یکشنبه , می 19 2024

معرفی فیلم هزارتوی پن ؛ داستان، بازیگران، نمرات و نکات جالب

[ad_1]

فیلم Pan’s Labyrinth 2006 به کارگردانی گیرمو دل تورو، به عنوان یکی از بهترین آثار سینمایی دهه ۲۰۰۰ شناخته می‌شود. برای بررسی فیلم هزارتوی پن با پلازا همراه باشید.

گیرمو دل تورو به عنوان یکی از بهترین کارگردانان ژانر فانتزی در سینما شناخته می‌شود. خلاقیت هنری او در خلق آثارش فقط محدود به فیلم سینمایی نشده و او در سال 2022 با ساخت انیمیشن Pinocchio ثابت کرد که می‌تواند ایده‌هایش را در هر فرم و مدیومی به بهترین شکل ارائه دهد. اما به عقیده بسیاری فیلم Pan’s Labyrinth 2006 نقطه اوج دوران کاری دل تورو است.

دل تورو گفته است که داستان فیلم هزارتوی پن را تمثیلی می‌داند که تحت تأثیر افسانه‌ها قرار گرفته است و در واقع به همان مضامین فیلم قبلی‌اش The Devil’s Backbone پرداخته و آن‌ها را ادامه می‌دهد. او فیلم Pan’s Labyrinth 2006 را جانشین معنوی فیلم The Devil’s Backbone می‌داند. به گفته دل تورو عنوان اسپانیایی فیلم (El laberinto del fauno) به فان‌ها اشاره دارد (در اساطیر رومی، فا‌ن‌ها موجوداتی نیمه بز و نیمه انسان هستند که به روح‌های جنگل رام نشدنی معروف‌اند)، در حالی که عناوین انگلیسی، آلمانی و فرانسوی به طور خاص به خدای یونانی فان مانند، که با عنوان پن معروف است اشاره دارد.

فهرست مطالب

داستان فیلم Pan’s Labyrinth 2006

فیلم هزارتوی پن

ژانر فیلم Pan’s Labyrinth 2006 ترسناک و فانتزی است. مدت زمان فیلم هزارتوی پن نیز 120 دقیقه است. در خلاصه فیلم هزارتوی پن آمده است که:

داستان در اسپانیا در تابستان 1944 و پنج سال پس از جنگ داخلی اسپانیا و در اوایل دوره فرانکوئیست اتفاق می افتد. دختری که شیفته داستان‌ها وافسانه‌ها است، به همراه مادر باردارش و ناپدری جدیدش که کاپیتانی بی‌رحم در ارتش اسپانیا است، زندگی می کند. در یک شب، او با یک پری ملاقات می کند که او را پیش یک فان در مرکز هزارتوی متروکه می‌برد. فان به دختر می‌گوید که او در واقع یک شاهزاده خانم است اما باید حق سلطنت خود را ثابت کند و اگر او شکست بخورد، دیگر هرگز پدر واقعی خود، پادشاه را نخواهد دید.

همچنین بخوانید :

بازیگران فیلم Pan’s Labyrinth 2006

در ادامه نگاهی به بیوگرافی هنرپیشه های فیلم هزارتوی پن خواهیم داشت.

ایوانا باکرو در نقش اوفلیا

فیلم Pan’s Labyrinth 2006

ایوانا باکرو (Ivana Baquero) متولد 11 ژوئن 1994، هنرپیشه اسپانیایی است. باکرو با بازی در نقش اوفیلیا در فیلم هزارتوی پن به شهرت رسید، با اینکه در آند زمان دل تورو به دنبال بازیگری ۸ یا ۹ ساله برای فیلم می‌گشت و ایوانا باکرو در زمان تست برای فیلمبرداری ۱۱ سال داشت، اما عملکرد او توانست دل تورو را متقاعد کرده و انتخاب شود. او برای این نقش‌آفرینی توانست برنده جایزه Goya در بخش بهترین هنرپیشه جدید شود. از دیگر آثار او می‌توان به Sister of Mine و The New Daughter اشاره کرد.

همچنین بخوانید :

سرژی لوپز در نقش کاپیتان ویدال

فیلم Pan’s Labyrinth 2006

سرژی لوپز (Sergi Lopez) متولد 22 دسامبر 1965، هنرپیشه اسپانیایی است. لوپز هم در آثار قابل توجهی از سینمای اسپانیا و فرانسه نقش‌آفرینی کرده است. Dirty Pretty Things، Solo Mia و Rifkin’s Festival از آثار مشهور او هستند.

همچنین بخوانید :

ماریبل وردو در نقش مرسدس

فیلم Pan’s Labyrinth 2006

ماریبل وردو (Maribel Verdú) متولد 2 اکتبر 1970 هنرپیشه اسپانیایی است. او با بیش از چهار دهه فعالیت، تا به الان برنده دو جایزه Goya از ۱۱ نامزدی شده و از بازیگران مشهور سینمای اسپانیا به شمار می‌آید. در سن ۱۳ سالگی و بازی در فیلم Captain Sánchez’s Crime، بازیگری را آغاز کرد و بعد‌ها با نقش‌آفرینی در فیلم‌های Tetro، Snow White و Raymond & Ray درخشید. وردو قرار است در جدیدترین اثر دنیای سینمایی دی سی، فیلم The Flash هم حضور داشته باشد.

همچنین بخوانید :

داگ جونز در نقش فان

فیلم هزارتوی پن

داگ جونز (Doug Jones) متولد 24 می 1960، هنرمند میم، بندباز و بازیگر آمریکایی است. اکثر نقش‌آفرینی‌های جونز، شامل گریم‌های سنگین بوده و او معمولا نقش‌ کارکترهای غیر انسانی را ایفا می‌کند. جونز تا به الان در فیلم های Hellboy، Mimic، Hellboy II: The Golden Army، فیلم Crimson Peak و The Shape of Water و فیلم هزارتوی پن با گیرمو دل تورو همکاری کرده. از دیگر آثار مشهور جونز می‌توان به Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer و The Bye Bye Man اشاره کرد.

همچنین بخوانید :

نقد فیلم Pan’s Labyrinth 2006

نمرات فیلم هزارتوی پن در وبسایت‌های Rotten Tomatoes و Metacritic به ترتیب 95 و 98 ثبت شده است. همچنین این فیلم نمره 8.2 را از وبسایت IMD‌b کسب کرده. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به تعدادی از نقدهای فیلم Pan’s Labyrinth که بر روی وبسایت Metacritic منتشر شده‌اند.

The Wall Street Journal/ جو مورگسنترن: 100

نتیجه این تعامل پیچیده، افسانه ای برای بزرگسالان است که خشن، گاهی تکان دهنده و در عین حال کاملاً جذاب است و درک عاطفی ما از فاشیسم و ​​پیامدهای ناگوار این ایدئولوژی سفت و سخت را عمیق‌تر می‌کند.

Seattle Post- Intelligencer/ شان اکسمیکر: 100

مانند داستان‌های عامیانه قرن‌های گذشته، هزارتوی پن یک ادیسه تاریک با چشم‌اندازهای کابوس‌وار و تهدیدهای بی‌رحمانه است. اما گذشتن از قربانی و رنج، باور کودکانه به جادو و تخیل است که برای دل تورو نشان‌دهنده امید و خوش‌بینی یک شادی همیشه‌پسند در این دنیای بی‌رحم است.

The Washington Post/ ان هورنیدی: 100

به نظر می‌رسد دل تورو با این فیلم مانیفست خود را خلق کرده است که به مانند یک تور د فرانسی می‌ماند که از شوق محتاطانه، انسان‌گرایی و جادو تشکیل شده است. فیلم به عنوان بهترین فیلم سال 2006 در صدر فیلم‌های این سال در وبسایت Metacritic قرار گرفته و آن هم فقط به یک علت است: این اثر بسیار عالی است.

فیلم هزارتوی پن

The New Yorker/ آنتونی لین: 90

دل تورو هوشمندانه به افسانه خود فکر کرده است و درک او از قافیه بصری آنقدر زیباست که انگار داریم کار ظالمانه‌ای انجام می‌دهیم اگر بخواهیم به دنبال ایرادات آن بگردیم. با این حال هزارتوی پن شاید خیره‌کننده‌تر از آن است که بتواند درگیر کننده باشد. من در زمان تماشای فیلم آنقدر مشغول خواندن طلسم‌ها و سرنخ‌ها بودم که حواسم اصلا از فیلم پرت نشد. به گمان من، این فیلمی است برای بازگشت و دوباره دیدن، مانند کشوری که در انتظار کاوش است.

Los Angles Times/ کنت توران: 90

دل تورو با هزارتوی پن، موفق‌ترین فیلم خود را تا به امروز ساخته است؛ افسانه‌ای تاریک و آزاردهنده برای بزرگسالان که به شدت به همه چیزش فکر شده است و مانند یک داستان اسطوره‌ای که زمان نمی‌تواند از ارزشش کم کند، جاودان خواهد شد.

The Hollywood Reporter/ ری بنت: 80

بازیگران فیلم هزارتوی پن همگی عملکرد چشمگیری از خود به نمایش گذاشتنند. و باکورو آماده و زیبا به عنوان اوفلیا ظاهر شده و وردو در نقش مرسدس بسیار با روحیه و سرکش است. لوپز به عنوان کاپیتانی غیر انسانی و یک شرور عملکرد خارق‌العاده‌ای ارائه می‌دهد و می‌توان او را درکنار آنتاگونیست فیلم فهرست شیندلر قرار داد.

نکات جالب فیلم Pan’s Labyrinth 2006

  • گیلرمو دل تورو به خاطر جمع‌آوری کتاب‌های پر از یادداشت‌ها و نقاشی‌هایی درباره ایده‌هایش قبل از تبدیل آنها به فیلم، مشهور است؛ چیزی که او آن را برای فرآیند فیلم هایش ضروری می‌داند. او یادداشت‌هایی را که سال‌ها برای این فیلم بر روی آن‌ها وقت گذاشته بود را در پشت یک تاکسی جا گذاشت و وقتی متوجه گم شدن آن‌ها شد، فکر کرد دیگر نمی‌تواند پروژه‌اش را تکمیل کند. با این حال، راننده تاکسی نوشته‌ها را پیدا کرد و با درک اهمیت آنها، دل تورو را ردیابی کرده و با سختی و هزینه شخصی آنها را برگرداند. دل تورو متقاعد شده بود که این یک موهبت است و این اتفاق او را برای تکمیل فیلم مصمم‌تر کرد.

فیلم هزارتوی پن

  • داگ جونز نه تنها باید خطوط خود را به زبان اسپانیایی -زبانی که به آن صحبت نمی‌کند- را از بر می‌بود، بلکه خطوط ایوانا باکورو را نیز حفظ می‌کرد، تا بداند چه زمانی باید دیالوگ بعدی خود را بگوید. گریم او به قدری سنگین بود که او اغلب نمی‌توانست حرف‌های ایوانا را بشنود.
  • در سال 2007، این فیلم به یکی از معدود فیلم های فانتزی تبدیل شد که تا به حال نامزد بهترین فیلم خارجی زبان اسکار شده است.
  • گیرمو دل تورو برای اولین بار در سال 1993 شروع به نوشتن ایده‌هایش برای فیلم سینمایی هزارتوی پن کرد.
همچنین بخوانید :
  • گیرمو دل تورو برای ایوانا باکورو کمیک‌ بوک‌ها و کتاب‌های افسانه‌ای زیادی فرستاد تا به او کمک کند تا برای نقش افلیا آماده شود.
  • فیلم هزارتوی پن توانست برنده سه جایزه بفتا و سه جایزه اسکار (در بخش‌های بهترین کارگردانی هنری، بهترین فیلمبرداری و بهترین گریم) بشود.

سخن پایانی

ممنون از اینکه با معرفی فیلم هزارتوی پن همراه ما بودید. آیا شما تریلر فیلم Pan’s Labyrinth 2006 را دیده‌اید؟ نظرتان درباره داستان این فیلم چیست؟ به طور کلی طرفدار آثار گیرمو دل تورو هستید و دانلود فیلم هزارتوی پن را به دوستانتان پیشنهاد می‌کنید؟ اگر شما هم فیلم هزارتوی پن را تماشا کرده‌اید، نظر خود را با ما درباره این فیلم به اشتراک بگذارید.

پاراگراف 30 آرون گروپس
منتخب کاربران
[ad_2]
منبع www.plaza.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =