جمعه , می 17 2024

بهترین سریال های ایرانی [برترین و محبوب ترین سریال تا 1402]

[ad_1]

در سال‌های اخیر با پایین آمدن تنوع مجموعه‌های تلویزیونی، طرفداران سریال های پخش خانگی روز به روز بیشتر می‌شود. در این لیست ما به معرفی برخی از بهترین سریال های شبکه خانگی می‌پردازیم.
محبوب شدن مجموعه‌های پخش خانگی اولین بار با آثار مهران مدیری و سریال‌هایی نظیر قهوه تلخ شروع شد و بعدها پس از مشهور شدن این نوع آثار، دیگر کارگردانان و تهیه‌کنندگان نیز به سمت ساخت سریال‌های پخش خانگی آمدند. ما در ادامه به معرفی برخی از بهترین سریال های نماوا و همچنین بهترین سریال های فیلیمو می‌پردازیم تا شما مخاطبان عزیز لذت تماشای این آثار را از دست ندهید.

در این مطلب قصد داریم بهترین سریال های ایرانی جدید که تا کنون در تلوزیون و شبکه نمایش خانگی در کشور خودمان یعنی ایران پخش شده‌اند را به شما همراهان تایم سیتی معرفی نماییم این سریال‌ها هر کدام به نوبه خود برای طرفداران فیلم و سینمای ایران خاطره سازی کرده‌اند و بسیاری از آن‌ها را به یاد دارند.

این لیست قشنگترین سریال های ایرانی را به شما معرفی خواهد کرد که شامل بهترین سریال های ایرانی دهه 90 و 80 و پیش از آن می‌شود. توجه داشته باشید که لیست ارائه شده در این مطلب با نظرات شما عزیزان تکمیل خواهد شد.

هم‌چنین این لیست شامل بهترین سریال‌های ایرانی در ژانرهای طنز، تاریخی، درام، اکشن و عاشقانه خواهد بود، لیستی از بهترین سریال‌های تاریخ تلوزیون و شبکه نمایش خانگی را با هم مرور می‌کنیم.

سریال مریخی ها - timecity.ir

سریال روزی روزگاری مریخ

سریال ایرانی و جذاب روزی روزگاری مریخ سریالی کمدی، علمی تخیلی میباشد که در شبکه های خانگی مانند فیلیمو و نماوا اکران شده است و شما میتوانید از طریق این شبکه ها اقدام به تماشا کنید که با هنرنمایی بازیگران سرشناسی همچون : سام درخشانی، ویشکا آسایش، امیر نوروزی، امیر کاظمی، بهادر مالکی، امیر مهدی ژوله، نوشین تبریزی، عبدالله روا، رامین ناصر نصیر، فلامک جنیدی، بهروز رهبری فرد، پیمان فاطمی، لیلی رشیدی، کاظم نوربخش و مهراب قاسم خانی ساخته شده است.

همچنین کارگردان سریال روزگاری مریخ آقای پیمان قاسم خانی و محسن چگینی میباشند که با تهیه کنندگی محسن چگینی این سریال در سال 1401 ساخته شده است که جز یکی از بهترین سریال ایرانی خوب به‌شمار می‌آید.


گیسو

سریال زیبای ایرانی گیسو

گیسو نام فصل دوم سریال عاشقانه است که از سال 1399 توسط شبکه نمایش خانگی شروع به پخش کرد. وظیفه کارگردانی این سریال برعهده منوچهر هادی قرار داشت. هومن کبیری تهیه‌کننده این اثر بود. داستان این سریال نیز توسط علیرضا کاظمی‌پور و سعید جلالی به رشته تحریر درآمد. 

گیسو به مانند سریال عاشقانه توانست طرفداران زیادی پیدا کند و به محبوبیت بالایی برسد. ازجمله بازیگرانی که در این سریال به ایفای نقش پرداختند می‌توان به محمدرضا گلزار، ساره بیات، هانیه توسلی، هومن سیدی، حسین یاری، مسعود رایگان، بیژن امکانیان، بهاره رهنما، شمسی فضل الهی، سید جمشید حسینی، علیرضا زمانی نسب و آزاده ریاضی ازجمله بازیگرانی هستند که در این سریال به ایفای نقش پرداختند. 

خلاصه داستان این سریال بدین شرح است: رضا وارد گرفتاری شده که برای بیرون آمدن از آن به کمک سهیل و پیمان نیاز دارد. اما نقشه آن‌ها آن‌طور که باید جلو نمی‌رود و اتفاقاتی رخ می‌دهد که کنترل اوضاع را از دست همه خارج می‌کند.


%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%84%20%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C%20%D8%AC%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%20

سریال تاریخی جیران

از محبوب‌ترین و پربیننده ترین سریال ایرانی قطعا سریال تاریخی جیران است. این سریال در ژانر عاشقانه تاریخی برای اولین بار در سال 1400 شروع به پخش کرد و تا بحال 29 قسمت از آن در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. کارگردانی این اثر برعهده حسن فتحی بوده است. از جمله بازیگرانی که در این سریال به ایفای نقش پرداخته‌اند می‌توان به بهرام رادان، پریناز ایزدیار، مریلا زارعی، غزل شاکری، ستاره پسیانی، امیرحسین فتحی، امیر جعفری، رویا تیموریان، مهدی پاکدل، هومن برق نورد، بهناز نازی و غلامرضا نیکخواه اشاره کرد.

سریال جیران از همان زمانی که زمزمه‌های ساخت و انتشارش در فضای مجازی پخش شده بود مورد استقبال گسترده‌ی مخاطبان ایرانی قرار گرفت، این استقبال تا به امروز ادامه دارد و هرروزه بر مخاطبان این سریال افزوده می‌شود. هرچند که پخش این مجموعه تلویزیونی به دلیل مغایرت با شئونات یک بار متوقف شد اما با اصرار عوامل و طرفداران، پخش سریال دوباره از سر گرفته شد. برخی منتقدان معتقدند که روایت تاریخی مجموعه جیران کاملا صحیح نیست و در دیالوگ‌نویسی ضعف دارد، با اینحال جیران طرفداران خود را حفظ کرده و تا کنون موفق ظاهر شده است.

داستان درباره‌ی عشق بین زنی به نام جیران و ناصرالدین شاه است. جیران پیش از آشنایی با شاه دختری ساده بوده که عاشق پسری به نام سیاوش شده بود، اما روزی در بازار ناصرالدین شاه چشمش به جیران افتاده و مهر جیران به دلش می‌افتد. از همان زمان شاه تصمیم می‌گیرد که جیران را همسر خود بنامد و اینگونه عشق بین سیاوش و جیران را پایان می‌دهد، بدون آنکه خود بداند.


%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%84%20%D9%85%D8%AD%D8%A8%D9%88%D8%A8%20%DB%8C%D8%A7%D8%BA%DB%8C%20

سریال محبوب یاغی

یکی از سریال های پرطرفدار ایرانی، سریالی عاشقانه-درام به نام یاغی است که در سال 1401 از شبکه‌ی فیلیمو پخش شد و برای یک فصل بیست قسمتی ادامه یافت. وظیفه‌ی کارگردانی این سریال محبوب برعهده محمد کارت بوده است و تهیه‌کنندگی آن توسط سید مازیار هاشمی انجام شده است. از بازیگرانی که در سریال به ایفای نقش پرداخته‌اند می‌توان به پارسا پیروزفر، علی شادمان، طناز طبابایی، امیر جعفری، فرهاد اصلانی، نیکی کریمی، آبان عسکری، مهدی حسینی نیا، مه لقا باقری، ناهید مسلمی و امیر رضا دلاوری اشاره کرد.

در ابتدا واکنش منتقدان نسبت به این سریال خوب و مثبت بود اما با جلو رفتن داستان، این سریال نظرات بسیار منفی از سوی منتقدان دریافت کرد. اغلب منتقدان مدعی شده‌اند که داستان یک روند هماهنگ و یکسان ندارد و در میان پیرنگ اصلی، پیرنگ‌های بسیاری باز می‌شود که این موضوع مخاطب را گیج می‌کند. آن‌ها همچنین معتقدند که برای برخی نقش‌ها بازیگران خوبی انتخاب نشده و در کل بازیگران برای هنرمندی در این اثر ضعیف عمل کرده‌اند. با تمام نظرات منفی، این سریال مورد استقبال مخاطبان زیادی قرار گرفت و توانست موفق ظاهر شود.

داستان سریال درباره‌ی پسری به نام جاوید است که در محله‌های فقیرنشین زندگی کرده و برای گذران امور زندگی در مسابقات کشتی خیابانی شرکت می‌کند. او همچنین یک خواهر دارد که آرزویش کار کردن به عنوان یک نوازنده است. جاوید که عاشق دختری از خانواده‌ی ثروتمند شده در تلاش است تا با کار کردن و شرکت در مسابقات بیشتر آرزوهای خود و خواهرش را برآورده کند تا اینکه بخت در خانه‌اش را می‌زند و فردی به نام بهمن سر و کله‌اش پیدا می‌شود. بهمن فردی بسیار ثروتمند است که به دنبال کشتی‌گیرانی با استعداد می‌گردد.


%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%84%20%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B3%DB%8C%20%D8%B2%D8%AE%D9%85%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C%20

سریال اقتباسی زخم کاری

به گفته‌ی برخی منتقدان بهترین سریال ایرانی، سریال زخم کاری می‌باشد. این سریال در ژانر رازآلود درام در سال 1400 توسط فیلیمو منتشر شد. کارگردانی این اثر برعهده محمدحسین مهدویان بوده است و تهیه‌کنندگی آن توسط محمدرضا تخت کشیان انجام شده است. بازیگرانی مانند جواد عزتی، رعنا آزادی ور، هانیه توسلی، سعید چنگیزیان، الهه حصاری، سارا حاتمی، سیاوش طهمورث و عباس جمشیدی فر در این مجموعه به ایفای نقش پرداخته‌اند.

سریال زخم کاری که اقتباسی از کتاب حسینی زاد است در زمان انتشارش توانست مخاطبان زیادی از رده‌های سنی مختلف به خود جذب کند اما این موضوع برای جذب منتقدان طور دیگری رخ داد. بسیاری از منتقدان معتقد بودند که روایت سریال مانند کتاب تمام و کمال نیست و پیرنگ و شخصیت‌پردازی مجموعه زخم کاری دارای ابهامات زیادی است. هرچند که این سریال هدفش نشان دادن تصویر واقعی از ایران در زمان حال است، مجموعه این هدف را کم کم گم می‌کند و همین موضوع باعث شده تا زخم کاری کمتر از حد تصور قدرتمند ظاهر شود.

داستان درباره‌ی یک هلدینگ است که هرکدام از اعضای آن به سود و منفعت خود فکر می‌کنند. همه چیز به آرامی و خوبی پیش می‌رود اما هنگامی که رئیس هلدینگ توسط یکی از اعضا کشته می‌شود همه چیز بهم می‌ریزد هرکس تلاش می‌کند تا “سهم” خود از این هلدینگ را بدست آورد.


%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%84%20%D8%A2%D9%82%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D9%87%20

سریال آقازاده

اگر در اینترنت لیست بهترین سریال های ایرانی جدید را جستجو کنید قطعا نام سریال آقازاده را خواهید دید. این مجموعه پخش خانگی در سال 1398 در ژانر درام اجتماعی منتشر شد و برای 29 قسمت ادامه یافت. وظیفه‌ی کارگردانی این سریال برعهده بهرنگ توقیفی بوده و فیلم‌نامه‌ی آن توسط حامد عنقا نوشته شده است. از بازیگرانی که در این سریال به ایفای نقش پرداخته‌اند می‌توان به امین تارخ، امیر آقایی، مهدی سلطانی و ثریا قاسمی اشاره کرد.

سریال آقازاده با اینکه توانست مخاطبان زیادی را جذب کند اما در نظر منتقدان نتوانست به عنوان یک اثر قابل قبول واقع شود. بسیاری از منتقدان مدعی شدند که این مجموعه بیش از اینکه به اصل داستان و ساخت شخصیت‌های عمیق بپردازد، به یکسری مسائل حاشیه‌ای و کلیشه‌های مدرن پرداخته ‌است. نداشتن روایتی هماهنگ و وجود شخصیت‌های سطحی همگی باعث می‌شود تا سریال آقازاده از نظر منتقدان اثری ضعیف شناخته شود. داستان سریال درباره‌ی دختری ساده است که به طور اتفاقی وارد دم و دستگاه یکی از آقازاده‌ها می‌شود.

%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%84%20%D8%B7%D9%86%D8%B2%20%D8%AA%D9%84%D8%AE%20%D9%87%DB%8C%D9%88%D9%84%D8%A7%20

سریال طنز تلخ هیولا

یکی از پرطرفدارترین سریال های پخش خانگی سریال هیولا است که در سال 1398 ساخته و منتشر شد. کارگردانی و نویسندگی این مجموعه توسط مهران مدیری انجام شده است. در این سریال درام کمدی بازیگرانی مانند شیلا خداداد، فرهاد اصلانی، مهران مدیری، شبنم مقدمی، نیما شعبان نژاد و گوهر خیراندیش به ایفای نقش پرداخته‌اند.

سریال هیولا به دلیل موضوع جدید و دیدگاه جالبش نسبت به اوضاع امروزه ایران توانست مورد استقبال مخاطبان زیادی قرار گیرد و همچنین نظرات مثبت بسیاری از منتقدان را جلب کند. البته برخی منتقدان مدعی شدند که علی‌رغم دیدگاه تازه و هنجارشکنی “آدم بدها همیشه به سزای اعمالشان می‌رسند” سریال هیولا داستانی نه چندان قدرتمند دارد و پایانش مانند باقی سریال‌ها آبکی بوده است.

داستان درباره معلمی به نام هوشنگ شرافت است که به دلیل برخی اتفاقات وارد مافیای کنکور و پولشویی شده و بدین گونه تبدیل به یک هیولای اقتصادی می‌شود.


سریال خاتون

سریال تاریخی خاتون

پربازدیدترین و پرطرفدارترین سریال سال 1400 نماوا سریال خاتون است. این سریال در ژانر درام تاریخی و عاشقانه به تهیه‌کنندگی علی اسدزاده منتشر شد و برای یک فصل 23 قسمتی ادامه یافت. وظیفه‌ی کارگردانی و نویسندگی این مجموعه پخش خانگی برعهده تینا پاکروان بوده است. جالب است بدانید که این اثر اولین سریال تینا پاکروان است.

از بازیگرانی که در این سریال به ایفای نقش پرداخته‌اند می‌توان به نگار جواهریان، اشکان خطیبی، میرسعید مولویان، شبنم مقدمی، ستاره پسیانی، محمدرضا شریفی نیا و بابک حمیدیان و مهران مدیری اشاره کرد.

سریال خاتون با تمام سختی‌هایی که برای انتشار داشت بالاخره توانست از طریق شبکه‌ی نماوا برای اولین بار پخش شود و همراه با انتشارش مخاطبان بسیار زیادی را به خود جذب کند. این اثر با سرعت باورنکردنی در ایران به شهرت رسید و همچنین توانست مورد تحسین و تمجید منتقدان زیادی قرار گیرد.

داستان سریال در ابتدای شهریور سال 1320 اتفاق می‌افتد، هنگامی که جنگ جهانی دوم به ایران رسیده و ارتش متفقین کشور را تحت سلطه خود درآورده‌اند. این سریال تحولات یک خانواده و تلاش‌های زنی به نام خاتون برای زنده ماندن را در این دوران نشان می‌دهد.


سریال کمدی نیسان آبی

سریال کمدی نیسان آبی

اشتباه نکنید، نیسان آبی فقط نام یک ماشین نیست بلکه حالا اسم یکی از سریال های ایرانی کمدی و پرطرفدار است. این سریال کمدی اجتماعی در سال 1400 به تهیه‌کنندگی احسان ظلی پور از شبکه‌ی فیلیمو پخش شد و برای یک فصل بیست قسمتی ادامه یافت. وظیفه‌ی کارگردانی این اثر برعهده منوچه هادی بوده و فیلم‌نامه‌ی آن توسط سعید دولتخانی و سعید هوشیار نوشته شده است. در این مجموعه ستارگانی از جمله حسین یاری، جمشید هاشم پور، مهران غفوریان، علیرضا خمسه، سحر قریشی، گیتی قاسمی و یوسف صیادی اشاره کرد.

احتمالا تا الان خودتان هم متوجه این موضوع شده باشید که فیلم‌ها و سریال‌های کمدی همیشه موفق ظاهر می‌شوند حتی اگر داستانی سطحی داشته باشند؛ سریال نیسان آبی نیز از این قاعده مستثنا نیست. این مجموعه پخش خانگی از همان ابتدای انتشار توانست با استقبال گسترده‌ی مخاطبان روبرو شود و نظرات مثبت برخی منتقدان را نیز جذب کند.

داستان درباره‌ی یک راننده نیسان به نام جمشید قاسم پور است که بزرگترین آرزویش در زندگی ملاقات جمشید هاشم پور است. روزی بعد از یک حادثه جمشید به زندان می‌افتد و با اینکه مدت زیادی را در آن جا سپری نمی‌کند، اوضاع زندگی بیرون از زندان دچار تغییرات بسیاری می‌شود.


هم‌گناه

سریال هم‌گناه

هم‌گناه یک سریال ایرانی جذاب به کارگردانی مصطفی کیایی است که در سال 1398 از طریق شبکه نمایش خانگی اکران شد. وظیفه نویسندگی این سریال برعهده محسن کیایی و علی کوچکی قرار داشت. 

هم‌گناه توانست مورد توجه مخاطبان زیادی قرار بگیرد و با استقبال آنان روبه‌رو شود. در این سریال بازیگرانی همچون پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، محسن کیایی، مهدی پاکدل، پدرام شریفی، حبیب رضایی، هنگامه قاضیانی، مسعود رایگان، رویا تیموریان، افسانه چهره آزاد، شاهرخ فروتنیان، افسانه ناصری، احسان کرمی، روشنک گرامی و سوگل خلیق به ایفای نقش پرداختند. 

خلاصه داستان سریال هم‌گناه بدین شرح است: داستان درمورد یک خانواده‌ قدیمی در تهران به نام صبوری است که سال‌ها است در کار پرورش گل‌های تزئینی و گل‌های مختلف هستند. خانواده صبوری متشکل از سه برادر و یک خواهر است. خانواده‌ای که همگی در این شرکت کار می‌کنند و شغل موروثی خانواده خود را دنبال می‌کنند. تنها پسر دوم، فریبرز است که در حال حاضر 58 سال سن دارد و افسر اداره آگاهی است و داستان زندگی خود را بی‌تأثیر از خانواده خود نوشته ‌است.


می‌خواهم زنده بمانم

می‌خواهم زنده بمانم 

می‌خواهم زنده بمانم یک سریال درام و اجتماعی به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی است که از سال 1399 توسط شبکه نمایش خانگی شروع به پخش کرد. داستان این سریال تماشایی توسط پویا سعیدی و پوریا کاکاوند نوشته شد. 

حامد بهداد، سحر دولتشاهی، پدرام شریفی، علی شادمان، مهران احمدی، بهاره کیان افشار، آزاده صمدی، آناهیتا درگاهی، افسانه چهره آزاد، بابک کریمی، مهدی حسینی نیا، فرید سجادی حسینی و عزت الله مهرآوران ازجمله بازیگرانی هستند که در این سریال به ایفای نقش پرداختند. 

خلاصه داستان این سریال بدین شرح است: داستان سریال در دهه شصت خورشیدی جریان دارد. هما حقی و نامزدش نادر به همراه خانواده حقی آماده می‌شوند تا برای شب تولد همایون حقی، پدر خانواده او را غافلگیر کنند. اما با رسیدن پدر، همه خانواده غافلگیر می‌شوند. 


ملکه گدایان

سریال ایرانی ملکه گدایان

سریال ملکه گدایان از سال 1399 توسط شبکه نمایش خانگی شروع به پخش کرد. وظیفه کارگردانی این سریال ایرانی جدید برعهده حسین سهیلی‌زاده قرار داشت. رحمان سیفی آزاد و علی طلوعی تهیه‌کنندگان این سریال بودند. داستان این سریال نیز توسط حامد افضلی و امین محمودی به رشته تحریر در آمد. 

سریال ملکه گدایان موفق شد با استقبال گسترده مخاطبان مواجه شود و به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین سریال‌های شبکه نمایش خانگی لقب بگیرد. ازجمله بازیگرانی که در این سریال به ایفای نقش پرداختند می‌توان به باران کوثری، آرمان درویش، پانته‌آ بهرام، رویا نونهالی، فرزاد فرزین، محمدرضا غفاری، الهام کردا، رضا بهبودی، عرفان ناصری، شبنم قربانی، یسنا میرطهماسب، علی اوجی، سولماز غنی، بهشاد شریفیان، علی صلاحی، مریم سرمدی و شیدا یوسفی اشاره کرد. 

خلاصه داستان این سریال بدین شرح است: البرز یک شیمیدان ساکن آلمان است . پدرش خسرو و مادرش خورشید در ایران زندگی می‌کنند. البرز با دختری به نام سارا که در ایران زندگی می‌کند و برای درمان بیماری پدرش به آلمان آمده، آشنا می‌شود و با او نامزد می‌کند. او قرار است در ترکیه با سارا ازدواج کند. همه‌چیز برای یک مراسم به یادماندنی مهیا است که خبر می‌رسد پدرش به کما رفته ‌است.

البرز با گذشته‌ای مبهم، از بازگشت به ایران هراس دارد اما برای آخرین ملاقات با پدر، راهی جز بازگشت به ایران ندارد؛ ولی بنابر مشکلاتی او مجبور است که به صورت قاچاقی به ایران بیاید. با وجود اصرار فراوان مادر البرز برای بازنگشتن او به ایران، البرز تصمیم خود را گرفته است. وقتی او بازمی‌گردد هیچ‌کس او را نمی‌شناسد و او را فرهاد بابایی خطاب می‌کنند و کسی جز قاچاقچی او را به خاطر ندارد. 


سیاوش

سریال سیاوش

سیاوش را می‌توان یکی از بهترین سریال های ایرانی دانست که از سال 1399 توسط شبکه نمایش خانگی شروع به پخش کرد. وظیفه کارگردانی این سریال برعهده سروش محمدزاده قرار داشت. داستان این سریال توسط پویا سعیدی، علی امیرریاحی و امیررضا رشتی به رشته تحریر درآمد. 

ازجمله بازیگرانی که در این سریال به ایفای نقش پرداختند می‌توان به میلاد کی مرام، رضا کیانیان، مجید صالحی، ترلان پروانه، خسرو شهراز، گیتی قاسمی، سوگل خلیق، علیرضا جعفری، مسعود چوبین، محمد ولی زادگان، مهدی حسینی نیا، محمدرضا صولتی، علی عامل هاشمی، مرجان اتفاقیان، مهدخت مولایی، الهام جدی و رویا جاویدنیا اشاره کرد. سریال سیاوش خیلی زود به محبوبیت بالایی دست پیدا کرد و موفق شد توجه بسیاری از مخاطبان شبکه نمایش خانگی را به سمت خود جلب کند.

خلاصه داستان سریال سیاوش بدین شرح است: سیاوش ساقی یک کشتی‌گیر قهرمان جهان است که متوجه می‌شود نامزدش مرجان، نیازمند عمل پیوند کبد است. سیاوش به دلیل ناتوانی مالی در پرداخت هزینه‌های عمل نزد نصرت که یکی از میلیاردرها محسوب می‌شود می‌رود؛ اما نصرت در ازای دادن پول از سیاوش می‌خواهد تا با مارال دخترش عقد کند. 

سریال شهرزاد

سریال شهرزاد

سریال شهرزاد یکی از بهترین سریال های ایرانی است که می‌توانید ببینید، این مجموعه از سال 94 در شبکه نمایش خانگی کار خود را آغاز کرد و در خرداد سال 1397 پایان یافت این سریال درام- عاشقانه توانست مخاطبان بسیار زیادی را به دست آورد.

شهرزاد عنوان پر هزینه‌ترین سریال نمایش خانگی را به خود اختصاص داده است و از مطرحترین بازیگران سینما و تلوزیون در مجموعه‌ی خود بهره برده است. شهرزاد به کارگردانی حسن فتحی و با حضور بازیگرانی هم‌چون علی نصیریان، ترانه علیدوستی، شهاب حسینی، مصطفی زمانی و پریناز ایزدیار همراه بوده است.

داستان این فیلم در مورد شهرزاد و فرهاد است که بسیار به هم علاقه‌مندند و قصد ازدواج با یکدیگر را دارند پدر این دو جوان هر دو از زیر دستان فرد با نفوذی به نام بزرگ آقا هستند، دختر بزرگ آقا با پسری به نام قباد ازدواج کرده است که این ازدواج بیشتر به صورت اجباری بود و قباد از آن راضی نیست، طی اتفاقاتی فرهاد در یک درگیری متهم به قتل می‌شود و پس از آن حکم تیر باران برای او بریده می‌شود.

بزرگ آقا برای نجات فرهاد از این ماجرا درخواست می‌کند که شهرزاد را به عقد قباد درآورد و این شروع ماجرای درام و عاشقانه‌ی شهرزاد است.

 

سریال هزاردستان

سریال هزاردستان

سریال هزار دستان یکی از بهترین سریال های ایرانی ساخته شده در تاریخ تلوزیون و صدا و سیمای کشور ایران است. این سریال اثری فاخر از علی حاتمی است که ساخت آن در حدود 8 سال طول کشیده است و شهرک سینمایی غزالی به خاطر همین سریال ساخته شده است.

این سریال به داستان زندگی رضا خوشنویس، که شخصیتی تخیلی مبتنی بر شخصیتی تاریخی به‌نام کریم دواتگر است، و نظریهٔ توطئه‌ای مبنی بر دست داشتن شخصیتی به نام خان مظفر در وقایع پشت پردهٔ سیاسی و اجتماعی ایران در دوران قاجار و پهلوی می‌پردازد.

از جمله بازیگران این سریال می‌توان به جمشید مشایخی، علی نصیریان، عزت‌الله انتظامی، محمدعلی کشاورز، داوود رشیدی، داوود رشیدی، حسین گیل، زهرا حاتمی، شهلا میربختیار و جعفر والی اشاره داشت.

سریال برره

سریال برره

کمتر سریالی وجود دارد که بتواند یک کشور را به طور کامل تحت تاثیر قرار دهد ولی آقای مهران مدیری در انجام دادن این کار استاد است و چندین اثر با چنین بازخوردی در کارنامه قدرتمند خود دارد، اما در میان همه‌ی این سریال‌های تاثیرگذار، پر بازدید و به یادماندنی نام یک سریال طنز ایرانی می‌درخشد و آن نامی نیست جز برره.

برره به حدی در کشور تاثیرگذار بود که در میانه‌های تولید بعضی از رفتار بازیگران و بعضی از سکانس‌ها به دلایل ایمنی تغییر کرد از دعواهای برره‌ای گرفته که در مدارس پر شده بود تا پرتاب قند با کف دست که می‌توانست باعث خفگی شود و به طرز شگفت آوری این رفتار در میان مردم بعد از پخش سریال افزایش یافت که نهایتا تیم تولید مجبور به تغییر این سکانس‌ها شدند و حتی بجز این موارد می‌توان ادعا کرد که برره واژگانی را وارد زبان فارسی کرد که قبل از آن وجود نداشتند، کلماتی مثل خُرزو خان، سخن از خود در کردن، پاچه خواری و تغییراتی در فعل‌ها و حتی بیشتر؛ چنین تاثیری از یک سریال نشان دهنده‌ی حجم عظیم محبوبیت آن است بعضی از این کلمات امروزه هم کاربرد دارند و کاملا وارد زبان فارسی شده‌اند.

نکته‌ی دیگر درمورد برره دوست داشتنی بودن آن است، همه‌ی آثار بزرگ نه تنها در ایران بلکه در همه‌ی جهان طرفداران و در عین حال مخالفانی دارند اما برره یا مخالفی ندارد یا آنقدر مخالفانش کم هستند که اصلا دیده نمی‌شوند، بی شک برره یکی از بهترین سریال‌های تاریخ تلویزیون است که تماشای آن برای همه از واجبات است چنین مجموعه‌ای به نظر تکرار نشدنی است.

سریال عاشقانه

سریال عاشقانه

سریال نسبتا جدیدی است که در شبکه نمایش خانگی پخش شده و فصل اول آن با بازخوردهای کاملا مثبتی همراه بود، بیشتر دلیل محبوبیت این سریال در فصل اول را می‌توان به داستان نسبتا واقع گرایانه در بازار سریال‌هایی که بزرگنمایی را دستور کار قرار داده‌اند و همچنین هنرنمایی بازیگران بخصوص هومن سیدی که شخصیت پیمان را به یک شخصیت کاملا دوست داشتنی و فراموش نشدنی تبدیل کرده است نسبت داد.

سریال عاشقانه به کارگردانی منوچهر هادی که او را با کارگردانی فیلم‌های آینه بغل و من سالوادور نیستم می‌شناسیم و با بازی محمدرضا گلزار، هومن سیدی، مهناز افشار، ساره بیات، فرزاد فرزین، پانته آ بهرام، حسین یاری و… در سال 96 شروع به پخش فصل اول خود کرد و به سرعت توانست در میان مخاطبان جای خود را در شبکه نمایش خانگی باز کند فصل دوم سریال عاشقانه یا عاشقانه 2 به زودی وارد شبکه پخش خانگی خواهد شد، منوچهر هادی همچنین کارگردانی سریال دل را نیز به عهده داشت که پروژه‌ای شبیه به عاشقانه است.

داستان سریال در مورد چند خانواده است که رابطه صمیمی باهم دارند این چند خانواده پس از ورود شخص جدیدی به شرکت آن‌ها به نام گیسو (با بازی مهناز افشار) با یکدیگر وارد روابط پیچیده‌ای می‌شوند که به سختی می‌توانند دوستی میان خود را حفظ کنند. گیسو که قصد کلاهبرداری از آن‌ها را دارد خود را به عنوان خواهر رضا شکیبا جا می‌زند و بدین ترتیب از رابطه‌ی به وجود آمده سوء استفاده می‌کند تا وارد خانواده شود و نقشه‌های خود را پیاده می‌کند.


روزگار قریب یکی از بهترین سریال‌‎های تاریخ تلویزیون می‌باشد که به سفارش شبکه سه سیما در سال 1386 از همین شبکه پخش شد و روایتگر داستان زندگی این دکتر ایرانی در بین سال‌های 1295 تا 1354می‌باشد، دکتر محمد قریب پایه گذار اولین مرکز طبی کودکان در ایران می‌باشد و یکی از تاثیرگذارترین پزشکان در تاریخ ایران است.

نقش محمد قریب را مهدی هاشمی، ناصر هاشمی، شهاب کسرائی، کاوه آهنگر و پرهام کرمی در این فیلم بازی کرده‌اند، کیانوش عیاری وظیفه کارگردانی و نویسندگی این سریال را برعهده داشته است.

این سریال علاوه بر تمرکز بر زندگی دکتر محمد قریب حوادث سال‌های 1295 تا 1354 ایران را مورد بررسی قرار می‌دهد. خانه شخصی دکتر قریب، هتل قدیم رامسر، ایستگاه گارماشین و بیمارستان فیروزآبادی بخشی از لوکیشن‌های واقعی بودند که سریال در‌ آن‌ها فیلمبرداری شد.

سریال مرد هزار چهره

سریال مرد هزار چهره و دوهزار چهره

 

قطعا افرادی که به دنبال  سریال طنز ایرانی هستند بارها و بارها با نام مهران مدیری برخورد داشته‌اند و دلیل آن هم مشخص است، نبوغ این کارگردان در ایده‌پردازی و ساخت سریال‌های کمدی با فضاهای بسته و دیالوگ محور که در بین مخاطبان ایرانی محبوبیت بسیاری دارد، همکاری پیمان قاسم‌خانی و مهران مدیری قطعا خاطر انگیزترین آثار تلویزیونی مانند برره و پاورچین را مانند همین مجموعه نوروزی به ایرانی‌ها تقدیم کرد.

مرد هزار چهره در نوروز 1387 از شبکه سه سیما پخش شد و داستان زندگی یک کارمند معمولی ثبت احوال به نام مسعود شصتچی را روایت می‌کند که به صورت اتفاقی وارد قشرهای مختلف جامعه می‌شود و سر و صدای زیادی را به پا می‌کند.

مرد دوهزار چهره ادامه همین داستان را روایت می‌کند و به بعد از آزاد شدن مسعود شصتچی از زندان می‌پردازد.

سریال مختارنامه

سریال مختارنامه

سریال مختار نامه اثری در ژانر تاریخی و حماسی است که در مورد قیام مختار ثقفی برای گرفتن انتقام خون امام حسین(ع) ساخته شده است این مجموعه یکی از بهترین سریال های ایرانی ساخته شده در این ژانر به حساب می‌آید و از افتخارات تلوزیون به شمار می‌آید.

این مجموعه به کارگردانی داوود میرباقری در 40 قسمت 60 دقیقه‌ای ازسال 1389 تا 1390 در تلوزیون پخش شده است و یکی از پرتکرارترین سریال‌هایی است که در تلوزیون ایران آن را دیده‌اید و هرساله در مناسبت‌های گوناگون منتخبی از این سریال در شبکه‌های مختلف پخش می‌شود.

ساخت مختارنامه بیش از 6 سال به طول انجامیده است و بازیگران مطرح زیادی از جمله فریبز عرب‌نیا، فرهاد اصلانی، مهدی فخیم‌زاده، رضا کیانیان، رضا رویگری، گوهر خیراندیش، فریبا کوثری، الهام حمیدی، ویشکا آسایش و بسیاری دیگر در این مجموعه به ایفای نقش پرداخته‌اند.


سریال یوسف پیامبر

سریال یوسف پیامبر

سریال یوسف پیامبر هم‌چون سریال مختارنامه در ژانر تاریخی است و روایت‌گر زندگی یوسف پیامبر است که بر اساس داستان این پیامبر در قرآن کریم ساخته شده است.

این مجموعه به کارگردانی فرج‌الله سلحشور روانه‌ی تلوزیون شد و بازیگرانی هم‌چون مصطفی زمانی، محمود پاک نیت، کتایون ریاحی، جعفر دهقان، عباس امیری، جهانبخش سلطانی، رحیم نوروزی، مهوش صبرکن، الهام حمیدی، پروانه معصومی، لیلا بلوکات  در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

در این مجموعه مصطفی زمانی ایفاگر نقش یوسف است و نقش پدرش یعقوب را محمود پاک نیت ایفا می‌کند. شخصیت زلیخا که در حین مراحل فیلمبرداری بازیگر آن انتخاب شد را کتایون ریاحی و نقش عزیزمصر پوتیفار هم جعفر دهقان بازی کرده‌اند.

نسخه سینمایی از این مجموعه برای به نمایش درآمدن در سایر کشورهای جهان نیز تهیه شده است، یوسف پیامبر یکی از بهترین سریال‌های ایرانی ساخته شده از زندگی یک شخصیت تاریخی است که تا کنون به نمایش درآمده است.

emam ali iranian series

سریال امام علی(ع)

سریال امام علی(ع) یکی دیگر از سریال‌های تاریخی پخش شده از تلوزیون است که این سریال را نیز می‌توان به عنوان یکی از بهترین سریال‌های ایرانی تاریخ تلوزیون دانست که در مورد شخصیتی تاریخی ساخته شده است.

این مجموعه به کارگردانی داوود میرباقری و محصول سال 1375-1370 است که از آن نسخه‌‌ای سینمایی نیز تهیه شده است، بازیگران بسیار زیادی در این مجموعه فعالیت داشته‌اند و از بزرگی این سریال همین بس که 150 بازیگر اصلی و حدود 5 هزار هنرور در آن ایفای نقش داشته‌اند که تعدادی از بازیگران عبارت‌اند از: داریوش ارجمند، مهدی فتحی، بهزاد فراهانی، ویشکا آسایش، محمدرضا شریفی نیا، عنایت بخشی، پرویز پرستویی  و…

سریال امام علی(ع) به روایت دوره تاریخی خلافت عثمان بن عفان تا پایان خلافت و عمر امام علی (ع) می پردازد…

 

سریال پژمان

سریال پژمان یکی از بهترین سریال های ایرانی است که می‌توانید ساعت‌ها با آن شاد باشید سریال‌ طنز ایرانی هم‌چون پژمان خیلی مشابه ندارد، پژمان مجموعه‌ای تلویزیونی به کارگردانی سروش صحت، تهیه‌کنندگی محسن چگینی و نویسندگی مهراب قاسم‌خانی و پیمان قاسم‌خانی ساخته بهمن 1391 تا خرداد 1392 است.

داستان این سریال در مورد پژمان جمشیدی بازیکن سابق تیم پرسپولیس و تیم ملی فوتبال است که دیگر از دوران اوج خود فاصله گرفته است و حتی نمی‌تواند برای خود یک تیم دست و پا کند.

 بهاره رهنما, پژمان جمشیدی, سام درخشانی, شقایق دهقان، بیژن بنفشه‌خواه به عنوان بازیگران اصلی این مجموعه شناخته می‌شوند و علی موسوی، محمد محمدی، آرش برهانی، حمید درخشان، بهروز رهبری‌فر و حسین ماهینی از جمله فوتبالیست‌هایی هستند که در این مجموعه به عنوان بازیگر حضور داشته‌اند.

سریال دزد و پلیس

سریال دزد و پلیس

سریال دزد و پلیس یکی از بهترین سریال های ایرانی است که می‌توانید ببینید و بازهم همکاری زوج هنری بهنام تشکر و هومن برق‌نورد این مجموعه را جذاب‌تر کرده است و هرکسی که به دنبال یک سریال طنز ایرانی باشد باید این مجموعه را ببیند.

این مجموعه به کارگردانی سعید آقاخانی تولید و نخستین بار از شبکهٔ سه پخش شده‌است و مهراب قاسم‌خانی نویسندگی این اثر را بر عهده داشته است.

داستان این مجموعه در مورد ناصر کاظمی، خلافکاری معروف و سابقه دار است که در اثر یک ضربه ناشی از وقوع یک تصادف به سر او حافظهٔ خود را از دست می‌دهد.

ناصر پس از وقوع این تصادف شخصیت دیگری پیدا کرده و وقتی که می‌بیند همه از او می‌ترسند سعی می‌کند که اشتباهات خودش را جبران کند اما کم‌کم دوست او داوود (هومن برق نورد) به او توضیح می‌دهد که آن‌ها برای یک باند قاچاق مواد مخدر که رئیس آن، مهندس (حمید لولایی) فردی بسیار بی رحم است کار می‌کردند.

سریال ساختمان پزشکان

سریال ساختمان پزشکان

سریال ساختمان پزشکان، از بهترین سریال های ایرانی ساخته شده در ژانر طنز است که در ده 90 ساخته شده است، سریالی که به کارگردانی سروش صحت و با هنرنمایی مجدد زوج هنری بهنام تشکر و هومن برق‌نورد توانست محبوبیت زیادی را به دست آورد تا جایی که هم‌چنان می‌توانید منتخبی از صحنه‌های خنده‌دار این مجموعه را در شبکه‌های اجتماعی ببینید زیرا بدون شک یک سریال طنز ایرانی فوق‌العاده است.

از جمله بازیگرانی که در این مجموعه به ایفای نقش پرداخته‌اند می‌توان به بیژن بنفشه خواه، محمد شیری، شقایق دهقان، هومن بر نورد، هوشنگ حریرچیان، نعیمه نظام دوست و بهنام تشکر اشاره داشت.

داستان‌ سریال ساختمان پزشکان به زندگی پردردسر پزشکی به نام نیما می‌پردازد. او در میان مشکلاتش با بیماران مختلف و گرفتاری‌های ناشی از پرداخت اجاره خانه، اقساط مختلف، مهریه همسر سابقش، تلاش دائمی برای حفظ آرامش و صلح بین والدین بی‌ملاحظه و همسر وسواسی‌اش قرار دارد.

سریال در چشم باد

سریال تاریخی و حماسی در چشم باد یکی از بهترین سریال های ایرانی است که در تلوزیون پخش شده است، این فیلم در مدت زمان 5 سال ساخته شده است.

کارگردانی در چشم باد، بر عهده‌ی مسعود جعفری جوزانی قرار داده شده بود و در آن بازیگرانی هم‌چون پارسا پیروزفر، کامبیز دیرباز، لاله اسکندری، اکبر عبدی، جهانگیر الماسی، محمدرضا هدایتی، سحر جعفری جوزانی، رضا شفیعی جم، گلاره عباسی، ماه چهره خلیلی، هومن سیدی، سام درخشانی، سعید راد، سیما تیرانداز، هادی کاظمی، مصطفی زمانی و ارسلان قاسمی ایفای نقش داشته‌اند.

سریال مدار صفر درجه

سریال مدار صفر درجه به کارگردانی حسن فتحی در ژانر درام- تاریخی یکی از بهترین سریال های ایرانی ساخته شده در تاریخ تلوزیون محسوب می‌شود و از محبوبیت بالایی در میان مردم برخوردار است این سریال با بازی شهاب حسینی بارها به درخواست مردم در تلوزیون بازپخش شده است.

داستان مدار صفر درجه در مورد دانشجویی ایرانی به نام حبیب پارسا که برای تحصیل در رشته علم و فلسفه به فرانسه سفر کرده است ماجرا بر بستر جنگ جهانی دوم و شکل گرفتن صهیونیزم و تسلط تدریجی بر فلسطین می‌گذرد که طبیعتاً فضای داستان متأثر از این واقعه مهم تاریخی است. در زمان اعزام دانشجویان ایرانی به فرانسه و همچنین تحصیل آن‌ها در دانشگاه پاریس، جنگ جهانی دوم نیز در حال آغاز است.

حبیب پارسا در دانشگاه با دختری یهودی به نام سارا استروک (ناتالی متی) آشنا می‌شود و کم کم رابطه‌ی آن‌ها از بحث و مخالفت با یکدیگر به عاشقی کشیده می‌شود، ترور یهودیان به دست صهیونیست‌ها در ایران و اروپا و دنبال کردن سرنوشت دانشجویی ایرانی در فرانسه و رابطه عاطفی او با دانشجویی یهودی با سلسله حوادثی به یکدیگر مرتبط می‌شوند.

از جمله بازیگرانی که در این سریال به ایفای نقش پرداخته‌اند می‌توان به شهاب حسینی، ناتالی متی، رویا تیموریان، مسعود رایگان، پیر داغر، لعیا زنگنه، آتنه فقیه نصیری، احمد ساعتچیان، پیام دهکردی، ایرج راد، رحیم نوروزی، علی قربانزاده و… اشاره داشت.

pas az baran

سریال پس از باران

یکی از بهترین سریال های ایرانی که در هنگام پخش جزو محبوب ترین سریال های تلوزیون به حساب می‌آمد سریال پس از باران است، این سریال در 40 قسمت از شبکه یک سیما پخش شده است و کارگردانی آن را سعید سلطانی بر عهده داشته است.

پس از باران در فضایی قدیمی و جدید در حال رفت وآمد است و روایت داستانی قدیمی است از زبان فردی دیگر است، هم‌چنین این سریال کاملاً در شمال کشور فیلم برداری شده است و بازیگران آن با لهجه‌ی خاص آن منطقه در این سریال حضور دارند.

از جمله بازیگرانی که در این سریال به ایفای نقش پرداخته‌اند می‌توان به محمود پاک نیت، کتایون ریاحی، مرجان محتشم، جهانگیر الماسی، بهزاد فراهانی، ثریا قاسمی، صبا کمالی، رحیم نوروزی، شهاب حسینی، امیر آتشانی، جمیله شیخی و کیومرث ملک مطیعی و… اشاره داشت..

پس از باران، داستانی است که به روابط انسانی میان ارباب و رعیت، در برهه‌ای از تاریخ سرزمین‌مان اشاره دارد. زوجی، در راه سفر به گیلان و در اثر یک سانحه رانندگی جان می‌بازند. فرزندان آنان که به اتفاقی بودن مرگ والدین خود مشکوک‌اند، با مرور دفتر خاطرات مادرشان از سرگذشت مادربزرگشان شهربانو، آگاهی یافته و اطلاعات بیشتری از گذشته خانواده‌شان به‌دست می‌آورند…

سریال خواب و بیدار

سریال خواب و بیدار

یکی از بهترین سریال های ایرانی ساخته شده در دهه 80 را می‌توان سریال خواب بیدار ساخته محمد فخیم‌زاده دانست، این سریال ایرانی در ژانر اکشن- پلیسی در زمان خود از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار بود و البته هم‌چون سایر سریال‌های معرفی شده در این لیست بارها وبارها از تلوزیون بازپخش شده است.

از جمله بازیگرانی که در این سریال به ایفای نقش پرداخته‌اند می‌توان به: رویا نونهالی، مهدی فخیم زاده، دانیال حکیمی، محمد صادقی، لادن طباطبایی، اردشیر تفتی، لیلا برخورداری و…

خلاصه داستان: ناتاشا یک خلافکار بین المللی است که پس از مدتها به ایران باز می گردد. او با مراجعه به خلافکاری بازنشسته بنام عبدالله پلنگ گروهی تشکیل می دهد و قصد دارد از یک جواهر فروشی سرقت مسلحانه انجام دهد و…


سریال پایتخت

سریال پایتخت

یکی از محبوب‌ترین سریال های ایرانی دهه 90 بدون شک سریال پایتخت است سریالی که معمولاً در ایام عید از شبکه 1 سیما پخش شده است.

پایتخت هم‌چنین جزو بهترین سریال های خانوادگی و طنز ایرانی است که تاکنون از تلوزیون پخش شده است که مربوط به اتفاقاتی است که برای یک خانواده علی‌آبادی می‌افتد و حوادث گوناگونی که در طول 5 سری ساخته شده از این سریال این خانواده را درگیر می‌کند.

از جمله بازیگرانی که در این سریال ایفای نقش داشته‌اند می‌توان به: محسن تنابنده، ریما رامین فر، احمد مهران فر، علیرضا خمسه، هومن حاجی عبداللهی، نسرین نصرتی، سارا و نیکا فرقانی اصل، بهرام افشاری، مجتبی و مصطفی بلال حبشی، سلمان خطی و… اشاره داشت.

سریال قورباغه

سریال قورباغه

قورباغه یکی از بهترین سریال های ایرانی محسوب می‌شود که از سال 1399 توسط شبکه نمایش خانگی شروع به پخش کرد و به‌واسطه گروه بازیگری فوق‌العاده خود توانست به محبوبیت بسیار بالایی دست پیدا کند. 

وظیفه کارگردانی و نویسندگی این سریال برعهده هومن سیدی قرار داشت. سریال قورباغه درواقع نخستین تجربه سیدی در عرصه سریال‌سازی محسوب می‌شود. سریال قورباغه پس از آغاز پخشش واکنش‌های مختلف منتقدان را به همراه داشت. 

برخی از منتقدان اعتقاد داشتند که فیلم‌نامه این اثر دارای ایردات بزرگی است که باعث سردرگمی مخاطبان می‌شود. آن‌ها همچنین شخصیت‌پردازی‌های سریال را ضعیف دانسته و از بازی نه‌چندان قدرتمند نوید محمدزاده انتقاد کردند. از سوی دیگر برخی از منتقدان بزرگ‌ترین نقطه قوت این سریال را کارگردانی عالی هومن سیدی و بازی محشر صابر ابر توصیف کردند. البته نباید از فیلم‌برداری فوق‌العاده سریال قورباغه نیز چشم‌پوشی کرد. 

ازجمله بازیگرانی که در این سریال به ایفای نقش پرداختند می‌توان به صابر ابر، نوید محمدزاده، سحر دولتشاهی، فرشته حسینی، مهران غفوریان، آناهیتا افشار و هومن سیدی اشاره کرد. 

خلاصه داستان سریال قورباغه بدین شرح است: در روز چهارشنبه سوری سه دوست به نام‌های رامین، فرید و جواد پس از ربودن اسلحه یک مأمور زخمی، دست به سرقت از نوری، همکلاسی دوران کودکی رامین که به فردی پولدار و مرموز تبدیل شده ‌است می‌زنند؛ اما اتفاق بسیار عجیبی در آنجا رخ می‌دهد که نشان از قدرت خارق‌العاده صاحبخانه دارد. 

نظر شما همراهان تایم سیتی در مورد این لیست چیست؟ جای کدام سریال از نظر شما خالی است آن را با ما به اشتراک بگذارید.


 

بیشتر بخوانید:

 

[ad_2]
منبع timecity.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + سه =