سه‌شنبه , می 21 2024

معرفی فیلم نهنگ The Whale { بازیگران، داستان، جوایز و نقد }

[ad_1]

یکی از فیلم‌هایی که انتظار زیادی از آن می‌رفت، فیلم نهنگ بود؛ چرا؟ چون هم با یکی از سازندگان بهترین فیلم های خارجی و هم با بازگشت جدی برندن فریزر به دنیای سینما روبه‌رو هستیم. فیلم نهنگ کاری است از دارن آرونوفسکی که تا به حال شاهد فیلم‌های بزرگی از جمله قوی سیاه، مرثیه‌ای بر یک رویا، پی و مادر از این کارگردان بودیم.

تقریباً همه کارهای این کارگردان در ژانر درام روان‌شناختی قرار دارد و فیلم نهنگ هم از این قاعده مستثنی نیست. برندن فریزر به‌عنوان نقش اصلی به ایفای نقش مربی زبانی با اضافه وزن بسیار بالا می‌پردازد که تلاش دارد رابطه‌اش را با دختر نوجوانش درست کند. در ادامه معرفی و بررسی فیلم نهنگ 2022 شرح جزئی‌تری از داستان فیلم خواهیم داد.

این فیلم به‌راحتی می‌تواند تبدیل به یکی از بهترین فیلم های درام سال شود. اگر از طرفداران کارهای دارن آرونوفسکی و سبک کار خاص او هستید، به هیچ عنوان این فیلم و معرفی فیلم نهنگ 2022 را از دست ندهید. در ادامه به طور کامل به معرفی فیلم نهنگ 2022 خواهیم پرداخت.

داستان فیلم نهنگ  The Whale

همان‌طور که در ابتدای معرفی و بررسی فیلم نهنگ 2022 آمد، داستان حول محور فردی به نام چارلی با بازی برندن فریزر می‌چرخد. او مربی زبان انگلیسی در ایالت آیداهو است که اضافه وزن زیادی دارد. در واقع او با وزنی بیش از 250 کیلو عملاً توانایی حرکت خاصی ندارد و دامنه حرکاتش بسیار کم و محدود به حرکت روی مبلش می‌شود.

کتاب موردعلاقه او، موبی دیک است که می‌توان در اینجا ارتباط جذاب نام فیلم با این کتاب را مشاهده کرد. چارلی دچار افسردگی شدید است و به اتمام زندگی خود فکر می‌کند. او سعی دارد با پرخوری جان خود را بگیرد؛ اما از طرفی هدف دیگری دارد. هدف او نزدیک شدن و درست کردن رابطه‌اش با دخترش یعنی الی است.

او قبول کرده است که زمان زیادی ندارد، از این رو ارتباطش با دخترش اولویت اوست. او در بدترین شرایط جسمانی و روحی قرار دارد تا اینکه الی، دوست صمیمی چارلی یعنی لیز و فردی به نام توماس سعی می‌کنند شادی دوباره به او ببخشند.

بازیگران فیلم نهنگ  The Whale

بازیگران فیلم نهنگ  The Whale

هنرپیشه های فیلم نهنگ 2022 محدود به چند نفر شامل برندن فریزر، سیدی سینک، هونگ چائو، تای سیمپکینز و  سامانتا مورتون می‌شود. شرح خلاصه‌ای از شخصیت‌های فیلم در ادامه بررسی فیلم نهنگ 2022 خواهیم خواند.

برندن فریزر به‌عنوان شخصیت اصلی یعنی چارلی بازی می‌کند که بازگشت او به‌عنوان نقش اصلی پس از سال‌ها به شمار می‌رود. این بازیگر پیش از این در یکی از بهترین سریال های خارجی یعنی Doom Patrol هم بازی کرده بود.

فریزر توانست با بازی در فیلم نهنگ نامزد جایزه بهترین بازیگر مرد در جشنواره‌های مختلف شود. او همچنین نامزد جایزه گلدن گلوب در دسته بهترین بازیگر مرد در یک فیلم درام شد. برندن فریزر با این فیلم باری دیگر ثابت کرد که لایق جایگاهی در میان بهترین بازیگران مرد هالیوود است.

فرد دیگری که بازی او مورد تحسین منتقدان قرار گرفت، هونگ چائو بود. هونگ چائو در نقش لیز، دوست صمیمی چارلی و پرستار او بازی کرده است. او هم در جشنواره‌های زیادی نامزد جایزه بهترین بازیگر فرعی زن شد.

نقش دختر چارلی، الی را سیدی سینک محبوب برعهده دارد. سیدی سینک با نقش مکس در سریال Stranger Things به محبوبیت رسید و پیش‌بینی می‌شود در آینده او را جزو بهترین بازیگران زن هالیوود ببینیم. در نهایت تای سیمپیکنز را به‌عنوان توماس، یک مبلغ مسیحی و سامانتا مورتون را به‌عنوان مری، همسر سابق چارلی مشاهده خواهیم کرد.

عوامل فیلم نهنگ  The Whale

همان‌طور که در ابتدای معرفی و بررسی فیلم نهنگ 2022 گفتیم، کارگردان این اثر دارن آرونوفسکی است که از محبوب‌ترین کارگردان‌های سینما به شمار می‌آید. او در تهیه‌کنندگی این فیلم هم دست داشته است. در کنار دارن آرونوفسکی، جرمی داوسون و اری هندل جزو تهیه‌کنندگان فیلم هستند که هر دو در گذشته با آرونوفسکی همکاری داشتند.

فیلمنامه نهنگ کاری از ساموئل دی هانتر، نویسنده آمریکایی است. موسیقی فیلم را راب سایمنسن ساخته است. در نهایت متیو لیباتیک که در بیشتر کارهای معروف آرونوفسکی با او همراه بوده است، به‌عنوان فیلم‌بردار، اندرو ویزبلام به‌عنوان تدوینگر، مارک فرایدبرگ و رابرت زوکا به‌عنوان طراح تولید و جوراساما آرونچای به‌عنوان کارگردان هنری در فیلم نهنگ همکاری کرده‌اند.

نقل قول عوامل نهنگ  The Whale

نقل قول عوامل نهنگ  The Whale

دارن آرونوفسکی در طی مصاحبه‌ای بیان کرد تا وقتی برندن فریزر به ذهنش نیامده بود، نمی‌توانست بازیگر مدنظرش را پیدا کند. او در این مصاحبه می‌گوید:
«من به تمام بازیگرهای ستاره که نقش چارلی را بازی کنند فکر کردم؛ اما هیچ‌کس به نظرم به این نقش نمی‌خورد.»

نویسنده داستان نهنگ، هانتر در رابطه با ارتباط این داستان با زندگی خودش می‌گوید:
«من با مشکلات شخصی خودم که در گذشته بسیار بزرگ‌تر بودند به این داستان رسیدم. این داستان، فقط داستان من است. خیلی از افراد چاق هستند که سالم و خوشحال زندگی می‌کنند و مورد احترام هستند. اما من با غذا خوددرمانی می‌کردم و زندگی به‌عنوان شخصی که قبلاً بودم بسیار سخت بود.»

کارگردان، دارن آرونوفسکی در رابطه با چارلی و مشکل اضافه وزنش می‌گوید:
«متاسفانه شخصیت‌های بسیار زیادی با اضافه وزن در رسانه‌ها نمایش داده شده‌اند که با آن‌ها رفتارهای بسیار بدی می‌شود؛ یا مورد تمسخر و تحقیر قرار می‌گیرند یا زندگی بدی دارند. اما چارلی این‌گونه نیست. اضافه وزن عضوی از وجود اوست.»

بودجه نهنگ  The Whale

تخمین زده می‌شود فیلم نهنگ با بودجه 3 میلیون دلاری تولید شده است. این فیلم فروشی نزدیک به 9 میلیون دلار در گیشه را تجربه کرد.

تاریخ اکران فیلم نهنگ  The Whale

معرفی فیلم نهنگ 2022 در سال 2021 انجام شد. در جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز، فیلم نهنگ اولین اکران خود در تاریخ 4 سپتامبر 2022 را تجربه کرد. حدود 7 روز بعد در 11 سپتامبر در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو اکران شد. در نهایت این فیلم در تاریخ 9 دسامبر 2022 در آمریکا منتشر شد و در فستیوال فیلم آستین هم روی پرده رفت.

حواشی نهنگ  The Whale

حواشی نهنگ  The Whale

برندن فریزر برای بازی در این فیلم اضافه وزنی حدود 100 کیلوگرم داشت. او در این باره می‌گوید: «آرونوفسکی بازیگری می‌خواست که با این فیلم دوباره شناخته و زنده شود و من دقیقا بازیگری بودم که می‌خواستم دوباره شناخته شوم.» او به‌خاطر این کار شجاعانه‌اش تشویق شد و همان‌طور که می‌خواست دوباره نامش بر سر زبان‌ها افتاد.

فیلم نهنگ پس از اکران با نظرات ضد و نقیضی مواجه شد. بسیاری از منتقدان بازی فوق‌العاده برندن فریزر و همچنین هونگ چائو را تحسین کردند؛ اما کلیت و موضوع فیلم زیر سوال رفت. بسیاری از افراد معتقدند که این فیلم محتوایی فت فوبیک و ضد چاقی دارد. به این صورت که در نهایت این پیام را منتقل می‌کند که افراد چاق باید سختی بکشند و لایق زندگی خوش نیستند. این فیلم بین بسیاری از مردم به‌عنوان فیلم ضد چاقی شناخته می‌شود و از سمت خیلی‌ها پذیرفته نیست.

جوایز فیلم نهنگ The Whale

این فیلم در مراسم‌های بسیار زیادی نامزد شد که مهم‌ترین آن‌ها را در ادامه بررسی فیلم نهنگ 2022 می‌آوریم:

جشنواره اسکار 2023

  • بهترین بازیگر نقش اول مرد – برندن فریزر
  • بهترین گریم – آدرین موروت، جودی چین و آنماری بردلی

جشنواره گلدن گلوب

  • جایزه بهترین بازیگر فیلم درام – برندن فریزر

جشنواره London Critics Circle Awards

  • بازیگر نقش اصلی مرد سال – برندن فریزر
  • بازیگر نقش فرعی زن سال – هونگ چائو

جشنواره فیلم ونیز

  • شیر طلایی
  • بهترین فیلم خارجی (برنده)
  • Premio CinemaSara – دارن آرونوفسکی
  • Leoncino d’Oro Agiscuola – دارن آرونوفسکی

جشنواره گوتهام

  • اجرای اصلی – برندن فریزر
  • اجرای فرعی – هونگ چائو

جشنواره Critics Choice Awards

  • بهترین بازیگر مرد – برندن فریزر
  • بهترین بازیگر جوان – سیدی سینک
  • بهترین فیلمنامه اقتباسی – ساموئل دی هانتر
  • بهترین میک آپ

 

جمع‌بندی

اگر در میان بهترین فیلم های IMDB و همچنین بهترین فیلم های راتن تومیتوز بگردید، قطعاً فیلم‌هایی از دارن آرونوفسکی پیدا می‌کنید. فیلم نهنگ هم احتمالا به لیست شاهکارهای او افزوده خواهد شد. این کارگردان استاد ساخت فیلم‌های درام است و در فیلم نهنگ هم این موضوع به‌خوبی اثبات می‌شود.

همان‌طور که در این بررسی فیلم نهنگ 2022 تاکید شد، یکی از نقاط قوت فیلم بازی بی‌نظیر برندن فریزر است. این فیلم، فیلمی احساسی است که بر محور حالات بازیگر نقش اصلی می‌چرخد و برندن فریزر بهترین عملکرد را در این زمینه داشته است. این بازیگر که به‌خاطر بهترین فیلم های خارجی عاشقانه خود از جمله انفجاری از گذشته معروف است، حالا با نقشی چالش‌برانگیز به دنیای بازیگری برگشته است.

آیا شما تا به حال کارهای برندن فریزر را تماشا کرده‌اید؟ پس از تماشای فیلم نظر خود را با ما با به اشتراک بگذارید و بگویید آیا فیلم لایق توجهات بود یا خیر. ممنونیم از همراهی شما با معرفی و بررسی فیلم نهنگ 2022.

 

سوالات متداول:

1- آیا فیلم نهنگ بر اساس داستان واقعی است؟

خیر؛ اما نویسنده از زندگی خود الهام گرفته است.

2- آیا فیلم نهنگ غمناک است؟

بله. این فیلم یکی از دردناک‌ترین فیلم‌های آرونوفسکی است.

3- چرا فیلم نهنگ درجه سنی R دارد؟

چون به خودکشی اشاره می‌شود و دارای صحبت‌های نامناسب و محتوای جنسی است.

4- معرفی فیلم The Whale چه زمانی صورت گرفت؟

در 11 ژانویه 2021 فیلم نهنگ توسط دارن آرونوفسکی معرفی شد.

[ad_2]
منبع timecity.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − یازده =