پنج‌شنبه , می 16 2024

سازمان همکاری شانگهای چیست ؛ مزایای عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری شانگهای

[ad_1]

سازمان همکاری شانگهای چیست ؟ مزایای عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری شانگهای چه خواهد بود ؟ تا انتهای نوشتار همراه فیگار بمانید.

عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای رسما اعلام شد. سرانجام پس از ۱۵ سال به صورت رسمی، جمهوری اسلامی ایران عضو سازمان همکاری شانگهای شد . سازمان همکاری شانگهای چه فایده‌هایی برای ایران می‌تواند داشته باشد ؟

سازمان همکاری شانگهای چیست

عضویت ایران دائم در سازمان همکاری شانگهای

سخنگوی دولت عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری شانگهای را موجب تقویت امنیت منطقه‌ای و افزایش تعاملات سیاسی دانست. همچنین عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای روز سه‌شنبه چهارم ژوییه (سیزدهم تیر) رسما اعلام شد.

سازمان همکاری شانگهای چیست
سازمان همکاری شانگهای چیست

برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای می‌تواند به ایران کمک کند تا ساختار‌های اقتصادی خود را ترمیم و رقابتی‌تر کند.

به گزارش ایسنا، علی بهادری جهرمی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت:

«جمهوری اسلامی ایران به عضویت نهایی سازمان همکاری ‎شانگهای درآمد. تسهیل دسترسی به بازار بزرگ کشورهای عضو، دلارزدایی از مبادلات تجاری، رونق بیشتر گردشگری و راه‌های تجاری، تقویت امنیت منطقه‌ای و افزایش تعاملات سیاسی از مزایای این رویداد بزرگ در مسیر تحقق ‎ایران قوی است.»

فوری: ایران رسما عضو سازمان همکاری شانگهای شد! +[جزئیات]

هدف سازمان همکاری شانگهای

سازمان همکاری شانگهای را چین، روسیه، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان در سال ۲۰۰۱ با هدف مقابله با چالش‌های امنیتی در آسیای میانه و جلوگیری از گسترش جریان‌های اسلام‌گرا پایه‌گذاری کردند. هند و پاکستان هم در سال ۲۰۱۷ به عضویت دائم این سازمان بین‌المللی درآمدند.

ععضویت دائم ایران در شانگهای

ایران که عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای بود، از ۱۶ سال پیش درخواست خود برای عضویت دائمی در این سازمان را مطرح کرده بود. روسیه و چین که دو اهرم اصلی این سازمان‌اند، تا پیش از این در خصوص عضویت کامل ایران در این سازمان جانب احتیاط را نگه داشته بودند اما به نظر می‌رسد با بالا گرفتن اختلاف‌های این دو کشور با واشنگتن و آرایش تازه جغرافیای سیاسی منطقه، موضوع پیوستن ایران به این سازمان جدی شد.

افتتاح ازادراه تهران شمال ؛ امکان تردد از شنبه آینده [+فیلم]

پیش‌تر محسن بختیار، سفیر جمهوری اسلامی در چین، نیز در توییتی نوشته بود که در آستانه برگزاری نشست سران سازمان همکاری شانگهای و اعلام رسمی عضویت کامل ایران، با جانگ مینگ، دبیرکل این سازمان، دیدار و گفت‌وگو داشته است.

برخی تحلیلگران هم‌زمانی عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای با سالروز اعلام استقلال آمریکا در ۴ ژوییه ۱۷۷۶را هدیه‌ غیرمنتظره چین و روسیه به رقیب راهبردی خود ارزیابی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

[ad_2]
منبع figar.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =