یکشنبه , می 19 2024

۵۰ بازی ویدیویی که قبل از مرگ باید تجربه کنید (قسمت پنجم)

[ad_1]

کدام آثار درخشان در مدیوم بازی های ویدیویی را باید قبل از مرگ حتما تجربه‌ کرد؟ در ادامه با ما همراه باشید.

تبلیغات

صنعت بازی‌های ویدیویی، در طول عمر خود شاهد آثار کوچک و بزرگ فراوانی بوده است؛ آثاری که بعضا به فراموشی سپرده شدند و دیگر آثاری که برای همیشه به بخش جدایی‌ناپذیر از هویت این مدیوم تبدیل شده‌اند. در سلسله مقالات آتی، به معرفی بازی‌هایی خواهیم پرداخت که در این صنعت جاودان شده‌اند و نباید به هیچ وجه تجربه‌ آن‌ها را از دست داد.

نکته: برخی از بهترین آثار تاریخ مدیوم بازی‌های ویدیویی در نسل پنجم و ششم عرضه شده‌اند، اما به علت گذشت زمان و منسوخ شدن تقریبا صددرصدی گیم‌پلی و گرافیک، در این لیست به آن‌ها اشاره نمی‌شود. هدف این لیست، پیشنهاد آثاری است که هنوز قابل تجربه هستند.

God of War 3

71LpTyQHjXS 1200x675 1

(یکی از بهترین آثار Hack & Slash تاریخ بازی‌های ویدیویی، امتیاز متاکریتیک: ۹۲)

مضمون انتقام، موضوعی بسیاری پر تکرار و همه گیر در مدیوم‌های مختلف هنری، از ادبیات و کتاب گرفته تا سینما و ویدیوگیم‌ به شمار می‌آید. چرا که انتقام بستری بسیار مناسب برای خلق و روایت داستانی جذاب و حماسی فراهم می‌کند و مخاطبان، می‌دانند که شاید چیز‌های کمی در دنیای ویدیو گیم، به اندازه‌ی گرفتن انتقام از آنتاگونیست منفور بازی لذت بخش است.
در این بین، شاید بتوان گفت God of War 3، به شکل بی‌نظیری دادخواهی و تلافی کردن را به نمایش می‌گذارد. جایی که کریتوس در ادامه‌ی اتفاقات نسخه‌ی دوم، به کمک تایتان‌ها، خدایان کوه المپ را به خاک و خون می‌کشد و خبری از مفاهیم اغراق شده‌ای مثل بخشش ثانیه آخری یا تغییر عقیده کریتوس نیز نیست. در God of War 3، ما شاهد خشونتی عریان هستیم که حقیقتا کاملا به وجود آن نیاز بود. نسخه‌ی سوم God of War، فارغ از داستان و روایت، از لحاظ مبارزات نیز فوق‌العاده عمل می‌کند و به راحتی نام خود را به عنوان یکی از بهترین آثار هک اند سلش تاریخ بازی‌های ویدیویی جاودان کرده است.
به راستی چند بازی ویدیویی وجود دارند که از مبارزات و باس‌فایت‌ها گرفته تا روایت و دنیا پردازی، در سطح عالی قرار داشته باشند؟

Elden Ring

elden ring boss header 1200x675 1

(پرافتخارترین عنوان تاریخ بازی‌های ویدیویی با ۴۳۶ جایزه‌ی بازی سال، سومین بازی برتر تاریخ OpenCritic و یکی از برترین آثار نقش‌آفرینی تاریخ، امتیاز متاکریتیک: ۹۶)

چه می‌شد اگر شاهد عنوانی سولز بورن، اما در ساختار و قالبی جهان آزاد و وسیع بودیم؟ Elden Ring، در جواب همین سوال ساخته شد. عموما آثار جهان آزاد، به واسطه‌ی مواردی مثل محتوای زیاد، آزادی و ابتکار عمل و ارائه راز و رمزهای فراوان، نسبت به آثار خطی و نیمه خطی محبوب‌تر هستند و فرام سافتور با در نظر گرفتن این موضوع و با ترکیب ساختار Open World با هسته‌ی از پیش آماده‌ی آثار هاردکور خود، یکی از بهترین بازی‌های تاریخ این صنعت را خلق کرد. نکته‌ی در خورد توجه در مورد Elden Ring این است که صرفا شاهد یک دارک سولز جهان آزاد نیستیم و بازی ده‌ها برابر، نسبت به آثار سولز بورن قبلی فرام سافتور پیشرفت داشته است و بسیاری از مشکلات و موارد آزار دهنده به کلی حذف شده‌اند. Grace‌های بازی بسیار پر تعداد هستند و قبل از تمامی باس‌فایت‌ها شاهد Sites of Grace هستیم، آزادی عمل در کاوش، اکتشاف و پیشروی در دنیای بازی حیرت‌آور است و بازی ابدا مخاطب را محدود نمی‌کند و همچنین موارد متعدد دیگر، از تنوع و تأثیرگذاری سلاح‌ها و Build‌ها گرفته تا خلق دنیایی عمیق با تاثیرپذیری از المان‌های اساطیری، شاهد پیشرفت‌های عمیق هستیم و باید گفت Elden Ring یک معجون کامل از تمام مواردی است که عاشقان آثار نقش‌آفرینی از آن استقبال می‌کنند. فروش بیش از ۲۰ میلیون نسخه و تبدیل شدن به پرافتخارترین بازی تاریخ بازی‌های ویدیویی، تنها بخشی از آثار و دستاوردهای Elden Ring به شمار می‌آید. حتی اگر با آثار سولزلایک ارتباط برقرار نمی‌کنید، حتما Elden Ring را تجربه کنید چرا که یکی از هیجان‌انگیز‌ترین تجربه‌های گیمینگ خود را رقم خواهید زد.

Dead Space (Remake)

dead space remake 1200x675 1

(یکی از بهترین آثار Survival Horror قرن بیست و یکم، امتیاز متاکریتیک: ۸۹)

ژانر Survival Horror، پستی و بلندی‌های بسیاری را در قرن بیست و یکم تجربه کرده است و از آن جایی که سازندگان به صورت مداوم فرمول‌های جدیدی را برای ساخت آثار دلهره‌آور خود آزمایش می‌کنند و از طرف دیگر از لحاظ فروش و درآمدزایی این آثار ممکن است با مشکل مواجه شوند، همواره شاهد فراز و فرودهای متعددی در این ژانر بوده‌ایم. در این بین باید گفت گه نسخه‌ی اول Dead Space، در زمان عرضه بار دیگر تجربه‌ای فوق‌العاده از یک عنوان Survival Horror دلچسب فراهم کرد و در شرایطی که فرنچایز‌های کلاسیک این ژانر وضعیت سینوسی را تجربه می‌کردند، Dead Space موهبتی بزرگ برای طرفداران و علاقه‌مندان به آثار دلهره‌آور کلاسیک بود. از فضاسازی هنرمندانه Ishimura تا طراحی بسیار جذاب Necromorphs‌ها و طیف وسیع سلاح‌ها و قابلیت‌های موجود، Dead Space اثری همه چیز تمام به شمار می‌رفت که بار دیگر لذت ترس و اضطراب را به مخاطبان چشاند. خوشبختانه به لطف عرضه‌ی نسخه‌ی ریمیک در سال جاری، می‌توانید با رنگ و لعابی جدید و نو به تجربه‌ی بازی بپردازید و از یکی از بهترین و فوق‌العاده‌ترین آثار Survival Horror تاریخ بازی‌های ویدیویی لذت ببرید.

Half Life 2

half life 1604062964148 1200x675 1

(یکی از پنج بازی برتر تاریخ به گواه کارشناسان و منتقدان و یکی از انقلابی‌ترین آثار صنعت ویدیوگیم، امتیاز متاکریتیک: ۹۶)

قاعده‌ای نانوشته در دنیای گیم وجود دارد که Valve بازی نمی‌سازد، اما اگر بسازد، احتمالا با شاهکار طرف هستیم. بازی Half Life 2 که احتمالا به قدیمی‌ترین بازی این لیست نیز تبدیل می‌شود، نه تنها یکی از تاثیرگذارترین و انقلابی‌ترین آثار قرن بیست و یکم به شمار می‌آید، بلکه به صورت فراگیر در زمره‌ی پنج بازی برتر تاریخ بازی‌های ویدیویی نیز در نظر گرفته می‌شود.
بازی Half Life 2 در زمان عرضه آن قدر از استانداردهای زمان خودش جلوتر و عمیق‌تر بود که سال‌ها طول کشید تا آثار شوتر، حتی بتوانند از لحاظ نوآوری و فیزیک، نزدیک این عنوان شوند و خصوصا Gravity Gun حاضر در این اثر را می‌توان یکی از انقلابی‌ترین سلاح‌ها و گجت‌های بازی‌های ویدیویی دانست که خصوصا به لطف فیزیک جذابش فوق‌العاده حیرت انگیز بود.
اگر در قید و بند گرافیک و جلوه‌های بصری هستید شاید در دید اول Half Life 2 در مقایسه با آثار امروزی کهنه جلوه کند، اما پس از تجربه‌ی این عنوان به خوبی درک می‌کنید که برخی آثار هنری، به راستی تاربخ انقضا ندارند.

تبلیغات

Resident Evil 4 Remake

maxresdefault 8 1200x675 1

(در زمره انقلابی‌ترین آثار صنعت بازی‌های ویدیویی (نسخه‌ی اصلی) و یکی از بهترین آثار Survival Horror تاریخ، امتیاز متاکریتیک: ۹۳)

در قسمت‌های قبلی از Resident Evil 2 Remake به عنوان یکی از آثار لیست بازی‌های قبل از مرگ اشاره کردم و اکنون نوبت به دومین نسخه‌ی این سری در لیست ماست؛ یعنی Resident Evil 4 Remake. هر چند نسخه‌ی اصلی نیز همچنان قابل بازی است و می‌توان از آن لذت برد، اما حقیقت این است آن قدر نسخه‌ی ریمیک Resident Evil 4 فوق‌العاده بود که جای نسخه‌ی اصای را در لیست بازی‌های قبل از مرگ می‌گیرد.
بازسازی RE4، نه تنها کاملا وفادارانه صورت گرفته بود، بلکه در زمینه‌ی طراحی مراحل، کارگردانی، ارزشمندی کاوش و اکتشاف، محتوای فرعی و ارزش تکرار، به مراتب نقاط قوت نسخه‌ی اصلی را ارتقا و گسترش داده بود. درست است که در کل نسخه‌ی چهارم این سری آن قدر مفاهیمی چون اضطراب، دلهره و ترس را در خود جای نداده است، اما فضاسازی نسخه‌ی ریمیک، تا حد خوبی اتمسفری سنگین بر بازی حکم فرما کرده است.
چه انتظاری از بازسازی یکی از بهترین و انقلابی‌ترین آثار تاریخ بازی‌های ویدیویی دارید؟ وفاداری منطقی به ساختار اصلی؟ پیشرفت در بخش‌های مختلف؟ برطرف کردن ایرادات موجود؟ تمام این موارد در Resident Evil 4 Remake به چشم می‌خورند.

Borderlands 2

Diesel productv2 borderlands 2 home EGS Borderlands2 GearboxSoftware S5 1360x766 8546dab7d7968b51fae 1200x675 2

(از بهترین آثار شوتر قرن بیست و یک و یکی از بهترین آثار Shooter Looter، امتیاز متاکریتیک: ۹۲)

شاید در دید اول از حضور نسخه‌ای از سری Borderlands در این لیست تعجب کنید، اما حقیقت این است که نسخه‌ی دوم Borderlands، نه تنها یکی از برترین آثار شوتر تمام دوران به شمار می‌آید، بلکه در میان آثار لوتر شوتر نقش‌آفرینی، در زمره‌ی برجسته‌ترین‌ها است. فرنچایز Borderlands به لطف طنز جذاب دنیا و شخصیت‌هایش، گان پای فوق‌العاده دلچسب، محتوای زیاد، ارزش تکرار بالا و سیستم Drop Loot حیرت‌انگیزش که میزبان میلیون‌ها سلاح و گجت مختلف است، محبوبیت زیادی بین طرفداران آثار شوتر دارد.
نسخه‌ی دوم نقطه‌ی اوج این فرنچایز محسوب می‌شود. حضور Handsome Jack که یکی از خاص‌ترین شرور‌های ویدیو گیم نیز به شمار می‌آید در کنار فضاسازی جذاب دنیای بازی، گان پلی نرم و روان، تنوع بی نظیر سلاح‌ها و محتوای بسیار زیاد، یک اثر تمام و کمال و یک نامه‌ی عاشقانه به طرفداران لوتر شوتر‌ها به شمار می‌رود. اگر تاکنون Borderlands 2 را تجربه نکنید، حتما این عنوان در لیست آثار بعدی خود قرار دهید و لازم به ذکر است که خوشبختانه به لطف نسخه‌ی Handsome Collection، می‌توانید به تمام بسته‌های الحاقی این شوتر فوق‌العاده نیز دسترسی داشته باشید.

[ad_2]
منبع gamefa.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − پنج =