پنج‌شنبه , می 9 2024

مشخصات کنسول PS5 [ هر آنچه لازم است بدانید ]

با اعلام مشخصات کنسول Ps5 از حالا گمانه زنی و مقایسه بین کنسو‌های نسل نهم شروع شده است و کمپانی سونی به نظر می‌رسد که سخت افزار را در نسل آینده خود فدای مشخصات دیگر کرده است تا هم از لحاظ قیمت بازه خوبی برای ارائه داشته باشد وهم انحصار خود را در مورد برخی بازی‌ها به رخ حریف خود بکشد.

رایان اطلاعات بیشتری درباره دید سونی به نسل آینده و برنامه‌های آن‌ها برای دسته پلی استیشن 5 را هم اعلام کرد: «یکی از اهداف ما برای نسل آینده، افزایش احساس درگیر شدن بازیکن هنگام بازی کردن است و با فرصت این را داشتیم تا با دسته جدید خود، نحوه کمک حس لامسه به غرق شدن بازیکن در بازی را بازتعریف کنیم.»

در این پست به طور ویژه به بررسی و پیش بینی پیرامون کنسول Ps5 می‌پردازیم و به مهمترین سوالات کاربران در مورد این کنسول و امکانات آن پاسخ خواهیم داد. با تایم سیتی همراه باشید.

ps5 console timecity

مشخصات دستگاه Ps5

چیزی که در ابتدا باید بدانید این است که طبق بررسی که روی سخت افزار Ps5 شده است این کنسول کمی متوسط تلقی می‌شود ولی قبل وارد شدن به داخل بررسی باید بگویم که شرکت سونی همیشه کنسول روان و خوش ساخت را وارد بازار کرده است و همیشه اعمال هدفمند و موثری را در دستور کار خود قرار می‌دهد و تا عرضه کنسول نمی‌توان در مورد توانایی کنسول یا مقایسه آن با دیگر عناوین مانند XBox صحبتی به میان آورد.

پلی‌استیشن 5 از یک پردازنده‌ی 8 هسته‌ای هفت نانومتری Zen 2 استفاده خواهد کرد که می‌تواند فرکانس آن را به 3٫5 گیگاهرتز برساندو قطعا برای اجرای بازی با کیفیت 4k و حتی 8k می‌تواند موفق باشد ولی رسیدن به کیفیت 4k با فریم 120 چیزی است که رقابت بین کنسول‌های نسل نهم را به شدت جذاب می‌کند و ارائه این کیفیت به یک پلیر شاید بهترین ویژگی است که شاهد آن خواهیم بود. هرچند که برای دیدن این کیفیت به یک تلویزیون فوق پیشرفته و بسیار گران قیمت نیاز خواهید داشت.

قدرت پردازش گرافیکی این کنسول  معادل 10٫28 ترافلاپس است و در این مورد مارک سرنی معتقد است که سرعت بر ساعت از اهمیت بیشتری برخوردار است ، اما در آزمایش کارتهای گرافیکی ما طی سالها ، ما شاهد افزایش 20 درصدی سرعت بر ساعت‌ها نبوده‌ایم بلکه در نتیجه 31 درصد از عملکرد پردازش را کاهش خواهد داد.

قطعا نمی‌شود قضاوت کرد که این کارت گرافیک چگونه کار خواهد کرداما این تفاوت در سخت افزار می تواند شباهتی مانند تفاوت بین PS5 در قابلیت 4K60 یا 4K30 باشد که در کنسول نسل قبل شاهد آن بودیم.خوشبختانه ، PS5 همچنان مانند رقیب خود مایکروسافت از Ray Tracing استفاده خواهد کرد ، اما اگر AMD RDNA 2 مانند Nvidia Turing ساخته شود به این معنا خواهد بود که باز هم سیلیکون کمتری به Ray Tracing  اختصاص داده شده است.

در حالی که معمار سیستم رهبری سونی ، مارک سرنی مدت زمان طولانی را صرف صحبت کردن در مورد SSD و سرعت بالاتر بارگیری این کنسول کرد ولی این موضوعی است که کمتر اهمیت دارد و تقریبا یک کنسول 4 ثانیه بازی را پردازش کند یا 2 ثانیه تقریبا برای کسی مهم نیست ولی نکته مهم تر قابیت boost clock است که این قابیت را به کنسول می‌دهد که در زمانی که کاری را انجام نمی‌دهد انرژی کمتری مصرف شود و دستگاه به میزان کمتری داغ شود و این یکی از تفاوت‌های بارز کنسول xbox و ps5 است آن هم در صورتی که این دو کنسول از یک سیلیکون تقریبا مشابه استفاده می‌کنند.

البته میزان گرما و استفاده از سیستم‌های متفاوت برای این کنسول بستگی به طراحی کامل آن دارد که تا به این لحظه چگونگی آن کاملا مشخص نیست و نمی‌توان در مورد آن یک طرفه به قاضی رفت.

چیزی که مشخص است تاکید کمپانی سونی بر سرعت پردازش بازی و عملکر سریع دستگاه است و پهنای باند 5/5 گیگابایتی در ثانیه برای این کنسول بسیار مناسب تلقی می‌شود جدا از اینکه SSD  تاثیرات بیشتری در عملکرد کنسول خواهد داشت. کاملا واضح است که زمانی در حال بازی کردن Red Dead Redemption 2 یا Skyrim هستید محدودیت‌هایی برای شما وجود دارد که با توجه اطاعات منتشر شده این مشکلات دیگر به وجود نخواهند آمد.

مثلاً در بازی Skyrim می‌توانید جزئیات جهان را به زیبایی ملاحظه کنید و لذت ببرید و این‌ها دیگر نیازی به درگیری زیاد سخت افزار کنسول شما ندارد و می‌توانید همه چیز را با بهترین عملکرد در بازی نظاره گر باشید و تجربه‌ای بیش از یک سرگرمی را تجربه کنید. و احتمالا با SSD های PCIe 4.0 مانند نمونه موجود در PS5 سرعت پردازش ثانیه‌ای تجربه خواهید کرد نه دقیقه‌ای !.

در ادامه شاهد جزئیات منتشر شده این کنسول خواهید بود:

  • پلی استیشن 5 شامل یک درایو دیسک برای بازی‌های فیزیکی و بلوری‌های 4K خواهد بود.
  • دیسک‌های پلی استیشن 5 دارای ظرفیت 100 گیگابایتی خواهند بود.
  • نصب بازی‌ها اجباری است، اما کنسول این اجازه را به شما خواهد داد تا تنها یک کمپین مولتی پلیر را نصب کنید یا کل بازی را دانلود کرده و بعد از اینکه بخش سینگل پلیر آن را تمام کردید، تنها آن بخش را حذف کنید.
  • دسته بازی هنوز نام مشخصی ندارد اما دارای اسپیکر و اتصال USB-C بهبود یافته به همراه باتری با ظرفیت بیشتر خواهد بود.
  • تکنولوژی ری تریسینگ در سخت افزار کنسول وجود خواهد داشت.
  • رابط کاربری جدید به شما اجازه مشاهده جزئیات بیشتری از چیزهایی که می‌توانید بازی کنید و کارهایی که دوستانتان در حال انجام هستند، می‌دهد.
  • استودیوی بلوپوینت گیمز (Bluepoint Games) سازنده عناوینی همچون Shadow of the Colossus و Uncharted: The Nathan Drake Collection در حال کار روی یک بازی بزرگ برای پلی استیشن 5 است.

قیمت کنسول ps5 به تومان و دلار

کمپانی سونی برای این کنسول قیمت خاصی را مشخص نکرده است و دلیل این مشخص نشدن از زبان کمپانی سونی به خاظر مشخص نبودن هزینه نسل جدید کنسول‌هاست ولی این فقط یک طفره رفتن به حساب می‌آید به خاطر اینکه چیزی که کاملا واضح است این موضوع می‌باشد که یکی از موضوعاتی که رقابت سختی بین کمپانی‌های بازی سازی برای فروش بهتر در بازار کشورهای مختلف مظرح است قیمت کنسول است برای همین شرکت سونی هیچوقت برای اعلام این قیمت عجله نخواهد کرد زیرا فرصت را به کمپانی دیگر می‌دهد که قیمت خود را کاهش دهند و به راحتی در زمینه قیمت از این کمپانی جلو بیفتند.

در این مورد هیروکی توتوکی ، مدیر ارشد مالی سونی فاش کرد که این شرکت قصد ندارد که این کنسول را خیلی ارزان قیمت روانه بازار کند و قیمت مناسبی را برای آن در نظر خواهد گرفت.توتوکی همچنین اضافه کرد که: “این یک توازن است ، گفتن هر چیزی در این مقطع زمانی بسیار دشوار است.” ما می دانیم که سونی در حال دستیابی به “بهترین تعادل است تا سود شرکت و قیمت برای استفاده مردم مناسب باشد.

البته شایعه شده است که این کنسول در آمریکای شمالی با قیمتت 499 دلار روانه بازار خواهد شد و بسیاری از رسانه احتمال داده بودند که این کنسول با 100 دلار قیمت بیشتر نسبت به Ps4 Pro راهی بازار خواهد شد ولی هیچکدام از این شایعات تا به حال تایید نشده است.

تاریخ عرضه کنسول پی اس 5

سونی رسما تأیید کرده است که PS5 “در تعطیلات 2020” در ایالات متحده منتشر خواهد کرد ، به احتمال زیاد بین اکتبر و دسامبر سال 2020. البته یک مجله ادعا کرده است که تاریخ انتشار 20 نوامبر 2020 خواهد بود اما هنوز تأیید نشده است.

احتمالا شاهد انتشار این کنسول‌ها در تعطیلات سال 2020 و در نمایشگاه E3 خواهیم بود جایی که معمولا بهترین محصولات دیجیتال در آن عرضه می‌شوند و بزرگترین نمایشگاه معارفه سالیانه بازی‌های مختلف و کنسول‌های جدید می‌باشد.

کاملا واضح است که پلی استیشن 5 را مستقیماً با Xbox Series X (سابقاً Xbox Project Scarlett) مایکروسافت در یک دوره منتشر خواهند شد و در بازار رقابت خواهند کرد.

 کیفیت بازی‌های این کنسول چگونه خواهد بود؟

ps5 games timecity

علاوه بر سرعت بارگذاری فوق العاده‌ای که انتظار آن را می‌کشیم و باید بگویم که تقریبا باید با صفحه لودینگ در کنسول‌ها خداحافظی کنیم ولی کیفیت بازی از نظر ساختار احتمالا واقعه گرایانه ترین حالتی باشد که تا به حال دیده‌اید و این موضوع در هر نسل نسبت به  نسل‌های قبلی کاملا مشهود است.

فراگیر بودن موضوعی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم ولی با توجه به جلساتی که شرکت سونی با بازی‌سازان بزرگ داشته است قطعا بیشترین سازگاری کنسول با گیم‌ها به خصوص بازی‌های انحصاری این شرکت داشت و به نظر می‌رسد که بازی‌هایی همچون Ghost of tsushima و Cyberpunk 2077 خود را به خوبی سازگار کرده‌اند و در این نسل بیشترین جزئیات برای پلیرها به نمایش درخواهند آمد.

در بخش صوتی نیز پیشرفت‌های چشمگیری خواهد داشت. طبق اعلام سرنی، PS5 با کمک پردازنده AMD می‌تواند صدایی کاملا سه‌بعدی را ارائه دهد.مارک سرنی برای شفاف کردن صحبت‌های پیرامون هارد SSD این دستگاه ، بازی Spider-Man را مثال زد که لود آن روی کنسول پلی‌استیشن 4 حدود 15 ثانیه طول می‌کشد، اما این زمان روی پلی استیشن 5 تنها 0.8 ثانیه است. البته وجود هارد SSD فقط مربوط به سرعت لود بازی‌ها نیست، بلکه روی اجرای روان‌تر آنها نیز در PS5 تاثیرگذار خواهد بود.

و اما تغییراتی جذابی که شرکت سونی برای محصول جدید خود در نظر گرفته است. کنسول پلی استیشن 5 (Haptic Feedback) برای جایگزینی تکنولوژی رامبل (Rumble) را در برای دسته خود در نظر گرفته است و پلیر در حالی که به بازی می‌پردازد حس متفاوتی از برخورد و اتفاقات بازی دریافت خواهد کرد مثلا خوردن توپ به تیرک با پریدن با ماشین از ارتفاع و برخورد با زمین کاملا متفاوت خواهد بود و این یعنی درگیری بیشتر با بازی و ایجاد یک  حس طبیعی در لحظه که برای دوست‌داران گیم یک نعمت خواهد بود.

و چیزی که بسیار به آن امیدوار هستیم سیستم تریگرهای قابل تطبیق برای دکمه‌های L2 و R2 که تجربه در یک بازی را به بالاترین حد هیجان می‌رساند. این تکنولوژی باعث می‌شود که حس شلیک یک اسلحه را تا حدی احساس کنید یا گاز دادن به ماشین و کاربردهای دیگر این دو کلیک بسیار پرکاربرد ولی سونی تا چه حد می‌تواند احساس پلیر را در حین بازی تحت تاثیر بگذارد این موضوعی است که تا زمان انتشار این کنسول و بازی‌های نسل نهم باید منتظر آن بمانیم.

قابلیت سازگاری معکوس درپلی استیشن 5 پشتیبانی می‌شود؟

سوالی که همه دارند این است که پلی استیشن 5 از بازی‌های کنسول قبلی این کمپانی پیروی خواهد کرد و می‌توان بازی‌های نسل هشتم را با این کنسول تجربه کرد؟

جواب سوال بله است! کمپانی سونی قابلیت Backwards Compatibility روی کنسول جدید خود تعبیه می‌کند و در ابتدای عرضه این کنسول عناوین مهم از نسل قبلی را می‌توانید در این کنسول تجربه کنید و این یک خبر خوب است برای کسانی که به بازی‌های نسل قبلی بسیار وابسته هستند و دوست دارند که آنها را دوباره تجربه کنند هرچند که کیفیت این آثار تغییری آنچنانی نخواهد کرد ولی همیشه این قابلیت برای کاربران ارزشمند بوده است.

مارک سرنی تاکید کرد که این کنسول مربوط به یک نسل جدید نیست. او در مصاحبه با وبسایت Gamasutra عنوان کرد: «من به نسل‌ها اعتقاد دارم. در واقع نسل‌ها چیز خوبی هستند و ما این موضوع را قبول داریم. ما معتقدیم که نسل‌ها ادامه پیدا می‌کنند و این (پلی استیشن 4 پرو) یک عرضه میان-نسلی است.»

هنوز اطلاعاتی در مورد پشتیبانی این کنسول از بازی‌های کلاسیک در دسترس نیست و نمی‌توان نظر قطعی داد. به خصوص اینکه طرفداران این شرکت دوست داران که این کنسول از بازی‌های پلی استیشن 3 و 2 هم پشتیبانی کند ولی تفاوت‌های بنیادی در ساختار بازی‌ها و معماری که در متن آن قرار گرفته است این موضوع را بسیار سخت می‌کند ولی با توجه به شایعه مربوط به اینکه پلی استیشن 5 آخرین کنسول شرکت سونی می‌باشد فشار طرفداران را برای هر چه بهتر کردن این دستگاه را افزایش داده است.

مارک سرنی بر روی ساخت پلی استیشن 4 هم نظارت داشته است و هیچکس بهتر از او نمی‌تواند ایرادات و قابلیت‌های درخواستی کاربران را به این دستگاه اضافه کند.

آیا PS4 ارزان می‌شود؟

این موضوع بستگی به روند شرکت سونی و بازار دارد اگر استقبال از کنسو‌ل‌های نسل جدید زیاد باشد قطعا قیمت کاهش خواهد داشت ولی این موضوع بستگی به عواملی دیگر نیز دارد مثلا در صورت عرضه کنسول جدید دستگاه PS4 به احتمال زیاد دیگر تولید نخواهد شد واین موضوع جلوی کاهش قیمت این کنسول را خواهد گرفت ولی به نظر می‌رسد که حداقل تا 1 سال بعد از انتشار پی استیشن 5 شاهد کاهش قیمت در دیگر کنسول‌های این شرکت نباشیم.

پلی استیشن 4 تا کی پشتیبانی می‌شود؟

این هم سوال بسیار مهمی است که بسیاری به دنبال جواب آن هستند و منطقی به نظر می‌رسد که تا سال 2023 پشتیبانی از کنسول PS4 انجام شود و این یعنی که برای انتشار بازی نگران نباشید و عناوین مهم مانند نسل‌های قبلی ساپورت می‌شوند چرا که سود بازی ساز در ریسک قرار خواهد گرفت و این موضوعی است که بسیار بعید است. البته شاید برخی از شرکت‌ها این ریسک را به جان بخرند و برای تولید بازی فقط به سراغ نسل نهم بروند و به صورت اختصاصی برای این نسل محصولات خود را تولید کنند.

شاهد عرضه VR 2 به بازار خواهیم بود؟

ps5 vr2 timecity

سونی به واسطه واقعیت مجازی که برای نسل هشتم خود ساخت فروش خوبی را تجربه کرد ولی عینک‌های واقعیت مجازی از چیزی که تصور می‌شد کمی ضعیف‌تر بود و همه این تکنولوژی را بر روی پی سی ستایش می‌کنند.

شرکت سونی تایید کرد که این عینک‌ها بر روی پی استیشن 5 ساپورت خواهند شد ولی در مورد محصول جدید که بتواند بازی‌های سنگین نسل هشتم را با بالاترین کیفیت ارائه دهد حرفی به میان نیاورد موضوعی که می‌تواند یکی از مزیت‌های رقابتی این شرکت باشد و با توجه به رشد بازی‌های VR تجربه متفاوت و روانی را به گیمرها ارائه دهد.

در آینده VR پیشرفت‌های چشمگیری خواهد کرد و قطعا شاهد عناوینی خواهیم بود که ما را خیلی بیشتر تحریک کنند و حس بازی را بیشتر به شخص انتقال دهند و این اتفاق زیاد هم با توجه به پیشرفت تکنولوژی دور از دسترس نیست.

تحلیل کلی این محصول

dualshock-ps5-timecity

بدون شک این کنسول با اتاق فکرهای بسیار قدرتمند شرکت سونی ساخته شده است و این شرکت بارها ثابت کرده است که برای بردن در بازار رقابتی و جلب رضایت طرفداران سخت افزار همیشه حرف اول را نمی‌زند و یک کنسول باید یک مجموعه ویژگی خوب داشته باشد تا یک برگ برنده، همانطور که در تجربه کنسول PS3 ورود درایور بلوری این شرکت را کمی از حریف خود جلو انداخت و یک ایده جدید بود که به ثمر نشست.

شخصا برای خرید کنسول نسل نهم  بازی‌های انحصاری و قیمت را در اولیت قرار می‌دهم و برای مشخص شدن این قضایا باید یک مدت تا انتشار این محصوات صبر کنم تا حباب آن‌ها در بازار بشکند و بتواند انتخاب درست را انجام دهم و به شما گیمرها هم این رویه را پیشنهاد می‌کنم. البته قیمت بازی‌های نسل جدید کمی نامشخص است ولی امیدوارم این قیمت‌ها خیلی وحشتناک نباشند.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی ها از نظر دوربین کدام هستند؟ [ بهترین گوشی برای عکاسی ]
بهترین پاور بانک 2019 و 2020 (انکر، شیائومی و…)
بهترین آنتی ویروس های 2020 [ تفکیک رایگان و پولی ]
بهترین هدفون های بی سیم [ 2019 ، 2020، زیر 200 تومن و بیشتر]


منبع timecity.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =