یکشنبه , می 19 2024

بهترین فیلم های ژاپنی | 40 فیلم ژاپنی برتر تاریخ

[ad_1]

هیچ فهرستی از بهترین فیلم های ژاپنی ساخته شده نمی‌تواند تاریخ سینمای ژاپن را به درستی پوشش دهد. ژاپن تقریباً از سال 1897 فیلم می‌سازد و فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کرده است. کشور ژاپن بیشتر به واسطه‌ی صنعت انیمه‌اش معروف است اما نمی‌توان از سینمای غنی‌اش غافل شد. فیلم‌ های ژاپنی با داشتن فیلم‌نامه‌های جذاب، بازیگرانی با استعداد و کارگردانانی خلاق و صاحب سبک توانسته است طرفداران بیشماری را کسب کند. فیلمسازان ژاپنی مانند آکیرا کوروساوا (Akira Kurosawa)، هایائو میازاکی (Hayao Miyazaki)، هیروکازو کورئیدا (Hirokazu Koreeda) و تاکشی کیتانو (Takeshi Kitano) فیلم‌هایی ساخته‌اند که اهمیت آن‌ها برای تماشاگران فرامرزی نیز به خوبی روشن است. مطمئناً اسامی نام آشنایی را در لیست‌های متعدد مانند 250 فیلم برتر IMDB دیده‌اید. از تاریخ‌سازی فیلم‌های ژاپنی در مراسم‌های متعدد نیز نباید غافل شد. فیلم ماشین مرا بران (Drive My Car) ساخته‌ی ریوسوکه هاماگوچی (Ryusuke Hamaguchi) برنده جایزه اسکار بهترین فیلم بین‌المللی در نود و چهارمین دوره جوایز اسکار شد.

معرفی بهترین فیلم های ژاپنی

در این جا سعی کرده‌ایم تعدادی از بهترین فیلم های ژاپنی را که برای آشنایی با فرهنگ و تمدن و سینمای این کشور مناسب خواهند بود، به شما معرفی کنیم. با پی اس آرنا همراه شوید.

MV5BMTZiYjRmNjUtNzA5Ny00OTVmLTlmZWYtMGEyMzc3NmQ2ZTU0XkEyXkFqcGdeQXVyOTc5MDI5NjE@. V1

40 – فیلم «زندگی ایده‌آل غیرشهری: مردن در روستا» (Pastoral: To Die in the Country)

  • کارگردان: شوجی ترایاما (Shūji Terayama)
  • بازیگران: کانتارو سوگا (Kantaro Suga)، یوشیو هارادا (Yoshio Harada)، ایسائو کیمورا (Isao Kimura)
  • آی‌ام‌دی‌بی: 7.8

فیلم Pastoral: To Die in the Country همچنین به عنوان فیلم Pastoral Hide and Seek نیز شناخته می‌شود، یک فیلم درام ژاپنی محصول 1974 به کارگردانی شوجی ترایاما است. این فیلم توانسته بود به جشنواره فیلم کن 1975 وارد شود.

داستان فیلم درمورد دوارن بلوغ پسر جوانی است که در دهکده‌ و کارناوالی عجیب و غریب اتفاق می‌افتد و سرانجام کارگردان بیست سال بعد آن خاطره را بازسازی می‌کند.

چرا باید فیلم Pastoral: To Die in the Country را تماشا کرد؟

فیلم همانند دفترچه یادداشتی از شعر و خاطرات نوجوان و کلاژی رنگی بین فیلترها و مناظر به کار رفته است که حین تماشا به ندرت لحظه‌ای وجود دارد که ما واقعاً بدانیم روی پرده چه اتفاقی می‌افتد و مرز بین آنچه فیلمبرداری شده و آنچه در رویا دیده می‌شود در بهترین حالت مبهم است. به جرات می‌توان گفت که بهترین راه برای نزدیک شدن به این موضوع این است که خود را تسلیم انبوه صحنه‌های رنگارنگ کنید و وقتی دیوارها فرو ریختند همه آن‌ها را کنار هم قرار دهید. داستان فیلم Pastoral: To Die in the Country فراسوررئالیسمی تاریک و صمیمی است که در بطن خود بررسی بی‌معنایی از علت و معلول را دارد.

اگر میخواهید تجربه‌ای متفاوت از سینمای ژاپن داشته باشید و فیلمی کمتر شناخته شده با موسیقی دلپذیر را تماشا کنید فیلم Pastoral: To Die in the Country گزینه ی بسیار مناسبی برای شماست.

confessions 1200 1200 675 675 crop 000000

39 – فیلم «اعترافات» (Confessions)

  • کارگردان: تتسویا ناکاشیما (Tetsuya Nakashima)
  • بازیگران: تاکاکو ماتسو (Takako Matsu)، ماساکی اوکادا (Masaki Okada)، مانا آشیدا (Mana Ashida)
  • راتن تومیتوز: 81 | آی‌ام‌دی‌بی: 7.7

فیلم اعترافات براساس رمانی به همین نام اثر میناتو کانائه در سال ۲۰۱۰ تولید شد که نویسندگی و کارگردانی آن را تتسویا ناکاشیما بر عهده داشته است. خانم موریگوچی که معلم یک مدرسه است، به تازگی دختر کوچکش را از دست داده و در تلاش است با یک نقشه پیچیده و بی‌نقص از نوجوانانی که باعث مرگ دختر خردسالش بوده‌اند، انتقام بگیرد.

چرا باید این فیلم را دید؟

فیلم Confessions با تمام فیلم‌هایی که با مضمون انتقام دیده‌اید، متفاوت است. فیلم نامه‌ای با سبک روایی خاص با کارگردانی بسیار خوب و تدوین غافلگیرانه و گاه سرسام آور، شما را شگفت زده خواهد کرد و حین تماشای فیلم به خوبی حس فشار و نفس گیری داستان به شما منتقل می‌شود. در دل این فیلم به مضمون ارزش زندگی پرداخته شده و از این رو مخاطب را درگیر داستانی عمیق می‌کند. فیلم اعترافات در سی‌امین دوره جشنواره فیلم هنگ‌کنگ نیز جایزه فیلم بهترین فیلم آسیایی را به‌دست آورد و در سی‌وچهارمین دوره آکادمی ژاپن جایزه‌ی بهترین فیلمنامه و کارگردانی را دریافت کرد.

اگر قصد تماشای اثری متفاوت با مضمون انتقام از سینمای ژاپن را دارید این فیلم را از دست ندهید.

 

MV5BMTg0NDA1MjE1M15BMl5BanBnXkFtZTcwNzExNDAyMg@@. V1 1

38 – فیلم «سونات توکیو» (Tokyo Sonata)

  • کارگردان: کیوشی کوروساوا (Kiyoshi Kurosawa)
  • بازیگران: ترویوکی کاگاوا (Teruyuki Kagawa)، کیوکو کویزومی (Kyōko Koizumi)، کای اینوواکی (Kai Inowaki)
  • راتن تومیتوز: 94 | آی‌ام‌دی‌بی: 7.5

پدر خانواده که در شرکتی مشغول به کار است، از کار اخراج شده و این مسئله را از خانواده‌ی خود پنهان می‌کند. در همین حال که خانواده اوضاع خوبی ندارد، پسر کوچک خانواده به نواختن پیانو علاقه نشان می‌دهد اما با مخالفت پدر رو به رو می‌شود…

چرا باید فیلم سونات توکیو را ببینیم؟

فیلم در تلاش است که هویت خود را در کلماتی همچون خانواده، مدرنیسم و اقتصاد پیدا کند. هر یک از افراد خانواده درگیری‌ای در زندگی خود دارند و با باقی اعضای خانواده به نوعی بیگانه‌اند و تنها صرف پایبندی به سنن در کنار یکدیگر مانده‌اند. کلمه‌ی سنات برای نام این فیلم بسیار گزینه مناسبی است. داستان فیلم همچون سنات بسیار آرام شروع شده و در پی حادثه‌ای اوج می‌گیرد و سرانجام آرام می‌شود.

فیلم Tokyo Sonata یکی از بهترین فیلم های ژاپنی است که توانست جوایز زیادی از جمله جایزه بهترین فیلم و فیلمنامه در سومین دوره فیلم آسیایی را کسب کند.

merlin 146950422 cdf94069 a72a 4dfb ae9d 6d4222e39c29 superJumbo

37 – فیلم «دزدان فروشگاه» (Shoplifters)

  • کارگردان: هیروکازو کورئیدا (Hirokazu Koreeda)
  • بازیگران: لیلی فرانکی (Lily Franky)، ساکورا آندو (Sakura Ando)، مایو ماتسواوکا (Mayu Matsuoka)
  • راتن تومیتوز: 99 | آی‌ام‌دی‌بی: 7.9

اوسامو شیباتا (Osamu Shibata) و نوبویو (Nobuyo) به‌همراه پسری بچه‌ای بنام شوتا (Shota)، آکی (Aki) و مادربزرگ آکی در کنار هم در فقر زندگی می‌کنند. آن‌ها برای پرکردن شکم خودشان چاره‌ای ندارند به‌غیر از اینکه به سرقت رو بیاورند و حین سرقت از فروشگاهی دختر بچه‌ای را پیدا می‌کنند…

چرا باید این فیلم را دید؟

تعریف خانواده چیست؟ فیلم دزدان فروشگاه با کنار زدن تعریفات معیار، در پی یافتن توصیف و جواب درستی برای این سوال است. کورئیدا باز هم در فیلمش به مفهوم خانواده می‌پردازد و نقدی بر زندگی شلوغ توکیو و اقتصاد ژاپن می‌زند. دزدان فروشگاه یک داستان بقا در چندین سطح است. این فیلم ممکن است به شما یادآوری کند که اغلب برای بقا باید به اعتماد به دیگران متکی بود. فیلم نامه پر از جزئیات، فیلمبرداری و بازی بازیگران از نقاط قوت این اثر است که توانست برندهٔ نخل طلای هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن و بهترین فیلم خارجی‌زبان انجمن منتقدان فیلم بوستون شود.

اگر می‌خواهید یک درام خانوادگی تاثیرگذار و جذاب، با طنزهای ملایم داشته باشید، تماشای فیلم دزدان فروشگاه را از دست ندهید.

c8ca8968f42abf0c56c27d43276e79a4

36 – فیلم «امپراتوری هوس» (Empire of Passion)

  • کارگردان: ناگیسا اوشیما (Nagisa Ōshima)
  • بازیگران: کازوکو یوشیوکی (Kazuko Yoshiyuki)، تاکاهیرو تامورا (Takahiro Tamura)، تاتسویا فوجی (Tatsuya Fuji)
  • راتن تومیتوز: 80 | آی‌ام‌دی‌بی: 7

فیلم Empire of Passion، بر اساس داستان زندگی سادا آبه (Sada Abe) و رابطه او با معشوق خود، ساخته شده‌ است. مرد جوانی با زن مسن‌تر از خود رابطه دارد. یک شب، پس از اینکه شوهر زن مقدار زیادی نوشیدنی نوشید و در رختخواب بود، او را خفه کردند و جسدش را در چاهی انداختند. زن برای جلوگیری از هرگونه سوء ظن، وانمود می‌کند که شوهرش برای کار به توکیو رفته است. در نهایت، سوءظن مردم بسیار قوی می‌شود و از طرفی روح شوهر شروع به تعقیب زن می‌کند…

چرا باید فیلم Empire of Passion را تماشا کرد؟

فیلم Empire Of Passion، اثریست صریح و بی‌پرده که در زمان اکرانش، بحث‌های زیادی را برانگیخت. فیلمبرداری و استفاده از طبیعت و رنگ‌ها بسیار هنرمندانه است. اوشیما با استفاده از روایتی ساده‌تر، اما همچنان با تصاویری برانگیزاننده ارائه‌شده توسط فیلمبردار یوشیو میاجیما، رمان ایتوکو ناکامورا (Itoko Nakamura) را در دست می‌گیرد و داستان ارواح را با ویژگی‌های خاص خود و بازنمایی احساسات افراطی می‌سازد. فیلم از ابتدا تا انتها جذاب است و با توانایی قدرتمند در اجرای عدالت متافیزیکی و سکانس‌های ترسناک فراطبیعی، به آرامی از طریق تصاویر و اجراهای خود در ذهن بیننده نفوذ می‌کند و عذاب‌های روانی، وحشت‌های رویایی، مظاهر فراطبیعی، و سکانس‌های سورئال را به زیبایی به تصویر می‌کشد.

فیلم نماینده ژاپن در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان پنجاه و یکمین اسکار بود اما نامزدی‌اش پذیرفته نشد اما در سی‌ویکمین دوره جشنواره فیلم کن توانست برنده جایزه بهترین کارگردانی شود.

 

120315578 90715a8a 8413 4125 b9ef 0a9b996fc4bd

35 – فیلم «کوایدان» (Kwaidan)

  • کارگردان: ماساکی کوبایاشی (Masaki Kobayashi)
  • بازیگران: تاتسویا ناکادای (Tatsuya Nakadai)، میچیو آراتاما (Michiyo Aratama)، کیکو کیشی (Keiko Kishi)
  • راتن تومیتوز: 91 | آی‌ام‌دی‌بی: 7.9

فیلم کوایدان اثری است اکسپرسیونیسم که براساس داستان‌های فولکور ژاپنی گردآوری شده توسط لافکادیو هرن (Lafcadio Hearn) ساخته شده است. این فیلم دربرگیرنده چهار داستان جداگانه با درون مایه ترسناک و فراطبیعی است. موی مشکی، زن برفی، هویچی بی‌گوش، در یک فنجان چای چهار قصه‌ای هستند که در فیلم روایت می‌شوند.

داستان موی مشکی درمورد مردیست که همسرش را رها و برای پول و جایگاه اجتماعی با زن دیگری ازدواج می‌کند. در داستان زن برفی به یوکی اونا می‌پردازد. او روحی در شکل زنیست که در حین سرما مردم را به کام مرگ می‌کشد. هوییچیِ بدون گوش یک نوازنده نابیناست که در مبعدی زندگی می‌کند و داستان هیکه دربارهٔ جنگ دان‌نواورا را می‌خواند و در نهایت در یک فنجان چای یک سامورایی در فنجانی چای تصویر صورت مردی را می‌بیند که به او می‌خندد!

چرا باید این فیلم را دید؟

فیلم کوایدان توانست جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم کن را در سال ۱۹۶۵ از آن خود کند و نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد. این فیلم پرخرج‌ترین فیلم ژاپنی تا زمان خود بود و در این فیلم با یک دنیایی انتزاعی سراسر مملو از رنگ و نور همراهیم که تماما از دکور در استودیو استفاده شده است و پروسه‌ی آماده سازی آن حدود 4 سال زمان برد. در سکانس‌های پر تنش موسیقی و جلوه‌های صوتی به خوبی تاثیر خود را می‌گذارند. درست است که فیلم در ژانر ترسناک قرار می‌گیرد اما با تعریفی که از سینمای وحشت غربی داریم کاملاً متفاوت است. اگر قصد تماشای سمفونی‌ای از رنگ و صدا از سینمای ژاپن را دارید این فیلم را از دست ندهید.

RdqmXavK4TMW6bDmdQyDG4Tj64IGuZ large

34 – فیلم «وقتی زنی از پله‌ها بالا می‌رود» (When a Woman Ascends the Stairs)

  • کارگردان: میکیو ناروسه (Mikio Naruse)
  • بازیگران: هیدکو تاکامینه (Hideko Takamine)، تاتسویا ناکادای (Tatsuya Nakadai)، ماسایوکی موری (Masayuki Mori)
  • راتن تومیتوز: 100 | آی‌ام‌دی‌بی: 8.1

این فیلم داستان یک مهماندار بیوه بار به بنام کیکو را روایت کرده که تلاش می‌کند با قدم گذاشتن به سی سالگی بار خود را راه‌اندازی کند…

چرا باید فیلم When a Woman Ascends the Stairs را ببینیم؟

میکیو ناروسه از آن دست کارگردان‌هاییست که کمتر به آثار آن توجه شده و فیلم وقتی زنی از پله‌ها بالا می‌رود یکی از شاهکارهای دیده نشده سینمای کلاسیک ژاپن است.

فیلم یک قصیده دردناک برای زنانیست که در جامعه مرد سالار در تلاشند زندگی کنند. روایت داستان ساده است اما داستان گویی آن غنی از جزئیات است. هیدکو تاکامینه یکی از بهترین بازی‌های خودش را به نمایش می‌گذارد و بازی او علاوه‌بر قصه‌ی فیلم شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

MV5BNjY3MjQ5MjE1OF5BMl5BanBnXkFtZTcwMzk5MDUwNw@@. V1

33 – فیلم «یک بعدازظهر پاییزی» (An Autumn Afternoon)

  • کارگردان: یاسوجیرو ازو (Yasujirō Ozu)
  • بازیگران: چیشو ریو (Chishū Ryū)، شیما ایواشیتا (Shima Iwashita)، ماریکو اوکادا (Mariko Okada)
  • راتن تومیتوز: 95 | آی‌ام‌دی‌بی: 8.1

آقای هيراياما كارمند پا به سن گذاشته و بیوه‌ایست که در پی مرگ همسرش برای حفظ روابط متعادل با سه فرزندش تلاش می‌کند. فرزند بزرگتر او که ازدواج کرده بیشتر از پول پدرش خرج می‌کند. فرزند وسط، میچیکو 24 ساله، به دنبال عشق است، اما خود را موظف می‌داند که خانه پدر را اداره کند و از کوچکترین فرزند خانواده، کویچی، نوجوانی که نمی‌تواند با پدرش ارتباط برقرار کند، مراقبت کند.

چرا باید فیلم یک بعدازظهر پاییزی را ببینیم؟

یاسوجیرو اُزو کارش را با سینمای صامت شروع کرد و در سینمای سیاه و سفید به اوج شهرت رسید و کارنامه‌اش را با فیلم رنگی An Autumn Afternoon به پایان رساند.

فیلم روایتگر پدری است که میان شوهر دادن یا ندادن دخترش مردد مانده و در بطن خود روزمرگی خانواده‌های سنتی و مدرن ژاپن پس از جنگ را به تصویر می‌کشد. فیلم‌های اوزو همه به تنهایی ختم می‌شوند و روایتی حزن انگیز اما به دور از تلخی را در مقابل چشمان بیننده قرار می‌دهد. برای دیدن فیلم یک بعدازظهر پاییزی که یکی از تأثیرگذارترین و بهترین فیلم های ژاپنی است، تعلل نکنید.

e76eacae321ab56948cbcbdb31131b70

32 – فیلم «مرگ با طناب دار» (Death by Hanging)

  • کارگردان: ناگیسا اوشیما (Nagisa Ōshima)
  • بازیگران: کی ساتو (Kei Satō)، فومیئو واتانابه (Fumio Watanabe)، روکو توئورا (Rokkō Toura)
  • راتن تومیتوز: 83 | آی‌ام‌دی‌بی: 7.5

یک کره‌ای ساکن ژاپن، به جرم قتل دو دختر ژاپنی به دار آویخته می‌شود؛ اما زنده می‌ماند و بعد از آن حافظه‌اش را از دست می‌دهد. مطابق قانون، اگر او بار دیگر به جرایمش اعتراف کند اعدامش ممکن می‌شود. در این بین جلادان تلاش می‌کنند تا او اعمال خود را به یاد آورد…

چرا باید این فیلم را دید؟

ناگیسا اوشیما از آن دست کارگردانان بی‌پروایی است که همیشه آثارش مورد توجه بوده و فیلم Death by Hanging نیز از این قاعده مستثنی نیست. اوشیما مبتکرانه به مسئله نژاد پرستی و فقر و فحشا و اعدام و… می‌پردازد. ترکیب بندی‌های سیاه و سفید و روایت مستندگونه فیلم مخاطب را شگفت زده خواهد کرد. در فیلم خواهیم دید که در چشم ستمگر، انسان هرگز واقعاً آزاد نیست، نه در زندگی و نه حتی در مرگ. اگر قصد تماشای یکی از بهترین فیلم های ژاپنی را دارید، این اثر گزینه‌ی مناسبی برای شماست.

tampopo 28880id 043

31 – فیلم «تامپوپو» (Tampopo)

  • کارگردان: جوزو ایتامی (Juzo Itami)
  • بازیگران: کن واتانابه (Ken Watanabe)، کوجی یاکوشو (Kōji Yakusho)، تسوتومو کامازاکی (Tsutomu Yamazaki)
  • راتن تومیتوز: 100 | آی‌ام‌دی‌بی: 7.9

دو راننده ژاپنی کامیون شیر در حال گذر از اتوبانی هستند که در کنار جاده توقفي می‌کنند و به رستوران نودل فروشی می‌روند و در نهایت به صاحب رستوران کمک می‌کنند تا نودل‌های عالی بپزد. روایت اصلی با داستان‌های مربوط به غذا در سطوح مختلف آمیخته شده است.

چرا باید فیلم Tampopo را ببینیم؟

برخی می‌خورند تا زندگی کنند و برخی زندگی می‌کنند تا بخورند. فیلم Tampopo جوزو ایتامی، هر دو گروه را به میز غذا می‌آورد. این کلاسیک ژاپنی جاودانه که اولین بار در سال 1985 منتشر شد یک منوی طعم‌دار از لذت‌های کمیک عجیب و غریب را پیش روی بیننده باز می‌کند. کارگردان درباره همه چیزهایی که به زندگی طعم می‌بخشد و ارزش چشیدن آن را می‌دهد را در فیلم خود آورده و از همان ابتدای فیلم اشتهای ما را برای چیزی خاص تحریک می‌کند. اگر می‌خواهید از دیدن فیلمی زیبا و طنز بهره ببرید، فیلم Tampopo را از دست ندهید.

current 376 007 medium

30 – فیلم «زندگی اوهارو» (The Life Of Oharu)

  • کارگردان: کنجی میزوگوچی (Kenji Mizoguchi)
  • بازیگران: کینویو تاناکا (Kinuyo Tanaka)، ایچیرو سوگای (Ichirō Sugai)، توشیرو میفونه (Toshiro Mifune)
  • راتن تومیتوز: 100 | آی‌ام‌دی‌بی: 8.1

اوهارو، خیابان‌گرد پنجاه ساله‌ایست که داستان زندگی‌اش را روایت می‌کند. او دختر جوان یک سامورائی بوده که عاشق مردی از طبقه اجتماعی پائین‌تر می‌شود و همین موضوع زندگیش را دچار مشکلاتی می‌کند…

چرا باید این فیلم را دید؟

فیلم زندگی اوهارو را همواره یکی ازتاثیرگذارترین ساخته‌های میزوگوچی دانسته‌اند. میزوگوچی این فیلم‌ را بر اساس رمانی مشهور به نام “زندگی یک زن” از سایکاکو ایهارا نویسنده‌ی قرن هفدهم ژاپن ساخته است. این فیلم ملودرام جامعه مرد سالار و مشکلات زنان را به نقد می‌گیرد و جادوی میزوگوچی به خوبی توانسته از ساختار فلاش بک و روایتی اپیزودیک برای بافتن داستانی از مصیبت استفاده کند.

کارگردان واقع گرایی وحشیانه‌ای در مورد رنج زنان نشان داده که ممکن است برای بینندگان آزار دهنده باشد اما اگر می‌خواهید یکی از برترین فیلم های ژاپنی را ببینید، از این فیلم غافل نشوید.

0bd7da1ab2914d54c71b47a8441d6465 640

29 – فیلم «تصنیف نارایاما» (The Ballad Of Narayama)

  • کارگردان: شوهی ایمامورا (Shōhei Imamura)
  • بازیگران: کن اوگاتا (Kinuyo Tanaka)، سومیکو ساکاموتو (Sumiko Sakamoto)، میتسوکو بایشو (Mitsuko Baisho)
  • راتن تومیتوز: 94 | آی‌ام‌دی‌بی: 7.8

داستان فیلم در یک روستایی کوچک در ژاپن قرن نوزدهم می‌گذرد. طبق سنت، زمانی که فردی به سن 70 سالگی می‌رسد باید به کوهی دورافتاده سفر کند تا از گرسنگی بمیرد، عملی که به نام ubasute شناخته می‌شود. داستان مربوط به اورین است که 69 سال سن دارد و از سلامت کامل برخوردار است که باید قبل از ترک روستا بعضی کارها را انجام دهد…

چرا باید این فیلم را ببینیم؟

فیلم تصنیف نارایاما در جشنواره کن 1983 برنده نخل طلایی شد و بازسازی شده فیلمی با همین نام محصول سال 1958 است. ایمامورا به معنای واقعی به طبیعت حیوانی ما به عنوان انسان می‌پردازد. او نه تنها با این مفهوم برخورد می‌کند، بلکه آن را تسخیر یا حتی بر آن تسلط می‌یابد و شباهت‌های غریزی بین انسان و حیوان را به شکلی ملموس پیش چشمانمان می‌گذارد. استفاده از عناصری طبیعی در فیلم این نکته را یادآور می‌شود که حیوانات و انسان‌ها بسیار شبیه به همند؛ گونه‌های هوس باز، وحشیانه خودخواه که مایل به انجام هر کاری برای بقا هستند.

از بازی خود بازیگران نیز نباید غافل شد و هر شخصیت در فیلم هر نقطه‌ای را در بین طیف رفتار انسان نشان می‌دهد. به طور کلی، تصنیف نارایاما مخاطب را در سفری قرار می‌دهد و ما را وادار می‌کند که به خودمان و آنچه به عنوان انسان تبدیل شده‌ایم نگاه کنیم. فیلم The Ballad Of Narayama یکی از بهترین فیلم های ژاپنی و بهترین گزینه برای ورود به دنیای سینمایی امامورا است.

28 – فیلم «سامورایی گرگ‌ و میش» (The Twilight Samurai)

  • کارگردان: یوجی یامادا (Yoji Yamada)
  • بازیگران: هیرویوکی سانادا (Hiroyuki Sanada)، ری میازاوا (Rie Miyazawa)، میتسورو فوکی کوشی (Mitsuru Fukikoshi)
  • راتن تومیتوز: 99 | آی‌ام‌دی‌بی: 8.1

یک سامورایی فقیر که به تازگی همسرش رو از دست داده و برای نگهداری از دو دختر و مادرش تلاش می‌کند.

چرا باید فیلم The Twilight Samurai را ببینیم؟

یوجی یامادا به خوبی تقابل سنت و مدرنیته و ژاپن فئودال زده را در کنار راه و رسم سامورایی نشان می‌دهد. در فیلم سامورایی گرگ و میش با یک اثر پرمحتوا و ارزشمند پیرامون مسئله انسانیت و عشق و از خودگذشتگی طرف هستیم. داستان با حساسیت روایت می‌شود و بینش‌هایی را در مورد نگرش‌های سنتی و هنجارهای اجتماعی مربوط به آن دوره ارائه می‌دهد. بازی فوق العاده تاثیر گذار بازیگران در کنار موسیقی زیبای فیلم در کنار المان‌های دیگر این فیلم را تبدیل به یکی از بهترین فیلم های ژاپنی کرده است.

current brandedfg medium

27 – فیلم «نشان‌شده برای کشتن» (Branded to Kill)

  • کارگردان: سیجون سوزوکی (Seijun Suzuki)
  • بازیگران: جو شیشیدو (Joe Shishido)، کوجی نانبارا (Koji Nanbara)
  • راتن تومیتوز: 100 | آی‌ام‌دی‌بی: 7.2

یک قاتل ژاپنی رتبه سوم پس از ناکام گذاشتن آخرین وظیفه خود، هدف یک قاتل دیگر قرار می‌گیرد…

چرا باید این فیلم را دید؟

فیلم Branded to Kill اثری کالت از سیجون سوزوکی است که آن چنان جنجالی بود که سوزوکی به مدت ده سال از ساخت فیلم در ژاپن منع شد. این شاهکار آبسوردیست که دنیایی جرم و جنایت یاکوزاها را به سخره می‌گیرد و بعد‌ها الهام بخش کارگردانانی همچون جیم جارموش (Jim Jarmusch)، پارک چان-ووک (Park Chan-wook) و کوئنتین تارانتینو (Quentin Tarantino) شد. جارموش برای ساخت گوست داگ (Ghost Dog) از چند صحنه‌ی فیلم سوزوکی استفاده کرد، صحنه کشتن فرد از طریق مجاری لوله سینک ظرفشویی و صحنه نشستن پروانه بر روی لوله‌ی تفنگ آدمکش از الهامات جارموش‌اند.

اگر قصد دیدن یک فیلم یاکوزایی ژاپنی در ژانر نوآر را دارید، فیلم Branded to Kill بهترین گزینه برای تماشاست.

Header Kitano Sonatine 750x400 1

26 – فیلم «سوناتین» (Sonatine)

  • کارگردان: تاکشی کیتانو (Takeshi Kitano)
  • بازیگران: تاکشی کیتانو (Takeshi Kitano)، تتسو واتانابه (Tetsu Watanabe)
  • راتن تومیتوز: 92 | آی‌ام‌دی‌بی: 7.5

یک گروه گنگستری به دستور رئیسشان به شهر دیگری فرستاده می‌شوند تا به گروه دیگری کمک کنند، ولی متوجه می‌شوند دروغی بیش نبوده و تصمیم می‌گیرند در ساحل مخفی شوند…

چرا باید فیلم سوناتین را دید؟

این فیلم نیز نگاهی بی‌نقص و جذاب به دنیای یاکوزا است. در سوناتین خبری از کلیشه‌های دنیای سینمای غرب نیست. شخصیت‌هایی که ورای شخصیت یاکوزاییشان به دنیای آرام کنار ساحل پناه می‌آروند و در آرامش روزهای خود را می‌گذرانند. فیلم سوناتین همانند موجی از آرامش در پس دریایی طوفانیست. خشم و ناامیدی کیتانو در کنار موسیقی شاهکار فیلم ما را در خود غرق می‌کند. سوناتین فیلم بزرگی است، فیلمی که در آن هنجار شکنی ژانر مافیایی به خوبی مشخص است و توانسته تبدیل به یکی از بهترین فیلم های ژاپنی شود.

fires 1200 1200 675 675 crop 000000

25 – فیلم «آتش در دشت» (Fires on The Plain)

  • کارگردان: کن ایچیکاوا (Kon Ichikawa)
  • بازیگران: اجی فوناکوشی (Eiji Funakoshi)، اسامو تاکیزاوا (Osamu Takizawa)، مایکی کورتیس (Mickey Curtis)
  • راتن تومیتوز: 100 | آی‌ام‌دی‌بی: 8

در سال 1945، تامورا سربازی زخمی است که به او دستور داده می‌شود تا خود را بیمارستان برساند یا خودکشی کند. او به بیمارستان می‌رود اما به دلیل نبود امکانات پذیرش نمی‌شود…

چرا باید فیلم آتش در دشت را دید؟

فیلم آتش در دشت در سال ۱۹۵۹ به کارگردانی کن ایچیکاوا ساخته شد. فیلمنامه‌ی آن از رمان آتش در دشت نوشته‌ی شوهه اوکا اقتباس شده‌ است. واقعیت بصری جنگ نشان داده شده بدون هیچ گونه تعصب و با استفاده از کیاروسکورو و نماهای گسترده برای قاب زدن انسان در برابر سکون وارونه طبیعت، در حالی که بارقه امید را در او زنده نگه می دارد، از نکات برجسته این اثر هستند. فیلم Fires on the Plain یک شاهکار در رئالیسم بصری است. این فیلم در ابتدا به دلیل صحنه‌های خشونت‌بارش بازخوردهای خوبی در میان منتقدین نداشت اما امروزه آن را یکی از بهترین فیلم های ژاپنی برمی‌شمارند.

24c34d558ded9c5d44774e3bcb6f69d7

24 – فیلم «کورو نکو» (Kuroneko)

  • کارگردان: کانه‌تو شیندو (Kaneto Shindo)
  • بازیگران: نوبوکو اوتاوا (Nobuko Otowa)، کیواکو تایچی (Kiwako Taichi)، کی ساتو (Kei Satō)
  • راتن تومیتوز: 96 | آی‌ام‌دی‌بی: 7.7

فیلم کورو نکو به معنی گربه سیاه داستان مادر و عروسی است که توسط سربازان سامورایی مورد تعرض قرار می‌گیرند و درنهایت کشته می‌شوند و درنهایت به شکل دو روح انتقام‌جو از سامورایی‌های رهگذر انتقام می‌گیرند و آن‌ها را به شکل وحشیانه‌ای می‌کشند.

چرا باید این فیلم را تماشا کرد؟

فیلم گربه سیاه یک فیلم ترسناک ژاپنی محصول ۱۹۶۸ به کارگردانی کانه‌تو شیندو و اقتباسی از یک داستان عامیانه ماوراء طبیعیست و داستان فیلم در طول یک جنگ داخلی در ژاپن فئودال اتفاق می‌افتد و تحت تاثیر آموزه‌های فرویدی می‌باشد.

موزیک رعب آور، نور پردازی و فیلمبرداری زیبا، بازی فریبنده بازیگران از نکاتی هستند که این فیلم را تبدیل به یکی از بهترین فیلم های ژاپنی ژانر ترسناک می‌کند.

image w1280

23 – فیلم «سانشوی مباشر» (Sansho the Bailiff)

  • کارگردان: کنجی میزوگوچی (Kenji Mizoguchi)
  • بازیگران: کینویو تاناکا (Kinuyo Tanaka)، کیوکو کاگاوا (Kyōko Kagawa)، ایتارو شیندو (Eitarō Shindō)
  • راتن تومیتوز: 100 | آی‌ام‌دی‌بی: 8.4

در ژاپن قرون وسطی یک فرمان دار دل سوز به دلیل مخالفتش با سیستم فاسد تبعید شده و همسر و فرزندانش سعی می‌کنند به او بپیوندند، اما سرانجام توسط راهرنان اسیر و به بردگی گرفته می‌شوند.

چرا باید فیلم Sansho the Bailiff را ببینیم؟

داستان این فیلم، از روی رمانی اثر اوگایی موری اقتباس شده‌ است و میزوگوچی استادانه شرح کاملاً تصویری از این داستان را ارائه می‌کند. فیلم سانشوی مباشر در جشنواره‌ی ونیز، به همراه فیلم هفت سامورایی، جایزهٔ شیر نقره‌ای جشنواره را دریافت کرد. این ملودرام بسیار تلخ و تکان دهنده است و به دقت به مسائلی همچون فقر و استبداد و ظلم که عناصر فیلم‌های میزوگوچی است، میپردازد.

در فیلم با جهانی بی‌رحم طرف هستیم که در تلاش است وجدان انسانی را بیدار کند. کازوئو میاگاوا با فیلمبرداری صریح، فوق العاده و وزین موقعیت‌های مختلف را به ما نشان‌ می‌دهد. میزوگوچی به طرز شگفت انگیزی یکی از سوزناک‌ترین و بهترین فیلم های ژاپنی را ساخته که مخاطب را در تک تک لحظات فیلم مبهوت خواهد کرد.

image

22 – فیلم «داستان توکیو» (Tokyo Story)

  • کارگردان: یاسوجیرو اوزو (Yasujirō Ozu)
  • بازیگران: چیشو ریو (Chishū Ryū)، ستسوکو هارا (Setsuko Hara)
  • راتن تومیتوز: 100 | آی‌ام‌دی‌بی: 8.2

در یک تابستان گرم، پدر و مادر مسنی تصمیم می‌گیرند به توکیو سفر کنند تا فرزندان خود را ملاقات کنند. اما فرزندان آن‌ها به خاطر مشغله‌های روزمره وقتی برای پدر و مادرشان ندارند. در این سفر تنها یکی از عروس‌هایشان به آن‌ها محبت می‌کند…

چرا باید این فیلم را دید؟

فیلم Tokyo Story نقطه‌ی عطف کارنامه‌ی اوزو و چه‌بسا بهترین فیلمش به حساب می‌آید؛ فیلمی که توانسته به‌شایستگی هرچه تمام میان مسائل اجتماعی و جایگاه خانواده و مشکلات عاطفی تعادل ایجاد و در مواجهه‌ی با روایت‌های هالیوودی متفاوت عمل کند.

اوزو بجای استفاده از دیالوگ روایت خود را با میزانس‌های چشم نواز پیش می‌برد و بی شک توانسته یکی از بهترین آثار سینما را خلق کند.

image w12801

21 – فیلم «هاراکیری» (Harakiri)

  • کارگردان: ماساکی کوبایاشی (Masaki Kobayashi)
  • بازیگران: تاتسویا ناکادای (Tatsuya Nakadai)، رنتارو میکونی (Rentarō Mikuni)، شیما ایواشیتا (Shima Iwashita)
  • راتن تومیتوز: 100 | آی‌ام‌دی‌بی: 8.6

یک سامورایی خدمت نزد ارباب خود را از دست داده و برای پایان دادن به زندگی‌اش به نزد اربابی مراجعه می‌کند اما…

چرا باید این فیلم را ببینیم؟

هاراکیری، یکی از بهترین فیلم‌های سامورایی است که در جشنواره فیلم ونیز سال ۱۹۶۳ شرکت کرد و توانست جایزه هیئت داوران جشنواره‌ی کن را از آن خود کرد.

کوبایاشی از میزانسن‌ها و موسیقی سنتی ژاپن به خوبی استفاده کرده و با نورپردازی دقیق و زیبا همراه با فیلمبرداری تحسین شده داستان را روایت می‌کند. فیلم همانند قصیده‌ای حماسی است که در مدح سامورایی داستان و تغییر و تحولات درونی‌اش سروده شده.

اگر فیلمی می‌خواهید که تاریخ و فرهنگ ژاپن را نشان ‌دهد و از بازی بازیگران و کارگردانی کوبایاشی لذت ببرید فیلم هاراکیری را تماشا کنید.

بهترین فیلم های ژاپنی

20 – فیلم «سبک زنده ماندن +5» (+Survive Style 5)

  • کارگردان: گن سکیگوچی (Gen Sekiguchi)
  • بازیگران: تادانوبو آسانو (Tadanobu Asano)، هیروشی آبه (Hiroshi Abe)، وینی جونز (Vinnie Jones)
  • راتن تومیتوز: 93 | آی‌ام‌دی‌بی: 7.5

تماشای فیلم +Survive Style 5 تجربه‌ی جدید و متفاوتی است که قبلاً تجربه نکرده‌اید. روایتی از 5 داستان متفاوت که به شکلی به یکدیگر ارتباط دارند. پدر خانواده‌ای که گرفتار هیپنوتیزم شده و باور دارد که یک پرنده است! مدیر تبلیغاتی که رویای قتل و تبلیغات تلویزیونی عجیب را در سر می‌پروراند. هیپنوتیزم کننده‌ای که نمی‌داند روزهایش به شماره افتاده است. یک هیتمن انگلیسی که از شما هدف زندگی را می‌پرسد و همراه مترجم ژاپنی‌‌اش به سراغ قربانیان می‌رود. مردی که به نظر می‌رسد نمی‌تواند همسرش را با موفقیت به قتل برساند و گروهی از سارقان بانک با رویاهای بی‌هدف و فانتزی‌های عاشقانه در مورد یکدیگر!

چرا باید این فیلم را دید؟

فیلم +Survive Style 5، ترکیبی خیره کننده از فانتزی، سورئالیسم و روایت‌های شگفت انگیز است که متاسفانه آن‌قدر که باید به آن توجه نشده است. همان طور که از داستان فیلم متوجه شده‌اید این فیلم از شما می‌خواهد که چیزهای عجیب و غریب را بپذیرید. اگر قصد تماشای اثری خلاق و متفاوت از سینمای ژاپن را دارید این فیلم را از دست ندهید.

بهترین فیلم های ژاپنی The-Mourning-Forest

 

19-  فیلم «جنگل سوگوار» (The Mourning Forest)

  • کارگردان: نایومی کاواسه (Naomi Kawase)
  • بازیگران: شیگکی اودا (Shigeki Uda)، ماچیکو اونو (Machiko Ono)، ماکیکو واتانابه (Makiko Watanabe)
  • راتن تومیتوز: 71 | آی‌ام‌دی‌بی: 6.7

فیلم The Mourning Forest محصول سال 2007، روایت‌گر پرستاریست که در خانه‌ی سالمندان مشغول به کار است و غم از دست دادن فرزندش را به دوش می‌کشد. در این بین با یک مرد مسن که از زوال عقل رنج می‌برد، آشنا می‌شود. این پیرمرد در جست جوی چیزی در ارتباط با همسر مرحومش در جنگلی محلی می‌گردد.

چرا باید فیلم The Mourning Forest را دید؟

این فیلم یکی از بهترین فیلم های ژاپنی است که حتی توانست در شصتمین جشنواره فیلم کن برنده جایزه بزرگ (Grand Prix) شود و نظر مثبت بسیاری از منتقدان را به خود جلب کند. بازی‌های تاثیر گذار بازیگران و تجربه‌ی درامی تلخ و تاثیر گذار همراه با عناصری چون طبیعت و دلتنگی از عللی است که نباید از تماشای این فیلم غافل شد.

Battle-Royale بهترین فیلم های ژاپنی

18- فیلم «نبرد سلطنتی» (Battle Royale)

  • کارگردان: کینجی فوکاساکو (Kinji Fukasaku)
  • بازیگران: تاتسویا فوجیوارا (Tatsuya Fujiwara)، آکی مائدا (Aki Maeda)، تاکشی کیتانو (Takeshi Kitano)
  • راتن تومیتوز: 88 | آی‌ام‌دی‌بی: 7.6

فیلم Battle Royale بر اساس رمانی به همین نام نوشته کوشون تاکامی (Koushun Takami) ساخته شده و از برترین فیلم های ژاپنی است. فیلم جامعه‌ی ژاپن را در زمان نامشخصی به تصویر می‌کشد و سپس گروهی دانش آموز دبیرستانی به اجبار دولت مجبورند تا سرحد مرگ با یکدیگر بجنگند.

چرا باید فیلم Battle Royale را ببینیم؟

این فیلم بی شک یکی از تأثیرگذارترین فیلم‌های کالت ژاپنی است که بعدها اقتباس‌های متعددی از روی آن ساخته شد و آغازگر یک ایده بود. برای مثال داستان فیلم «The Hunger Games» به قلم سوزان کالینز، شباهتی بی‌اندازه با این فیلم دارد. این فیلم یک کمدی سیاه با خشونت‌های بسیار است و نقدی بر سیستم پدرسالارانه و همچنین سیستم آموزشی به شدت رقابتی ژاپن دارد به همین دلیل فیلم نبرد سلطنتی توانسته در میان بهترین فیلم های ژاپنی قرار بگیرد.

Hana Bi

17- فیلم «آتش‌بازی‌» (Hana-bi)

  • کارگردان: تاکشی کیتانو (Takeshi Kitano)
  • بازیگران: تاتسویا فوجیوارا (Tatsuya Fujiwara)، آکی مائدا (Aki Maeda)، تاکشی کیتانو (Takeshi Kitano)
  • راتن تومیتوز: 96 | آی‌ام‌دی‌بی: 7.7

فیلم Hana-bi یا Fireworks روایت‌گر پلیسی‌است که دخترش را از دست داده و همسرش به سرطان مبتلاست. او پس از یک اتفاق غم انگیز از کارش استعفا می‌دهد. در حالی که درگیر عذاب وجدان و جبران گذشته‌اش است به دنیای خلافکاران وارد می‌شود.

چرا باید فیلم آتش بازی را ببینیم؟

تاکشی کیتانو با فیلم آتش بازی روح تازه‌ای به سینمای ژاپن دمید. Hana به معنای گل و نماد زندگی و bi به معنای آتش اسلحه و به شکلی نماد مرگ است. پس همان طور که از اسم فیلم بر می‌آید، عناصر اصلی فیلم مرگ و زندگی است. این فیلم موفق شد جایزه شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز را از آن خود کند. اکر قصد تماشای یکی از بهترین فیلم های ژاپنی را دارید، آتش بازی گزینه‌ی مناسبی برای شماست.

بهترین فیلم های ژاپنی The-Face-of-Another

16- فیلم «چهره دیگری» (The Face of Another)

  • کارگردان: هیروشی تشیگاهارا (Hiroshi Teshigahara)
  • بازیگران: تاتسویا ناکادای (Tatsuya Nakadai)، میکیجیرو هیرا (Mikijirō Hira)، کویوکا کیشیدا (Kyōko Kishida)، ماشیکو کایو (Machiko Kyō)
  • راتن تومیتوز: 100 | آی‌ام‌دی‌بی: 7.9

فیلم چهره دیگری، یکی از شاهکارهای هیروشی تشیگاهارا، بر اساس رمانی به همین نام اثر کوبو آبه (Kōbō Abe) ساخته شده است.

فیلم درباره‌ی تاجریست که صورتش در یک سانحه آتش سوزی دچار آسیب شدید می‌شود. پزشک برای مرد نقابی شبیه چهره‌ی فرد دیگری درست می‌کند و بعد از آن شخصیت فرد نیز دچار تغییر می‌شود.

چرا باید فیلم The Face of Another را ببینیم؟

کوبو آبه یکی از بزرگترین نویسندگان ژاپنی بوده که همکاریش با تشیگاهارا یکی از بهترین فیلم های ژاپنی را رقم زده است. فیلم دارای مضمونی عمیق و تاثیرگذار است و از لحاظ شخصیت پردازی در سطح بالایی قرار دارد. فیلم دنیایی که هر یک از ما در آن زندگی می‌کنیم را به تصویر می‌کشد، دنیایی که انسان‌هایش شخصت اصلی خود را پشت نقاب‌هایی پنهان می‌کنند.

Love

15- فیلم «قرار گرفتن در معرض عشق» (Love Exposure)

  • کارگردان: سیون سونو (Sion Sono)
  • بازیگران: تاکاهیرو نیشی‌جیما (Takahiro Nishijima)، هیراکی میتسوشیما (Hikari Mitsushima)، ساکورا آندو (Sakura Ando)
  • راتن تومیتوز: 91 | آی‌ام‌دی‌بی: 8

سیون سونو در این فیلم 4 ساعته درامی متفاوت را کارگردانی کرده است. یو هوندا پسر مسیحی معتقدی‌است که پنهانی از مردم عکس می‌گیرد و سرانجام عاشق دختر افراطی می‌شود که عضو فرقه‌‌ای عجیب است.

چرا باید این فیلم را دید؟

شاید نام سیون سونو را با فیلم جنجالی Cold Fish شنیده باشید. سونو در 17 سالگی بعد از فرار از خانه به یک فرقه‌ی مسیحی پیوست که بعدها الهام بخش این فیلم شد. شاید با دیدن زمان فیلم شوکه شوید اما اتفاقات این فیلم به گونه‌ای سرگرم کننده است که به هیچ وجه گذر زمان را متوجه نخواهید شد.

One Cut of the Dead

14- فیلم «یک برداشت از مردگان » (One Cut of the Dead)

  • کارگردان: شین ایچیرو اوئه دا (Shin’ichirō Ueda)
  • بازیگران: تاکایوکی هاماتسو (Takayuki Hamatsu)، یوزوکی آکی‌یاما (Yuzuki Akiyama)، هارومی شوهاما (Harumi Shuhama)
  • راتن تومیتوز: 100 | آی‌ام‌دی‌بی: 7.6

اگر به دنبال فیلمی با محوریت زامبی‌ها هستید، فیلم One Cut of the Dead یکی از بهترین فیلم های ژاپنی در این ژانر است. فیلم درباره گروهی از فیلمسازان و بازیگران است که باید یک فیلم بدون کات درباره‌ی حمله‌ی زامبی‌ها برای پخش زنده تلویزیونی بسازند.

چرا باید این فیلم را دید؟

این فیلم یک برداشت کمدی با ایده‌ای ناب بوده که توانست نظرات منتقدین را به سوی خود جلب کند. فیلم با بودجه‌ای اندک و با بازیگرانی ناشناس فروش بالایی در سطح بین الملل داشت. اگر قصد تماشای یک ارجاع کنایه‌آمیز و به تلویزیون و رسانه‌ها را دارید، یکی از برترین فیلم‌ های ژاپنی پیش روی شماست.

Audition

13- فیلم «آزمون بازیگری» (Audition)

  • کارگردان: تاکاشی میکه (Takashi Miike)
  • بازیگران: ریو ایشیباشی (Ryo Ishibashi)، آیهی شینا (Eihi Shiina)، جون کونیمورا (Jun Kunimura)
  • راتن تومیتوز: 83 | آی‌ام‌دی‌بی: 7.1

فیلم Audition یک فیلم در ژانر درام و ترسناک روانشناسانه شناخته می‌شود. وقتی اسم فیلم ترسناک ژاپنی می‌آید اولین چیزی که به ذهنمان می‌رسد، فیلم Ringu است اما تاکاشی میکه با فیلم Audition توانست جایگاه خودش را در این ژانر استوار کتد. این فیلم بر اساس رمانی از ریو موراکامی (Ryū Murakami) ساخته شده است.

مردی که همسرش را از دست داده با اصرار پسرش در تلاش است که شریک زندگی مناسبی را بیابد و به پیشنهاد دوستش یک آزمون بازیگری ساختگی برگزار می‌کنند. سر انجام با دختری زیبا به نام آسامی آشنا می‌شود که گذشته مرموزی دارد.

چرا باید فیلم Audition را ببینیم؟

اگر با آثار تاکاشی میکه آشنا باشید، او هیچ ابایی از به تصویر کشیدن خشونت و خون ریزی و شکنجه ندارد. فیلم صحنه‌هایی آزار دهنده دارد که مناسب هر کسی نیست. تاکاشی میکه به خوبی توانسته با نمادگرایی بیماری روانی و بی‌اعتمادی را در فیلم بگنجاند. اگر به فیلم فرصت بدهید به آرامی حقیقت برملا می‌شود و از یکی از فیلم های ژاپنی خوب در ژانر وحشت لذت خواهید برد.

Funeral Parade of Roses

12- فیلم «تشییع جنازه گل‌های رُز» (Funeral Parade of Roses)

  • کارگردان: توشیئو ماتسوموتو (Toshio Matsumoto)
  • بازیگران: یوشیو تسوچییا (Yoshio Tsuchiya)، اوسامو اوگاساوارا (Osamu Ogasawara)، پیتر (Peter)
  • راتن تومیتوز: 100 | آی‌ام‌دی‌بی: 7.8

اگر به دنبال نسخه‌ی ژاپنی از ادیپ رکس هستید این فیلم دقیقاً همان چیزی است که می‌خواهید. فیلم به اقلیت‌های جنسی در دهه 1960 می‌پردازد و مصیبت‌های ادی و دیگر زنان تراجنسیتی در توکیو را دنبال می‌کند.

چرا باید این اثر را تماشا کرد؟

فیلم Funeral Parade of Roses از آن دست فیلم‌هایی است که از همان ابتدا به شما می‌گوید داستان از چه قرار است. فیلم از زمان خودش جلوتر است و همین آن را تبدیل به یکی از بهترین فیلم های ژاپنی کرده است و این اثر عقده اُدیپ را در کنار مفاهیمی مثل فاشیسم قرار می‌دهد. فیلم یکی از تاریک‌ترین درام‌های خانوادگی ساخته شده است و حین تماشا مبهوت رویکرد استادانه روایت آن خواهید شد.

Cure

11- فیلم «درمان» (Cure)

  • کارگردان: کیوشی کوراساوا
  • بازیگران: کوجی یاکوشو (Kôji Yakusho)، ماساتو هاگیوارا (Masato Hagiwara)، آنا ناکاگاوا (Anna Nakagawa)
  • راتن تومیتوز: 93 | آی‌ام‌دی‌بی: 7.4

کیوشی کوراساوا در این فیلم به موجی از قتل‌ها در توکیو پرداخته است. در همه‌ی قتل‌ها، قاتل در کنار قربانی پیدا شده ولی هیچ خاطرهای از جنایت ندارند. در همه‌ی صحنه‌های جرم یک X خونین به چشم می‌خورد که سرانجام یک کارگاه و روانشناس درتلاش‌اند که معما را حل کنند.

چرا این فیلم ارزش دیدن دارد؟

فیلم Cure یکی از بهترین فیلم های ژاپنی در سبک رواشناختی و معمایی است. کوراساوا با ابداع شیوه‌ی روایی متفاوت به مشکلات انسان مدرن و مسایل روانشاختی و اجتماعی می‌پردازد و درنهایت فیلمی عجیب و راز آلود را کارگردانی کرده است. اگر علاقه‌مند به مباحث روانشناسی هستید فیلم Cure گزینه‌ی مناسبی برای شماست.

بهترین فیلم های ژاپنی

10- فیلم «طعم چای» (The Taste of Tea)

  • کارگردان: کاتسوهیتو ایشیئی (Katsuhito Ishii)
  • بازیگران: تادانوبو آسانو (Tadanobu Asano)، مایا بانو (Maya Banno)، تاکاهیرو ساتو (Takahiro Sato)، ساتومی تزوکا (Satomi Tezuka)
  • راتن تومیتوز: 100 | آی‌ام‌دی‌بی: 7.6

این فیلم زندگی خانواده‌ی هارونو را دنبال می‌کند که در روستایی،حومه شمال توکیو زندگی می‌کنند. هر یک از اعضای خانواده ویژگی خاص خودش را دارد. پدر یک درمانگر با هیپنوتیزم است. پسری که دوران بلوغش را سپری می‌کند و مادر انیماتوری که در خانه روی پروژه‌های انیمیشنی کار می‌کند و گاهی از پدربزرگ عجیب غریب که یک انیماتور بازنشسته است، کمک می‌گیرد. دختر بچه‌ی خانواده هم توانایی دیدن همزاد غول پیکر خودش را دارد و در تلاش است از شرش راحت شود.

چرا باید فیلم طعم چای را دید؟

کاتسوهیتو ایشیئی روایتی سورئال اما دوست داشتنی را کارگردانی کرده است. شخصیت پردازی عالی، جلوه‌های بصری چشم نواز از نقاط قوت این فیلم است. اگر می‌خواهید از دیدن فیلمی زیبا بهره ببرید، فیلم طعم چای را از دست ندهید.

Ugetsu

9- فیلم «اوگتسو» (Ugetsu)

  • کارگردان: کنجی میزوگوچی (Kenji Mizoguchi)
  • بازیگران: ماسایوکی موری (Masayuki Mori)، ماچیکو کیو (Machiko Kyō)، کینویو تاناکا (Kinuyo Tanaka)
  • راتن تومیتوز: 100 | آی‌ام‌دی‌بی: 8.2

اوگتسو مونوگاتاری بر اساس کتابی به همین نام نوشته اوئدا آکیناری (Ueda Akinari) ساخته شده‌ که داستان ارواح است و در دوره آزوچی–مومویاما رخ می‌دهد. دو کوزه‌گر به نام‌های توبی و گنجورو تصمیم می‌گیرند برای به دست آوردن ثروت و آسایش راهی بازار بزرگ شهر شوند. در شهر، گنجورو شیفته‌ی بانویی زیبا و ثروتمند می‌شود، خانواده‌اش را از یاد می‌برد و توبی هم که آرزوی سامورایی شدن را در سر دارد زنش را فراموش می‌کند.

چرا باید این فیلم را دید؟

میزوگوچی در این فیلم اهمیت خانواده را هسته اصلی فیلمش قرار داده و به زیبایی به هم ریختن زندگی انسان توسط طمع و جاه طلبی را نشان می‌دهد. موسیقی زیبا و سکانس‌های شاعرانه این اثر را تبدیل به یکی از بهترین فیلم های ژاپنی کرده است.

Departures1

8- فیلم «عزیمت‌ها» (Departures)

  • کارگردان: یوجیرو تاکیتا (Yōjirō Takita)
  • بازیگران: ماساهیرو موتوکی (Masahiro Motoki)، ریوکو هیروسوئه (Ryoko Hirosue)، تسوتومو یامازاکی (Tsutomu Yamazaki)
  • راتن تومیتوز: 80 | آی‌ام‌دی‌بی: 8

در فیلم عزیمت‌ها با نوازنده‌ی ویولونسلی رو به روییم که در زندگی بد شانسی آورده و بعد از شکست به زادگاهش برمی‌گردد. سرانجام وارد شغلی می‌شود که مربوط به آماده سازی اجساد برای سوزاندن است.

چرا باید فیلم Departures را تماشا کرد؟

این فیلم در سال ۲۰۰۹ برنده جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان شد که برای سینمای ژاپن جایزه‌ای بسیار مهم بود زیرا از سال ۱۹۵۵ تا آن زمان هیچ فیلم ژاپنی نتوانسته بود این جایزه را بدست آورد. یوجیرو تاکیتا مفهوم مرگ را به شکلی هنرمندانه و مستقیم به مخاطب عرضه می‌کند. اگر می‌خواهید درامی آرام اما سرشار از مفاهیم عمیق را تماشا کنید این فیلم را از دست ندهید.

بهترین فیلم های ژاپنی

7- فیلم «زن در ریگ روان» (Woman in the Dunes)

  • کارگردان: هیروشی تشیگاهارا (Hiroshi Teshigahara)
  • بازیگران: ایجی اوکادا (Eiji Okada)، کیوکو کیشیدا (Kyōko Kishida)
  • راتن تومیتوز: 100 | آی‌ام‌دی‌بی: 8.5

فیلم راوی حشره شناسی است که برای جمع آوری حشرات به یک دهکده ساحلی دور افتاده در ژاپن می‌رود و در دام بومیان آن منطقه می‌افتد. او باید در خانه‌ای در انتهای گودالی شنی به همراه زنی بی نام و نشان زندگی کند و برای زنده ماندن به بیل زدن شن‌ها بپردازد.

چرا باید این فیلم را ببینیم؟

بی شک فیلم زن در ریگ روان بهترین فیلم هیروشی تشیگاهارا، کارگردان صاحب سبک ژاپنی است که کوبه آبه فیلمنامه‌ی این فیلم‌ را به رشته تحریر در آورده. این فیلم جایزه‌ی هیئت داوران جشنواره‌ی کن را برد و در دو رشته‌ در جشنواره‌ی اسکار نامزد شد. فیلم درک و مفهومی جدید از هدف زندگی را روایت می‌کند و ترکیبی قدرتمند از داستان، ایده و سبک را عرضه می‌دارد.

بهترین فیلم های ژاپنی

6- فیلم «راشومون» (Rashomon)

  • کارگردان: آکیرا کوروساوا (Akira Kurosawa)
  • بازیگران: توشیرو میفونه (Toshiro Mifune)، ماسایوکی موری (Masayuki Mori)، ماچیکو کیو (Machiko Kyō)، تاکاشی شیمورا (Takashi Shimura)، مینورو چیاکی (Minoru Chiaki)
  • راتن تومیتوز: 98 | آی‌ام‌دی‌بی: 8.2

فیلم راشومون در میان بهترین فیلم های ژاپنی قرار دارد که داستان آن از زاویه دید چندین نفر درباره قتل یک سامورایی و تجاوز به همسرش نقل می‌شود. نمای آغاز و پایان فیلم تصویری است از دروازه‌ی راشومون و فیلم نیز در همین نقطه روایت می‌شود. در ادامه با سه اعتراف از شخصیت‌هایی که درگیر صحنه‌ی قتل بوده‌اند مواجهیم. ابتدا راهزن که توسط مامور پلیس دستگیر شده است، داستان خود را روایت می‌کند. سپس نوبت به اعترافات زن می‌رسد و داستان با اعتراف سوم که روح سامورایی است به پایان می‌رسد. اما کوراساوا اعتراف چهارمی از سوی مرد هیزم شکن را هم به داستان اضافه می‌کند تا تمامی روایت‌ها را به چالش بکشد.

چرا باید فیلم راشومون را ببینیم؟

فیلم Rashomon علاوه بر موفقیتش در کشور ژاپن توانست در سال ۱۹۵۱ برنده جایزه شیر طلایی فستیوال فیلم ونیز نیز شود و در سال ۱۹۵۲ به اولین فیلم ژاپنی تبدیل شد که جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را دریافت کرد.

فیلم به خوبی خودخواهی و منفعت طلبی ذات انسان را به تصویر می‌کشد. هر کدام از راویان در تلاشند داستان را به نفع خود حکایت کنند ولی در پایان فیلم به این باور می‌رسیم که تنها امید و انسانیت است که ماندگار خواهد بود.

بهترین فیلم های ژاپنی

5- فیلم « هیچ‌کس نمی‌داند» (Nobody Knows)

  • کارگردان: هیروکازو کورئیدا (Hirokazu Koreeda)
  • بازیگران: یویا یاگیرا (Yuya Yagira)، سوسومو تراجیما (Susumu Terajima)، یوکیکو اوکاموتو (Yukiko Okamoto)، کنیچی اندو (Kenichi Endō)
  • راتن تومیتوز: 93 | آی‌ام‌دی‌بی: 8

در اواخر دهه 1980 مادری پنج کودکش را رها می‌کند که این روایت واقعی توجه کارگردان نام آشنای ژاپنی یعنی هیروکازو کورئیدا را به خود جلب کرد و باعث شد فیلم Nobody Knows را بسازد. این فیلم درباره مادری است که به همراه فرزندانش به توکیو آمده ولی سپس آن‌ها را ترک می‌کند و آکیرا که پسر بزرگ خانواده است وظیفه نگهداری از خواهران و برادرش را به عهده می‌گیرد.

چرا باید این فیلم را دید؟

فیلم درامی غم انگیز و دلخراش از زندگی کودکانی است که در تلاش‌اند زنده بمانند. فیلم درباره آدم‌هاست. ما به افرادی که نمی‌شناسیم اهمیتی نمی‌دهیم حتی اگر آن‌ها را بشناسیم. کورئیدا از کلیشه‌ها دوری می‌کند و بر احساسات درونی و صمیمیت کودکان داستان تمرکز دارد. این فیلم به جرات یکی از بهترین فیلم های ژاپنی است که تماشای آن‌ را نباید از دست داد.

Ikiru

4- فیلم «زیستن» (Ikiru)

  • کارگردان: آکیرا کوروساوا (Akira Kurosawa)
  • بازیگران: تاکاشی شیمورا (Takashi Shimura)، میکی اُداگیری (Miki Odagiri)
  • راتن تومیتوز: 98 | آی‌ام‌دی‌بی: 8.3

آکیرا کوراساوا فیلم زیستن را براساس کتاب مرگ ایوان ایلیچ نوشته لئو تولستوی ساخته است. فیلم داستان کارمندی دولتی را روایت می‌کند که پس از 30 سال خدمت متوجه می‌شود به سرطان مبتلاست و باید با پایان زندگی‌اش روبه‌رو شود. کارمند سرانجام به این نکته پی میبرد که دستاوردی در زندگیش ندارد.

چرا باید فیلم Ikiru  را ببینیم؟

سینمای کوروساوا صریح و شفاف است و تماشاگر را به شیوه‌ای واقع‌گرا تحت تاثیر قرار می‌دهد. بن مایه اصلی فیلم پیدا کردن معنای حقیقی زندگی است. انسان ابتدا زندگی را می‌یابد، سپس تلاش می‌کند که به آن ماهیت و معنای درستی بدهد. فیلم با استفاده از لوکیشن‌های طبیعی و زیبا توانسته مفاهیم را از منظر زیبا شناسی نشان دهد همچنین بازیگر نقش اصلی فیلم نیز به خوبی حس واقعی را به مخاطب القا می‌کند.

Late Spring

3- فیلم «اواخر بهار» (Late Spring)

  • کارگردان: یاسوجیرو ازو (Yasujirō Ozu)
  • بازیگران: چیشو ریو (Chishû Ryû)، ستسوکو هارا (Setsuko Hara)
  • راتن تومیتوز: 100 | آی‌ام‌دی‌بی: 8.2

در انتخاب بهترین فیلم یاسوجیرو اوزو مانند آکیرا کوروساوا نظرات متفاوتی مطرح است و انتخاب بین فیلم‌های Tokyo story و Late spring کار دشواریست.

اواخر بهار، داستان زن جوانی است که در نهایت مجبور می‌شود بین مجرد ماندن و زندگی با پدرش یا ازدواج، یکی را انتخاب کند.

چرا باید این فیلم را دید؟

فیلم اواخر بهار یکی از تأثیرگذارترین و بهترین فیلم های ژاپنی است. یاسوجیرو اوزو داستان زندگی عادی مردم ژاپن پس از جنگ جهانی دوم و تقابل سنت و مدرنیته را بررسی می‌کند. این فیلم ساز کاربلد با قدرتی که در داستان گویی دارد روایتی ساده را به شکلی تاثیر گذار به دست می‌گیرد. اگر می‌خواهید یکی از بهترین درام‌های خانوادگی تاریخ ژاپن را ببینید و از بازی زیبای بازیگران لذت ببرید فیلم اواخر بهار گزینه‌ی بسیار مناسبی خواهد بود.

بهترین فیلم های ژاپنی

2- فیلم «ریش قرمز» (Red Beard)

  • کارگردان: آکیرا کوروساوا (Akira Kurosawa)
  • بازیگران: توشیرو میفونه (Toshiro Mifune)، یوزو کایاما (Yūzō Kayama)
  • راتن تومیتوز: 73 | آی‌ام‌دی‌بی: 8.3

دکتر یاسوموتو به بیمارستانی منتقل می‌شود که فردی به نام ریش قرمز ریاست آن را برعهده دارد. بیماران بیمارستان افرادی فقیر هستند که توان پرداخت مخارج خود را ندارند. سخت گیری‌های ریش قرمز و فقر حاکم بر فضای بیمارستان، دکتر یاسوموتو را بر آن می‌دارد که بیمارستان را ترک کند اما کم کم با شخصیت واقعی ریش قرمز آشنا می‌شود و…

چرا باید فیلم ریش قرمز را ببینیم؟

آکیرا کوروساوا، استاد ایجاد تحول است. کوراساوا شخصیت‌های فیلمش را از ابتدا و به شکلی کلیشه‌ای تبدیل به قهرمان نمی‌کند. او در بستر قصه گویی به شخصیت‌هایش هویت می‌بخشد و به شکلی باور پذیر آن‌ها را دچار تحول می‌کند.

فیلم ریش قرمز احساسات آدمی را بر می‌انگیزد و انسان را منقلب می‌کند. کارگردان در بند بند فیلم به ما انسانیت را یادآور می‌شود. ریش قرمز فیلمی است که همه چیزش در جای درست خود قرار دارد و بی‌شک می‌توان آن را یکی از بهترین فیلم‌های ژاپنی برشمرد.

Seven Samurai

1- فیلم «هفت سامورایی» (Seven Samurai)

  • کارگردان: آکیرا کوروساوا (Akira Kurosawa)
  • بازیگران: توشیرو میفونه (Toshiro Mifune)، تاکاشی شیمورا (Takashi Shimura)، سیجی میاگوچی (Seiji Miyaguchi)
  • راتن تومیتوز: 100 | آی‌ام‌دی‌بی: 8.6

کمتر کسی پیدا می‌شود که اسم فیلم هفت سامورایی را نشنیده باشد. فیلم هفت سامورایی اثر برجسته‌ی دیگری از آکیرا کوروساوا است که در صدر لیست بهترین فیلم های ژاپنی جای دارد.

داستان در روستایی اتفاق می‌افتد که مورد حمله راهزن‌هاست. در پی این اتفاقات روستاییان تصمیم می‌گیرند برای دفاع از روستا سامورایی استخدام کنند. سر انجام 7 سامورایی داوطلب می‌شوند که به مردم روستا کمک کنند.

چرا باید این فیلم را دید؟

فیلم مانند مستند روایتی است که زندگی سامورایی و نبردشان با راهزانان را به نماش می‌گذارد و در کمتر فیلمی مانند فیلم هفت سامورایی جنگ تا این اندازه دقیق و با جزئیات ظریف به تصویر کشیده شده و این شیوه روایی و داستان فیلم تأثیر زیادی در دنیای سینما داشته است. هفت سامورایی علاوه بر سرگرم کردنتان به شما درس سینما می‌دهد. هفت سامورایی واقعاً همه چیز را دارد. داستان قهرمانانی را شاهدیم که در دنیای بسیار تیره و تار انسانی، انیانیت و امید را نوید می‌دهند. اجراهای بی‌عیب و نقصی از تاکاشی شیمورا، توشیرو میفونه، سیجی میاگوچی، یوکیکو شیمازاکی، دیاسوکه کاتو، یوشیو اینابا و ایسائو کیمورا و صحنه‌های غم انگیزی از انسانیت که تا ابد در ذهن مخاطب حک می‌شوند.

در این مطلب ما به معرفی بهترین فیلم‌های ژاپنی پرداختیم. سینمای ژاپن از غنی‌ترین سینماهای جهان است و برخی کارگردان‌های ژاپنی را می‌توان آغازگر جریان‌هایی در سطح جهانی دانست. نظر شما درباره این لیست چیست؟ به نظرتان کدام فیلم ژاپنی جایش در این لیست خالی است؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

[ad_2]
منبع psarena.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − شش =