یکشنبه , می 19 2024

نقد بازی Under the Waves

[ad_1]

با دیدن نام Quantic Dream به‌عنوان منتشرکننده بازی Under the Waves به‌راحتی می‌توان حدس زد که حال و هوای این عنوان چگونه خواهد بود. تمرکز بر داستان چندلایه و تلاش برای عمیق نشان دادن آن‌که روی‌هم‌رفته موفق عمل نخواهد کرد! این حدس چندان از حقیقت به دور نیست ولی بازی Under the Waves تفاوت‌های اساسی به آثار معمول Quantic Dreams دارد که البته در پایان چندان در بالا بردن ارزش آن مثبت عمل‌نکرده است. با نقد بازی Under The Waves همراه پی‌اس ارنا باشید.

قهرمان‌بازی، استن در بازی Under Waves برای مأموریت طولانی‌مدت به پایگاه زیرآب شرکت بزرگی آمده که تخصص استخراج نفت از منابع زیر آبی را دارد. استن در این زمان کاملاً تنها است و فقط با یکی از مدیران شرکت، از دوستان قدیمی پدر او در تماس است و گهگاهی با همسر. استن در پی اتفاقی تراژیک برای دور شدن از دنیای روی آب به این مأموریت روی آورده و طبیعتاً دور شدن از همسر و دنیای معمول برای او چندان لذت‌بخش نیست.

under the waves 11
محیط زیر آب بازی بسیار زیبا است

دست‌وپنجه نرم کردن استن با عواقب اتفاق غمناک زندگی خود در حین انجام وظیفه به نحو احسن بخش مهمی از بازی را تشکیل می‌دهد. استن مدتی کوتاه پس از ورود به پایگاه کوچک و جمع‌وجور زیر آبی شروع به دیدن خواب‌های آشفته می‌کند و کم‌کم مرز میان حقیقت و دنیای غیرواقعی برای او از بین می‌رود. در کنار آن، بازی Under Waves تمرکز روی آثار مخرب دست‌کاری بشر بر محیط طبیعت و موجودات آن دارد و شاید بتوان گفت این بخش از بازی پررنگ‌تر از داستان شخصی استن است.

در همان ابتدا، دو موضوع زندگی گذشته استن و پیام درخطر بودن محیط‌زیست سبب دوگانگی حس و حال داستان بازی می‌شوند. بازی تلاش می‌کند تا با به میان آوردن مشکلات استن و همسرش که بر سر انتخاب استن برای کار کردن برای شرکت نفت است تا حدی این دو موضوع را به یکدیگر مرتبط کند. متأسفانه این مسأله چندان کمکی به چند رشته شدن داستان نمی‌کند و حتی تا حدودی موضوع به نظر اصلی یعنی داستان شخصی استن به سطح پایین‌تر می‌رود.

under the waves 2
افکت‌های بیش از حد کیفیت گرافیک بازی را پایین می‌آورد

دوگانگی در بخش داستانی بازی Under Waves در بخش گیم‌پلی بازی نیز تکرار می‌شود. بازی حالت دنیای باز تقریباً بزرگ با قسمت‌های مختلف و اشیا فراوانی برای پیدا کردن دارد. در کنار آن با جمع آوردی مواد گوناگون مانند پلاستیک و فلزات، می‌توان مسائل مختلفی از اکسیژن ذخیره تا منور را ساخت. این مسأله به حدی قوی است که نگاه کردن به نقشه بازی Under Waves بازی‌هایی مانند Assassins Creed را به یاد می‌آورد. نقشه‌هایی با انواع و اقسام آیکون.

توسل به مکانیک‌های بازی‌های Open world به حدی است که برای گشت‌وگذار در آن یک مینی زیردریایی نیز وجود دارد که خود انواع و اقسام امکانات ارتقا را را حاوی است. علاوه بر این، پیدا کردن اشیا مختلفی مانند کیسه بکس و گیتار و گرفتن عکس از موجودات مختلف زیرآب نیز از قسمت‌های دیگر بازی است. بازی چند قدم تا یک عنوان در سبک Open world survival فاصله دارد که می‌توانست در پایان محصول بسیار بهتری باشد.

این همه امکانات بازی Under Waves در ظاهر و در لحظات اولیه آن بسیار قابل‌تحسین به نظر می‌آیند. ولی به‌زودی مشکل اصلی این طراحی مکانیک‌ها مشخص خواهد شد. دوپارگی تجربه این بازی به‌سرعت به نقطه منفی مهم آن تبدیل می‌شود. در تلاش برای راضی نگه‌داشتن دو گروه مخاطب، بازی از راضی کردن هر کدام بازمانده است. کسانی که به دنبال بخش داستانی آن هستند، طرفداران سبک به‌قول‌معروف شبیه باز راه رفتن (یا شنا کردن!) از این‌که مجبور به تلف کردن وقت در دنیای باز و ماموریت‌های خسته‌کننده هستند خوشحال نخواهند شد. در مقابل کسانی که برای گیمپلی عمیق‌تر به میدان آمده‌اند از نصفه‌نیمه بودن مکانیک‌های بازی و تلف کردن وقت برای دقت در متون مختلف برای درک داستان کلافه خواهند شد.

 

under the waves 3
نقشه Under the Waves بازی‌های معمول دنیای باز را به یاد می‌آورد.

خسته‌کننده بودن اکثر ماموریت‌های بازی کمکی به بهتر شدن روال بازی Under Waves نمی‌کند. قسمت‌های مهم و پیش برنده داستان در پی انجام ماموریت‌های مختلفی در اختیار شما قرار می‌گیرند. مشکل اینجاست که به‌زودی مشخص می‌شود که اکثر این ماموریت‌ها در حد کارهای یکنواخت و غیر جذاب خواهند بود. اکثر این ماموریت‌ها تا حد زیادی به کارهای ضد محیط زیستی شرکت نفت بازمی‌گردند، ولی مشکل اینجاست که همان‌طور که گفته شد این بخش از داستان بازی همخوانی چندانی به داستان اصلی آن یعنی زندگی و مشکلات استن ندارد.

برخی انتخاب‌های عجیب و غریب بازی Under Waves نیز بر مشکلات روال گیم‌پلی آن اضافه می‌کند. برای مثال در برخی ماموریت‌ها و حتی در بخش نقشه آن بخش ضروری برای ادامه به‌صورت واضح نشان داده نمی‌شود. این مسأله باعث می‌شود که مخاطب زمان زیادی را برای سردر آوردن راه‌حل ادامه مأموریت تلف کند. پس از ساعاتی ناگهان پازل‌هایی به بازی اضافه می‌شود که با توجه به این‌که سابقه نداشته سبب گیج شدن خواهد شد. مدت تقریباً طولانی طول خواهد کشید که ما متوجه شدیم با پازل مواجه هستیم، نه برخلاف ساعات گذشته بازی که در حد باز و بسته کردن در و فشردن دکمه‌هایی بود.

under the waves 4
بازی مانند سبک Survival بخش ساخت انواع و اقسام امکانات را دارد.

متأسفانه باید به باگ‌های بازی نیز اشاره کرد. به‌جز باگ‌هایی در حد مشکلات گرافیکی و اتفاقاتی که حداقل با load کردن بازی از بخش ذخیره شده قبلی قابل حل است، در حداقل یک بخش که برای ما پیش آمد پیشروی در بازی کاملاً متوقف شد. عدم امکان ذخیره کردن بازی به صورت دستی و وجود چند قسمت ذخیره کردن سبب شد که در قسمتی از بازی که نیاز به استفاده از 5 اهرم بود، بازی پایین آوردن اهرم آخری را قبول نکرد و کاملاً پیش رفتن در این قسمت غیرممکن شد.

قسمتی که بازی Under Waves در آن عالی عمل می‌کند، طراحی محیط زیر آبی آن است. گرافیک زیرآب و فیزیک شنا کردن بسیار زیبا و عالی کار شده است و حتی در مواردی حالت ترسناک به آن می‌دهد. راندن زیردریایی مخصوصاً بسیار لذت‌بخش است و تماشای آن در داخل و از بیرون در حین حرکت نشان از تلاش بسیار طراحان می‌دهد. البته استفاده بیش‌ازحد از افکت‌های گرافیکی مانند Chromiatic abbration و Film grain که مورد نفرت بسیاری از مخاطبان است تجربه گرافیکی بازی را خراب می‌کند. بدتر این که قابلیت خاموش کردن این افکت‌ها وجود ندارد که واقعاً انتخاب عجیبی است.

تا این جای متن به نکات منفی بازی Under Waves پرداختیم. ولی باید گفت که درکل Under Waves بازی بدی نیست. تمرکز آن بر حفظ محیط‌زیست قابل‌تحسین است و داستان کلی آن غمناک ولی درگیرکننده. بخش Open World بازی نیز باوجود ناقص بودن در قابل‌تحمل است و حتی گشت‌وگذار در محیط زیبای آن می‌تواند لذت‌بخش باشد. تمام این مسائل عدم دسترسی به پتانسیل بازی Under Waves توسط سازندگان را حسرت‌آورتر می‌کند. با تمرکز بر یک بخش بازی می‌توانست اثری بسیار بهتر باشد که در پایان در حد بازی متوسطی باقی‌مانده.

بازی Under the Waves تلاش کرده تا بخش داستانی قوی را با سبک دنیای بازترکیب کند ولی در هر دو قسمت ناموفق مانده است. محصول پایانی دم از پتانسیل ازدست‌رفته می‌زند که اثری متوسط شده است.

Coming from the now-publisher Quantic Dream, one would expect Under the Waves to follow in their footsteps. However, developers have tried to make their own spin on narrative-focused games and marry that to the OpenWorld design. However, trying to please everyone leads to pleasing no one, and Under Waves could not make use of its full potential. Instead, while it presents an admirable effort to focus on environmental messages, that comes at the expense of its supposedly core story and half-baked gameplay and mechanics.

The Review

بازی Under the Waves

PROS

  • طراحی محیط زیر آبی بسیار عالی و زیبا
  • داستان درکل درگیرکننده
  • تمرکز قابل‌تحسین بر پیام حفظ محیط‌زیست

CONS

  • دنیای باز نصفه‌نیمه
  • گیمپلی یکنواخت و خسته‌کننده
  • دوگانگی بخش داستانی که تمرکز آن را به هم می‌زند
  • باگ‌های مختلف که می‌توانند ادامه بازی را غیرممکن کنند
  • افکت‌های گرافیکی نه چندان محبوب که قابل خاموش کردن نیستند.

[ad_2]
منبع psarena.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 3 =