شنبه , می 18 2024

گزارش صنعت بازی ایران در سال ۱۴۰۰

[ad_1]

سازمان دایرک که زیرمجموعه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است، هر ساله گزارشی از صنعت بازی ایران منتشر می‌کند. آماری که در ادامه مشاهده می‌کنید، از ۸۶۹۰ خانوار ایرانی در تمام استان‌های کشور جمع‌آوری و سپس به کل جامعه ایران تعمیم داده شده است.

طبق گزارش صنعت بازی ایران در سال ۱۴۰۰، در بین این ۸۶۹۰ خانواده که جمعیت آن‌ها به ۳۰ هزار نفر می‌رسد، در ۳۰۰۰ خانواده یک فرد یا افرادی گیمر وجود داشته‌اند.

"
این گزارش‌ها با استفاده از استانداردهای سازمان ESA (مرکز پژوهاش‌های بازی آمریکا) تهیه می‌شوند

طبق این گزارش، در کل ۳۴ میلیون نفر گیمر در ایران وجود دارد که این عدد نسبت به گزارش سال گذشته، بیش از ۲ میلیون نفر افزایش یافته است. درواقع هر فردی که در هفته ۱ ساعت به تجربه بازی‌های ویدیویی پرداخته باشد، یک گیمر محسوب می‌شود. حال چه آن فرد فقط در مترو و بین رفت و آمد محل کارش به تجربه بازی‌ها بپردازد و چه گیمرهای حرفه‌ای (Hardcore) که شاید ۲۰ ساعت در هفته مشغول تجربه بازی باشند.

البته که در گزارش امسال، یک کار جدید صورت گرفته است و این ۳۴ میلیون نفر به چند دسته تقسیم شده‌اند:

  • گیمرهای تفننی: بین ۱ تا ۵ ساعت در هفته (۴۵٪)
  • گیمرهای مصمم پایدار: ۵ تا ۲۱ ساعت در هفته (۴۳٪)
  • گیمرهای حرفه‌ای: بیش از ۲۱ ساعت در هفته (۱۲٪)

طبق گزارش صنعت بازی ایران در سال ۱۴۰۰، پلتفرم موبایل همچنان محبوب‌ترین پلتفرم بازی در ایران به شمار می‌رود، زیرا ۹۶ درصد از بازیکنان با گوشی‌های هوشمند خود به تجربه بازی‌های ویدیویی می‌پردازند. در ادامه ۲۵ درصد از گیمرهای ایرانی از کنسول‌های بازی استفاده می‌کنند که ۸۸ درصد از آن‌ها با کنسول‌های خانگی و ۱۳ درصد از آن‌ها با کنسول‌های دستی بازی می‌کنند. در اخر هم ۱۹ درصد از بازیکنان ایرانی با کامپیوتر و لپ‌تاپ به تجربه بازی‌های ویدیویی می‌پردازند. لازم به ذکر است که بیشتر جامعه مخاطبان بازی‌های ویدیویی با بیش از یک پلتفرم بازی می‌کنند و به همین دلیل جمع درصد این جامعه اماری به بیش از ۱۰۰ درصد می‌رسد.

طبق نتایج این گزارش، ۵۸ درصد از بازیکنان به صورت آنلاین به تجربه بازی‌ها می‌پردازند. همچنین از بین این جامعه آماری، ۴۱ درصد از بازیکنان ایرانی را زنان و ۵۹ درصد از آن‌ها را مردها تشکیل می‌دهند.

یک آمار مهم دیگر رده‌بندی سنی جامعه گیمرهای ایران است. طبق این آمار، ۹ درصد از بازیکنان در رده‌بندی سنی خردسال قرار دارند، ۱۷ درصد از آن‌ها کودک هستند، ۱۹ درصد از آن‌ها در دوران نوجوانی خود به‌سر می‌برند، جوانان که اکثریت جامعه بازی ایران را تشکیل می‌دهند با ۳۴ درصد و در نهایت ۱۸ درصد میان‌سال و ۳ درصد کهن‌سال به تجربه بازی‌های ویدیویی می‌پردازند.

"گزارش صنعت بازی ایران در سال ۱۴۰۰

یکی دیگر از قسمت‌های جالب و مفید این گزارش، سبک بازی‌هایی است که هر رده سنی به تجربه آن‌ها می‌پردازد. این آمار دید خوبی از بازار بازی ایران به توسعه‌دهندگان بازی می‌دهد که می‌توانند طبق این آمار جامعه هدف خود را بهتر بشناسند.

گزارش صنعت بازی ایران در سال ۱۴۰۰

یکی دیگر از آمار حیاتی این گزارش، هزینه‌ای است که بازیکنان در صنعت بازی ایران می‌پردازند. مجموع هزینه‌کرد بازیکنان ایرانی برای سخت افزار و نرم افزار در سال ۱۴۰۰ به ۱۹،۲۷۹ میلیارد تومان می‌رسد. از این بین، ۱۶،۷۰۰ میلیارد تومان در بازار سخت افزار خرج شده است که ۱۴،۳۱۳ میلیارد تومان برای خرید کنسول‌ها صرف شده و باقی بین لوازم جانبی کامپیوترها و کنسول‌ها تقسیم شده است.

همچنین ۲،۶۱۲ میلیارد تومان حجم بازار نرم افزار ایران است که سهم بازی‌های کنسولی حدود ۱۶۴۴ میلیارد تومان، بازی‌های موبایلی ۵۱۲ میلیارد تومان و بازی‌های کامپیوتری ۴۵۶ میلیارد تومان است. از بین سهم بازی‌های موبایل بومی ۴۰ درصد (۲۰۲ میلیارد تومان) بوده و باقی بین بازی‌های رایانه‌ای بومی و بازی‌های کنسولی بومی تقسیم می‌شود.

شما می‌توانید گزارش کامل صنعت بازی ایران در سال ۱۴۰۰ را از طریق این لینک دانلود کنید.

[ad_2]
منبع psarena.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + نه =