دوشنبه , می 20 2024

نقد و بررسی فیلم Guardians of the Galaxy Vol. 3 (نگهبانان کهکشان 3)

[ad_1]

«Guardians of the Galaxy Vol. 3» سعی کرده در آخرین قسمت از سه‌گانه، تمام المان‌هایی که باعث موفقیت این سری از فیلم‌ها در سال‌های گذشته شده را حفظ نماید و به‌اصطلاح، روی زمین صاف و امن قدم بردارد. این تصمیم به‌نوعی هوشمندانه بوده و جیمز گان احتمالاً بهتر از هر کارگردان دیگری در دنیای سینمایی مارول می‌دانست که وضعیت این دیزنی در دو سال گذشته اصلاً مناسب نبوده و آثار مارول یکی پس از دیگری در حال تجربه شکست در سینماها بوده‌اند و ریسک انجام هر تغییری، حتی ریز و ناچیز، بسیار بالاست. از این روست که «Guardians of the Galaxy Vol. 3» در یک مسیر امن قدم برداشته که باعث می‌شود کیفیت اثر تغییر چندانی نسبت به گذشته نداشته باشد که همین موضوع احتمالاً جذاب‌ترین رویکرد در قبال فیلم هم محسوب می‌شود!

داستان آخرین قسمت از سه‌گانه «نگهبانان کهکشان» درباره شخصیت راکت است. راکت که بعد از حمله آدام وارلوک (ویل پولتر) دچار مصدومیت شدید شده، به کمک دوستانش نیاز دارد تا بتواند به زندگی بازگردد. ازاین‌جهت، پیتر (کریس پرت) به همراه گروه محافظین کهکشان به دنبال راهی برای درمان راکت می‌گردند که در این مسیر با اتفاقات مختلفی مواجه می‌شوند و…

Guardians of the Galaxy Vol. 3

«نگهبانان کهکشان 3» به‌خوبی برای یک پایان و وداع احساسی با تماشاگران مقدمه‌چینی می‌کند و مسیر داستان را به شکلی پیش می‌برد که در نهایت تصمیم نهایی اعضا، هرچند قابل سخت اما قابل‌پذیرش باشد. البته ایرادی که می‌توان به روند قصه وارد دانست این است که یکدست نیست و برخی از موضوعات فیلم بی‌جهت کِش داده می‌شوند که باعث افزایش مدت‌زمان فیلم هم شده است. خرده‌روایت‌های فیلم گاهی به حدی زیاد می‌شوند که تمرکز تماشاگر را بهم ریخته و خط روایت اصلی را دچار اختلال می‌کند. یکی از بزرگ‌ترین خرده‌روایت‌های داستان مربوط به حضور شخصیت آدام وارلوک در داستان است. شخصیتی که نه پرداخت می‌شود و نه چیزی درباره او متوجه می‌شویم و تنها دلیل حضورش در قصه، ایجاد تنش در فیلم است! قصه اثر نیز فاقد مکانیزم لازم برای برانگیختن توجه مخاطب است. داستان مطابق معمول درباره ظهور یک شخصیت دیوانه از ناکجاآباد و نابودی و اصلاح نژادی بشر است که پیش‌ازاین در یک دوجین فیلم دیگر شاهد آن بوده‌ایم.

بااین‌حال، نمی‌توان ارزش‌های فنی «Guardians of the Galaxy Vol. 3» را نادیده گرفت. برخلاف آثار سال‌های اخیر مارول مانند قسمت سوم «مرد مورچه‌ای» که هم از لحاظ داستانی هم جلوه‌های ویژه اثری ناامیدکننده بود، خوشبختانه در «Guardians of the Galaxy Vol. 3» کیفیت فنی اثر حفظ شده و اکشن اثر یکی از نقاط قوت فیلم محسوب می‌شود که مخصوصاً در یک‌سوم پایانی حسابی آدرنالین خون تماشاگر را بالا می‌برد. با توجه شیمی مناسبی که بین بازیگران فیلم در دو قسمت قبلی ایجاد شده بود، تماشای اکشن فیلم که با همکاری تیمی انجام می‌شود، حداقل مدت‌ها بعد از تماشای «انتقام‌جویان»، حس خوشایندی به طرف‌داران مارول خواهد داد.

Guardians of the Galaxy Vol. 3

در میان بازیگران فیلم، احتمالاً باید بهترین بازیگر فیلم را دیو باتیستا بدانیم که در قسمت سوم بیش از دو قسمت اول می‌درخشد و ثابت می‌کند که به‌خوبی می‌توان برای بازی در آثار کمدی بر روی کاریزمای او حساب باز کرد! کارن گیلان نیز دیگر بازی خوب فیلم را رقم زده است که شاید اگر فرصت بیشتری در این سه‌گانه در اختیارش قرار داده می‌شد، می‌توانستیم درخشش بیشتر او را در این سه‌گانه شاهد باشیم.

«Guardians of the Galaxy Vol. 3» حسن‌ختام راضی‌کننده‌ای برای سه‌گانه «نگهبان کهکشان» محسوب می‌شود. فیلم اگرچه در کمدی ضعیف‌تر از قسمت قبل عمل می‌کند و روند قصه هم گاهی درهم می‌شکند و یکدستی خود را از دست می‌دهد، اما در مجموع می‌توان از آنچه که ساخته شده احساس رضایت کرد و با اطمینان گفت که سه‌گانه «Guardians of the Galaxy» یکی از موفق‌ترین آثار سینمایی مارول خواهد بود که احتمالاً در همین نقطه به پایان می‌رسد و برای سال‌های بعد قرار است داستان فرعی شخصیت‌های داستان را شاهد باشیم.

 

نمره: 6/10

منتقد: میثم کریمی

[ad_2]
منبع moviemag.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 8 =