترین فیلم‌های کودکانه باشد؛ اما با این وجود محبوبیت بسیار زیادی میان افراد دارد. کم پیش میاید نام فیلم «دزد عروسک‌ها» را بیاورید و کسی واکنش نشان ندهد. طراحی ظاهری شخصیت‌ها ممکن است برای کودکان آزاردهنده و ترسناک باشد؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود در صورت تصمیم به تماشای این فیلم، والدین گرامی در کنار آنها حضور داشته باشند.

فیلم «دزد عروسک‌ها» دارای پیام‌های مفیدی است. در این داستان می‌بینیم که خواهر و برادری به‌خاطر اعتماد به فردی غریبه در خطر میفتند. در اینجا می‌توان درس اعتماد به خانواده را گرفت. به این صورت که هر اتفاق و مشکل خانوادگی پیش بیاید، باید در همان محیط حل شود نه توسط غریبه‌ها.

درس و پیام دیگری که می‌توان از این فیلم گرفت، اعتماد نکردن به افراد غریبه است. علاوه بر موارد گفته شده، در فیلم «دزد عروسک‌ها» شاهد عشق و علاقه عمیق فرزندان به پدر و مادر خود هستیم که حاضرند به‌خاطر کمک به آنها از مهم‌ترین وسایل خود بگذرند.

شخصیت‌های اصلی، خواهر و برادری به نام بهرام و لیلا هستند. والدین آنها قصد دارند به‌خاطر رهایی از دردسری‌های صاحبخانه‌شان، خانه جدیدی بخرند؛ اما به مشکل مالی برخورده‌اند. بهرام و لیلای دوست‌داشتنی تصمیم می‌گیرند با هدف کمک به پدر و مادرشان، عروسک‌های خود را بفروشند.

از همین رو روزی لیلا بدون اطلاع دادن به خانواده‌اش از خانه خارج می‌شود تا عروسک‌های خود را بفروشد اما «گنجو» که خود را جای نمکی جا زده است، عروسک‌ها را می‌دزدد. بهرام و لیلا دنبال گنجو می‌روند و با عجوزه ترسناک و پیری مواجه می‌شوند که شروع داستان‌های آنهاست.

فیلم کلاه قرمزی و پسرخاله

فیلم کلاه قرمزی و پسرخاله

تاریخ انتشار: سال 1373
کارگردان: ایرج طهماسب
نویسنده: ایرج طهماسب| همایون اسعدیان| حمید جبلی
ژانر: خانوادگی| موزیکال| ماجراجویی| کمدی
بازیگران: ایرج طهماسب| فاطمه معتمدآریا| حمید جبلی| مرضیه محبوب| مرتضی احمدی| حمیده خیرآبادی| مهری مهرنیا| فرخ‌لقا هوشمند| اکبر دودکار| حسن پورشیرازی| سید مهرداد ضیایی| حسن زارعی

از جمله فیلم‌هایی که لیاقت نشستن در صدر لیست بهترین فیلم های کودکانه قدیمی را دارد، فیلم «کلاه قرمزی و پسرخاله» است. احتمالاً همه شما با کلاه قرمزی آشنا هستید؛ چه از طریق فیلم‌های سینمایی و چه از طریق برنامه‌های تلویزیونی. ایرج طهماسب دوست‌داشتنی به نحو احسنت توانست با خلق شخصیت کلاه قرمزی و دیگر عروسک‌ها، کودکی و نوجوانی ما را سرشار از حس خوب کند.

این فیلم اولین فیلم بلند ایرج طهماسب بود که اتفاقاً توانست به موفقیت‌های زیادی دست یابد. فیلم کلاه قرمزی و پسرخاله را می‌توان از پرمخاطب‌ترین و پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران به‌حساب آورد. دلیل این امر فروش 171 میلیون‌تومانی آن در حدود 3 ماه اول اکران بود. اگر این مبلغ را به تاریخ امروزی بازگردانیم و تورم را حساب کنیم، متوجه می‌شویم این فیلم فروشی بالای 150 میلیارد داشته است.

صداپیشگی شخصیت محبوب کلاه قرمزی را حمید جبلی برعهده داشت که خود نقش کوتاهی در فیلم ایفا می‌کند. عروسک‌گردان ارشد این فیلم، دنیا فنی زاده را هم نباید از یاد برد. با اینکه سری کلاه قرمزی اعم از کلاه قرمزی و بچه ننه و کلاه قرمزی و سروناز، دارای محبوبیت بالایی هستند، این فیلم طور دیگری در دل‌ها نشسته است.

در این فیلم عنصری که خیلی به چشم می‌آید، سادگی و معصومیت شخصیت اصلی و داستان است. ایرج طهماسب توانسته است تعادل مفهومی خوبی در فیلم ایجاد کند تا این فیلم هم مناسب کودکان باشد و هم بزرگسالان. خیلی‌ها معتقدند عنصر معصومیت و سادگی در فیلم کلاه قرمزی و سروناز از بین رفته است چرا که شاهد بحث‌های بزرگ‌سالانه از جمله صحبت‌های سیاسی در این فیلم هستیم. با این وجود هر سه فیلم کلاه قرمزی، از جمله بهترین فیلم‌های کودکانه دهه 70 هستند.

کلاه قرمزی به‌خاطر بازیگوشی‌هایش، از مدرسه اخراج می‌شود و در ادامه نمی‌تواند شغلی برای خود دست‌وپا کند. او روزی در تلویزیون با برنامه «آقای مجری» آشنا می‌شود و هدف تازه‌ای در ذهنش شکل می‌گیرد. کلاه قرمزی در نهایت با هدف رسیدن به آقای مجری به تهران، پیش «پسرخاله» می‌رود. در ادامه شاهد کمک‌های کلاه قرمزی به آقای مجری و جریان ازدواج او می‌شود.

فیلم الو الو من جوجوام

فیلم الو الو من جوجوام

تاریخ انتشار: سال 1373
کارگردان: مرضیه برومند
نویسنده: مرضیه برومند
ژانر: موزیکال | کودکانه
بازیگران: مهدی هاشمی| حسن رضایی| محمود بصیری| مهتاب نصیرپور| فهیمه راستکار| ریحان برومند| رقیه چهره‌آزاد| کیومرث ملک ‌مطیعی| جهانگیر فروهر| جهانگیر صمیمی فرد| مهری ودادیان| ارژنگ امیرفضلی

مرضیه برومند یکی از برجسته‌ترین و تاثیرگذارترین کارگردانان ایرانی در زمینه فیلمسازی کودکان و نوجوان است. در صورتی که عبارت «بهترین فیلم کودکانه قدیمی» را در گوگل جست‌وجو کنید، به‌طور قطع حداقل یکی از کارهای این کارگردان توانا را مشاهده خواهید کرد. فیلم «الو الو من جوجوام» از این قاعده مستثنی نیست و یکی از بهترین فیلم های کودک و نوجوان ایرانی قدیمی به‌حساب میاید.

مرضیه برومند باری دیگر با ترکیب دنیای عروسک‌ها با دنیای انسان‌ها اثر به یادمانی دیگری خلق کرد. در این فیلم هم شاهد بازیگرهای توانمندی از جمله مهدی هاشمی هستیم که جزو بهترین بازیگران بعد از انقلاب ایران به شمار می‌رود.

ماجراهای این فیلم حول محور گردنبندی به نام آینه جادو اتفاق میفتد. گردنبند مذکور مال خانم بزرگ است که می‌خواهد آن را به ریحان، نوه‌اش، بدهد. در این بین دختر و پسر خانم بزرگ نمی‌خواهند گردنبند به ریحان برسد. این دو شخص سارقانی را استخدام می‌کنند تا گردنبند را بدزدند. در همین حین سارقان مذکور با صمیمی با بازی مهدی هاشمی ملاقات می‌کنند و ماجراهای اصلی از اینجا شروع می‌شود.

فیلم خواهران غریب

فیلم خواهران غریب

تاریخ انتشار: سال 1374
کارگردان: کیومرث پوراحمد
نویسنده: کیومرث پوراحمد
ژانر: خانوادگی| موزیکال| کلاسیک| ملودرام
بازیگران: خسرو شکیبایی| افسانه بایگان| پریسا گلدوست| پرویندخت یزدانیان| لادن طباطبائی

به‌طور قطع یکی از به یاد ماندنی‌ترین آثار سینمای ایران، فیلم «خواهران غریب» است. اگر هم اکنون به تماشای این فیلم برای اولین بار بنشینیم، شاید حس و لذت خوبی را که آن زمان داشت، نگیریم. این امری بدیهی است چرا که امروزه با مفاهیم جدید و داستان‌های قوی‌تر روبه‌رو هستیم. در صورتی که برای تجدید خاطرات قصد دارید به تماشای این فیلم بپردازید، این کار را حتماً به شما توصیه می‌کنیم.

داستان این فیلم از رمانی با همین نام از نویسنده اریش کستنر گرفته شده است. ساده بودن داستان باعث می‌شود کودکان با آن ارتباط خوبی بگیرند و یکی از بهترین فیلم کودکانه های کودکانه ایرانی باشد. موسیقی متن این فیلم یعنی آهنگ «مادر من» یکی از محبوب‌ترین آهنگ‌های خوانده شده در وصف مادران است. آهنگ‌ساز آهنگ مادر من، ناصر چشم آذر است که به خطر آن نامزد بهترین موسیقی متن شد.

تنها نگاهی به لیست بازیگران این فیلم می‌تواند کیفیت بازی بالای آن را تضمین کند. حضور مرحوم خسرو شکیبایی، یکی از بهترین بازیگران مرد ایرانی و افسانه بایگان، به ارزش بالای این فیلم افزوده است. بازی الهه و الهام علی یاری را هم نباید از یاد ببریم. این دو بازیگر خردسال همچون بهترین بازیگران دهه هشتادی ایرانی امروزی ما، به نحو احسنت کار خود را انجام داده‌اند.

فیلم «خواهران غریب» توانست نامزدی بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول زن و بهترین موسیقی متن و جوایزی همچون بهترین کارگردانی و بهترین طراحی صحنه و لباس را از جشنواره مختلف کسب کند.

داستان فیلم راجع به دو خواهر به نام‌های نرگس و نسرین است. این دو نفر خبر ندارند خواهر یکدیگر هستند و از طریق جشنی یکدیگر را ملاقات می‌کنند. پدر و مادر این دو شخص که بازیگری آنها توسط خسرو شکیبایی و افسانه بایگان انجام شده است، در کودکی از هم جدا شده بودند.

این دو خواهر طی تصمیمی شجاعانه تصمیم می‌گیرند جای خود را با دیگری عوض کنند. در همین حین پدر آنها قصد دارد با فردی به نام ثریا که همکارش است ازدواج کند. نرگس و نسرین با همکاری مادربزرگ خود سعی دارند جلوی این اتفاق را بگیرند و به نحوی خانواده خود را دوباره به هم پیوند دهند. در ادامه شاهد ماجراهای این دو خواهر و تلاش آنها برای برگرداندن پدر و مادرشان به یکدیگر خواهیم بود.

فیلم یکی بود یکی نبود

فیلم یکی بود یکی نبود

تاریخ انتشار: سال 1379
کارگردان: ایرج طهماسب
نویسنده: ایرج طهماسب| حمید جبلی
ژانر: خانوادگی| کمدی| کودکانه| ماجراجویی
بازیگران: فاطمه معتمدآریا| ایرج طهماسب| مجید صالحی| رزیتا غفاری| سیروس گرجستانی

یکی دیگر از آثار به‌یادماندنی سینمای کودک و نوجوان با حضور بهترین بازیگران ایرانی، فیلم «یکی بود یکی نبود» است. همچون دیگر کارهای ایرج طهماسب که همیشه در صدر بهترین فیلم های ایرانی برای کودکان بوده‌اند، این فیلم هم با استقبال خوبی مواجه شد.

از نکات قوت آن می‌توان به حضور بازیگران همچون فاطمه معتمدآریا، مجید صالحی و زنده‌یاد سیروس گرجستانی اشاره کرد. همان‌طور که از فیلم‌های آقای طهماسب انتظار می‌رود، فیلم یکی بود یکی نبود هم حاوی پیام‌های اخلاقی زیبایی است.

از جمله پیام‌های این فیلم می‌توان به مهربانی و همدلی به حضور در هنگام درک افراد اشاره کرد. این فیلم به کودکان یاد می‌دهد که چه رفتاری در ارتباط با دیگران داشته باشند ازاین‌رو می‌تواند گزینه‌ای بسیار مناسب برای اوقات فراغت شما در کنار فرزندتان باشد.

ایرج طهماسب در این فیلم شخصیتی با نام واقعی خود دارد. ایرج با همسر و پسرش در خانه‌ای زندگی می‌کنند. روزی برای آنها نامه‌ای میاید که در آن از سمت کودکی بیمار، درخواست کمک شده است. ایرج این نامه را جدی نمی‌گیرد و همراه برادر همسرش به سمت شمال می‌رود. در همین حین اتفاقی عجیب میفتد که پیشنهاد می‌دهیم برای فهمیدن آن به تماشای فیلم بپردازید.

فیلم خاله سوسکه

فیلم کودکانه خاله سوسکه

تاریخ انتشار: سال 1388
کارگردان: نادره ترکمانی
نویسنده: نادره ترکمانی
ژانر: کودکانه| شاد| موزیکال| خانوادگی
بازیگران: سحر ولدبیگی| علی سلیمانی| پروین میکده| فریده دریامج| احمدرضا اسعدی

چه خوب است که داستان فیلم‌های کودکانه ایرانی، از داستان‌های اصلی ایرانی گرفته شده باشد. این موضوع در رابطه با فیلم «خاله سوسکه» صدق می‌کند. در این فیلم نادره ترکمانی به‌خوبی توانسته است داستان اصیل ایرانی را با افسانه‌های خارجی درآمیزد و اثری خوب ارائه دهد. جالب است بدانید فیلم خاله سوسکه اولین کار نادره ترکمانی بود.

متاسفانه این فیلم به‌خاطر اتفاقاتی و ضعف در پخش آن نتوانست فروش زیادی داشته باشد؛ اما با این وجد باز هم جزو بهترین فیلم های کمدی ایرانی به شمار می‌رود. با وجود فروش کم، این فیلم توانست در سال 1388 جایزه برترین فیلم از نگاه مخاطبان را دریافت کند. باید خاطرنشان کنیم این فیلم با سریال هشتگ خاله سوسکه کاملا متفاوت است و ربطی به هم ندارند.

داستان فیلم از این قرار است که ریحانه، نقش اصلی فیلم، در روز تولدش با شوخی برادرش مواجه می‌شود. برادر او به‌جای کادو تولد و به‌قصد شوخی، سوسک پلاستیکی به ریحانه هدیه می‌دهد. ریحانه با دیدن سوسک پلاستیکی حالش بد می‌شود. به‌خاطر همین موضوع نمی‌تواند به مدرسه برود و پدر و مادرش او را نزد مادربزرگش می‌برند. آنجا مادربزرگ شروع می‌کند به تعریف کردن قصه خاله سوسکه و به ای ترتیب ماجرای اصلی شروع می‌شود.

مروری بر بهترین فیلم‌های مخصوص کودک و نوجوان

از آنجایی که در سال‌های اخیر دیگر شاهد انتشار فیلم‌هایی خوب در ژانر کودکانه نیستیم، تصمیم گرفتیم بهترین فیلم های کودک و نوجوان ایرانی قدیمی را برای شما بیاوریم. اگر از متولدین دهه 60 یا 70 هستید، از فیلم‌های معرفی شده نهایت لذت را خواهید برد. همه فیلم‌های موجود در لیست از محبوب‌ترین‌های زمان خود بوده‌اند چه‌بسا اکنون هم می‌توانند موردتوجه افراد بسیار زیادی قرار بگیرند.

کدام‌یک از فیلم‌های آورده شده در این مقاله احساس نوستالژی برایتان به وجود آورد؟ نام آن و خاطره‌ای که با آن دارید را برای ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید. کدام فیلم سینمایی ایرانی را برای سن ۱۲ سال به بالا پیشنهاد می‌کنید؟ سپاسگزاریم که ویدو را تا انتهای این مطلب همراهی کردید.

سوالات متداول:

1) بهترین سریال کودکانه ایرانی کدام است؟

سریال هشتگ خاله سوسکه می‌تواند از بهترین سریال‌های کودک و نوجوان ایرانی باشد.

2) بهترین فیلم نوستالژی ایران کدام است؟

سری فیلم‌های کلاه قرمزی به‌خصوص فیلم کلاه قرمزی و پسرخاله، از بهترین فیلم‌های نوستالژیک ایرانی هستند.

3) بهترین فیلم های کودک و نوجوان قدیمی ایرانی کدام‌اند؟

فیلم‌های کلاه قرمزی، شهر موش‌ها و دزد عروسک‌ها از بهترین فیلم‌های کودک و نوجوان ایرانی هستند.

[ad_2]
منبع vido.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =