یکشنبه , می 19 2024

نگاهی بر فیلم تابستان همان سال یکی از فیلم های سودای سیمرغ 1402

[ad_1]

فیلم تابستان همان سال یکی از جدیدترین فیلم‌های سینمای ایران است که در سال 1402 ساخته شد و در جشنواره فیلم فجر امسال نمایش داده می‌شود. در این مقاله با معرفی فیلم همراه شما هستیم.

محمود کلاری عکاس، مدیر فیلم‌برداری، بازیگر و کارگردان اهل ایران در سال 1330 متولد شد. او کار خود را به عنوان عکاس شروع کرد و فعالیت‌هایش در زمینه فیلم‌برداری برایش 4 سیمرغ بلورین به ارمغان آوردند. در سال 1375 محمود کلاری با فیلم ابر و آفتاب اولین تجربه کارگردانی خود را پشت سر گذاشت و بعد از آن در سال 1379 فیلم رقص با رویا را ساخت. این کارگردان اکنون پس از سال‌ها با یک روایت جدید، باری دیگر به عنوان کارگردان فعالیت کرده است.

فیلم تابستان همان سال به کارگردانی محمود کلاری و تهییه‌کنندگی علی اوجی ساخته شده است. این اثر جز فیلم‌های سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر 1402 محسوب می‌شود. در ادامه مقاله پیش رو پلازا با معرفی فیلم سینمایی تابستان همان سال همراه شما هستیم.

فهرست مطالب:

تاریخ اکران فیلم سینمایی تابستان همان سال

ژانر فیلم سینمایی تابستان همان سال اجتماعی، خانوادگی و درام است. این اثر در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده و مدت زمان فیلم سینمایی تابستان همان سال مجموعا 90 دقیقه است.

همچنین بخوانید :

داستان فیلم سینمایی تابستان همان سال

داستان فیلم سینمایی تابستان همان سال

در خلاصه فیلم سینمایی تابستان همان سال با شعر کوتاهی از نیما یوشیج روبه‌رو می‌شویم:

چه بسیار از عقوبت های افزون

که گشتش لغزش خردی بهانه

داستان فیلم در تابستان سال 1332 اتفاق می‌افتد. قصه از آنجایی شروع می‌شود که عطای هفت ساله در پی دزدیده شدن طلای عمه‌اش، نزد یک  رمال آینه بین برده می‌شود تا دزد را در آینه شناسایی کند. در این بین عطا که تنها فکر خلاص شدن خود از این مراسم است، هرچه پسرعمه‌اش درباره شک و تردید پسر عمه دیگرش، داوود، به عطا گفته است را بازگو می‌کند. اما این داستان پردازی و دروغگویی، تبعاتی همراه خود دارد.

بازیگران فیلم سینمایی تابستان همان سال

این فیلم بازیگران مطرح زیادی دارد. ابتدا به سراغ بیوگرافی بازیگران اصلی و سپس معرفی سایر آنها می‌رویم‌‌.

همچنین بخوانید :

علی شادمان

خلاصه فیلم سینمایی تابستان همان سال

محمدعلی شادمان متولد 4 آذر 1375 است. او بازیگری را از سال 1385 تنها وقتی 10 سال داشت، با فیلم میم مثل مادر شروع کرد و به حدی توانست در این فیلم تاثیرگذار ظاهر شود که به عنوان یک بازیگر کودک از او تحسین‌های فراوانی شد و برنده جایزه بهترین بازیگر کودک در سی و هفتمین دورهٔ جشنواره بین‌المللی فیلم رشد شد. او سپس راه خود را با فیلم‌های صد سال به این سال‌ها، زمانی برای دوست‌داشتن، کلانتری غیرانتفاعی و رویای سینما ادامه داد تا اینکه در سال 1392 با سریال سرزمین مادری یک نقش کلیدی دیگر بازی کرد‌. البته این مجموعه ده سال تعویق بود و پخش نشدن آن نیز مسیر هنرپیشگی علی شادمان را تغییر داد.

این بازیگر در سال 1393 فیلم ‌ساکن طبقه وسط و سال بعد یتیم‌خانه ایران را بازی کرد و در سال 1394 با نقش کیوان سریال کیمیا توانست دیده شود. راه بازیگری علی شادمان آهسته و پیوسته ادامه‌دار شد تا اینکه در سال 1401 سریال یاغی از شبکه نمایش خانگی پخش شد و هنر تحسین‌برانگیز بازیگری او را به رخ کشید. علی شادمان در سال 1398 برای فیلم مردن در آب مطهر نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

فریبا نادری

بازیگران فیلم سینمایی تابستان همان سال

فریبا نادری بازیگر اهل ایران در 23 فروردین 1363 به دنیا آمد. او بازیگری را از سال 1383 بت سریال مروارید سرخ شروع کرد و پس از چند همکاری با مرحوم مسعود رسام، با او ازدواج کرد. این بازیگر از سال 1389 با فیلم شرط ازدواج به سینما نیز راه پیدا کرد. سریال‌های بزرگ‌مرد کوچک، سال‌های مشروطه، فاکتور هشت، از یاد رفته، پنجره و چک برگشتی از آثار دیده‌شده او بود تا اینکه بازی در نقش پری‌سیما، کاراکتر شرور ستایش 2، باعث بیشتر دیده شدن این بازیگر شد. خانم نادری در سریال‌های فاخته، پرستاران، از سر نوشت،سریال پدر گواردیولا، فیلم‌های مشکل گیتی، من و شارمین و خائن‌کشی حضور پیدا کرده است.

همچنین بخوانید :

سمیرا حسن پور

هنرپیشه های فیلم سینمایی تابستان همان سال

سمیرا حسن‌پور بازیگر اهل ایران در 16 آذر سال 1363 متولد شد.  او بازیگری را از سال 1388 با سریال دلنوازان و نقشی کوتاه آغاز کرد. سپس در سال بعد با سریال پایتخت 2 به شهرت رسید. او در سال 1392 وارد سینما شد و آشنایی با ساسان سالور باعث ازدواج این زوج و حضور خانم حسن‌پور در کارهاب همسرش شد. این بازیگر تا کنون دوبار نامزد سیمرغ بلورین برای فیلم‌های تمشک و فیلم سه کام حبس شد. سریال‌های دلدادگان، جیران، سودا، بی‌همگان، فیلم‌های سایه‌های موازی، کلوپ همسران، لب خط و فیلم نمور از آثار مشهور او هستند.

رویا جاویدنیا

تاریخ اکران فیلم سینمایی تابستان همان سال

رویا جاویدنیا بازیگر اهل ایران متولد 10 مرداد 1344 است. او بازیگری را از سال 1384 با فیلم عصر جمعه آغاز کرد. رویا جاوید نیا جز بازیگران دیده شده سریال‌های وضعیت سفید، سایه‌بان، دل‌دار، هم‌سایه، سریال گیلدخت و سریال نیکان بوده است. او همچنین در شبکه نمایش خانگی سریال‌های می‌خواهم زنده بمانم، سریال خون‌سرد، سریال پوست شیر، سریال آکتور و سریال عقرب عاشق را بازی کرده است. فیلم‌های مینای شهر خاموش، چهل‌سالگی، بنفشه آفریقایی، هفت و نیم، فیلم علفزار و شهرک از جمله آثار سینمایی او هستند.

همچنین بخوانید :

سایر هنرپیشه های فیلم سینمایی تابستان همان سال عبارتند از:

نقد فیلم سینمایی تابستان همان سال

 

تابستان همان سال دقیقا مشابه یک راوی یا قصه‌گو، داستانی را تعریف می‌کند و گویا بیشتر قصدش تعریف خاطرات است. آقای کلاری با تجربه فیلم‌برداری 4 فیلم لایق سیمرغ بلورین و یک فیلم برنده اسکار، به طور قطعی این احساس را با تک به تک سکانس‌هایش منتقل می‌کند. سریال کارگردانی خوبی دارد و بازیگران هم در جای خود هستند. البته باید خاطرنشان کنیم که وظیفه روایت خط اصلی داستان با 4 هنرپیشه اصلیست و نام‌های آشنای لیست بازیگران، خصوصا مهران مدیری، نقش‌های کوتاهی دارند. پس اگر به امید دیدن فیلمی از مدیری به سینما می‌روید، همینجا بگوییم به نتیجه‌ای نخواهید رسید.

همچنین بخوانید :

فیلمنامه در نوع خود متفاوت و بهتر است بگوییم جالب است اما ریتم واقعا کندی دارد و قرار نیست در آن یک داستان ملتهب یا هیجانی ببینیم. به طول کلی نمرات فیلم سینمایی تابستان همان سال قابل قبول هستند و فیلم یک اثر بصری زیبا و ظریف است که یک برهه تاریخ را با تمام جزئیات نشان می‌دهد.

سخن نهایی

نقد فیلم سینمایی تابستان همان سال

با معرفی و بررسی فیلم تابستان همان سال همراه شما بودیم. نام این اثر احتمالا الهامی از نام کتاب مجموعه داستان تابستان اثر ناصر تقوایی باشد. این کتاب هیچوقت منتشر نشد‌. همچنین نام اثر قرار بود به همچون یک آینه تغییر کند که این اتفاق نیافتاد. نظر شما درباره فیلم چیست؟ آن را تا چه حد موفق می‌دانید؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منتخب کاربران
[ad_2]
منبع www.plaza.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 9 =