شنبه , می 18 2024

بهترین بازی های استراتژیک | 45 بازی برتر استراتژی

[ad_1]

بازی‌ های استراتژیک از آن دسته بازی‌هایی‌اند که از همان اوایل کار در صنعت بازی ظهور کردند و با استقبال مخاطبین روبه‌رو شدند. ژانری که در کنار بازی‌های اکشن و شوتر اول شخص، در تاریخ این صنعت ریشه کرده و در شاخه‌های خود، ژانرهای MOBA و MMO را به‌ ارمغان آورده است.

اکنون شاید از دوران طلایی بازی‌ های استراتژیک گذشته باشیم، اما کمتر گیمری پیدا می‌شود که در اولین تجربه‌های بازی خود، یکی از بازی‌های استراتژی نوستالژیک و دوست داشتنی قلعه، Total War، سری بازی‌های Command and Conquer، وارکرفت و … را بازی نکرده باشد.

معرفی بهترین بازی های استراتژیک

از طرفی بازی‌های Dota 2 و League of Legends که در حال حاضر دارای بزرگ‌ترین جوایز و مسابقات ورزش‌های الکترونیک هستند به نوعی از نوادگان همین ژانر محسوب می‌شوند. در نهایت همه این‌ها بهانه‌ای شدند تا در این مطلب از سری مطالب لیست‌های بازی پی اس ارنا، سراغ بهترین بازی های استراتژیک برویم. در ادامه با لیست بهترین بازی های استراتژی همراه ما باشید.

توجه این لیست هیچ ترتیب خاصی نداشته و شماره‌گذاری‌ها تنها برای شمارش تعداد بازی‌ها هستند.

بهترین بازی‌های استراتژیک

45. بازی Marvel’s Midnight Suns

  • سازنده: Fraxis Games
  • سال انتشار: ۲ دسامبر ۲۰۲۲ (۱۱ آذر ۱۴۰۱)
  • امتیاز متا: ۸۳
  • پلتفرم: پلی استیشن ۴ و ۵، ایکس‌باکس وان و ابکس‌باکس سری، کامپیوترهای شخصی

بازی Marvel’s Midnight Suns، یک اثر کارتی و تاکتیکی جذاب و راضی کننده است که از ماجراهای گروه Midnight Sons در کمیک‌های مارول اقتباس شده. این بازی، از ابرقهرمان‌هایی چون Iron Man ،Wolverine و Nico Minoru و البته Magik بهره می‌برد که قابل بازی هستند. همچنین یک کاراکتر کاملا جدید و ناشناخته به نام شکارچی وجود دارد که به طور کامل قابل شخصی‌سازی است.

بازی کارت‌های مختلفی را برای اتخاذ استراتژی‌های متفاوت در اختیار بازیکن قرار می‌دهد که شامل مواردی چون تهاجم، دفاع یا حتی تمسخر دشمن می‌شود و باید از تمام موارد در جای مناسب استفاده کرد.

بهترین بازی‌های استراتژیک

44. بازی Total War: Warhammer 3

  • سازنده: Creative Assembly
  • سال انتشار: ۱۷ فوریه ۲۰۲۲ (۲۸ بهمن ۱۴۰۰)
  • امتیاز متا: ۸۵
  • پلتفرم:  کامپیوترهای شخصی

مگر می‌شود که استودیوی Creative Assembly یک بازی توتال وار بسازد که جذاب و اعتیادآور نباشد؟ سومین بازی از سه‌گانه‌ی Total War: Warhammer از همین اصل پیروی می‌کند و ساعت‌ها گیم‌پلی جذاب را تحویل مخاطب می‌دهد.

سری بازی‌های توتال وار وارهمر استودیوی Creative Assembly توانست تا در بین بازی‌های این سری طرفداران پر و پا قرص خود را پیدا کند و با پشتیبانی فوق‌العاده این استودیو از این سری برای سال‌ها جزو پرمخاطب‌ترین بازی‌های سری توتال وار قرار بگیرد. نسخه سوم از این سری سال پیش منتشر شد و فکشن‌های جذابی را معرفی کرد که هر کدام مکانیک مخصوص به خود را دارند و بازی با هر کدام، یک تجربه متفاوت و جذاب خواهد بود. بازی Total War: Warhammer 3 یکی از بهترین بازی های استراتژیک است که طرفداران سری توتال وار باید آن را تجربه کنند.

 

بهترین بازی‌های استراتژیک

43. بازی Company of heroes 3

  • سازنده: Relic Entertainment
  • سال انتشار: ۲۳ فوریه ۲۰۲۳ (۴ اسفند ۱۴۰۱)
  • امتیاز متا: ۸۱
  • پلتفرم: پلی استیشن ۵، ایکس‌باکس سری و کامپیوترهای شخصی
  • نقد بازی Company of heroes 3

بازی Company of heroes 3 همچنان یک تجربه‌ی درگیر کننده‌ و جذاب در ژانر استراتژی همزمان است که طرفداران قدیمی سری را راضی نگه می‌دارد. مبارزات سربازان، هوش مصنوعی دشمن و البته بخش چندنفره‌ی بازی بسیار جذاب‌تر شده است و با نقشه‌های پویاتری روبرو خواهید شد.

البته توسعه دهندگان سعی در ایجاد یک بخش استراتژی نوبتی نیز داشته‌اند که متاسفانه جذاب و قابل قبول نیست و بیشتر به عنوان یک حالت اضافی شناخته می‌شود. اما در نهایت، بازی سوم چیزی از بازی‌های قبلی کم ندارد و آماده است تا شما را به دل نبردهای جنگ جهانی دوم ببرد، پس تجربه‌ی بازی را فراموش نکنید.

 

"بهترین

42. بازی Stellaris

  • سازنده: Creative Assembly
  • سال انتشار: کامپیوترهای شخصی – (۹ می ۲۰۱۶ – ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵) ، پلی استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان (۲۶ فوریه ۲۰۱۹ – ۷ اسفند ۱۳۹۷)
  • امتیاز متا: ۸۱
  • پلتفرم:  کامپیوترهای شخصی

بازی Stellaris، یک تجربه‌ی بی‌نهایت جذاب و استراتزیک است که شما را به دل نبردهای بی‌کران فضایی می‌برد، راستش را بخواهید خیلی سخت است که نتوانید از تجربه‌ی آن لذت نبرید.

گرافیک بازی، زیبا و چشم‌نواز است و ارزش تجربه‌ی آن را چندبرابر کرده. عناصر کلاسیک بازی همچنان حفظ شده‌اند و برای رقم زدن تجربه‌ای درگیر کننده تغییر پیدا نکرده‌اند. بازی در زیرژانر استراتژی همزمان توسعه یافته که امکان کنترل نیروهای خودی و تمام جزییات میدان نبرد را به صورت همزمان و در تمام حالت‌های ممکن می‌دهد.

 

"بهترین

41. بازی Age of Empires II: Definitive Edition

  • سازنده: Creative Assembly
  • سال انتشار: کامپیوترهای شخصی (۱۴ نوامبر ۲۰۱۹ – ۲۳ آبان ۱۳۹۸) ، ایکس‌باکس وان و ایکس‌باکس سری (۳۱ ژانویه ۲۰۲۳ – ۱۱ بهمن ۱۴۰۱)
  • امتیاز متا: ۸۶
  • پلتفرم: ایکس‌باکس وان و ایکس‌باکس سری، کامپیوترهای شخصی

سال‌ها قبل، یک بازی بسیار درخشان در ژانر استراتژی با نام Age of Empires II منتشر شد که به عنوان یکی از اولین بازی‌های این ژانر، حسابی مورد توجه بازیکنان قرار گرفت، اکنون با گذشت بیش از ۲۰ سال از انتشار این بازی، یک نسخه‌ی بهبودیافته از آن منتشر شده که تا حد زیادی به مدرن شدن آن کمک کرده است.

در این نسخه‌ی بهبود یافته، گرافیک بصری با بهبود زیادی روبرو شده، محتوای جذاب زیادی طراحی و توسعه یافته و البته هوش مصنوعی و بخش چندنفره‌ی آن نیز ارتقا یافته‌اند، به طوری که مانند قبل شاهد ایرادات متعدد نیستیم. لازم به ذکر نیست که بازی Age of Empires II یکی از بهترین بازی های استراتژیک بوده و هم‌اکنون هم با گذشت بیش از 20 سال ارزش خود را از دست نداده است.

 

بازی Men of War

40- بازی Men of War

  • سازنده: Best Way
  • سال انتشار: 2009
  • امتیاز متا: 80
  • پلتفرم: Windows

فرنچایز عظیم Men of War که نسخه اول آن در سال 2004 تحت عنوان Soldiers: Heroes of World War II منتشر شد، یکی از بهترین بازی های استرتژیک است که داستان حماسه‌های افراد مختلف در جنگ جهانی دوم را روایت می‌کند.

در این بازی سرگرم کننده شما به صورت Real Time به نبرد با نیروهای مختلفی که در این جنگ حضور داشتند می‌پردازید. چیزی که این بازی را از عناوین مشابه آن متمایز می‌سازد ظرافت این بازی در زمینه گیم پلی و تنوع نیروهای مختلف داخل بازی است. شما در بازی می‌توانید به صورت مستقیم حرکات نیروها را کنترل کنید؛ مثلا می‌توانید با چهار دکمه نشانه کیبورد توپ تانک را نشانه گیری کنید و با فشردن دکمه سلاح اصلی آن را شلیک کنید. این کار به شما اجازه می‌دهد که کنترل مستقیم روی همه نیروهای خود داشته باشید تا بتوانید بهترین تاکتیک و استراتژی را بچینید.

در ضمن محیط بازی (تقریبا) به صورت کامل قابل تخریب است و این روی تصمیمات شما تاثیر می‌گذارد. بازی Men of War و نسخه‌های عرضه شده پس از آن تصویر دقیقی از بخش‌های مختلف جنگ جهانی دوم را در بخش داستانی به نمایش می‌گذارد. ضمنا این بازی بخش چندنفره نیز دارد که می‌توانید بصورت آنلاین با دوستان خود رقابت کنید.

 

تصویر بازی Stronghold-Crusader

39. Stronghold: Crusader

  • سازنده: Firefly Studios
  • ناشر: Take 2 Interactive
  • سال انتشار: 2002
  • نمره متا: 78

امکان ندارد جایی لیستی از بهترین بازی های استراتژیک نوشته شود و ردپایی از بازی Stronghold: Crusader در آن دیده نشود! این بازی نوستالژیک و خاطره‌انگیز که با نام «قلعه» در میان ایرانی‌ها شناخته می‌شود یکی از بهترین بازی‌ های استراتژیکی است که تا کنون توسعه داده شده و با وجود گذشت چندین سال از انتشار آن هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد.

بازی Stronghold: Crusader در واقع دومین نسخه این سری پس از بازی Stronghold محسوب شده و محیط بازی را از کشور انگلستان به خاورمیانه دوران جنگ‌های صلیبی می‌کشاند. این بازی در سبک Real Time بوده و طی آن باید شهر خود را بنا کرده و با آموزش سربازان، شهرهای دشمن‌ را از بین ببرید. گیم‌پلی عالی، مدیریت منابع خوب و نوآوری‌های موجود در این بازی باعث شدند تا این اثر به یکی از محبوب‌ترین بازی های استراتژی سراسر جهان بدل شود.

Age of Empires 4

38- بازی Age of Empires 4

  • سازنده: Relic Entertainment
  • سال انتشار: 2021
  • امتیاز متا: 81
  • پلتفرم: Windows

کمتر کسی است که علاقه‌مند به بازی‌های استراتژیک باشد ولی نام AoE را نشنیده و آن را تجربه نکرده باشد. سری Age of Empires یکی از کهنه کارهای سبک استراتژی همزمان است و اولین بازی از این سری در سال 1997 منتشر شد.

در این سری بازی‌ها که شما را به یاد بازی‌های قدیمی چون قلعه و جنگ‌های صلیبی می‌اندازند، شما باید منابع مختلفی را که در نقشه بازی هستند کشف و استخراج کنید و با استفاد از آنها تکنولوژی جدید کشف کنید. این تکنولوژی‌های مختلف به شما کمک می‌کنند تا پیشرفت کنید و دست بالاتری نسبت به دشمنان خود داشته باشید.

در بازی هشت تمدن معروف دوران قرون وسطی وجود دارند که هر کدام در یک زمینه ماهر هستند و هر کدام نیروهای خاص و منحصر به فردی دارند. در نهایت هدف اصلی بازی مغلوب کردن دشمنان (چه از طریق نابودکردن همه، گرفتن بالاترین امتیاز در یک زمان خاص و …) است. چیزی که در نسخه چهارم بازی، که اخیرا نیز منتشر شده است، شاهد هستیم، بالارفتن گرافیک بازی (در خصوص تخریب ساختمان‌ها، انیمیشن نیروها و طبیعت نقشه بازی) و اضافه شدن تمدن‌های جدید در بازی است.

بخش داستانی بازی 4 کمپین دارد که در مجموع 35 مرحله بازی را شامل می‌شود. اما جاییکه این بازی به شدت می‌درخشد بخش چندنفره آن است که در آن می‌توانید با دوستان خود به رقابت بپردازید و با تمدن مغول‌ها تمدن انگلیس را نابود کنید.

Mutant Year Zero Road To Eden

37- Mutant Year Zero: Road To Eden

  • سازنده: The Bearded Ladies Consulting
  • سال انتشار: 2018
  • امتیاز متا: 78
  • پلتفرم: PS4، Switch، Xbox One و Windows

اگر بازی‌هایی چون Divinity را بازی کرده باشید، با این بازی و سبک آن آشنا خواهید بود. بازی Mutant Year Zero یک عنوان شوتر تاکتیکال است که در هسته یک عنوان نقش آفرینی است.

داستان بازی و تم آن کلیشه‌ای است ولی شما را وارد دنیای زیبایی می‌کند؛ بعد از یک فاجعه عظیم اکثر مردم دنیا کشته شده‌اند و شما و گروهی از بازماندگان به دنبال راهی برای رسیدن به Eden یا بهشت هستید. در دنیای وحشتناک، زیبا و خشن بازی شما به دشمنان زیادی برخواهید خورد و در اکثر مواقع باید با آنها مبارزه کنید تا بتوانید راه را ادامه دهید. اینجاست که بخش تاکتیکی بازی به شما رخ نشان می‌دهد.

شما باید گروه خود را تقسیم کنید، به دنبال بهترین مکان برای پهن کردن تله بگردید و دشمنان خود را به سمت آن تله هدایت کنید. در بازی می‌توانید از سلاح‌ها و ویژگی‌های تخیلی استفاده کنید تا دشمنان را از پای دربیاورید.

موسیقی بازی دلنشین و جذاب است ولی چیزی که بازی را از سایر عناوین مشابه جدا می‌سازد گرافیک و انیمیشن‌های بازی هستند که بسیار دلچسب و راضی کننده‌اند. بعد از منفجر کردن دشمنان خود یا استفاده از یک تفنگ تک تیرانداز حس خوبی پیدا می‌کنید. هرچند نقشه کشیدن و تاکتیک در بازی بسیار مهم است، گاهی همه چیز طبق دلخواه شما پیش نمی‌رود. بنابراین در این بازی سیو زیاد خواهید کرد و زیاد خواهید مُرد. اما بعد از کمی تکرار و تمرین بازی برای شما جا می‌افتد و از آن لذت زیادی خواهید برد.

 

تصویر بازی Homeworld-Deserts-of-Kharak

36. بازی Homeworld: Deserts of Kharak

  • سازنده: Blackbird Interactive
  • ناشر: Gearbox Software
  • سال انتشار: 2016
  • نمره متا: 79

بازی Homeworld: Deserts of Kharak در واقع پیش‌درآمدی بر بازی Homeworld است که در سال 1999 منتشر شده بود. این بازی در سبک استراتژی همزمان ساخته شده و در زمان انتشار خود نمره‌های قابل قبولی از منتقدین دریافت کرد.  داستان فوق‌العاده در کنار گیم‌پلی و مکانیک‌های روان از نقاط قوت این بازی محسوب می‌شدند. بازی Homeworld: Deserts of Kharak نمره 79 از صد را در سایت متاکریتیک به‌دست آورده و با وجودی که موفقیت‌های تجاری گسترده‌ای نداشت، اما همچنان به عنوان یکی از بهترین بازی های استراتژیک شناخته می‌شود.

35. بازی Age of Mythology

  • سازنده: Ensemble Studios
  • ناشر: مایکروسافت
  • سال انتشار: 2002
  • نمره متا: 89

همانطور که می‌دانید بازی‌های استراتژیک زیرسبک‌های مختلفی دارد و یکی از اصلی‌ترین و محبوب‌ترین زیرسبک‌ها همان بازی‌های استراتژیک همزمان هستند. یکی از بازی‌های خوب این زیرسبک، بازی عصر امپراطوری بود که طرفداران بسیاری دارد و شما را به عصرها و امپراطوری‌های مختلف می‌برد. حال اگر شما حوس یک بازی استراتژیک همزمان با چاشنی اسطوره‌ها و نیروهای تخیلی کردید چه؟ اگر شما هم به دنبال همچنین بازی‌ای می‌گردید، یکی از بهترین انتخاب‌هایتان بازی Age of Mythology است.

این بازی که یک اسپین آف از سری Age of Empires است توسط Ensemble Studios توسعه یافته است و شما را به دوران اسطوره‌های یونانی، نورس و مصری می‌برد. این بازی مدت کمی بعد از انتشارش موفقیت بزرگی کسب کرد و تنها بعد از 4 ماه، بیشتر از 1 میلیون نسخه فروخته بود. اگر دلتان یک بازی Age of Empires با تم اسطوره‌های یونانی و نورس می‌خواهد، فرصت را از دست ندهید و بازی Age of Mythology را تجربه کنید.

 

بهترین بازی های استراتژیک

34. بازی Command & Conquer: Generals

  • سازنده: EA Los Angeles
  • ناشر: EA Games
  • سال انتشار: 2003
  • نمره متا: 84

کمتر کسی است که به بازی‌های استراتژیک علاقه داشته باشد و نام بازی جنرالز را نشنیده باشد. بازی‌ای که خصوصا در یک بازه بین افرادی که به گیم نت‌ها می‌رفتند بسیار مشهور و پرطرفدار بود. اگر شما هم جزو افراد دهه 60 یا 70 باشید، احتمال زیاد با شنیدن نام بازی جنرالز خاطره‌های خوشی به یادتان می‌آید.

بازی Command & Conquer: Generals یک بازی استراتژی همزمان و هفتین بازی در سری Command & Conquer است. شما در این بازی می‌توانید در نقش چند کشور و قدرت نظامی مهم بازی کنید. اگر همیشه دلتان می‌خواست که کنترل نیروهای نظامی آمریکا و ادوات نظامی قدرتمندشان را در دست داشته باشید، بازی جنرالز یکی از انتخاب‌های خوب برای شما است. به علاوه آمریکا شما می‌توانید کنترل نیروی نظامی چین با تانک‌های لیزری قدرتمندش و گروه Global Liberation Army که چیزی شبیه به تروریست‌ها هستند را در دست بگیرید. هر گروه نظامی سلاح‌ها و مکانیک‌های مخصوص به خود را دارد که شما باید با توجه به آن‌ها استراتژی مخصوص به خود را بچینید.

در سال 2003 یک بسته الحاقی با نام Command & Conquer: Generals – Zero Hour برای این بازی منتشر شد که توسط منتقدین و طرفداران بسیار مورد تحسین قرار گرفت. این بسته الحاقی قابلیت‌های جدیدی به هر کشور اضافه کرد و همچنین یک مد جدید به نام Generals’ Challenge به بازی اضافه کرد.

تصویر بازی Banner-Saga

33. بازی The Banner Saga 3

  • سازنده: Stoic Studio
  • ناشر: Versus Evil
  • سال انتشار: 2018
  • نمره متا: 82

بازی The Banner Saga 3 آخرین نسخه از سه‌گانه The Banner Saga است که در سبک Tactical Role Playing و مبارزه مبتنی بر نوبت ساخته شدند. همچنین زمینه بازی مانند نسخه‌های گذشته تحت فرهنگ وایکینگ‌ها قرار گرفته است.

بازی در زمان انتشار خود با استقبال منتقدین روبه‌رو شد و تمامی نسخه‌های آن (PlayStation 4، Xbox One، Nintendo Switch و PC) بالای 80 نمره از 100 نمره در سایت متاکریتیک دریافت کردند که بیشترین امتیاز برای نسخه کنسول Xbox One با 88 امتیاز است. بازی The Banner Saga 3 برای موسیقی متن بی‌نظیر، طراحی خلاقانه مراحل و داستان گیرایش تحسین شده و نامزد دریافت چند جایزه «بهترین بازی استراتژی»، «بهترین موسیقی متن» و «بهترین روایت داستان» بوده است. در نهایت، بازی The Banner Saga 3 یکی از بهترین بازی های استراتژی سبک Tactical Role Playing است که تجربه‌ی آن را به تمامی علاقه‌مندان این سبک توصیه می‌کنیم.

تصویر بازی EmpireEarth

32. بازی Empire Earth

  • سازنده: Stainless Steel Studios
  • ناشر: Sierra On-Line
  • سال انتشار: 2001
  • نمره متا: 81

تا به حال شده بخواهید یک تمدن را از پایه شکل دهید؟ از همان لحظاتی که انسان برای اولین بار آتش را کشف و ساخت خانه‌های سنگی را آغار کرد. اگر پاسخ‌تان به این سوال مثبت است بازی Empire Earth دقیقا برای شماست! این بازی تاریخ 500 هزار ساله‌ی بشریت را در 14 دوره خلاصه کرده که از دوران پارینه‌سنگی آغاز شده و تا عصر روباتیک و نانوتکنولوژی ادامه دارد.

بازی Empire Earth در سبک Real Time Strategy (RTS) یا استراتژی هم‌زمان ساخته شده و با قرض گرفتن المان قلمرو (Territory) از بازی ‌های استراتژیک نوبت‌محور، بالانس مناسبی در بازی ایجاد کرده است. با شروع بازی در هر دوره، بازیکنان به تعدادی کارگر و یک ساختمان مرکزی دسترسی دارند که می‌بایست با جمع کردن منابع و ساخت ساختمان‌های جدید امپراطوری خود را گسترش دهند. البته نداشتن یک ارتش منسجم و قوی باعث از پای در آمدن پیشرفته‌ترین ملت‌ها می‌شود و به همین دلیل هم تربیت مداوم سربازان و ساخت ماشین‌های جنگی از ملزومات این بازی در همان لحظه‌های اول به‌شمار می‌آید.

گرافیک سه بعدی با جزئیات بالا نسبت به زمان ساخت، تنوع بالای واحدهای بازی در قالب 21 ملت مختلف و نقشه‌های مختلف از برجسته‌ترین ویژگی‌های بازی Empire Earth بودند که در آن سال‌ها غوغا به‌پا کردند. فروش یک میلیون نسخه‌ای بازی در مدت یک سال پس از عرضه در کنار نقدها و بازخوردهای مثبت منتقدین، همه به عرضه یکی از بهترین بازی های استراتژی تمام تاریخ اشاره داشتند. این بازی همچنین بنیان‌گذار و اولین نسخه از سری بازی‌های استراتژیکی به همین نام بود.

تصویر بازی Desperados-3

31. بازی Desperados III

  • سازنده: Mimimi Games
  • ناشر: THQ Nordic
  • سال انتشار: 2020
  • نمره متا: 86

بازی Desperados III یک اثر تاکتیک هم‌زمان (Real Time Tactics) است که سال گذشته برای پلتفرم‌های PC، Xbox One و PlayStation 4 منتشر شد. این بازی به‌عنوان پیش‌درآمدی بر بازی Desperados: Wanted Dead or Alive ساخته شده و به ریشه‌های داستان John Cooper می‌پردازد. همانطور که مشخص است بازی در دوران غرب وحشی در سال‌های 1870 میلادی روایت شده و در مکزیک، کلرادو و لوئیزیانا جریان دارد.

عرضه بازی Desperados III با استقبال منتقدین همراه شد؛ گرافیک مناسب، مکانیک‌های سبک مخفی‌کاری و موسیقی متن بازی باعث شدند تا این بازی به یکی از بهترین بازی های استراتژیک سبک تاکتیک هم‌زمان وسترن تبدیل شود. این بازی همچنین موفق به کسب نمره 86 از 100 در سایت متاکریتیک شده و یکی از نامزدهای دریافت جایزه «بهترین بازی استراتژی/شبیه‌سازی» رویداد The Game Awards 2020 بود.

30. بازی They Are Billions

  • سازنده: Numantian Games
  • ناشر: Numantian Games
  • سال انتشار: 2019
  • نمره متا: 77

اگر به تلاش برای بقا در دوران پساآخرالزمانی و مقابله با زامبی‌ها علاقه دارید، بازی They Are Billions همان چیزی‌ست که دنبال‌اش می‌گشتید. در این بازی اسپانیایی که نسخه کامل آن در سال 2019 منتشر شد (نسخه Early Access بازی از سال 2017 در فروشگاه Steam در دسترس بود) باید شهر خود را میان تعداد زیادی از زامبی‌ها بنا کنید. بازی در سبک Real Time Strategy و بقا ساخته شده و برای پلتفرم‌های Xbox One و PlayStation 4 هم در دسترس است.

مکانیک‌های بازی They Are Billions مانند اکثر عناوین این سبک، حول مدیریت منابع و انرژی و اکتشاف در دنیای بازی جریان دارند. به این‌ها حملات ناگهانی چندین هزار نفری زامبی‌ها را هم اضافه کنید تا به فرمول یکی از بهترین بازی‌های سبک بقا و زامبی دست بیابید.

بازی They Are Billions با استقبال خوبی از طرف کاربران و منتقدین مواجه شد و نامزد دریافت جایزه «بهترین اثر اسپانیایی» در جشنواره Titanium Awards هم بود. این بازی همچنین فروش خوبی در زمان عرضه‌ی خود در فروشگاه پلی استیشن داشت و در مجموع می‌توان آن را به عنوان یکی از بهترین بازی های استراتژیک سبک بقا در دوران پساآخرالزمانی دانست.

تصویر بازی Settlers-7-Paths-to-a-Kingdom

29. بازی The Settlers 7: Paths to a Kingdom

  • سازنده: Blue Byte
  • ناشر: Ubisoft
  • سال انتشار: 2010
  • نمره متا: 79

بازی The Settlers 7: Paths to a Kingdom آخرین نسخه از مجموعه بازی‌های Settlers است که در سبک شهر سازی و استراتژی همرمان ساخته شده است. این بازی به گفته منقدین بهترین نسخه این سری بعد از بازی The Settlers 2 محسوب می‌شود. این سری موفق با فروش بیش از 500 هزار نسخه در امریکا و بیش از 7 میلیون نسخه در جهان، یکی از موفق‌ترین سری بازی‌های استراتژی به حساب می‌آید.

مکانیک‌های نظامی، اقتصادی و تحقیقات در بازی Paths to a Kingdom پیشرفت چشم‌گیری داشتند و باعث شدند دست بازیکنان برای چگونه تمام کردن بازی باز باشد. اگر از بازی‌هایی مثل سیم سیتی ،تروپیکو و سزار لذت می‌برید، این بازی همان چیزی‌ست که در مرحله بعدی به آن نیاز دارید. بازی The Settlers 7: Paths to a Kingdom همچنین موفق شد تا نظر مثبت منتقدین را به خود جلب کند و امتیاز 79 از 100 را در سایت متاکریتیک بدست آورده است. در کل سری بازی‌های The Settlers از بهترین بازی های استراتژیک هستند که تجربه آن‌ها برای هر گیمر استراتژی‌بازی واجب است.

تصویر بازی Surviving-Mars

28. بازی Surviving Mars

  • سازنده: Haemimont Games
  • ناشر: Paradox Interactive
  • سال انتشار: 2018
  • نمره متا: 76

بازی Surviving Mars ماجرای آینده بشریت است؛ زمانی که بالاخره تکنولوژی کافی برای سفر و ساخت یک کلونی در مریخ را بدست آوردیم و شما وظیفه ساخت آن را برعهده دارید. این بازی ساخت استودیو بلغاری Haemimont Games بوده و همانطور که متوجه شدید، در سبک شهر سازی ساخته شده است. وظیفه اصلی شما در این بازی، ساخت کلونی‌ در مریخ و اطمینان حاصل کردن از بقای آن‌هاست.

استودیو Haemimont Games از تجربه خود در ساخت سری بازی‌های Tropico استفاده کرده تا تجربه مناسبی از ساخت و ساز در مریخ ارائه کند. اعضای تیم توسعه همچنین به مطالعه علوم فضایی و چالش‌های موجود در ساخت یک کلونی در مریخ پرداختند تا المان‌های بازی را تا حد امکان به واقعیت نزدیک کنند.

این بازی در زمان انتشار خود در سال 2018 با استقبال خوب منتقدین روبه‌رو شد و توانست نمره 76 از 100 را از مجموع نقدهای سایت متاکریتیک به‌دست بیاورد. اگرچه این بازی موفقیت تجاری بزرگی بدست نیاورد و حتی موفق به کسب جایزه خاصی هم نشد، اما تجربه این بازی قطعا برای طرفداران سبک شهر سازی به‌یادماندنی خواهد بود.

تصویر بازی Halo-Wars-2

27. بازی Halo Wars 2

  • سازنده: 343 Industries و Creative Assembly
  • ناشر: Xbox Game Studios
  • سال انتشار: 2017
  • نمره متا: 70

بازی Halo Wars 2 محصول مشترک دو استودیو 343 Industries و Creative Assembly است که به وقایع 20 سال بعد از سری اول این بازی می‌پردازد. این بازی که در دنیای خیالی سری Halo جریان دارد روایتی از اعضای Spirit of Fire، یک سفینه United Nations Space Command، است که در محلی به نام Ark با نیروهای Banished برخورد می‌کنند.

به لطف تجربه چندین ساله‌ی استودیو Creative Assembly، بازی Halo Wars 2 به یک بازی استراتژی همزمان بسیار مناسب تبدیل شده. هسته مرکزی گیم‌پلی از سیستم سنگ، کاغذ، قیچی برای ایجاد تعادل در بازی استفاده می‌کند (سیستمی که در آن تانک‌ها مقابل نیروهای پیاده، نیروی هوایی مقابل تانک‌ها و نیروهای پیاده مقابل هواپیماها بهترین عملکرد را دارند) و ساخت پایگاه در آن پیچیدگی خاصی ندارد.

جزئیات گرافیکی خیره‌کننده، گیم‌پلی روان و بهینه‌سازی بسیار مناسب بازی برای کنسول Xbox One از جمله دلایلی بودند که باعث استقبال منتقدین از بازی Halo Wars 2 و مخصوصا نسخه کنسول آن شدند. این اثر همچنین طی سال‌های 2016 تا 2018 نامزد دریافت چند جایزه «بهترین بازی استراتژیک» و «بهترین بازی ایکس باکس» شد.

تصویر بازی Gears-Tactics

26. بازی Gears Tactics

  • سازنده: Splash Damage و The Coalition
  • ناشر: Xbox Game Studios
  • سال انتشار: 2020
  • نمره متا: 80

بازی Gears Tactics یک اسپین‌آف از سری مشهور Gears of War و پیش‌درآمدی بر اولین قسمت این سری است. این بازی در سبک تاکتیک همزمان ساخته شده و بازیکنان طی مراحل مختلف آن با کنترل گروه‌هایی از سربازان مختلف باید دشمنان موجود در هر نقشه را از بین ببرند. بازیکنان در کنار روند داستانی اصلی به مراحل فرعی هم دسترسی دارند و حتی در مواقعی برای پیشروی در خط اصلی داستان بازی باید بعضی از مراحل فرعی را کامل کنند.

از ویژگی‌های بازی Gears Tactics می‌توان به جزئیات و گرافیک بالا در کنار مکانیک‌های راحت و قابل فهم اشاره کرد. این بازی به‌صورت انحصاری برای پلتفرم‌های Xbox و PC منتشر شده و با کسب امتیازهای 80 و 79 از منتقدین، در جایگاه خوبی قرار دارد. این بازی همچنین نامزد دریافت جایزه «بهترین بازی استراتژی» از رویداد The Game Awards 2020 بود.

25. بازی Frostpunk

  • سازنده: 11 bit studios
  • ناشر: 11 bit studios
  • سال انتشار: 2018
  • نمره متا: 84

بازی Frostpunk یکی از بهترین آثار استراتژیک سال 2018 بود. این بازی روایت یک دنیای دیگر است که در آن با وقوع طوفان‌ها و سرد شدن کره زمین طی قرن 19 میلادی، کلان شهرها از بین می‌روند و مهندسان و دانشمندان ساخت شهرهای بخار را تنها را نجات بشر از این واقعه معرفی می‌کنند. طی مراحل متعدد بازی شما در نقش رهبر یکی از همین شهرهای بخار قرار می‌گیرید که طی آن باید با چالش‌های مختلف دست و پنجه نرم کنید.

گرافیک و جزئیات بصری بالا، تنوع مراحل و ساختار غیرقابل پیش‌بینی آنان باعث شدند از این بازی به عنوان یکی از بهترین بازی‌ های استراتژی سال 2018 نام برده شود. ترکیب تلاش برای مبارزه با یخبندان جهانی و بقا با دوراهی‌های سختی که باهوش‌ترین رهبران را هم به چالش می‌کشند بازی Frostpunk را به تجربه‌ای بی‌نظیر بدل کرده است.

بازی Frostpunk در چندین رویداد و جشنواره صنعت بازی نامزد دریافت جایزه «بهترین بازی استراتژی» شد و با فروش یک و نیم میلیون نسخه‌ای طی یک سال، به یک موفقیت تجاری برای 11 Bit Studios تبدیل گشت. این بازی برای پلتفرم‌های PC، Xbox One و PlayStation 4 در دسترس است.

تصویر بازی Tropico-6

24. بازی Tropico 6

  • سازنده: Limbic Entertainment
  • ناشر: Kalypso Media
  • سال انتشار: 2019
  • نمره متا: 78

بازی‌  Tropico 6 یکی از عناوین متفاوت در بازی‌های استراتژیک است. این سری بازی که در سبک شهرسازی قرار می‌گیرد روایتی از ساخت یک شهر کوچک در جزیره‌ای خیالی‌ست که با پیشرفت به یک کلان شهر بزرگ تبدیل می‌شود. المان‌های دیپلماسی به کار رفته در این بازی تنوع بالایی دارند و برخلاف دیگر بازی‌های استراتژیک، هدف شما فتح جهان یا غلبه بر دیگر حکمرانان نیست. بلکه هدف اصلی ماندن در قدرت است! اگر ارتش ضعیفی داشته باشید و مردم را خوشحال نکنید، ممکن است با یک شورش کوچک از کار برکنار شوید. از طرفی کافی‌ست یک ارتش نیرومند داشته باشید اما نتوانید خواسته‌هایشان را برآورده کنید. در این زمان است که با یک کودتای نظامی باید از حکمرانی کناره‌گیری کنید. به همه این حالت‌ها دخالت عوامل بیگانه را هم اضافه کنید تا به فرمول یک بازی مهیج و سرگرم‌کننده برسید!

در کل سری بازی‌های Tropico تجربه جدیدی از بازی‌های استراتژیک ارائه می‌کنند و طرفداران خاص خود را دارند. بازی Tropico 6 هم از این قاعده مستثنی نیست و با داشتن امکانات جدید، گیم‌پلی سرگرم‌کننده و جزئیات گرافیکی بالا، یکی از نامزدهای دریافت جایزه «بهترین بازی استراتژیک» از رویدادهای Gamescom Awards و The Game Awards بود. نمره این بازی و دیدگاه منتقدین نسبت به آن هم چندان بد نیست و با نمره 78 از 100 جایگاه خوبی میان منتقدین دارد. بازی Tropico 6 همچنین بهترین آمار فروش را میان دیگر نسخه‌های این سری داراست. در کل این بازی شاید بهترین بازی استراتژی سال 2019 نباشد، اما قطعا ارزش یک بار تجربه کردن را دارد.

تصویر بازی Anno-1800

23. بازی Anno 1800

  • سازنده: Blue Byte
  • ناشر: Ubisoft
  • سال انتشار: 2019
  • نمره متا: 81

بازی Anno 1800 هفتمین نسخه از سری بازی‌های Anno است که در دسته بازی‌های استراتژی همزمان قرار می‌گیرند. در بازی‌های این سری در نقش حکمران یک جزیره قرار می‌گیرید و با اکتشاف در دریاها و پیدا کردن جزایر جدید، امپراطوری خود را بنا خواهید کرد. البته در این میان با کشورهای دیگر هم روبه‌رو خواهید شد و بسته به دیپلماسی که اتخاذ کنید می‌توانید با آنان دادوستد کرده یا وارد جنگ شوید. بخش مبارزات بازی در دو قسمت خشکی و دریا قرار گرفتند و تجربه جدیدی از نبردهای دریایی ارائه می‌کند.

از اساس و هسته اصلی گیم‌پلی بازی که بگذریم، بازی  Anno 1800 با چندین تغییر و اضافه شدن بخش‌های مختلف مانند صنعت توریست، استفاده از Blueprintها و تأثیر صنعتی شدن بر رفتار جزیره‌ها ارائه شده است. انتشار این بازی موفقیت تجاری بزرگی برای سری Anno بود و این اثر موفق شد طی هفته اول فروش چهار برابری نسبت به بازی Anno 2205 را تجربه کند.

بازی Anno 1800 در کنار موفقیت‌های تجاری، با استقبال منتقدین هم روبه‌رو شد و در رویداد Gamescome 2018 توانست برنده جایزه «بهترین بازی کامپیوتر» شود. این بازی همچنین یکی از نامزدهای بخش «بهترین بازی استراتژی» رویداد The Game Awards هم بود که موفق به کسب این عنوان نشد. در کل بازی Anno 1800 تجربه متفاوتی از ساخت و توسعه قلمرو در سال‌های انقلاب صنعتی ارائه کرده و جزو بهترین بازی های استراتژیک چند سال اخیر به حساب می‌آید.

تصویر بازی World-in-Conflict

22. بازی World in Conflict

  • توسعه‌دهنده: Massive Entertainment
  • ناشر: Vivendi Games
  • سال انتشار: 2007
  • نمره متا: 89

بازی World in Conflict یکی از بهترین بازی های استراتژیک سال 2007 محسوب می‌شود. این بازی در اصل سبک تاکتیک همزمان داشته و در سال‌های 1989 روایت می‌شود؛ در یک جهان موازی، اتحاد جماهیر شوروی به دولت‌های اروپای غربی حمله کرده و باعث آغاز جنگ جهانی سوم می‌شود.

بازی World in Conflict در زمان انتشار خود به موفقیت‌های بزرگی دست یافت؛ منتقد GameSpot از این بازی به عنوان بهترین اثر استودیو Massive Entertainment یاد کرده و نمره 9.5 از 10 را به آن داده است. در واقع موفقیت‌های این بازی قبل از عرضه‌اش آغاز شدند و ارائه آن در مراسم E3 2007 چندین جایزه از جمله «بهترین بازی استراتژیک رویداد» و E3’07 Editors Choice Award از رسانه‌های GameSpot و IGN شد.

بازی World in Conflict در ادامه استقبال منتقدین، با استقبال خوبی از طرف کاربران مواجه شد و طی هفته اول عرضه توانست به صدر لیست پرفروش‌ترین بازی‌های هفته در کشورهای آلمان، آمریکای شمالی و استرالیا برسد. طراحی مراحل خوب، مکانیک‌های متفاوت بازی و جزئیات گرافیکی قابل قبول در کنار پشتیبانی از حالت چند نفره تا 16 بازیکن، از عواملی بودند که این بازی را به یکی از بهترین بازی های استراتژیک سال 2007 تبدیل کردند.

تصویر بازی Warhammer-40000-Dawn-of-War-II

21. بازی Warhammer 40,000: Dawn of War II

  • سازنده: Relic Entertainment
  • ناشر: THQ
  • سال انتشار: 2009
  • نمره متا: 77

بازی Warhammer 40,000: Dawn of War II براساس دنیای تخیلی Warhammer 40,000 ساخته شده و دنباله بازی به همین نام است. این سری در سبک Real Time Strategy و Role Playing ساخته شده و ریتم سریع گیم‌پلی از ویژگی‌های بارز و تحسین شده‌ی آن است. همچنین در این نسخه مکانیک‌های مربوط به ساخت پایگاه کاملا حذف شدند که البته نقش پررنگی در افزایش سرعت بازی داشته است.

بازی Dawn of War II نمره 85 از 100 را در سایت متاکریتیک دارد. همانطور که مشخص است، انتشار این بازی با استقبال گسترده منتقدین همراه بود و گرافیک فوق‌العاده و ریتم سریع گیم‌پلی آن مورد تمجید قرار گرفتند. از طرف دیگر، تعداد کم نقشه‌های چند نفره بازی و تنوع پایین مراحل تک نفره از مواردی بودند که باعث اعتراض منتقدان شدند.

در مجموع بازی Warhammer 40,000: Dawn of War II یکی از بهترین بازی های استراتژیک محسوب می‌شود که با ترکیب دو ژانر استراتژی همزمان و نقش‌آفرینی در زمان خودش سبک متفاوتی از بازی‌های استراتژی را ارائه کرد؛ اگر به این سبک از بازی‌ها علاقه دارید، در تجربه این بازی تردید نکنید.

20. بازی Total War: Shogun 2

  • سازنده: Creative Assembly
  • ناشر: Sega
  • سال انتشار: 2011
  • نمره متا: 90

استودیو Creative Assembly در سال 2011 با انتشار بازی Total War: Shogun 2 بعد از سال‌ها به کشوری برگشت که همه چیز از آنجا آغاز شده بود؛ ژاپن. همانطور که از نام بازی پیداست، استودیو تصمیم گرفت بعد از چند نسخه که وقایع‌شان عمدتا در اروپا و خاورمیانه جریان داشتند، به جایی برگردد که اولین نسخه این سری یعنی بازی Shogun: Total War در آنجا جریان داشت. البته در این نسخه شاهد تغییرات چشم‌گیری در المان‌های هسته اصلی گیم‌پلی بازی بودیم.

بازی Total War: Shogun 2 در سبک استراتژی نوبتی (Turn Base) ساخته شده و روایتی از 8 قبیله ژاپن است که برای کنترل کل کشور و حاکمیت بر این جزیره رقابت می‌کنند. این بازی به دلیل بازگشت به ریشه‌های سری Total War و تغییرات مثبت فراوان در گیم‌پلی خود در همان سال‌ها با تحسین منتقدین روبه‌رو شد و از آن زمان به‌عنوان یکی از بهترین آثار این مجموعه و جزو بهترین بازی‌ های استراتژیک تاریخ شناخته شده است.

تصویر بازی Total-War-Three-Kingdoms

19. بازی Total War: Three Kingdoms

  • سازنده: Creative Assembly
  • ناشر: Sega
  • سال انتشار: 2019
  • نمره متا: 85

طی چند سال پس از انتشار بازی Total War: Shogun 2، استودیو Creative Assembly نتوانسته بود موفقیت این نسخه را بار دیگر تکرار کند؛ تا اینکه بازی Total War: Three Kingdoms در سال 2019 منتشر شد. این بازی به عنوان سیزدهمین نسخه از مجموعه Total War توانست بار دیگر در زمانی که بازی‌های استراتژی کم کم به فراموشی سپرده می‌شدند موفقیت بی‌نظیری را برای استودیو رقم بزند. گرافیک‌ و جزئیات بصری بالا، گیم‌پلی به‌روز شده در قالب همان سبک مبتنی بر نوبت و نبردهای Real Time و هوش مصنوعی ارتقایافته و غیرقابل پیش‌بینی بازی، تمام آن چیزی بودند که از یک بازی استراتژیک امروزی انتظار داشتیم و بازی Total War: Three Kingdoms را به بهترین بازی این سری و یکی از بهترین بازی های استراتژیک چند سال اخیر تبدیل کرد.

تصویر بازی Total-War-Warhammer-II

18. بازی Total War: Warhammer II

  • سازنده: Creative Assembly
  • ناشر: Sega
  • سال انتشار: 2017
  • نمره متا: 87

بازی Total War: Warhammer II به عنوان ادامه مستقیمی بر نسخه اول بازی با همین نام که در سال 2016 منتشر شده بود ساخته شده است. این بازی هم مانند دیگر آثار این سری ترکیبی از سبک‌های تاکتیک همزمان و استراتژی مبتنی بر نوبت است. البته برخلاف نسخه‌های دیگر، سری Warhammer در دنیای تخیلی Warhammer Fantasy جریان دارد.

بازی Total War: Warhammer II در کنار تفاوت‌های داستان و زمینه‌اش، شامل یکی از گسترده‌ترین و متنوع‌ترین سیستم Unitهای بازی است. تنوع واحدهای نظامی و تجهیزات قابل ساخت در این بازی تفاوت قابل توجهی با نسخه‌های قبلی سری Total War دارد و جزئیات به‌کار رفته در طراحی آنان دیدنی‌ست. این بازی در سال‌های 2017 و 2018 نامزد دریافت چندین جایزه برای عناوینی مانند «بهترین بازی استراتژی» و «بهترین بازی کامپیوتر» بود و اگرچه در هیچ‌کدام برنده نشد؛ اما کماکان یکی از بهترین بازی های استراتژیک و یکی از بهترین نسخه‌های سری Total War به‌شمار می‌آید که پشتیبانی از آن کماکان ادامه دارد.

تصویر بازی Third-Age-Total-War

17. بازی Third Age: Total War

  • سال انتشار: 2013

اگر با خود فکر می‌کنید که تاکنون نام بازی Third Age: Total War را میان نسخه‌های مختلف سری Total War ندیده‌اید، باید بگویم که حق با شماست! این بازی در واقع یک ماد از بازی Medieval II: Total War Kingdoms است که شما را به دنیای Middle Earth می‌برد. در این ماد می‌توانید در نقش قبایل مختلف انسان‌ها، کوتوله‌ها، الف‌ها و یا ارک‌ها قرار بگیرید و میان کمک به آزادی مردم یا کمک به گسترش نیروی تاریک Lord Sauron یکی را انتخاب کنید. بزرگ‌ترین ویژگی این ماد، کپی‌برداری دقیق از نقشه دنیای سرزمین میانه است و 120 شهر و چندین محل خیالی عیناً در آن لحاظ شدند. ماد Third Age: Total War را به دلیل جزئیات بالا و خیره‌کننده و ساعت‌ها گیم‌پلی سرگرم‌کننده می‌توان یک اثر مستقل و جز یکی از بهترین بازی‌ های استراتژیک دانست.

این ماد را می‌توانید از طریق این لینک دانلود کنید.

تصویر بازی The-Lord-of-the-Rings-The-Battle-for-Middle-earth-II

16. بازی The Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth II

  • سازنده: EA
  • ناشر: EA
  • سال انتشار: 2006
  • نمره متا: 83

بازی The Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth II یکی از یادگاری‌های زمانی‌ست که شرکت EA به‌صورت جدی در ساخت بازی‌های استراتژیک فعالیت می‌کرد. گیم‌پلی خوب، کیفیت بصری بالا نسبت به زمان ساخت و از همه مهم‌تر روایت داستان بازی در سرزمین میانه – آن هم در زمانی که سری فیلم‌های ارباب حلقه‌‍‌ها تازه اکران شده بود – سبب شدند تا این اثر به عنوان یکی از بهترین بازی های استراتژی زمان خودش شناخته شود. بازی The Battle for Middle-earth II چندین جایزه از جمله جایزه Editors’ Choice Award رسانه IGN را کسب کرد و در میان پرفروش‌ترین بازی‌های ماه پلتفرم PC بود.

در این بازی می‌توانید انتخاب کنید که می‌خواهید در سمت خوب باشید یا بد؛ بسته به تصمیم‌تان در نقش یک الف یا یکی از فرماندهان Sauron قرار می‌گیرید و برای آزادی یا گسترش منطقه تحت تسلط خود مبارزه می‌کنید. بازی The Battle for Middle-earth II در سبک Real Time ساخته شده و ادامه مستقیم نسخه قبلی خود است. اگر به حضور در سرزمین میانه و تغییر سرنوشت آن علاقه دارید، تجربه بازی The Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth II را از دست ندهید.

 

15. بازی Hearts of Iron 4

  • سازنده: Paradox Development Studio
  • ناشر: Paradox Interactive
  • سال انتشار: 2016
  • نمره متا: 84

بازی Hearts of Iron IV چهارمین نسخه از سری بازی‌های استراتژیکی به همین نام است که بر جنگ جهانی دوم تمرکز دارد. بازیکنان در این بازی می‌توانند کنترل هر کشوری را در سال‌های 1936 یا 1939 در دست گرفته و آینده آن را رقم بزنند. این بازی یک موفقیت تجاری برای شرکت Paradox بود و با فروش 200 هزار نسخه طی دو هفته ابتدایی عرضه، بازی‌های Crusader Kings II و Europa Universalis IV را پشت سرگذاشت. این بازی همچنین با ثبت رکورد فروش یک میلیون نسخه‌ای در ماه می 2018 به اولین بازی سری Hearts of Iron تبدیل شد که موفق به کسب این رکورد شده است.

البته موفقیت‌های بازی Hearts of Iron IV تنها در بخش تجاری نبودند و منتقدین هم از این بازی استقبال کردند. این بازی در سایت متاکریتیک نمره 83 از 100 را دارا بوده و به عنوان یکی از بهترین بازی های استراتژیک سبک Grand Strategy Wargame شناخته می‌شود. البته عادت کردن به سازکارهای بازی و مکانیک‌های پیچیده آن کمی وقت‌گیر است اما مطمئن باشید بعد از مسلط شدن به گیم‌پلی بازی از تجربه آن لذت خواهید برد.

 

Invisible inc

14- بازی Invisible, Inc.

  • سازنده: Klei Entertainment
  • سال انتشار: 2015
  • امتیاز متا: 82
  • پلتفرم: iOS، Nintendo Switch، PS4، Windows، MacOS، Linux و Classic Mac OS

در این بازی شما در نقش یک مامور در یک آژانس جاسوسی کار می‌کنید که باید ماموریت‌های مختلفی را در مدت زمان تعریف شده پشت سر بگذارید. این بازی ترکیبی از عناصری چون مخفی‌کاری و هَک کردن با سبک Roguelike است؛ به این معنی که مراحل بازی و ماموریت شما به صورت تصادفی توسط هوش مصنوعی بازی طراحی می‌شود. این باعث می‌شود که شما هر حرکت خود را سنجیده و هوشمندانه انجام دهید.

بازی به صورت نوبتی (همانند سری X-COM) انجام می‌شود و شما با کنترل مامور می‌توانید دشمنان را نابود کنید، سیستم‌ها را هَک کنید یا خود را مخفی سازید. برای هک کردن سیستم‌ها باید منابعی را در هر مرحله جمع کنید.

در هر مرحله ممکن است بتوانید مامورهای دیگر را آزاد کنید و اگر همه مامورهای شما بمیرند، بازی تمام خواهد شد. مراحل بازی تنوع بالایی دارند و در هر مرحله ممکن است اتفاقات جالبی مثل وارد شدن دشمنان جدید، از بین رفتن یک دشمن و دیگر چیزها روی دهد.

استدیو سازنده بازی Klei Entertainment توانسته بازی جالبی با تعادل خوبی بسازد که شما را ساعت‌ها مجذوب خود خواهد کرد. اگر به دنبال یک بازی استراتژی هستید که نیازمند تاکتیک بالاست و چاشنی شانس و تصادف نیز دارد، این بازی برای شماست.

 

FTL

13- بازی استراتژیک FTL: Faster Than Light

  • سازنده: Subset Games
  • سال انتشار: 2012
  • امتیاز متا: 84
  • پلتفرم: iOS، Nintendo Switch، PS4، Windows، MacOS، Linux و Android

با وجود اینکه بازی Faster Than Light در سال 2012 توسط دو نفر ساخته شد، هنوز هم طرفداران زیادی دارد و بازیکنان زیادی به آن معتاد هستند. این بازی متنوع شما را در نقش کنترل کننده یک سفینه فضایی قرار می‌دهد و باید این سفینه را به سلامت به آخرین بخش از کهکشان برسانید. داستان بازی همین است و در مسیر به صورت تصادفی دشمنانی جلوی شما را می‌گیرند، تجربه‌های عجیبی خواهید داشت و باید تصمیمات سخت و دشواری بگیرید. یکی از مهمترین تصمیمات این است که چگونه افراد سفینه را کنترل و مدیریت کنید. به جز خلبان سفینه، چند نفر دیگر نیز در سفینه هستند که شما می‌توانید هر کدام را به یک اتاق (اتاق موشک، اتاق سپر، اتاق موتور و …) بفرستید تا از آن مراقبت کنید، آن را بهبوبد دهید و در هنگام جنگ با دشمنان آن را تعمیر کنید. ممکن است با قرار دادن یک فرد در اتاق اشتباهی زمان زیادی را از دست بدهید و این برای شما گران تمام بشود. جذابیت این بازی در همین تصمیمات و همین جزئیات ریز است. گرافیک بازی در حد و اندازه یک بازی خوب سال 2012 است و چیزی به عنوان موسیقی در بازی وجود دارد ولی با این وجود شما به سرعت جذب این بازی خواهید شد و از آن لذت بسیاری خواهید برد.

 

تصویر بازی Rise-of-Nations

12. بازی Rise of Nations

  • سازنده: Big Huge Games
  • ناشر: Microsoft Game Studios
  • سال انتشار: 2003
  • نمره متا: 89

بازی Rise of Nations یکی دیگر از بازی‌های خاطره‌انگیز و نوستالژیکی است که استراتژیک‌بازهای قدیمی حتما آن را به‌خاطر می‌آورند. این بازی با اضافه کردن المان‌های مربوط به بازی‌های استراتژی مبتنی بر نوبت مانند قلمرو و رقابت منابع به ساختار استراتژی همزمان توانسته بود نوآوری قابل توجهی برای بازی‌های این سبک به وجود بیاورد. در بازی Rise of Nations می‌توانید به 18 تمدن طی 8 دوره از تاریخ جهان فرمانروایی کنید و با تصاحب قلمروها و منابع بیشتر، حریفان خود را به زانو درآورید.

تنوع بالای تمدن‌ها و واحدهای جنگی، نوآوری‌های مربوط به اضافه کردن المان قلمروها و ساخت هسته اصلی گیم‌پلی بر مبنای آن در کنار گرافیک و جزئیات مناسب و همچنین قابلیت بازی چند نفره تنها تعدادی از دلایل موفقیت بازی Rise of Nations در آن زمان بودند. موفقیت‌هایی که انتخاب به عنوان بهترین بازی سال 2003 توسط GameSpy و GameSpot وکسب عنوان «بهترین بازی استراتژی همزمان سال» از PC Gamer US تنها بخشی از آنان را تشکیل می‌دهند. به همین دلیل هم جای تعجبی ندارد اگر نام این بازی را در تمام لیست‌های بهترین بازی های استراتژیک ببینید.

اگر قصد دارید برای اولین بار این بازی استراتژی نوستالژی را تجربه کنید، پیشنهاد می‌کنم از نسخه Rise of Nations: Extended Edition بازی استفاده کنید. این نسخه در سال 2014 توسط استودیو SkyBox Labs توسعه داده شده و شامل پیشرفت‌های گرافیکی چشم‌گیر در جزئیات و بافت آب و نورپردازی است.

تصویر بازی Crusader-Kings-III

11. بازی Crusader Kings III

  • سازنده: Paradox Development Studio
  • ناشر: Paradox Interactive
  • سال انتشار: 2020
  • نمره متا: 91

بازی Crusader Kings III چند ماه پیش به‌عنوان دنباله‌ای بر سری با همین نام عرضه و با استقبال خوب کاربران و منتقدین روبه‌رو شد. این بازی برای زمانی نزدیک به 5 سال در دست توسعه بود و با فروش یک میلیون نسخه‌ای خود طی یک ماه، موفقیت تجاری بزرگی برای شرکت Paradox Interactive ثبت کرد. این بازی همچنین نامزد دریافت جایزه بخش بهترین بازی استراتژی/شبیه‌سازی مراسم The Game Awards 2020 بود.

بازی Crusader Kings III در سبک استراتژی و RPG ساخته شده و تمرکز قابل توجهی روی روابط اشخاص حاضر در خاندان سلطتنی و دربار دارد. بازیکنان می‌توانند در نقش اکثر کشورها و حکومت‌های حاضر در بازی قرار بگیرند و تاریخ سال‌های 870 تا 1453 میلادی را از نو بنویسند. این بازی به دلیل پیشرفت‌های قابل توجه نسبت به نسخه قبلی خود (بازی Crusader Kings 2) مانند گسترش 4 برابری نقشه بازی و افزایش کیفیت جلوه‌های بصری در کنار مکانیک‌ها و گیم‌پلی جذاب، در کنار بهترین بازی های استراتژیک چند سال اخیر قرار می‌گیرد.

10. بازی Medieval II: Total War

  • سازنده: Creative Assembly
  • ناشر: Sega
  • سال انتشار: 2006
  • نمره متا: 88

بازی Medieval II: Total War (چهارمین نسخه این سری) به عنوان نسخه دوم بر بازی Medieval: Total War در سال 2006 منتشر شد. این بازی استراتژیک مانند دیگر بازی‌های سری Total War، ترکیبی از بازی استراتژی نوبت‌محور (Turn Base) و جنگ‌های تاکتیکی Real Time است. بازی در سال‌های 1080 تا 1530 میلادی جریان داشته و اروپا، آمریکای شمالی و خاورمیانه بخش‌های اصلی دنیای آن را تشکیل می‌دهند.

بازی Medieval II: Total War به دلیل پیشرفت‌های چشم‌گیر نسبت به سه نسخه قبلی خود، تحسین منتقدین را برانگیخت و به عنوان یکی از بهترین بازی‌ های استراتژی در تاریخ بازی‌های کامپیوتری ماندگار شد.

تصویر بازی Age-of-Empires-III

9. بازی Age of Empires III

  • سازنده: Ensemble Studios
  • ناشر: Microsoft Game Studios
  • سال انتشار: 2005
  • نمره متا: 81

بازی Age of Empires III سومین نسخه از مجموعه‌ای به همین نام است که به روایت مهاجرت اروپاییان به آمریکا و استقرار آنان بین سال‌های 1492 تا 1876 میلادی اشاره دارد. بازی Age of Empires III مانند دیگر بازی‌های این مجموعه در سبک استراتژی همزمان بوده و چندین نوآوری جدید به این سری اضافه کرده است؛ المان Home City یکی از برجسته‌ترین نوآوری‌های این بازی بود که سبک RPG را با سبک استراتژی همزمان سری ترکیب کرد.

گرافیک بالا، گیم‌پلی جذاب و اعتیادآور بازی و بالانس خوب بخش چندنفره در کنار دیگر ویژگی‌های مثبت بازی Age of Empires III باعث شدند تا این اثر به یکی از بهترین بازی‌های سال 2015 بدل گشته و چندین جایزه مانند جایزه «بهترین بازی استراتژی سال» مجله PC Gamer و GameSpy را کسب کند؛ این بازی همچنین موفق به دریافت جایزه «بهترین گرافیک» GameSpy هم شد.

اگر تاکنون این بازی جذاب را تجربه نکردید، پیشنهاد می‌کنم نسخه Age of Empires III: Definitive Edition بازی را تجربه کنید تا دلیل حضورش در میان بهترین بازی های استراتژیک را متوجه شوید. این نسخه با ارتقای گرافیک بازی به رزولوشن 4K و اضافه کردن بسته‌های الحاقی در ماه اکتبر 2020 منتشر شد.

تصویر بازی Civilization-IV

8. بازی استراتژیک Civilization IV

  • سازنده: Firaxis Games
  • ناشر: 2K Games
  • سال انتشار:  2005
  • نمره متا: 94

بازی Civilization IV چهارمین نسخه از سری به همین نام است که در سال 2005 منتشر شد. بازی‌های این سری به دلیل استفاده از مکانیک 4X در ترکیب با استراتژی نوبتی معروف شدند و بازی Civilization IV هم به عنوان بهترین نسخه آن شناخته می‌شود.

در بازی‌ Civilization IV هدف اصلی گسترش و ارتقای حکومت‌تان است و برخلاف بازی‌های استراتژیک معمول، تنها راه پیروزی در آن شکست تمامی بازیکنان دیگر نیست؛ تبدیل شدن به محبوب‌ترین رهبر جهان یا ارتقای حداقل سه شهر به سطح Legendary از دیگر راه‌های پیروزی در بازی هستند. بازی Civilization IV تا سال 2008 موفق به فروش 3 میلیون نسخه شد و در کنار آن توانست دیدگاه مثبت منتقدین را هم به خود جلب کند؛ انتخاب به عنوان یکی از بهترین بازی‌های کامپیوتری تمام تاریخ و کسب عناوین «بهترین بازی کامپیوتری سال» و «بهترین بازی استراتژیک سال» از جمله افتخارات این بازی هستند.

 

Civ 6

7. بازی Civilization VI

  • سازنده: Firaxis Games
  • ناشر: 2K Games
  • سال انتشار: 2016
  • نمره متا: 88

بازی Civilization VI جدیدترین بازی این سری تا این لحظه است. این بازی با افزایش تعداد قابل توجه تمدن‌های قابل بازی و ایجاد تغییرات در پایتخت‌ها و رهبران تمدن‌های قبلی در کنار قابلیت‌های جدید از قبیل درخت تکنولوژی براساس زمین‌های مجاور، بهبود ساختار مدنی دولت (برای برد به روش فرهنگی) و مکانیک‌های جدید هوش مصنوعی با اهداف مخفی و تعاملات تصادفی، توانسته به یکی از بهترین نسخه‌های سری Civilization و البته، یکی از بهترین بازی های استراتژیک چند سال اخیر تبدیل شود.

بازی Civilization VI در ابتدا برای پلتفرم Windows منتشر شده بود اما با انتشار نسخه اندروید آن در سال میلادی گذشته، هم‌اکنون شاهد حضور این بازی روی تمامی پلتفرم‌های گیمینگ هستیم. این بازی با فروش 1 میلیون نسخه‌ای طی دو هفته اول انتشار به رکورد سریع‌ترین فروش میان عناوین این سری دست یافت و تأثیر به‌سزایی در عملکرد مالی سال 2017 شرکت Take Two داشت.

از افتخارات بازی Civilization VI می‌توان به دریافت جایزه «بهترین بازی استراتژی» ازThe Game Awards و فرهنگستان ملی داوران تجارت بازی ویدئویی (National Academy of Video Game Trade Reviewers) و انتخاب به عنوان «بهترین بازی کامپیوتر» و «بهترین بازی استراتژی» رویداد Game Critics Awards در سال 2016 اشاره کرد.

تصویر بازی Command-Conquer-Remastered-Collection

6. بازی Command & Conquer Remastered Collection

  • سازنده: Petroglyph Games و Lemon Sky Studios
  • ناشر: Electronic Arts
  • سال انتشار: 2020
  • نمره متا: 82

یکی از اتفاقات خوش امسال برای استراتژی‌بازهای قدیمی، انتشار نسخه ریمستر دو بازی اول سری Command & Conquer یعنی بازی‌های Command & Conquer و Red Alert با نام Command & Conquer: Remastered Collection بود. گرافیک 4K، موسیقی ریمستر شده، صحنه‌های سینماتیک Upscale و سایدبار UI بهینه‌سازی شده از ویژگی‌های این نسخه هستند.

بازی Command & Conquer: Remastered Collection تجربه‌ای متفاوت و جدید از دو نسخه اول سری بازی‌های استراتژیکی‌ست که طبق گفته منتقدین، ژانر بازی‌های استراتژی Real Time را معنا کرده و محبوبیت جهانی برای به‌وجود آوردند. بازی Command & Conquer تا سال 2009 طبق گزارش‌ها فروش 30 میلیون نسخه‌ای را تجربه کرد؛ لازم به ذکر است EA در سالگرد 12 سالگی بازی، این اثر را به‌صورت رایگان منتشر کرد.  همچنین هر دو بازی Command & Conquer و Red Alert با استقبال گسترده منتقدین روبه‌رو شده و چندین بار در جشنواره‌ها و رویداد‌های مختلف به عنوان «بهترین بازی استراتژیک» و «بهترین بازی سال» مورد تجمید قرار گرفتند.

5. بازی Xcom 2

  • سازنده: Firaxis Games
  • ناشر: 2K Games
  • سال انتشار: 2016
  • نمره متا: 88

بازی Xcom 2 دومین نسخه از سری ریبوت XCOM است که در سال 2016 به عنوان ادامه‌ای بر بازی XCOM: Enemy Unknown منتشر شد. گیم‌پلی این بازی ترکیبی از سبک Turn-Based Combat با المان‌های استراتژی‌ست. بازی با استفاده از موتور Unreal Engine 3.5 ساخته شده و سطح گرافیکی مناسبی دارد. البته این بخش گیم‌پلی بازی بود که نظر منتقدان را به خود جلب کرد.

به‌صورت کلی، نقدها درباره بازی Xcom 2 متنوع‌اند اما اغلب منتقدین به اضافه شدن تنوع دشمنان و سربازان و راه‌های جدید برای انجام مأموریت‌ها چراغ سبز نشان دادند. سیستم جدید به‌کار رفته در این بازی نسبت به نسخه قبلی پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و روند پیشرفت بازی را سریع‌تر کرده است؛ این قضیه باعث شده تا تجربه این بازی برای بازیکنان ملال‌آور نباشد و بازیکن دائما با چالش‌های جدیدی روبه‌رو می‌شود.

بازی Xcom 2 در سال‌های 2016 و 2017 برای دریافت چند جایزه از جمله «بهترین بازی سال» و «بهترین بازی PC» نامزد شده بود که در هیچکدام برنده نشد. البته شاید این بازی جایزه‌های بزرگی در قفسه‌هایش نداشته باشد اما کماکان یکی از بهترین بازی‌ های استراتژیک چند سال گذشته محسوب می‌شود که تجربه‌ای متفاوت از بازی‌های این سبک را به شما ارائه خواهد کرد.

تصویر بازی Into-the-Breach

4. بازی استراتژیک Into the Breach

  • سازنده: Subset Games
  • ناشر: Subset Games
  • سال انتشار: 2018
  • نمره متا: 90

بازی Into the Breach برخلاف اکثر بازی‌های حاضر در این لیست، یک اثر مستقل است. این قضیه نه تنها به هیچ‌عنوان از ارزش بازی کم نمی‌کند؛ بلکه برعکس، یکی از بهترین بازی‌ های استراتژی چند سال اخیر و یکی از بهترین گزینه‌های این لیست است. تنها کافی‌ست تا چند مرحله اول این بازی را تجربه کنید و مجذوب گیم‌پلی ساده اما استراتژیک‌اش شوید. گیم‌پلی جذاب بازی در کنار موسیقی متن عالی و مراحل دشوار، بازی Into the Breach را به یکی از بهترین بازی‌های استراتژیک مستقل تبدیل می‌کند.

اگر به نمره و متا علاقه دارید، این بازی با امتیاز 90 از 100 در سایت متاکریتیک جایگاه عالی دارد و بهترین بازی نقد شده این سایت در سال 2018 لقب گرفته است. همچنین دبیران مجله Popular Mechanics عنوان بهترین بازی ویدیویی 2018 را به بازی Into the Breach دادند. البته همچنین اثری با دست خالی از رویداد The Game Awards بیرون نمی‌رود و موفق به کسب جایزه «بهترین بازی استراتژی» از The Game Awards 2018 شد.

در نهایت اگر یک بازی استراتژی مهیج، ساده و در عین حال بسیار سرگرم‌کننده می‌خواهید، لحظه‌ای در تجربه بازی Into the Breach شک نکنید.

تصویر بازی Warcraft-3

3. بازی Warcraft 3

  •  سازنده: Blizzard Entertainment
  • ناشر: Blizzard Entertainment
  • سال انتشار: 2002
  • نمره متا: 92

بازی Warcraft III: Reign of Chaos یکی از بهترین بازی‌های استراتژی Real Time است که در سال 2002 توسط شرکت Blizzard عرضه شد. داستان این بازی در دنیای خیالی وارکرفت جریان داشته و چهار گروه Human، Orcs، Undead Scourge و Night Elves در آن قابل بازی هستند. هر گروه ساختمان‌ها و واحدهای مخصوص خود را داشته و تا سه دوره قابل ارتقا است.

این بازی با فروش چهار و نیم میلیون نسخه‌ای، موفقیت تجاری بزرگی برای شرکت بلیزارد محسوب می‌شد. جلوه‌های بصری فوق‌العاده، بخش چند نفره عالی، داستان گیرا و البته گیم‌پلی جذاب بازی را می‌توان از مهم‌ترین دلایل موفقیت بازی دانست. بازی Warcraft 3 همچنین نقطه شروعی برای سری بازی Dota (Defense of the Ancients) بود که نسخه دوم آن هم‌اکنون یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین رشته‌های ورزش‌های الکترونیک محسوب می‌شود.

البته موفقیت‌های بازی Warcraft III تنها در بخش تجاری نبود و بازخوردهای بسیار خوبی از منتقدین داشت. جزئیات خیره‌کننده، خط داستانی جذاب و مهیج، موسیقی متن فوق‌العاده و المان‌های جدید گیم‌پلی بازی از جمله بخش‌هایی بودند که بارها توسط منتقدین ستایش شدند و بازی Warcraft 3 را به یکی از بهترین بازی های استراتژیک تاریخ تبدیل کردند.

تصویر بازی Company-of-Heroes

2. بازی Company of Heroes

  • سازنده: Relic Entertainment
  • ناشر: THQ
  • سال انتشار: 2006
  • نمره متا: 93

بازی Company of Heroes و روایتی استراتژیک از جنگ جهانی دوم است. بازیکنان در این بازی باید با تصاحب بخش‌های استراتژیک منابع، پایگاه خود را بنا کنند و با ساخت واحدهای جنگی طرف مقابل را شکست دهند. بازی Company of Heroes با استقبال خوب مخاطبین و منتقدان روبه‌رو شد و توانست چندین جایزه «بهترین بازی استراتژی سال» را هم کسب کند. باوجودی که پلتفرم اصلی این بازی PC بود اما سال گذشته نسخه‌هایی از بازی برای پلتفرم‌های iPad، iPhone و Android هم منتشر شدند.

از دیگر افتخارات این بازی می‌توان به انتخاب به عنوان «بازی سال» توسط IGN، GameSpot، GameSpy و PC Gamer اشاره کرد. موسیقی متن و همچنین بخش چند نفره بازی هم از قسمت‌هایی بودند که مورد تحسین منتقدین واقع شدند. در کل بازی Company of Heroes بی‌شک یکی از بهترین بازی های استراتژیک است که تاکنون توسعه داده شدند و می‌تواند ساعت‌ها شما را درگیر خود کند.

1. بازی استراتژیک StarCraft II: Wings of Liberty

  • سازنده: Blizzard Entertainment
  • ناشر: Blizzard Entertainment
  • سال انتشار: 2010
  • نمره متا: 93

بازی StarCraft II: Wings of Liberty به عنوان ادامه‌ای بر بازی StarCraft (1998) ساخته شده و با فروش سه میلیون نسخه طی یک ماه، موفقیت تجاری بزرگی برای Blizzard رقم زد. البته آمار فوق‌العاده فروش بازی در همان دو روز اول با فروش یک و نیم میلیون نسخه‌ای ثبت شد و عنوان «سریع‌ترین فروش میان بازی‌های استراتژی تمام زمان‌ها» را برای بازی StarCraft 2 به‌ارمغان آورد (البته در حال حاضر این بازی به‌صورت رایگان قابل دریافت است).

نسخه اصلی این بازی به همراه بسته‌های الحاقی‌اش به سه بخش Wings of Liberty، Heart of the Swarm و Legacy of the Void تقسیم می‌شوند که هر کدام ماجراهای یکی از سه دسته Terrans، Zerg و Protoss را روایت می‌کنند. گیم‌پلی درگیرکننده و روایت داستان عالی در کنار اضافه شدن قابلیت بازی چند نفره به صورت LAN، تمام چیزی بودند که این سری برای فروش بیشتر به آن‌ها نیاز داشت. البته موفقیت این بازی تنها در زمینه فروش نبود و با امتیاز 93 در سایت متاکریتیک به عنوان یکی از بهترین بازی های استراتژیک و ساخته‌های Blizzard شناخته می‌شود.

در این مطلب لیست پی اس ارنا، به بهرین بازی های استراتژی تمام دوران پرداختیم و امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. شما هم اگر بازی استراتژیک خوب دیگری را می‌شناسید که در این لیست لحاظ نشده از بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

[ad_2]
منبع psarena.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 11 =