یکشنبه , می 19 2024

11 مورد از بهترین فیلم‌های تاریخی یونان؛ بهترین فیلم‌های خدایان یونان باستان کدام‌اند؟

[ad_1]

افسانه‌ها مبدأ بسیاری از داستان‌هایی هستند که فیلم و سریال‌ها را شکل می‌دهند. از جمله محبوب‌ترین افسانه‌ها، افسانه‌های اساطیری علی‌الخصوص افسانه‌های یونانی هستند که دنیایی از اطلاعات در رابطه با آنها وجود دارد. با وجود اینکه بسیاری از اساطیر یونانی خیالی و افسانه‌ای هستند، برخی از آنها هم ریشه در وقایع تاریخی دارند.

فیلم های جنگی پادشاهی معمولاً فیلم‌های پرخرجی هستند که تولید آنها جرئت زیادی می‌خواهد. این مورد می‌تواند یکی از دلایلی باشد که در سال‌های اخیر شاهد تولید فیلم‌های خوبی از این دسته نبودیم. هرچند میان بهترین فیلم های تاریخی یونانی فیلم‌های جدید خوبی هم پیدا می‌شوند که برای طرف‌داران اسطوره‌های یونانی ارزش تماشای بالایی داشته باشند. اگر شما هم به فیلم های اساطیری تاریخی علاقه دارید، به هیچ عنوان ادامه مطلب را از دست ندهید.

 

لیست فیلم های تاریخی یونان باستان تا سال 2023

بهترین فیلم های تاریخی یونانی شامل فیلم‌هایی می‌شود که یا روایت مستقیمی از اسطوره‌های یونانی بیان کرده باشند یا اینکه تنها از آنها الهام گرفته باشند. از این رو در این دسته شاهد فیلم‌های متنوعی از تروآ گرفته تا فیلم‌هایی در دنیای مارول و دی سی هستیم.

بسیاری از افراد هنگامی که نام فیلم های یونانی و رومی را می‌شنوند، یاد فیلم و سریال‌هایی خشونت‌آمیز و جنگی میفتند؛ اما این افسانه‌ها تنها به جنگ ختم نمی‌شوند. دنیای اسطوره‌ها و خدایان یونان، دنیای گسترده‌ای است که نه‌تنها روایات جنگی، بلکه روایات عاشقانه و معنوی زیبایی را هم در خود گنجانده‌ است. با تایم سیتی همراه باشید تا مجموعه‌ای از بهترین فیلم های تاریخی یونانی را با هم مرور کنیم.

انیمیشن هرکول – Hercules

انیمیشن هرکول – Hercules

یکی از مهم‌ترین فیلم‌هایی که جهان و به‌خصوص کودکان و نوجوان را با اساطیر یونانی آشنا کرد، انیمیشن هرکول بود. هرکول کاری از جان ماسکر و رون کلمنتس است که کارهایی بی‌نظیر زیادی در دنیای دیزنی ارائه داده‌اند. این فیلم در سال 1997 تولید شده و همچنان پس از گذشت بیش از 25 سال از تولید آن، یکی از بهترین فیلم های تاریخی یونانی به شمار می‌رود.

شخصیت هرکول از روی هراکلس، یکی از اساطیر یونانی برگرفته شده است. هراکلس پسر زئوس، خدای آسمان و آذرخش به شمار می‌رود و در واقع نام «هرکول» همان هراکلس در زبان رومی است. این انیمیشن با رنگ و لعاب زیبایی که به اسطوره‌ها و خدایان یونانی بخشیده است می‌تواند نقشی کلیدی در معرفی آنها ایفا کند.

داستان راجع به زئوس و هرا، خدایان یونانی است که فرزندی به نام هرکول دارند. در این بین برادر زئوس، هیدز، قصد دارد او را برکنار کرده و خود فرمانروای الیمپوس شود. هیدز برای برکناری زئوس باید تایتان‌ها را آزاد کند که لازمه آن دخالت نکردن هرکول است. از این رو هیدز نوچه‌هایش را برای کشتن هرکول می‌فرستد تا هرکول مزاحم کار او نشود.

فیلم تروآ – Troy

فیلم تروآ – Troy

فیلم تروآ نه‌تنها یکی از بهترین فیلم های تاریخی یونانی، بلکه جزو بهترین فیلم های اکشن و جنگی تاریخ به شمار می‌رود. این فیلم در سال 2004 به کارگردانی ولف گنگ پترسن تولید شد که توانست با فروشی بیش از 490 میلیون دلار، به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال تبدیل شود.

جنگ تروآ جزو جنگ‌هایی است که بسیاری از تاریخ‌دان‌ها معتقدند چنین جنگی وجود داشته و این داستان، ریشه‌هایی در واقعیت دارد. هرچند نمی‌توان افسانه یا واقعی بودن آن را با اطمینان تأیید یا رد کرد، اما گفته می‌شود شهر تروآ در واقعیت وجود داشته است؛ هرچند که مدرکی دال بر وجود آشیل و هلن وجود ندارد. داستان فیلم تروآ برگرفته از ایلیاد هومر است که جنگ بین پادشاهی تروآ و اسپارتان را به تصویر می‌کشد.

نقش اصلی فیلم تروآ را برد پیت، یکی از برترین بازیگران مرد خارجی بازی می‌کند و بابت بازی خوب خود مورد تحسین منتقدان قرار گرفته است. داستان فیلم هنگامی شروع می‌شود که شاهزاده‌ای از تروآ به ملاقات پادشاه اسپارتان می‌رود و عاشق همسر او، هلن می‌شود. این شاهزاده هلن را با خود به تروآ برمی‌گرداند. در این بین برادر پادشاه از خشم او استفاده کرده و با استفاده از ارتش شکست‌ناپذیرش تصمیم به نابودی تروآ می‌گیرد.

مجموعه پرسی جکسون و المپ نشینان - Percy Jackson & the Olympians

مجموعه پرسی جکسون و المپ نشینان – Percy Jackson & the Olympians

مجموعه فیلم‌های پرسی جکسون، شامل دو قسمت به نام‌های دزد آذرخش و دریای هیولاها می‌شود. قسمت اول در سال 2010 به کارگردانی کریس کلمبوس و قسمت دوم در سال 2013 به کارگردانی ثور فرویدنتال منتشر شد. هر دو فیلم‌ بر اساس رمان‌هایی با همین نام‌ها اثر ریک ریوردن هستند که حول محور خدایان یونان با محوریت نیمه خدایی به نام پرسی جکسون می‌چرخند.

فیلم اول، پرسی جکسون ۱۲ساله را به تصویر می‌کشد که متهم به دزدیدن آذرخش زئوس می‌شود. پرسی متوجه می‌شود پسر پوزیدون، خدای دریاست و به کمپی می‌رود که مخصوص تعلیم نیمه خدایان است. در این بین پرسی به دزدیدن آذرخش زئوس متهم می‌شود و از طرفی مادرش توسط هیدز، برادر زئوس دزدیده می‌شود. او برای اثبات بی‌گناهی خود و نجات مادرش به جهان زیرین می‌رود و دوستانش هم با او همراه می‌شوند.

در قسمت دوم، پرسی جکسون می‌فهمد که برادر ناتنی به نام تایسون دارد. او به همراه دوستانش سراغ نجات درختی می‌رود که روح دختر زئوس، تالیا گریس را در خود جای داده است. این درخت نقشی حیاتی در امنیت کمپ نیمه خدایان دارد و برای نجات آن باید از دریای هیولا بگذرند.

فیلم خدایان مصر - Gods of Egypt

فیلم خدایان مصر – Gods of Egypt

فیلم «Gods of Egypt» یکی از فیلم های خدایان مصر به شمار می‌رود که آشنایی نسبی خوبی با آنها ایجاد می‌کند. این فیلم به کارگردانی الکس پرویاس است که ابتدای سال 2016 منتشر شد. در این فیلم سرنوشت چندین تن از خدایان مصر روایت می‌شود و خدایان برخلاف چیزی که در افسانه‌ها وجود دارد، میان مردم زندگی می‌کنند. بازیگران سرشناسی همچون نیکولای کاستر والدو، ستاره سریال بازی تاج و تخت و جرارد باتلر در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

البته باید خاطرنشان کنیم که فیلم خدایان مصر با فروش پایین آن، تبدیل به یک بمب باکس آفیس شد و همچنین 5 نامزدی تمشک طلایی را دریافت کرد. به طور کلی این فیلم شاید ارزش تماشای بالایی نداشته باشد اما می‌تواند برای کسانی که می‌خواهند با افسانه‌های مصری و خدایان مصر آشنا شوند، گزینه خوبی باشد.

داستان هنگامی شروع می‌شود که ست، خدای تاریکی، به‌قصد ربودن تاج و تخت برادر خود اوسیریس را می‌کشد. پس از این اقدام او، امپراتوری دچار درگیری‌های زیادی می‌شود. در همین حین شخصی به نام بک به‌قصد رویارویی با ست، با خدای قدرتمندی به نام هوروس همدست می‌شود.

فیلم اسکندر – Alexander

فیلم اسکندر – Alexander

اگر به دنبال فیلم های تاریخی ایرانی هخامنشی هستید و می‌خواهید ببینید در آن زمان وضعیت به چه صورت بوده است، فیلم اسکندر گزینه خوبی برای شما به شمار می‌رود. این فیلم در سال 2004 به کارگردانی اولیور استون تولید شد و بر اساس کتاب اسکندر کبیر نوشته رابین لین فاکس است. در این فیلم بازیگران بزرگی از جمله آنتونی هاپکینز، آنجلینا جولی، کالین فارل و جرد لتو به ایفای نقش پرداخته‌اند.

داستان فیلم اسکندر حول محور اسکندر مقدونی می‌چرخد که در سن 32 سالگی توانست بزرگ‌ترین امپراتوری جهان یعنی هخامنشیان را شکست دهد. در این فیلم شاهد حضور مربی او یعنی ارسطو همچنین مادرش الیمپیاس در کنار اسکندر هستیم که مهارت‌های مختلفی را به او می‌آموزند. هرچند باید دید آیا اسکندر می‌تواند تخت پادشاهی خود را حفظ کند یا سقوطی در انتظار اوست؟

فیلم زن شگفت‌انگیز – Wonder Woman

فیلم زن شگفت‌انگیز – Wonder Woman

ممکن است از دیدن یکی از فیلم‌های دی سی در میان بهترین فیلم های تاریخی یونانی تعجب کنید؛ اما باید بدانید نقش اصلی فیلم، دیانا، از روی یکی از الهه‌های یونان باستان طراحی شده و در نتیجه فیلم واندر وومن یک فیلم اساطیری یونان محسوب می‌شود. این فیلم کاری از پتی جنکینز است که در سال 2017 منتشر شد. فیلم واندر وومن با فروشی بیش از 822 میلیون دلار توانست رکورد فروش فیلم با کارگردان زن را بشکند.

فیلم زن شگفت‌انگیز یکی از بهترین فیلم‌های دنیای دی سی به شمار می‌رود؛ اما سوال پیش میاید که ربط این فیلم به یونان باستان چیست؟ باید بگوییم نقش اصلی فیلم، همان الهه یونانی یعنی آرتمیس است و دیانا نام او به زبان رومی محسوب می‌شود. او همچنین سرپرستی گروهی از زنان جنگجو در افسانه‌های اساطیری را برعهده دارد که به آمازون‌ها معروف هستند. نقش دیانا بر عهده یکی از بهترین بازیگران زن جهان یعنی گل گدوت بوده که مورد تحسین افراد زیادی قرار گرفت.
فیلم زن شگفت‌انگیز با ملاقات دیانا با خلبانی شروع می‌شود که به او راجع به درگیری‌ها و جهان بیرون از جزیره دیانا اطلاع می‌دهد. دیانا متوجه می‌شود می‌تواند جلوی این خطرات را بگیرد؛ از این رو خانه خود را ترک کرده و در کنار سربازان می‌جنگد. او در همین حین سرشت واقعی خود را پیدا می‌کند.

فیلم نبرد تایتان‌ها – Clash of the Titans

فیلم نبرد تایتان‌ها – Clash of the Titans

فیلم نبرد تایتان‌ها محصول مشترک آمریکا و استرالیاست که توسط لوییس لتریر در سال 2010 منتشر شده است. این فیلم بازسازی فیلم دیگری با همین نام بود که در سال 1981 منتشر شد. فیلم نبرد با تایتان‌ها فروش خوبی در باکس آفیس را تجربه کرد؛ اما نظرات ضدونقیضی راجع به آن وجود دارد. ادامه این فیلم با نام فیلم خشم تایتان‌ها (Wrath of the Titans) حدود دو سال بعد منتشر شد و در صورت تمایل می‌توانید به تماشای آن بپردازید.

در این فیلم خدایان یونانی زیادی از جمله زئوس، هیدز، پوزیدون و دیگر خدایان حضور دارند؛ اما نقش اصلی آن نیمه خدایی به نام پرسئوس است. موسیقی فیلم جزو نقاط قوت آن به شمار می‌رود که توسط رامین جوادی ساخته شده است.

داستان فیلم نبرد تایتان‌ها راجع به پرسئوس، پسر زئوس است که نیمه خداست و باید خانواده‌اش را از دست هیدز نجات دهد. هیدز قصد دارد پادشاه خدایان را کنار بزند و زمین را نابود کند؛ اما پرسئوس با رهبری گروهی از جنگجویان اجازه این کار را به او نمی‌دهد.

در قسمت بعدی یعنی فیلم خشم تایتان‌ها، 10 سال از ماجراهای فیلم اول گذشته و پرسئوس زندگی آرامی دارد و همراه پسر جوانش زندگی می‌کند. اما حضور کرونوس، رهبر تایتان‌ها باعث بروز مشکلی میان المپ نشینان می‌شود. خدایان المپ نشین که حالا به‌خاطر وفادار نبودن انسان‌ها ضعیف شده‌اند، طعمه خوبی برای کرونوس هستند.

فیلم فناناپذیران – Immortals

فیلم فناناپذیران – Immortals

فیلم فناناپذیران کاری از تارسم سینگ، کارگردان اهل هند است که در سال 2011 منتشر شد. این فیلم تقریبا از همه جوانب به جز روایت داستان و شخصیت‌پردازی مورد تحسین منتقدان قرار گرفت.

شخصیت‌های این فیلم از روی اسطوره‌های یونانی برگرفته شده‌اند؛ اما داستان فیلم ارتباط چندانی با افسانه‌های مذکور ندارد. در این فیلم شاهد حضور تسئوس، هرکول و دیگر خدایان یونان باستان هستیم که در قالب شخصیت‌هایی انسان‌گونه قرار دارند. همین شخصیت‌ها فیلم فناناپذیران را به یکی از فیلم های برتر تاریخی یونانی تبدیل می‌کند.

داستان فیلم با المپیانی شروع می‌شود که تایتان‌ها را زندانی کرده و در همین حین کمان اپیروس را گم کرده‌اند. حال پادشاه هایپریون تلاش دارد تا کمان را پیدا کند و تایتان‌ها را آزاد کند. در همان حال هایپریون متوجه می‌شود مردی به نام تسئوس قرار است او را به قتل برساند.

فیلم ایفیگنیا – Iphigenia

فیلم ایفیگنیا – Iphigenia

فیلم ایفیگنیا قدیمی‌ترین فیلم لیست بهترین فیلم های تاریخی یونانی است که در سال 1977 به کارگردانی مایکل کاکویانیس منتشر شد. این فیلم کاری از کشور یونان است که توانست در سال انتشار، موفق به کسب نامزدی جایزه اسکار در دسته بهترین فیلم خارجی زبان شود. ایفیگنیا سومین فیلم از سه‌گانه «تراژدی یونان» از کاکویانیس است که پس از فیلم‌های الکترا و زن تروآیی قرار می‌گیرد.

داستان فیلم به زمان جنگ تروآ برمی‌گردد. هنگامی که هلن، همسر پادشاه منلائوس به تروآ برده شده و برادر پادشاه قصد نابودی تروآ و برگرداندن هلن را دارد. داستان جایی شروع می‌شود که الهه آرتمیس به‌خاطر توهینی پادشاه آترئوس کرده است، غوغایی در دریا به پا کرده که مانع رسیدن نیروها به تروآ می‌شود.

فیلم اولین پادشاه: تولد پادشاهی - The First King: Birth of an Empire

فیلم اولین پادشاه: تولد پادشاهی – The First King: Birth of an Empire

فیلم اولین پادشاه، فیلمی ایتالیایی کاری از متیو رووره است که در سال 2019 اکران شد. جالب است بدانید برای تأثیرگذاری بیشتر فیلم و برای اینکه حس باستانی بودن را بیشتر القا کند، زبانی بر پایه لاتین قدیم مختص فیلم ایجاد شد. چرا این فیلم را میان بهترین فیلم های تاریخی یونانی و رومی آورده‌ایم؟ چون فیلم اولین پادشاه روایتی از افسانه رومولوس و رموس را بیان می‌کند که در آن، این دو برادر باعث کشف روم شدند.

همان‌طور که گفتیم فیلم راجع به دو برادر وفادار است که در طی یک براندازی باهم همراه می‌شوند. در طی این ماجرا، یکی از آنها بر تخت پادشاهی می‌نشیند و قدرت را به دست می‌گیرد. اما آیا این موضوع باعث به هم خوردن وفاداری این دو برادر و خیانت به یکدیگر می‌شود؟ باید پاسخ این سوال را در فیلم پیدا کنید.

فیلم ثور: عشق و آذرخش - Thor: Love and Thunder

فیلم ثور: عشق و آذرخش – Thor: Love and Thunder

فیلم «ثور: عشق و آذرخش» یکی از جدیدترین کارهای دنیای سینمایی مارول است که با اساطیر و خدایان یونان گره خورده و آن را تبدیل به یکی از بهترین فیلم های تاریخی یونانی می‌کند. این اثر کاری از تایکا وایتیتی است که خود به‌عنوان صداگذار شخصیت کورگ در فیلم حضور دارد. حضور تایکا وایتیتی در این فیلم، مهر تاییدی بر این موضوع می‌زند که ما با یک فیلم کمدی روبه‌رو هستیم.

این فیلم با بودجه‌ای 250 دلاری یکی از پرهزینه‌ترین فیلم‌های تاریخ به شمار می‌رود که البته با فروشی بیش از 760 میلیون دلار همه هزینه آن جبران شد. در این فیلم شاهد حضور زئوس و پسرش، هراکلس یا هرکول هستیم که شاید نقش پررنگی نداشته باشند؛ اما به نظر میاید مارول نقشه‌ای برای این اسطوره‌های یونانی دارد. نقش زئوس را بازیگر محبوب، راسل کرو ایفا می‌کند و بازیگران اصلی فیلم شامل کریس همسوورث، کریستین بیل و ناتالی پورتمن می‌شوند.

برعکس باقی فیلم‌های ثور، در این فیلم او به دنبال آرامش است؛ اما این تصمیم او با حضور شخصی به نام گور به هم می‌خورد. گور شخصیتی است که قصد دارد تمام خدایان را از بین ببرد و نسل آنها را براندازد. ثور برای رویارویی با این جلاد، دوستانش از جمله والکری، کورگ و جین فاستر را جمع می‌کند.

 

سخن پایانی

بهترین فیلم های افسانه ای تاریخی به‌واسطه ترکیب عناصر خیالی و همچنین وقایع تاریخی واقعی، می‌توانند پدیده جذابی باشند که نمونه‌هایی از آن را در لیست دیدیم. تقریبا همه فیلم‌های معرفی شده یا کاملاً تخیلی هستند یا ترکیبی از تخیل و واقعیت هستند. کانسپت اساطیر یونانی، خدایان مصر و از این دسته موضوعات می‌توانند در داستان‌های دیگری مخلوط شوند و در نهایت اثری خوب برجای بماند.

آیا شما هم به فیلم‌های یونان باستان علاقه دارید؟ به نظر شما نام کدام فیلم میان بهترین فیلم های تاریخی یونانی خالی است؟ شما می‌توانید در انتهای صفحه نام بهترین فیلم های جهان در این زمینه را برای ما به اشتراک بگذارید. پیشنهاد می‌کنیم مطالب دیگر تایم سیتی از جمله بهترین فیلم های ترسناک، بهترین فیلم درام و بهترین سریال های خارجی را از دست ندهید.

 

سوالات متداول

1. آیا اساطیر یونانی واقعی هستند؟

خیر. بیشتر آنها تخیلی هستند؛ اما گمان می‌رود برخی از افسانه‌های یونانی ریشه در تاریخ و واقعیت داشته باشند.

2. آیا ثور یک خدای یونانی است؟

خیر.

3. کدام خدایان یونانی در دنیای مارول حضور دارند؟

آپولو، آرس، آرتمیس، آتنا، هرا و هرمس در کمیک‌های مارول حضور دارند و زئوس هم در فیلم ثور: عشق و آذرخش حضور پیدا کرد.

4. کدام سریال نتفلیکس راجع به خدایان یونان است؟

سریال در دست ساختی به نام Kaos در برنامه کاری نتفلیکس وجود دارد.

 

[ad_2]
منبع timecity.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 8 =