دوشنبه , می 13 2024

بیورن آیرونساید ؛ تیغ برهنه اسکاندیناوی در دوره وایکینگ ها

بیورن «آیرونساید» راگنارسون یک پادشاه افسانه‌ای سوئد بود که احتمالاً در قرن نهم سلطنت می‌کرد. او را بنیانگذار و اولین پادشاه سلسله مونسو می‌دانند، یک خاندان سلطنتی اسکاندیناوی که زمان زندگی آن‌هار در قرن 8 یا 9 میلادی تخمین میزنند، در حالی که مطالعات جدید قرن 10 و 11 را به عنوان زمان زندگی این شخصیت‌های تاریخی در نظر می‌گیرند.

زندگینامه بیورن آیرونساید (پادشاه سوئد)

 بر اساس افسانه‌ها، بیورن یکی از پسران راگنار لوتبروک، قهرمان و فرمانروای وایکینگ‌های دانمارکی و سوئدی و همسر سوم او، آسلاگ بود.

 او در کنار برادران ناتنی‌اش بزرگ شد و بعداً از سوئد خارج شد تا نیوزلند، ریدگوتالند، گوتلند، اولند و تمام جزایر کوچک را فتح کند. او سپس دوره قابل توجهی از زندگی خود را در Lejre در نیوزیلند گذراند.

 افسانه‌ها همچنین بیان می‌کنند که او و برادرانش نیوزیلند را ترک کردند تا انتقام برادران ناتنی خود را که در سوئد کشته شده بودند، بگیرند. بیورن همچنین حملاتی را در فرانسه و مدیترانه انجام داد.

پس از اعدام پدرشان توسط آلا، پادشاه نورثومبریا، انگلستان، بیورن و خواهران و برادرانش، مبارزات موفقیت آمیزی را علیه او به راه انداختند. در نهایت آلا دستگیر شد و انتقال خونینی از او گرفته شد. حماسه‌های مختلف اسکاندیناوی چند فرزند بیورن را نام می‌برند، از جمله اریک بیورنسون، که جانشین او بود.

بیورن آیرونساید در سریال وایکینگ ها

حقایق کلی در مورد بیورن آیرونساید:

  • پدر: راگنار لوثبروک
  • مادر: اسلاگ
  • خواهر و برادر: ایوار بی استخوان، اوبا
  • فرزندان: اریک بیورنسون، رفیل
  • کشور محل تولد: سوئد

بیشتر بخوانید:

  1. خطرناک ترین جنگجویان وایکینگ ها [ 10 نفر از بی رحم ترین وایکینگ های تاریخ ]
  2. 10 نکته و حقیقت جالب در مورد وایکینگ ها که تاکنون نمیدانستید
  3. مرگ اوترد ؛ آیا اوترد در فصل پنجم آخرین پادشاهی می میرد؟ + عکس واقعی اوترد
  4. بازیگران سریال آخرین پادشاهی【+ عکس بازیگران سریال آخرین پادشاهی】

خانواده و اوایل زندگی بیورن آیرونساید

  • پدر بیورن، راگنار لوثبروک، یک شخصیت برجسته در شعر و حماسه نورس قدیم در عصر وایکینگ است. او در قرن نهم حملات متعددی را به فرانسیا و انگلستان آنگلوساکسون انجام داد.
  • در حالی که هیچ مدرک تاریخی وجود ندارد که بتواند بدون شک وجود او را ثابت کند، مقدار قابل توجهی از ادبیات سنتی به او اختصاص داده شده است.
  • طبق حماسه افسانه‌ای ایسلندی قرن سیزدهم، «داستان راگنار لوتبروک»، پدر راگنار، پدربزرگ بیورن، پادشاه سوئد سیگورد هرینگ بود. حماسه هروارار شجره نامه بیورن را ارائه می‌دهد. پدربزرگش والدار نام داشت. پس از مرگ والدار، پسرش، پدربزرگ بیورن، راندور، به تاج و تخت سوئد رسید.
  • تقریباً در همان زمان، هارالد وارتوت خود را به عنوان پادشاه دانمارک تثبیت کرد و دست به یک فتح زد. هنگامی که راندور درگذشت، سیگورد هرینگ جانشین او شد، احتمالاً به عنوان فرمانروایی تابع هارالد.
  • بعدها، ظاهراً بین آنها درگیری رخ داد که به نبرد براولیر (براووالا) در دشت‌های اوسترگوتلند ختم شد. هارالد و چند تن از پسرانش کشته شدند و سیگورد کنترل سوئد و دانمارک را برقرار کرد.
  • پس از مرگ سیگورد در حدود سال 804، ظاهرا راگنار به پادشاهی رسید. در سال 845، محاصره پاریس که اوج حمله وایکینگ‌ها به فرانسه بود، اتفاق افتاد. بر اساس گزارش‌های فرانک، رهبر نیروهای وایکینگ یک رئیس نورس به نام “رجینهروس” بود که توسط بسیاری از محققان به عنوان راگنار حماسه‌ها معرفی شده است.
  • راگنار حدود 120 کشتی در ناوگان خود داشت که حدود 5000 نفر را حمل می‌کرد. امپراطور فرانک در آن زمان چارلز کچل بود که با جمع آوری ارتش کوچکتر تلاش کرد از سرزمین‌های خود دفاع کند.
  • پاریس در نهایت ضمیمه نقشه سوئد شد؛ اما وایکینگ‌ها پس از باج 7000 لیور فرانسوی (2570 کیلوگرم (83000 اونس)) نقره و طلا توسط امپراتور فرانک، شهر را ترک کردند.
  • راگنار سه بار ازدواج کرد. همسر اول او سپر دوشیزه لاگرتا بود که با او یک پسر به نام فریدلیف و دو دختر داشت که نامشان مشخص نیست. همسر دوم او ثورا بورگارهجورت، دختر هراور است که یا پادشاه یا ارل گوتالند بود. راگنار و تورا قبل از مرگ دو پسر به نام‌های ایریکر و آگنار داشتند.
  • سومین و آخرین همسر راگنار، اسلاگ، دختر سیگورد، قاتل اژدها فافنیر و سپر برینهیلدر بود.
  • اسلاگ در ادبیات سنتی نورس نیز شخصیت بسیار مهمی است. راگنار که شیفته زیبایی او شده بود، خواست هوش او را بیازماید و به او دستور داد که نه لباس بپوشد و نه برهنه شود، نه روزه بگیرد، نه غذا مکیل کند و نه در جمع نزد او بیاید.
  • او در حالی که توری پوشیده بود، پیازی را گاز می‌گرفت و در جمع یک سگ در برابر او ظاهر شد. راگنار نتوانست نبوغ او را تحسین کند و از او خواست که با او ازدواج کند. در ابتدا، او نپذیرفت و به او گفت که باید ابتدا ماموریت خود را در نروژ تکمیل کند.
  • آنها در نهایت ازدواج کردند و او پنج پسر از جمله بیورن برای او به دنیا آورد. بقیه ایوار بی استخوان، هویتسرک، روگنوالد و سیگورد مار در چشم هستند. در میان آنها، ایوار احتمالاً مسن ترین آنها بود.

بیورن آیرونساید در سریال وایکینگ ها

بیورن آیرونساید در ادبیات سنتی

  • “داستان پسران راگنار” نسخه‌ای از زندگی بیورن را ارائه می‌دهد. او و برادرانش بزرگ شدند تا در درندگی و حیله گری با پدرشان برابری کنند. آن‌ها از خانه‌شان دور شدند، به سرزمین‌های جدید یورش بردند و مقادیر زیادی غارت را با خود آوردند.
  • به زودی، آنها قلمرو بزرگی را تحت کنترل داشتند که شامل نیوزیلند، ریدگوتالند (یوتلند)، گوتلند، اولند و تمام جزایر کوچک بود. آنها سپس تصمیم گرفتند لجر در نیوزیلند را مرکز قدرت خود قرار دهند و ایوار را به عنوان رهبر خود منصوب کردند.
  • راگنار نسبت به دستاوردهای پسرانش حسادت کرد و ایشتاین بلی را به عنوان پادشاه سوئد منصوب کرد و دستور داد که باید از تسخیر بیورن و خواهران و برادرانش جلوگیری کند.
  • در یک تابستان، زمانی که راگنار اسکاندیناوی را ترک کرده بود تا به منطقه بالتیک لشکرکشی کند، برادران ناتنی بیورن، ایکر و آگنار، در کنار دریاچه مالارن به سوئد رسیدند. آنها سپس از آیشتین خواستند که خود را به عنوان دست نشانده آنها معرفی کند. آنها همچنین به او گفتند که باید دخترش بورگیلد را رها کند تا بتواند همسر ایریکر شود.
  • پس از مشورت با روسای سوئدی، ایستین نپذیرفت و رهبری حمله به برادران را بر عهده گرفت. اگنار در نبرد بعدی کشته شد و ایریکر به اسارت درآمد. با این حال، ایشتین به دنبال صلح بود و به ایریکر گفت که حاضر است به او اجازه دهد با بورگیلد ازدواج کند و به اندازه دلخواه اوپسالا اود (مجموعه املاک سلطنتی که بودجه سلطنت سوئد را تامین می‌کرد) به او بدهد.
  • ایریکر این پیشنهاد را رد کرد و اظهار داشت که پس از چنین شکستی، نمی‌خواهد کاری انجام دهد جز اینکه شیوه مرگ خود را انتخاب کند. آیشتین این آرزو را برآورده کرد و ایریکر متعاقباً بر نیزه‌ای که در میدان جنگ کاشته شده بود، در حالی که جسدش در مورد مردگان بلند شده بود، به چوب زده شد.
  • بیورن با اسلاگ و هویتسرک تافل بازی می‌کرد که خبر درگذشت ایریکر و اگنار را شنیدند. آنها متعاقباً ارتش قدرتمندی را تشکیل دادند، به سوئد حمله کردند و در یک نبرد بزرگ، Eysteinn را کشتند.
  • این امر پدرشان را بیشتر خشمگین کرد و او را بیشتر به آنها حسادت کرد. او فکر می‌کرد که تنها راه برای نشان دادن برتری خود نسبت به پسرانش حمله به انگلستان تنها با دو کشتی تجاری است.
  • پس از اینکه او و ارتشش به انگلستان رسیدند، موفقیت اولیه را تجربه کردند. با این حال، آنها در نهایت توسط Ælla، پادشاه Northumbria شکست خوردند. راگنار دستگیر شد و به گودال مار انداخته شد و در آنجا جان باخت.
  • بیورن و خواهران و برادرانش برای انتقام از پدرشان به انگلستان حمله کردند؛ اما آلا در اولین نبرد آنها را شکست داد. ایوار پس از اینکه متوجه شد ارتش انگلیس بسیار بزرگ است از ادامه نبرد خودداری کرد. در عوض، او تصمیم گرفت با آلا آتش بس برقرار کند و در انگلستان اقامت گزید.
  • بعداً برادران ارتش بزرگی از خود جمع کردند که منابع آنگلوساکسون آن را “ارتش بزرگ بتها” نامیدند. در نبرد بعدی، آلا اسیر شد و عقاب خون بر او اجرا شد.
  • بیورن و خواهران و برادرانش سپس به انگلستان، ولز، فرانسه و ایتالیا قبل از بازگشت به اسکاندیناوی حمله کردند. سپس امپراتوری خود را بین خود تقسیم کردند. بیورن پادشاه سوئد و اوپسالا شد.
  • طبق «حماسه هروارار»، او دو پسر به نام‌های رفیل و اریک بیورنسون داشت. دومی پس از او به تاج و تخت سوئد رسید. “حماسه اریک سرخ” ادعا می‌کند که بیورن پسری به نام آسلیک (آسلاک) داشت که جد تورفین کارلسفنی، کاشف معروف ایسلندی بود.

بیورن آیرونساید در سریال وایکینگ ها

بیورن آیرونساید در کتاب های تاریخی

  • تاریخ از بیورن به عنوان یک فرمانده نیروی دریایی بسیار ماهر یاد می‌کند. حرفه او به عنوان یک مهاجم، نشان دهنده تحسین او برای پدرش است. او با همراهی شخصیت افسانه‌ای دیگری به نام هاستین، چندین حمله به فرانسه را آغاز کرد. طبق برخی منابع، هاستین دوست راگنار و مربی بیورن بود، در حالی که برخی دیگر ادعا می‌کنند که او در واقع پسر راگنار بوده است.
  • بیورن می‌خواست کاری انجام دهد که با فتح پاریس توسط پدرش رقابت کند. او نام روم را شنیده بود که بدون شک مرفه ترین و برجسته ترین شهر اروپا در آن زمان بود و تصمیم گرفت به این شهر حمله کند. در سال 859، او ناوگان عظیمی از 62 کشتی جمع آوری کرد و همراه با هاستین سفری به سمت دریای مدیترانه را آغاز کرد.
  • آنها سواحل ایبری را غارت کردند و به چندین شهر و شهرک هجوم بردند که از جبل الطارق عبور می‌کردند. سپس به جنوب فرانسه حمله کردند و زمستان را در آنجا گذراندند. با آمدن بهار، ناوگان دوباره به حرکت درآمد. آنها این بار به ایتالیا رفتند و شهر ساحلی پیزا را غارت کردند.
  • بیورن می‌خواست فتح بعدی‌اش رم باشد؛ اما می‌دانست که شهر به خوبی محافظت می‌شود. او و هاستین نقشه‌ای مبتکرانه برای شکستن دیوارهای شهر ساختند. هاستین در پیامی به اسقف شهر در مورد وضعیت آنها به دروغ گفت نوشته‌اند که برای غارت نیامده‌اند. آنها قدرتی نداشتند و فقط به دنبال صلح بودند. سپس درخواست کردند که به آنها اجازه دهند آنچه را که نیاز دارند، خریداری کنند.
  • علاوه‌براین، همچنین ادعا کردند که رئیس آنها بیمار است و او در حال مرگ است. در بستر مرگ، او به مسیحیت گرویده بود و خواهان مراسم مقدس مسیحی و دفن در زمین مقدس در کلیسا بود.
  • کشیش‌ها تصمیم گرفتند به گروه کوچکی از وایکینگ‌ها اجازه دهند تا با “جسد هاستین” همراه شوند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که این وایکینگ ها شمشیرهایی در زیر لباس خود داشتند. وقتی به کلیسا رسیدند، هاستین از تابوت خارج شد و افرادش را به سمت دروازه شهر هدایت کرد تا بقیه وایکینگ ها را به داخل راه دهند.
  • شهر سقوط کرد؛ با این حال، وایکینگ‌ها در نهایت متوجه شدند که اینجا رم نیست، بلکه لونا است، یک شهر قدیمی در اتروریا، ایتالیا. وایکینگ‌ها خشمگین شهر را غارت کردند و آن را به آتش کشیدند. پس از ترک لونا به سیسیل و سواحل شمال آفریقا حمله کردند. برخی منابع ادعا می‌کنند که آنها حتی به اسکندریه مصر نیز رسیده‌اند.
  • پس از سه سال غارت، مردان بیورن آماده بازگشت به خانه شدند. آنها در سفر بازگشت خود با نیروهای دریایی اندلس در تنگه جبل الطارق نبرد کردند. ناوگان مسلمانان سلاحی به نام «آتش یونانی» داشتند و این برخورد برای وایکینگ‌ها فاجعه‌بار بود. آنها دو کشتی را از دست دادند و قبلاً 40 کشتی را در اثر طوفان از دست داده بودند.
  • بیورن برای بازگرداندن روحیه در میان مردانش، به بخش‌های مسیحی اسپانیا از جمله شهر پامپلونا حمله کرد. در حالی که تنها 20 کشتی توانستند به اسکاندیناوی بازگردند، Björn مقدار زیادی ثروت جمع کرده بود.

بیورن آیرونساید در سریال وایکینگ ها

بیورن آیرونساید در فرهنگ عامه

بیورن توسط بازیگر کانادایی الکساندر لودویگ در درام بی‌نظیر «وایکینگ‌ها» (2013 تا کنون) کانال History به تصویر کشیده شده است. ناتان اوتول، بازیگر ایرلندی، نقش بیورن جوان‌تر را بازی کرد. در نمایش، او پسر لاگرتا و مسن ترین پسر در میان پسران راگنار است.

پیشنهاد مطالعه:


منبع timecity.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 2 =