یکشنبه , می 19 2024

دامنه چیست؟ ۴ تا از معروف ترین پسوند های آن را بشناسید! – مستر گیمرز

[ad_1]

ریپورتاژ آگهی :

دامنه چیست؟ نام دامنه، بدون شک، یکی از مهم ترین عناصر هر وب سایت است. این بخش به ظاهر کوچک از وب جهانی در واقع همانی است که شما می‌توانید با استفاده از آن، از فروشگاه‌ها و وبلاگ های آنلاین مورد علاقه خود بازدید کنید. بدون آن، مرور شبکه بیشتر شبیه کلاس جبر خواهد بود و ایجاد یک حضور آنلاین یک شاهکار تقریبا غیرممکن خواهد بود. در این مقاله به شما خواهیم گفت دامنه چیست و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

دامنه چیست؟

دامنه چیست؟ ۴ تا از معروف ترین پسوند های آن را بشناسید!

دامنه چیست؟

نام دامنه آدرسی است که افراد برای دسترسی به یک سایت در مرورگر تایپ می‌کنند. تقریباً مانند اثر انگشت، هر نام دامنه برای یک وب سایت خاص منحصر به فرد است. دامنه‌ها به عنوان یک روش انسان پسند برای دسترسی به پروتکل اینترنت (IP) ایجاد شدند که نشان دهنده مکان آنلاین یک وب سایت است.

آدرس IP رشته‌ای از اعداد است که به هر رایانه اختصاص داده می‌شود و شامل چهار عدد اعشاری از ۰ تا ۲۵۵ است که با نقطه از هم جدا شده‌اند. در حالی که این سری های به ظاهر تصادفی از اعداد برای رایانه‌ها عالی هستند، برای انسان‌ها استفاده از کلماتی که می‌توانند به خاطر بسپارند بسیار آسان تر است. و مانند ذخیره یک شماره در تلفن شما، نام های دامنه به ما اجازه می‌دهند ۱۷۲٫۲۱۷٫۳٫۱۹۶ را به عنوان google.com ذخیره کنیم.

شرکت اینترنتی برای نام‌ها و شماره‌های اختصاص‌یافته (ICANN) بر تمام اجزای ثبت‌ دامنه نظارت می‌کند، آدرس‌های IP را تخصیص می‌دهد، سیستم‌های اعتباربخشی را برای ثبت‌کنندگان دامنه اجرا می‌کند و یک پایگاه داده متمرکز از همه نام‌های دامنه و IP آنها نگهداری می‌کند. ICANN این اختیار را دارد که پسوندهای دامنه جدید (همچنین به عنوان TLD شناخته می‌شود) را تأیید کند، آنها را مدیریت کند و در صورت عدم رعایت قوانین تعیین شده، آنها را تعطیل کند.

در حالی که بسیاری معمولاً به نام دامنه به عنوان یک URL  (جهت یاب منبع جهانی) یا آدرس وب اشاره می‌کنند، نام دامنه در واقع تنها یک بخش مهم از URL است. شکل اصلی یک نام دامنه از دو عنصر تشکیل شده است: نام و پسوند. به عنوان مثال در سایت ما، “webramz ” نام و “.com”  پسوند است. با این حال، اگر به نوار آدرس مرورگر خود نگاه کنید، بخش های بیشتری از آن را مشاهده خواهید کرد که همه آنها با هم ترکیب می‌شوند تا آدرس وب این صفحه را تشکیل دهند.

اینترنت یک شبکه عظیم جهانی از کامپیوترها است که از طریق یک شبکه جهانی و زیردریایی از کابل‌ها به یکدیگر متصل شده اند. هر رایانه – چه یک دستگاه شخصی یا یک سرور – دارای یک آدرس IP است که به آن اجازه می‌دهد با بقیه شبکه ارتباط برقرار کند تا داده های وب را ارسال، پیدا و بازیابی کند.

نام های دامنه به سادگی نسخه های کاربرپسند این آدرس های IP هستند که به وب سایت های خاصی متصل می‌شوند. اما برای اینکه کامپیوترها صفحات وب مناسب را پیدا کنند، رشته های کلمات به ظاهر تصادفی باید دوباره به اعداد تبدیل شوند. اینجاست که سیستم نام دامنه (DNS) وارد می‌شود: DNS هر نام دامنه را به یک آدرس IP قابل خواندن توسط رایانه ترجمه می‌کند.

هنگامی‌که یک نام دامنه را در مرورگر وب وارد می‌کنید، یک درخواست به سرورهای DNS ارسال می‌شود. سرورهای DNS سرورهای متصل به آن نام دامنه خاص را جستجو کرده و درخواست شما را به آنها ارسال می‌کنند. این به اصطلاح “نیم سرور” توسط ارائه دهنده میزبانی وب مدیریت می‌شوند.

پس از یافتن IP مربوطه، درخواست را به وب سروری که فایل های وب سایت خاص را ذخیره می‌کند ارسال می‌کنند. وب سرور از IP استفاده می‌کند تا تمام فایل های مرتبط با آن را پیدا کند و همه داده‌ها را به مرورگر ارسال کند. همه این مراحل در کمتر از ۳ ثانیه انجام می‌شود. یک DNS یا وب سرور ممکن است به عنوان سرور دامنه نیز نامیده شود.

معروف ترین پسوندهای دامنه

معروف ترین پسوندهای دامنه

وقتی نوبت به انتخاب دامنه مناسب می‌رسد، باید با انواع پسوندها آشنا باشید. به دنبال این باشید که چه پسوند دامنه ای در فضای شما رایج است و یکی را انتخاب کنید که با برند و انتظارات مصرف کننده شما همسو باشد. این امر معمولاً به معنای انتخاب TLD است که محبوب است.

۱- پسوند com

“.com”  مخفف “تجاری” است. یک سایت برای استفاده از آن لزوماً نباید هدف تجاری داشته باشد (اگرچه اکثر سایت های تجاری از این دامنه استفاده می‌کنند). بنابراین نتیجه می‌شود که وب سایت های تجاری از این پسوند دامنه محبوب استفاده می‌کنند. سایت های تجاری شامل وبلاگ های تجاری، وب سایت‌ها و هر سایتی است که می‌خواهد به صورت آنلاین درآمد کسب کند. با این حال، .com به وب سایت های تجاری محدود نمی‌شود. هر کسی می‌تواند بدون نگرانی در مورد محدودیت های اعمال شده بر روی برخی از TLD‌ها مانند .edu، یک دامنه .com خریداری کند.

۲- دامنه .net

دامنه .net

 

اگر شما یا بازدیدکنندگانتان می‌خواهید به راحتی در وب حرکت کنید، استفاده از یک TLD معروف می‌تواند از راه‌های مختلفی کمک کند. به عنوان مثال، .com مخفف تجارت تجاری، .org برای سازمان، و پسوند دامنه .net به معنای شبکه است – آنها به راحتی قابل یادآوری و همچنین آموزنده هستند.

در حالی که وب‌سایت‌ شما گسترده در زمینه شبکه و خدمات اینترنتی و یا حول محصولات یا خدمات مبتنی بر شبکه متمرکز می‌شوند، پیشنهاد میشود از پسوند دامنه net استفاده نمایید.

۳- پسوند .ir

این پسوند مختص کشور ایران میباشد و ثبت این دامنه برای تمامی‌افراد و مشاغل آزاد میباشد. امکان ثبت دامنه ir بین ۱ تا حداکثر ۵ سال میباشد. از آنجایی که می‌توان از آن به صورت انعطاف پذیر و جهانی استفاده کرد، مزایای ویژه ای را برای شرکت‌ها در هر اندازه و برای پروژه های مختلف وب ارائه می‌دهد.

۴- پسوند .org

دامنه سطح بالای .org مخفف «سازمان» است و عمدتاً برای وب‌سایت‌های غیرانتفاعی مانند مؤسسات خیریه، سازمان‌های غیردولتی، پروژه‌های منبع باز و پلتفرم‌های آموزشی استفاده می‌شود. این پسوند یکی از دامنه های اصلی بود که در سال ۱۹۸۵ ایجاد شد، و بنابراین قوی تر و معتبرتر از جایگزین های جدیدتر تلقی می‌شود.

این پسوند دامنه در ابتدا برای سازمان‌هایی ایجاد شد که با هدف هیچ‌یک از دامنه‌های موجود در آن زمان مطابقت نداشتند: نه تجاری، نه در شبکه، نه دانشگاه، نه دولتی و نه نظامی. با گذشت زمان، .org منحصراً برای سازمان های غیرانتفاعی تبدیل شد، با این حال، پس از فروخته شدن ثبت نام دامنه به یک شرکت سرمایه گذاری، این محدودیت در آگوست ۲۰۱۹ برداشته شد.

نتیجه گیری

چه به قصد کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید دامنه برای وب سایت خود یا صرفاً از روی کنجکاوی به این راهنما رسیده باشید، در این مرحله می‌توانید متوجه شوید که نام دامنه چقدر مهم است. فروش نام دامنه در ایالات متحده یک صنعت ۸٫۱ میلیارد دلاری است که به رشد خود ادامه می‌دهد، از جمله عنصر تجارت نام دامنه، که برای خود یک تجارت پرسود است. جهت ثت دامنه و کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان وب رمز تماس حاصل نمایید.

[ad_2]
منبع mrgamers.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 5 =