یکشنبه , می 19 2024

نقد و بررسی فیلم آسمان غرب

[ad_1]

فیلم آسمان غرب به کارگردانی محمد عسکری، یکی از فیلم‌های جشنواره امسال با موضوعیت جنگ ایران و عراق بود که تلاش داشت این بار روایتی از روز‌های آغازین جنگ و نقش افسران ارتش را در آن‌ یادآوری کند.

داستان فیلم، روایت زندگی شهید علی‌اکبر شیرودی، در روز‌های آغازین جنگ و تلاش‌های وی برای مقاومت در برابر متجاوزان عراقی، علی‌رغم دستورات مستقیم سلسله مراتب نظامی، جهت زمین دادن و زمان گرفتن است.

نیمه اول فیلم، سراسر پر از دیالوگ‌های شعاری و جملات ماندگار فیس‌بوکی، تلاشی عبث در جهت تراژیک نشان دادن هرچه بیشتر فضایی بود، که به خودی خود بسیار غم‌انگیز بود. اما تلاش‌های نویسنده و کارگردان نه تنها کمکی به نمایش وضعیت نمی‌کرد، بلکه تمام حس و حال مخاطب را، با شعار‌ها، جملات و کنش‌های اغراق شده و تصنعی، ضایع کرده و داستان را از رمق انداخت. در ادامه اوضاع کمی بهتر شد؛ چند سکانس مهیج از تجهیز کبرا‌ها و آماده‌سازی جهت مقابله با نیرو‌های متخاصم، می‌رفت که مخاطب را به فضای جنگ نزدیک کند که چند فلش‌بک نامانوس به مزرعه و کودکی شهید شیرودی، مانع دسترسی به این فضا شد.

Aseman Gharb 1.webp

حالا قصه، عاجز از انتقال حس درام (که پتانسیل بالایی داشت اما مغفول ماند) درگیر صحنه‌های اکشن شد اما در این بخش ‌هم نتوانست نتیجه قابل قبولی ارائه دهد. سیاهی لشکری که نقش سربازان عراقی را ایفا می‌کردند، در جای جای مبارزه و به شکل کاملا واضحی، صرفا روی زمین می‌افتادند و عاملیت خاصی نداشتند که باعث می‌شد هیجان و طپش مربوط به جنگ، در جان مخاطب نیافتد. جلوه‌های ویژه اثر هم کمکی به پیشبرد این هدف نکرده و در مجموع، صحنه‌های حمله به لشکر زرهی عراق، چنگی به دل نمی‌زد.

در ثلث پایانی فیلم اما، ورق می‌رفت که برگردد. جایی که نیروهای داوطلب به همراه یک افسر ارتش و چند سرباز وظیفه، تدارک دفاع از شهر را می‌دیدند و شهید شیرودی نیز، قول پشتیبانی هوایی برای انهدام تانک‌ها و هدف گرفتن فرماندهان لشکر متخاصم را داد. متاسفانه در این صحنه، ایرادات فنی زیادی وجود داشت که اجازه تبدیل شدن به یک لحظه حماسی را نمی‌داد که شاید مهم‌ترین آن‌ها، حرکت آشفته دوربین بود. دوربین در این موقعیت، به سرعت از یک نما به نمای دیگر حرکت می‌کرد گویی عامدانه، تلاش داشت بر هیچ اتفاقی تمرکز نداشته باشد و پیامد آن، حس بیرون بودن مخاطب از واقعه بود؛ به طوری که بعد از تمام شدن غائله، انگار مخاطب هیچ چیز ندیده بود.

Aseman Gharb 2.webp

در نهایت، نیمه دوم فیلم آسمان غرب اندکی بهتر دنبال شد و شاید اگر مولف در نیمه اول دست از اغراق بی‌مورد بر می‌داشت و البته از بازیگر متفاوتی برای ایفای نقش شهید شیرودی استفاده می‌کرد، می‌شد نمره قابل قبولی به فیلم داد. ضمنا قابل اشاره است که جلوه‌های ویژه فیلم به لحاظ فنی در سطح خوبی قرار داشت اما می‌شد به نحو مطلوب‌تری، جهت تاثیر گذاری بیشتر و درگیر کردن مخاطب با حس و حال جنگ، از آن استفاده کرد.

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر:

بررسی انیمیشن ببعی قهرمان

نقد و بررسی انیمیشن شمشیر و اندوه

نقد و بررسی انیمیشن رویا شهر

یادداشتی بر فیلم صبح اعدام

The Review

فیلم آسمان غرب

[ad_2]
منبع psarena.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + سیزده =